• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
3
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان:

روند مکانیزه شدن خدمات شهری در اصفهان تسریع می‌شود / طرح عدم جمع‌آوری زباله‌ها در روز جمعه

  • کد خبر : 9544
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۲
روند مکانیزه شدن خدمات شهری در اصفهان تسریع می‌شود / طرح عدم جمع‌آوری زباله‌ها در روز جمعه
معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان گفت: با خرید ۱۱ ماشین مکانیزه در سال جاری برای رفت و روب، روند مکانیزه کردن خدمات شهری در اصفهان تسریع می‌شود و نیمی از مساحت شهر با این ماشین‌ها تمیز خواهد شد.

به گزارش ریاح، مهدی بقایی معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به حوزه معاونت محیط‌زیست و خدمات شهری اظهار داشت: در گذشته نام این معاونت خدمات شهری بود و مدتی است محیط‌زیست نیز به آن افزوده شده و  شامل ۷ سازمان و ۳ مدیریت است که به‌ عنوان پیشانی خدمت‌رسانی به شهروندان شامل سازمان‌های شامل مدیریت پسماند، پارک‌ها و فضای سبز، خدمات موتوری، ایمنی و آتش‌نشانی، آرامستان‌ها، زیباسازی و میادین است.

وی افزود: در مدیریت نیز ۲ مدیریت کل نظارت و هماهنگی بر خدمات شهری، پیشگیری و کنترل نظارت و همچنین مدیریت تعمیر و نگاه‌داری را داریم که وظیفه آن نگاه‌داری شهر در زمینه تأسیسات و خدمات شهری است.

بقایی با تأکید بر اینکه هر سازمان یک هندسه مدیریتی دارد، عنوان کرد: مشکلی که در کشور داریم این است که تمام ارگان‌ها مطالعات و برنامه استراتژیک دارند اما این برنامه‌ها مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. 

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه در تیر ماه تست ۱۰ تنی دستگاه پیرولیز را با هدف تولید ماده سوختی از باقی‌مانده پسماندهای غیرآلی انجام خواهیم داد، گفت: حدود ۳٠٠ تن پسماند داریم که نیاز است از آن استفاده کنیم، در دنیا بسته‌هایی برای این زباله‌ها پیش‌بینی شده است و در آن طی فرایندی برق یا ماده سوختی تهیه می‌کنند، در این مسیر از تست آزمایشگاهی عبور کرده‌ایم و وارد مراحل اولیه خواهیم شد، همچنین برای زباله‌های تر نیز قراردادی بسته‌ایم تا در نهایت به تست ۲٠ تنی برسیم. 

وی با بیان اینکه توجه سازمان پسماند بر پسماند خشک است، بیان کرد: در این راستا یکی از برنامه‌ها در سال ۱۴٠۱ فرهنگ‌سازی درخصوص پسماند است تا به نتایج خوبی برسیم.

بقایی با اشاره به وظایف و اقدامات سازمان میادین و ساماندهی مشاغل خاطرنشان کرد: این سازمان وظیفه ساماندهی و توزیع شبکه عادلانه را به عهده دارد و در این زمینه اقدامات اولیه خوبی انجام شده است، یکی از اهداف‌مان این است که قطب توزیع کشور شویم و در این راستا برخی موارد عملی و ظرفیت‌ بخشی دیگر نیز وجود دارد. 

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به وظایف مدیریت کنترل نظارت گفت: این بخش وظیفه نظام‌بخشی را به عهده دارد، درباره این مورد پیش‌بینی شده که هوشمندسازی انجام شود و تلاش بر این است نظارت‌ها را از نظارت مستقیم و فردی به سمت نظارت هوشمند ببریم. 

وی با بیان اینکه در خدمات شهری ۳ قرارداد اصلی شامل نظافت، فضای سبز و تعمیر و نگاه‌داری وجود دارد، تصریح کرد: مشکلی که با قراردادها داریم این است که آن‌ها را نفر محور می‌کنیم اما در قرارداد جدیدمان پیش‌بینی به سمت تجهیزمحور شدن است، اما نکته‌ای که امسال در قرارداد مطرح نشده است این است که زمان تعویض تجهیزات مشخص نشده و فرض بر این است که تجهیزات میانگین عمر ۵ ساله دارد.

بقایی ادامه داد: در حال حاضر برای نظارت بر کارهای الکترونیکی و تأسیساتی نیاز است نیروها حاضر شوند، اما تلاش می‌کنیم این اقدام را مانیتورینگ کنیم و بودجه‌ای برای این کار مشخص شده است. 

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه بخشی از فعالیت‌مان معطوف به انرژی‌های پایدار است، افزود: لایحه‌ای با‌ عنوان صندوق توسعه انرژی برای شورای شهر ارسال شد و پیشنهاد داده شد که درآمد حاصل را مناطق برداشت نکنند، اعضای شورا هم در این راستا پیش‌قدم شدند و حدود ۷ میلیارد برای این کار پیش‌بینی کردند و مقرر شده تا سال ۱۴۰۵ حدود ۲۵ درصد انرژی مورد استفاده در شهر از انرژی‌های تجدیدپذیر باشد. 

وی پیرامون مدیریت هماهنگی نظارت بر خدمات شهری بیان کرد: یکی از ادارات این مدیریت، خدمات شهری است که معطوف به امور شهرها در مناطق یعنی جمع‌آوری زباله‌ها و نظارت شهری است، در این راستا قرارداد نظافت را داریم که مشکل آن حجمی-کارگری بودن است و نیاز است در این راستا تلاش کنیم  تا کار را به‌صورت حجمی شدن پیش ببریم تا اجحافی در حق کارگران انجام نشود.

بقایی با بیان اینکه اگر پیمانکار رها شود، ممکن است ناحقی صورت بگیرد، عنوان کرد: معضل اصلی‌مان در خدمات این است که در یک سال اخیر حدود ۲۱۲ نفر به چرخه ۲ هزار و ۴۰۰ نفره نیروها اضافه شده است، همچنین در حاضر مشکل کارگری را پیدا کردیم و نیاز است در این راستا به سمت مکانیزه شدن پیش رویم، افق‌مان در این زمینه این است که تنها در شرایط بازنشستگی و خواست شخص، تعدیل نداشته باشیم؛ در این راستا حدود ۳۰۰ نفر از کارگران حوزه خدمات شهری در معرض بازنشستگی هستند و به خواست خودشان بازنشسته خواهند شد.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان با بیان اینکه یکی از اصول کار این است که حقوق هر کارگری که در حال خدمت‌رسانی است از نظر قانونی تماماً تأمین و پرداخت شود، گفت: یکی از مواردی که در این سال به قرارداد اضافه شده این است که تمام موارد پیرامون اضافه‌کاری، مرخصی، سنوات در نظر گرفته شده است. 

وی ادامه داد: میانگین نظافت برای هر کارگر ۱۵ هزار و ۸٠٠ متر مربع است، که ۶ هزار متر مربع نظافت و باقی‌مانده آن نگهداری است، در مجموع ۴۸ میلیون متر مربع مساحت معابرمان است و روزانه نیاز است این مساحت نظافت شود؛ در سال جاری ۱۱ ماشین مکانیزه برای رفت و روب اضافه خواهیم کرد و نیمی از مساحت شهر با این ماشین‌ها تمیز خواهد شد، این اعداد با پیش‌بینی وضعیت نیروها برای بازنشستگی به‌دست آمده است.

بقایی با اشاره به مرخصی کارگران خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات‌مان این است که مناطق را چک می‌کنیم تا بیشتر از حد مطرح شده، فضای برای نظافت به کارگران داده نشود، همچنین مرخصی کارگران را مدنظر قرار دادیم در حالی که این مورد در گذشته پیش‌بینی نشده بود.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان با اشاره به طرح عدم جمع‌آوری زباله‌ها در روز جمعه گفت: در این طرح صرفه‌جویی برای شهرداری و تغییر حقوق کارگران مطرح نیست، طبق نظرسنجی‌ها حدود ۲٠ تا ۳٠ درصد شهروندان تاریخ را فراموش می‌کنند اما روزهای هفته را به یاد دارند، در این راستا کارگران هم تعطیلی و هم جمعه‌کاری‌شان را می‌گیرند؛ این طرح از ۴ تیر آغاز خواهد شد و معتقدیم جواب خواهد گرفت. 

وی با تاکید بر اینکه مهم آموزش و فرهنگ‌سازی است، عنوان کرد: در حال حاضر نیمی از هفته را در حال جمع‌آوری زباله هستیم که قصد داریم ۱۲ ساعت آن را کم کنیم، شهروندان اصفهانی افرادی هستند که در اقدامات فرهنگی همکاری می‌کنند و در این مسیر نیاز است با آن‌ها گفت‌وگو شود تا زباله‌ها را تفکیک کنند. 

بقایی اضافه کرد: روزانه ۳٠٠ هزار لیتر شیرابه زباله حمل می‌کنیم که منبع بیماری‌های فراوانی است، اگر با کمک شهروندان این مقدار را کم نکنیم با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد اما اگر این معضل حل شود کمک به اقتصاد شهر نیز خواهد شد.

معاون محیط‌زیست و خدمات شهری شهرداری اصفهان بیان کرد: در شهرداری چند بودجه از جمله مستمر و عمرانی مناطق داریم که حدود ۲ هزار میلیارد بودجه شهرداری معطوف به خدمات شهرداری است. 

وی با اشاره به توزیع عادلانه منابع در مناطق مختلف شهرداری اصفهان گفت: در خدمات شهری تلاش می‌کنیم تفاوتی بین مناطق قائل نشویم اما برخی مناطق خودشان بودجه دارند و دست به تغییراتی می‌زنند و برخی مناطق نیز جنبه گردشگری دارند و شرایط آن‌ها متفاوت است.

بقایی با اشاره به آخرین وضعیت باغ وحش اصفهان خاطرنشان کرد: قرار بر این شده که باغ‌وحش نقاهت‌گاهی برای حیوانات باشد اما برای هر بخش نکاتی مطرح است و در نهایت پیشنهاد ما این است که پارک وحش داشته باشیم، ولی فعلاً در این مکان امکان بازدید برای عموم وجود ندارد ولی در حال برنامه‌ریزی هستیم.

انتهای خبر/م ک/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=9544

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.