• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5
مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور بیان کرد:

دلیل تجمیع شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی

  • کد خبر : 2017
  • ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۶:۴۶
دلیل تجمیع شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی
اجرای طرح یکپارچه‌سازی شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی که چندین سال درگیر نهادهای تصمیم گیری بود سرانجام امسال به نتیجه رسید. آنطور که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور اعلام کرده هدف از اجرای این طرح بهبود راندمان و رسیدگی بهتر به صنعت آب و فاضلاب بخش شهری و روستایی است.

به گزارش ریاح نیوز، به نقل از روابط عمومی شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان، در حال حاضر حدود ۷ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در روستاهای سراسر کشور از آب شرب سالم و بهداشتی بهره مند هستند و قرار است که تا یک سال و نیم آینده به بیش از ۳ میلیون نفر از جمعیت روستایی کشور آب شرب سالم و پایدار برسد و طبق برآوردهای صورت گرفته در پایان این دولت جمعیت روستایی بهره‌ مند از آب شرب سالم و پایدار به بیش از ۱۰ میلیون نفر خواهد رسید.

هم‌اکنون در تمام ۳۱ استان کشور، پروژه‌های آبرسانی روستایی در حال انجام است و حدود ۴۰۰۰ قرارداد تاکنون در این رابطه با بخش خصوصی منعقد شده و این در حالی است که طبق شاخص‌های جهانی بهداشت که مبتنی بر دسترسی مردم به آب شرب باکیفیت با مختصری پیاده‌روی است، بیش از ۹۵ درصد جمعیت روستایی ایران بهره‌مند محسوب می‌شوند.

با این وجود  برنامه دولت این است که روستاها همچون شهرها آب شرب باکیفیت به صورت لوله‌کشی در منازل خود دریافت کنند و کیفیت آب شرب در روستاها برابر با کیفیت آب شرب در شهرها باشد. در همین راستا نیز طرح یکپارچه‌سازی شرکتهای آب و فاضلاب شهری و روستایی کلید خورده است.

محمد رضا جانباز ، مدیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور در این راستا به ایسنا گفت: تمام تلاش ما این است که تأمین آب شهرها و روستاها از آب‌های سطحی افزایش پیدا کند، بنابراین به این سمت رفته‌ایم که تأمین آب شهرها و روستاها از آب‌های زیرزمینی کاهش و آب‌های سطحی افزایش پیدا کند.

یکپارچه‌سازی شرکت‌های آب و فاضلاب شهری و روستایی پس از چندماه از تصویب دولت در اواخر بهمن ماه رسماً اجرایی شد، هدف این است که بتوانیم راندمان فعالیتها را بالا ببریم.

هدف ما بهبود وضعیت صنعت آب و فاضلاب کشور در دو بخش شهری و روستایی است، در این مدت نیز شاهد اثرات مثبت اجرای این طرح هستیم و امیدواریم که بتوانیم کارهای بیشتری را در این دو حوزه انجام دهیم.

موضوع فاضلاب روستایی پس از تکمیل پروژه‌های آبرسانی روستایی هدفگذاری بعدی شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور است، تلاش می‌کنیم با بهره‌مندی از منابع داخلی شرکت‌های آبفا، پروژه‌های فاضلاب روستایی را اجرایی کنیم.

خوشبختانه این طرح با نگاه مثبت برخی نمایندگان مجلس نیز روبرو شده است. طبق گفته های محمد باقری بنابی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، رفع مشکلات آب شرب روستاها، هدف اصلی طرح یکپارچه سازی شرکتهای آب و فاضلاب شهری و روستایی است.

تامین آب شرب مردم، مهمتر از منافع فردی است، قطعاَ کار یکپارچه سازی شرکتهای آبفای شهری و روستایی، کار درست و به جایی بوده است و ارزیابی ها هم نشان می دهد که در همین فاصله زمانی کوتاه از شروع فرایند یکپارچه سازی و درحالیکه به تعبیری این پروژه یکپارچه سازی در دوره گذار قرار دارد، نتایج آن در تسریع و بهبود خدمات رسانی بخصوص در حوزه آب شرب روستایی مشهود است.

به گفته عضو کمیسیون اقتصادی مجلس بر اساس گزارش متولیان امر، در همین مدت کوتاه در مناطق مختلفی از کشور به واسطه تجمیع این دو شرکت، بدون ایجاد تاسیسات جدید و صرفاً از محل بهره گیری وبه اشتراک گذاری امکانات موجود این دو شرکت، به روستاهای زیادی خدمات آب شرب داده شده است.

باقری با بیان اینکه سرعت دادن به کار به ویژه در حوزه نقل و انتقال اموال و همینطور رفع و حل و فصل برخی مسایل پرسنلی، ضرورتی است که نیاز است توسط مدیران ارشد وزارت نیرو مورد توجه جدی قرار گیرد، افزود: به هرحال این کار، کار بزرگی است و طبعاً در کنار مزایا و فواید قابل توجه آن، چالش‌های خودش را هم دارد که بایست به سرعت مورد توجه و رسیدگی قرار گیرد.

به گفته وی طبیعتاً کاری که موجب تغییرات ساختاری و برخی جابجایی‌ها در سطوح مدیریتی شرکتها بشود، بعضاَ معارضان و مخالفانی هم خواهد داشت، اما آنچه که مهم است و ارجحیت دارد، پاسخگویی به مطالبات به حق مردم در زمینه دسترسی به آب پایدار و با کیفیت و منافع کلان کشور است که قاعدتاَ تحت تاثیر منافع فردی و پاره ای ملاحظات و رقابت های درون سازمانی قرار نخواهد گرفت.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=2017

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.