• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3
رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان:

رای‌گیری شوراها در اصفهان و شاهین‌شهر الکترونیکی است/ آغاز فرآیند رای‌گیری از ساعت ۷ صبح

  • کد خبر : 6567
  • ۲۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۴۶
رای‌گیری شوراها در اصفهان و شاهین‌شهر الکترونیکی است/ آغاز فرآیند رای‌گیری از ساعت ۷ صبح
رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان با اشاره انتخابات ریاست جمهوری و شورای اسلامی شهر و روستا، گفت: رأی‌گیری در این دوره یک ساعت زودتر از دوره‌های گذشته یعنی از ساعت ۷ صبح شروع می‌شود و در همین خصوص از شهروندان درخواست می‌کنیم شرکت در انتخابات را در ساعات اولیه آغاز کنند.

به گزارش ریاح، حیدر قاسمی رئیس ستاد انتخابات استان اصفهان اظهار کرد: انتخابات از وظایف اصلی وزارت کشور و استانداری‌ها یکی از ارکان ارتباط دولت و ملت و به عنوان شاکله اصلی مشارکت مردم در حاکمیت، در نظام جمهوری اسلامی محسوب می‌شوند و این مشارکت از پشتوانه‌های مهم برای دوام و استقامت نظام است.

با توجه به در پیش بودن سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شورای اسلامی شهر و روستا، فعالیت‌ها در این خصوص  از چهار ماه پیش به صورت جدی در استان آغاز شده و فرمانداران به عنوان محورهای اصلی انتخابات فعالیت‌های خود را با تدابیر لازم دنبال می‌کنند.

شیوع کرونا عامل تمایز این انتخابات با سایر انتخابات‌های گذشته است، البته در استان تمامی شهرها زرد و روند رو به بهبود است و علاوه بر این تمهیدات لازم در خصوص افزایش شعب و امکان افزایش ساعت برگزاری انتخابات پیش‌بینی شده است.

در همین خصوص بیش از ۳۰۰ شعبه در سطح استان اضافه شد و در هیأت‌های اجرایی نیز تمهیدات لازم جهت انتخاب محل شعب از نظر فضای باز و تهویه مناسب در نظر گرفته شده‌ است و همچنین اقلام بهداشتی مورد نیاز و آموزش لازم به اعضای شعب ارائه شده و از این جهت به همه شهروندان این اطمینان داده می‌شود که با طیب خاطر در پای صندوق‌های رأی حضور یابند و در سرنوشت خود مشارکت کنند.

رأی‌گیری در این دوره یک ساعت زودتر از دوره‌های گذشته یعنی از ساعت ۷ صبح شروع می‌شود و در همین خصوص از شهروندان درخواست می‌کنیم شرکت در انتخابات را در ساعات اولیه آغاز کنند.

بر اساس قانون زمان رأی‌گیری باید در روز جمعه باشد، در عین حال ستاد کرونا فقط در محل‌های خاص با اختیارات خود می‌تواند تمدید زمان رأی‌گیری را تا ۲ ساعت دیگر در بامداد روز شنبه افزایش دهد که پیش‌بینی می‌کنیم در استان چنین شرایطی وجود نخواهد داشت.

زمان قانونی برای اخذ رأی در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ۸ ساعت و برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۰ ساعت است و تمدید بیش از آن با نظر مسؤولان محلی و تایید وزارت کشور انجام می‌شود.

امکان جستجوی شعب نزدیک و خلوت از طریق نرم‌افزار موبایلی و سایت نیز به منظور کاهش ازدحام در شعب فراهم شده است.

امنیت، سلامت رقابت و مشارکت چهار مؤلفه اصلی در انتخابات پیش‌رو است، مجموعه استانداری و زیرمجموعه وزارت کشور این چهار مؤلفه را از طریق تشکیل جلسات با تشکل‌ها، ایجاد فرصت رقابت سالم، تلاش برای ایجاد امنیت با همکاری و هماهنگی دستگاه‌های امنیتی، اطلاعاتی و انتظامی و سلامت را با جدیت دنبال کرده است.

اعضای شعب و هیأت‌های اجرایی نیز در خصوص رعایت اصل بی‌طرفی و رعایت مر قانون توجیه شده‌اند.

امسال تبلیغات به دلیل شرایط بهداشتی متفاوت بوده و از سوی دیگر فضای مجازی گسترده‌تر شده است بنابراین بخشی از تبلیغات به سمت فضای مجازی و در مناظرات هم صدا و سیما محور بود و توصیه ما به نامزدها این است که در تبلیغات رعایت حریم و حرمت و ضوابط قانونی را داشته باشند.

با توجه به رایزنی‌های صورت گرفته با ادارات برق، خوشبختانه با توجه به اصلاحات صورت گرفته و افزایش ۳ هزار مگاواتی برق در روزهای اخیر مشکل قطعی برق در کار نبوده است و در عین حال تمهیدات لازم در این خصوص با فراهم کردن مولدهای سیار یا باطری‌دار کردن دستگاه‌های احراز هویت و رأی‌گیری و فعال شدن مجموعه مدیریت برق استان در روز رأی‌گیری، پیش‌بینی شده است‌.

فرایند رأی‌گیری در انتخابات ریاست جمهوری به صورت کتبی و در انتخابات شوراها در کلان‌شهر اصفهان و شاهین‌شهر به صورت الکترونیکی است که فرآیند آن در روزهای آینده از طریق رسانه آموزش داده می‌شود.

داشتن تابعیت جمهوری اسلامی، عقل و ۱۸ سال تمام، شرایط شرکت در انتخابات در این دوره است و داشتن شناسنامه و شماره ملی لازم است و داشتن کارت ملی موجب تسریع در روند احراز هویت خواهد شد.

زدن ماسک برای رأی‌دهندگان لازم و داشتن خودکار به منظور نوشتن آرا و استفاده نکردن از خودکار مشترک مطلوب است.

۳ میلیون و ۶۳۴ هزار نفر واجد شرایط در استان اصفهان وجود دارد

علی‌اصغر رفیعی‌نژاد مدیر کل سیاسی و انتخابات استانداری اصفهان‌ نیز گفت: استان اصفهان با جمعیت پنج میلیون و ۳۸۶ هزار نفری رتبه سوم کشور از نظر جمعیت را دارد که از این تعداد سه میلیون و ۶۳۴هزار و ۱۱۴ نفر واجد شرایط شرکت در انتخابات ۲۸ خرداد هستند.

این استان با وسعت ۱۰۷ هزار کیلومتری ۶.۶ درصد مساحت کشور را به خود اختصاص داده و در این جهت در رتبه ششم کشوری قرار دارد و دارای ۲۴ شهرستان، ۱۱۱ شهر، ۵۲ بخش و ۱۳۱ دهستان است.

استان اصفهان دارای ۵۹۱ کرسی شورای اسلامی شهری است که سه هزار و ۷۵۱ نفر برای کسب این کرسی‌ها نام نویسی کردند و در نهایت پس از رد صلاحیت‌ها و اعلام انصراف‌ها ۲ هزار و ۴۶۹نفر در رقابت نهایی کسب کرسی‌های شورای اسلامی شهر حضورد دارند.

همچنین استان اصفهان دارای سه هزار و ۱۲۴ کرسی شورای اسلامی روستایی است که برای کسب این کرسی‌ها هفت هزار و ۹۶ نفر نام نویسی کردند و در نهایت پس از رد صلاحیت و اعلام انصراف‌ها پنج هزار و ۹۹۳ نفر به رقابت نهایی راه یافتند.

تعداد شعب اخذ رأی استان سه‌هزار و ۴۶۷ شعبه است که از این تعداد سه هزار و ۱۰۷ شعبه ثابت و ۳۶۰ شعبه سیار است و از سوی دیگر ۲ هزار و ۴۵۶ شعبه شهری و یک هزار و ۱۱ شعبه روستایی است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=6567

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.