• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - محرم - 1446
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
5

رشد تولید در شرایطی که تورم داشته باشیم اتفاق نمی‌افتد

  • کد خبر : 13559
  • ۰۹ فروردین ۱۴۰۲ - ۱۲:۱۳
رشد تولید در شرایطی که تورم داشته باشیم اتفاق نمی‌افتد
«میرزایی» نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به ارائه راه حل مشکلات در فرمایشات رهبر معظم انقلاب به مناسبت شعار سال گفت: رشد تولید در شرایطی که تورم داشته باشیم اتفاق نمی‌افتد یعنی به تعبیری باید برای اینکه رشد حقیقی استخراج شود، تورم را هم باید از آن کم کرد.

به گزارش ریاح نیوز، حجت‌الاسلام حسین میرزایی نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: طبق معمول حضرت آقا در شعار سال، نسخه شفابخش جدیدی را پیچیدند، به شرط این که مسئولین گوش به فرمان ایشان باشند و به این فرمان عمل کنند نه اینکه مثل بعضی از سال‌ها، این شعارها زینت مجالس باشد و خدای نکرده به آن عمل نشود.

حجت‌الاسلام میرزایی با اشاره به ارائه راه حل مشکلات در فرمایشات رهبر معظم انقلاب به مناسبت شعار سال افزود: رشد تولید در شرایطی که تورم داشته باشیم اتفاق نمی‌افتد یعنی به تعبیری باید برای اینکه رشد حقیقی استخراج شود، تورم را هم باید از آن کم کرد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: جایی که تورم وجود داشته باشد و بتوان دلالی کرد، علی‌القاعده عموم مردم به دنبال تولید نمی‌روند مگر اینکه کسی عاشق واقعی باشد و با انگیزه‌های دیگری پای تولید بایستد. بنابراین مقدمه رشد تولید، واقعا مهار تورم است.

وی خاطرنشان کرد: مهار تورم راه دارد و می‌شود به معلول و علت آن پرداخت. تورم در کشور ما علت‌های گوناگون دارد البته وزن این علت‌ها متفاوت است. در دوره‌های مختلف اقتصادی هم، وزن این‌ها با هم متفاوت بوده است.

حجت‌الاسلام میرزایی اضافه کرد: یکی از مواردی که کمتر به آن توجه شده و از عوامل بسیار مهم و کلیدی تورم محسوب می‌شود، ماهیت پول است. میرزایی با اشاره به موضوع ماهیت پول افزود: پول اعتباری برای سیاستمداری که سیاست‌های اقتصادی‌اش با شکست روبرو شده و می‌خواهد خودش را از این منجلاب بیرون آورد و به نوعی خودش را خوشبخت و مردم را بدبخت کند، بستر بسیار خوبی است تا بتواند تورم ایجاد کند و بتواند بر پایه پولی ما اضافه کند و اتفاقات بد بیفتد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: پس به ماهیت پول کمتر توجه کرده‌اند که باید بیشتر به آن توجه کنند و ماهیت پول را تغییر بدهیم.

وی بیان داشت: مسئله دوم، عدم توازن حجم نقدینگی بر حجم اقتصاد واقعی یعنی کالا و خدمات است. اگر ما توانستیم توازن و تناسب حجم نقدینگی‌ را با تولیدملی حفظ کنیم، با رشد تولیدملی، حجم نقدینگی هم رشد می‌کند.

حجت‌الاسلام میرزایی تاکید کرد: یکی دیگر از بستر‌های مهم ایجاد نقدینگی و بعد به تبع آن ایجاد تورم، بحث خلق پول بانکی است مخصوصا بانک‌های خصوصی، که باید برای آن فکر اساسی کرد و یکی از راه‌هایش، انحلال بانک‌های خصوصی است و از دیگر راه‌های آن، افزایش نرخ سپرده قانونی است که ضریب فزاینده‌گی نقدینگی را از این طریق کاهش دهد و در نهایت حجم نقدینگی به‌وجود آمده در کشور را کاهش دهد.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به شوک‌های ارزی گفت: گاهی ورود شوک‌های ارزی به کشور، باعث اوج گرفتن تورم می‌شود؛ این هم راه حل دارد، باید کسانی که چند دهه در قالب اقتصاددان‌های سرمایه‌داری، نبض اقتصاد کشور را در دست گرفته‌اند بتوانند خارج از چارچوب اقتصادی سرمایه‌داری فکری بکنند، مثل پیمان‌های پولی دو جانبه، سه جانبه، کنترل‌های بازار آزاد ارز و امثال اینها و شاید نیم نگاهی به سیاست تثبیت نرخ ارز داشتن باشد.

وی در پایان تصریح کرد: دلال‌ها در افزایش سطح عمومی قیمت‌ها که ما آن را با تورم متوجه می‌شویم، به واسطه سرعت نقل و انتقال موثراند، معمولا دلال‌هایی که پول‌های کلان، با اراده‌های واحد و محدود دارند، پول‌هایشان را وارد بازار می‌کنند و بازار را دچار تلاطم می‌کنند، نوسان‌گیری می‌کنند و پول در می‌آورند، بر همین اساس همبستگی قیمت‌ها باعث می‌شود که بقیه بازارها تحت‌الشعاع قرار بگیرند و یک دفعه نرخ عمومی همه قیمت‌ها افزایش پیدا می‌کند.

پایان خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=13559

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.