• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
7
مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان:

درآمد مالیاتی ۱۱ هزارمیلیاردی استان اصفهان

  • کد خبر : 1146
  • ۲۳ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۰:۳۶
درآمد مالیاتی ۱۱ هزارمیلیاردی استان اصفهان
مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان از سهم ۸ درصدی استان اصفهان از مالیات کشور با پرداخت ۸۵۰۰ میلیارد تومان بعد از استان تهران خبر داد و پیش‌بینی کرد که امسال این میزان به ۱۱ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا کند.

به گزارش ریاح نیوز، بهروز مهدلو مدیر کل امور مالیاتی استان اصفهان در نشست خبری با حضور اصحاب رسانه، اظهار کرد:

درآمدی که از طریق مالیات برای دولت تأمین می‌شود درآمد پاک است، بنابراین اگر هزینه‌های جاری دولت از این طریق مالیات تأمین نشود دچار آسیب‌هایی خواهیم شد.

در حال حاضر ۵۰ درصد بودجه جاری و یک‌سوم بودجه عمومی کشور از فرآیند مالیات تأمین می‌شود در حالی که در تمام کشورهای پیشرفته این آمار بالای ۹۰ درصد است. بنابراین مجبوریم کسری بودجه را با فروش اوراق خزانه و قرض از بانک مرکزی تأمین کنیم که هر دو تورم را به دنبال دارد.
بنابراین مالیات باید متناسب با درآمد اخذ شده تا توزیع عادلانه ثروت بین مردم صورت گیرد.

هر ساله اشخاص حقیقی تا پایان خردادماه اظهارنامه‌های خود را تکمیل می‌کردند اما با مصوبه ستاد ملی کرونا با توجه به شرایط پیش‌آمده این زمان تا ۳۱ مردادماه به تعویق افتاد؛ اگر اشخاص حقیقی یا مشاغل در مدت تعیین شده اظهارنامه‌های خود را ارسال کنند مشمول مزایا و معافیت‌هایی می‌شوند و در غیر این صورت دچار مشکل خواهند شد. 

در سال گذشته ۲۱۸ هزار اظهارنامه اشخاص حقیقی در استان اصفهان اخذ کردیم که ۲ درصد از آن‌ها گروه اول (افرادی با دریافتی بالای سه میلیارد تومان در سال ۹۸) هستند که مکلف به نگهداری دفاتر و اسناد و پر کردن اظهارنامه مالیاتی تا پایان مردادماه‌ هستند.

۳ درصد از مؤدیان گروه دوم نیز با دریافتی ۱ تا ۳ میلیارد تومان و ۹۵ درصد باقیمانده، اشخاص با دریافتی زیر یک میلیارد تومان در سال گذشته هستند؛ این دو گروه کافی است اظهارنامه ارائه دهند ولی نیازی به نگهداری دفاتر ندارند.

هر ساله بین سازمان امور مالیاتی و مجامع امور صنفی توافقنامه‌ای در قالب ماده ۱۰۰ شکل می‌گیرد که در آن توافقی بر روی مالیات مقطوع صورت گرفته تا سازمان امور مالیاتی دیگر وارد پروسه رسیدگی نگردد و مالیات مؤدیان بر اساس آن تعیین شود؛ سال گذشته ۱۲۰ هزار پرونده یعنی حدود ۶۰ درصد پرونده‌های مالیاتی ما به این شکل سامان یافت که انتظار داریم این رقم امسال به بالای ۱۵۰ هزار پرونده برسد. وقتی مؤدی این توافقنامه و این مالیات مقطوع را بپذیرد، پرونده او دیگر وارد پروسه علی‌الراس که می‌تواند همراه با اشکالات و نارضایتی مؤدیان باشد، نمی‌شود؛ توافقی که امسال صورت گرفته علاوه بر گروه سوم، گروه دوم را نیز در بر می‌گیرد و در نتیجه شامل حال ۹۸ درصد مؤدیان است. افرادی که سال گذشته مالیات مقطوعشان از صفر تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قطعی شده باشد، به اندازه سال گذشته بدون هیچ افزایشی می‌توانند مالیات خود را پرداخت کنند؛ اگر مالیات مقطوع سال گذشته افراد از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تا ۵ میلیون تومان باشد، با چهار درصد افزایش، چنانچه از ۵ میلیون تومان تا ۱۰ میلیون تومان باشد، با ۸ درصد افزایش و اگر بالای ۱۰ میلیون تومان باشد با ۱۲ درصد افزایش می‌توانند مالیات خود را قطعی کنند.

مالیات ۵۰ درصد مؤدیان مالیاتی سال گذشته صفر ریال بوده است که این افراد با قبول این توافق می‌توانند امسال نیز مالیات خود را صفر کنند و ۲۷ درصد دیگر نیز مالیاتشان بین یک ریال تا ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بوده است که به این ترتیب، ۷۷ درصد مالیات دهندگان می‌توانند با قبول این توافق مالیات خود را همانند سال قبل بپردازند. برای انجام این شیوه پرداخت مالیات، کافی است مؤدیان یک فرم را و نه اظهارنامه، در سامانه سازمان امور مالیاتی پر کنند و مالیات خود را با درصدهایی که ذکر شد به صورت یکجا یا در پنج قسط بپردازند و در نهایت برگ قطعی را دریافت کنند. این راه هم باعث کاهش نگرانی اشخاص از پرداخت مالیات می‌شود و هم فرآیند رسیدگی علی‌الراس کاهش می‌یابد تا کارکنان سازمان امور مالیاتی نیز فرصت بیشتری برای رسیدگی به پرونده‌های مهم و فرارهای مالیاتی داشته باشند. 

با توجه اینکه بیشتر مودیان شهرستان‌های اصفهان درآمدی کمتر از نه میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان دارند، پیش بینی می‌شود در شهرستان‌های استان اصفهان همه افراد بتوانند از ماده ۱۰۰ توافق‌نامه مالیاتی استفاده کنند، نگران آن هستیم که اگر خود اظهاری صادقانه انجام نشود مالیات افراد چند برابر شود بنابراین بر صادقانه اعلام کردن درآمدها تاکید داریم.

افرادی که سال اول فعالیت آنها است نمی‌توانند از ماده ۱۰۰ استفاده کنند، در سال‌های گذشته ممکن بود کاربردهای سلیقه‌ای ممیزان در پرونده تأثیرگذار باشد اما امسال مالیات واقعی در نظر گرفته می‌شود.

مودیان مالیاتی، فروش و درآمدهای واقعی خود را بدون نگرانی اعلام کنند و نگران افزایش چند برابری آن نباشند، قرار نیست مالیات‌ها چند برابر شود بلکه با اعلام مالیات‌های واقعی توسط مودیان ممکن است مالیات آنها کمتر نیز شود، با اجرای ماده ۹۷ هدفمان این بود که از فرارهای مالیاتی جلوگیری کنیم و مالیات‌های واقعی از این به بعد گرفته شود، عملکرد استان اصفهان در این موضوع در دو سال اخیر مطلوب بوده و اصفهان به عنوان الگویی برای سایرین شده است.

در سال گذشته کل مالیات وصول شده در کل کشور ۱۴۱ هزار میلیارد تومان بوده و سهم مالیات حقوق بگیران از مالیات مشاغل در کشور بیشتراست بنابراین نتوانسته‌ایم مالیات‌های واقعی را دریافت کنیم، سهم استان اصفهان از کل مبلغ مالیات دریافتی کشور هشت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود که بر اساس آن حدود هشت درصد مالیات حصولی کل کشور سهم استان اصفهان بوده است، امسال این مبلغ در استان اصفهان به حدود ۱۱ و هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان افزایش پیدا خواهد کرد.

حدود ۷۰۰ پرونده در اصفهان تشکیل شده که بر اساس آن بیش از ۴۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی شناسایی شده است و ما به دنبال شناسایی مودیان واقعی و وصول این مطالبات هستیم تا کنون بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان با همکاری دادستانی، مراجع امنیتی، دیوان محاسبات، سازمان بازرسی، استانداری، اتاق بازرگانی و سایرین انجام شده که امیدواریم این کار سرعت یابد. می‌توان گفت با فعالیت‌های انجام شده انضباط مالی در استان اصفهان رعایت می‌شود.

تمام مشاغل فرقی نمی‌کند تمام مشاغل هتلداران پزشک‌ها و … که درآمد کمتر از ۹۹۰ میلیون تومان باشد می‌توانند از ماده ۱۰۰ استفاده کنند، پزشکانی که مکلف بودند تا پایان بهمن ماه سال ۹۸ دستگاه کارت‌خوان را به سازمان مالیاتی وصل کنند، فقط در صورت انجام این کار می‌توانند از ماده ۱۰۰ استفاده کنند، برای همه پزشکان اگر اظهارنامه‌ای که ارائه می‌کنند مغایرتی با بانک‌های اطلاعاتی ما نداشته‌باشد مالیات آنها اخذ خواهد شد.

هیچ واحد تولیدی وجود ندارد که به دلیل پرداخت نکردن مالیات تعطیل شود و ما سعی داریم هر طور ممکن است از تمامی تسهیلات قانونی استفاده کرده و از آنها حمایت کنیم، امسال نیز برنامه‌های جدیدی در نظر داریم، پیش بینی می‌کنم بین ۸۰ تا ۸۵ درصد پروندهای امسال به جز مودیان بزرگ وارد فرایند رسیدگی نشود بنابراین با کمک رسانه‌ها امیدواریم این فرهنگ سازی بشود که اظهارنامه‌های حقیقی ارائه شود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=1146

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.