• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان :

دانش‌آموزان اصفهانی مانور زلزله را غیرحضوری برگزار کردند

  • کد خبر : 2716
  • ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۹:۳۹
دانش‌آموزان اصفهانی مانور زلزله را غیرحضوری برگزار کردند
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: ۸۰۰ هزار دانش‌آموز استان اصفهان به همراه اعضای خانواده مانور زلزله را در بستر شبکه شاد برگزار کردند.

به گزارش ریاح، منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به برگزاری مانور زلزله به صورت غیرحضوری اظهار داشت: مانور تمرینی زلزله و ایمنی در بستر شبکه آموزشی غیرحضوری شاد، ویژه دانش‌آموزان و اعضای خانواده در منازل با اجرای تمرین پناه‌گیری صحیح و ایمن در برابر زلزله صبح امروز اجرا شد.

دستورالعمل‌های آموزشی از قبل برای آمادگی دانش‌آموزان در سایت آموزشی ارسال شده است، ۸۰۰ هزار دانش‌آموز استان اصفهان به همراه اعضای خانواده مورد هدف آموزشی این مانور قرار داشتند که با همراهی و آموزش ۵ هزار مربی و کادر آموزشی آموزش و پرورش و تعیین مناطق امن در فضا و اتاق‌های منزل این مانور برگزار شد.

این مانور با به صدا در آمدن آژیر زلزله از رادیو سراسری، در بستر آموزشی غیرحضوری و رعایت پروتکل‌های بهداشتی بیماری کرونا همراه با خانواده‌ها اجرا شد، دانش‌آموزان در سنوات گذشته یاد گرفتند چگونه در ساختمان پناه‌گیری صحیح را انجام دهند.

دانش‌آموزان باید محل‌های ایمن در منزل را شناسایی و عکس‌العمل لازم را انجام دهند، دانش‌آموزان باید در کنار دیوارهای داخلی ساختمان پناه بگیرند و از ساختمان‌های بلند نباید سریع خارج شوند و از آسانسورها در زمان زلزله استفاده نکنند و اگر در آسانسور هستند در طبقه اول پیاده شوند.

شماره تلفن‌های ۱۲۵ آتش‌نشانی، ۱۱۲ هلال احمر، ۱۱۵ اورژانس و ۱۱۰ پلیس را دانش آموزان باید بدانند، همان طور که در بیماری کرونا باید مرتبط ماسک استفاده کرد و فاصله اجتماعی را نیز رعایت کنیم در زلزله هم باید آموزش‌های لازم را در پناه‌گیری صحیح یاد بگیریم.

اصفهان جانشین مدیریت بحران در تهران و معین برای ۸ استان اطراف است، برگزاری این مانورها از ویژگی خاصی برخوردار است، در استان اصفهان برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تمام محله‌ها آموزش‌های ایمنی زلزله را فرا بگیرند.

هزار محله و روستا در طرح حافظان سلامت که با همکاری سپاه آغاز شده مورد هدف قرار گرفته است و محله‌محور آموزش‌های لازم را می‌بینند، در مورد زلزله و مسائل ایمنی آموزش‌ها باید به مدارس، مساجد و محلات کشیده شود و در همه شهرها آموزش‌های لازم در این زمینه داده شود.

به دلیل اینکه ایران در پهنه خطرپذیری زلزله قرار گرفته است، یعنی کشور در کمربندی آلپ-هیمالیای زلزله قرار دارد و هر ۱۰ سال یک بار یک زلزله بزرگ مانند بم، بروجرد، سرپل ذهاب را تجربه کرده است بنابراین آموزش بسیار مهم است.

پهنه‌بندی لرزه‌خیزی و مناطق زلزله‌خیز استان اصفهان مشخص شده و توان لرزه‌خیزی مناطق با همکاری دانشگاه‌های استان در حال اجرا است، گسل‌های زاگرس را در استان در مناطق غرب و جنوب و گسل‌های دیگری در شمال استان و دیگر مناطق داریم و توان لرزه‌خیزی آن مشخص شده است.

در مناطقی که لرزه‌خیزی بالا دارد باید رعایت الزامات ایمنی انجام و مقررات ملی ساختمان و آئین‌نامه ۲۸۰۰ مربوط به زلزله و رعایت نکات فنی انجام شود، شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسی اقدامات لازم را در راستای نظارت بر ساختمان‌سازی‌های ایمن دارند و شبکه‌های آب، برق و گاز متناسب با شرایط لازم باید استانداردهای لازم در برابر زلزله را در ساختمان‌ها رعایت کنند.

شهرداری پایانه کار نمی دهد مگر اینکه الزامات مهندسی زلزله و مقررات ملی ساختمان و آئین‌نامه ۲۸۰۰ زلزله در ساختمان رعایت شده باشد، پیشگیری از ساخت و ساز در مناطقی که توان لرزه‌خیری بالایی دارد، مطالعه و پهنه‌بندی خطرپذیری زلزله، نظارت لازم بر استفاده از مصالح استاندارد در ساختمان، پیشگیری از ساخت و سازهای غیرفنی و غیرمجاز، ایمن‌سازی ساختمان‌هایی که تاب‌آوری مشخصی در برابر زلزله ندارند، از جمله پیگیری‌هایی بوده است که استان انجام داده است.

حدود ۷۰ هزار واحد مسکونی در روستاهای استان اصفهان از نظر استانداردهای زلزله مقاوم‌سازی و بازسازی شده است، بنیاد مسکن به هر واحد مسکونی تسهیلات کم بهره بانکی داده است و در سال‌های گذشته مقاوم سازی شدند.

امسال سهم استان اصفهان ۱۰ هزار واحد مسکونی است، بنیاد مسکن در روستاها و شهرهای زیر ۱۲ هزار نفر متقاضیانی که مشمول باشند به آن‌ها وام کم بهره بانکی ۵۰ میلیون تومانی می‌دهد که طبق استانداردها مقاوم‌سازی ساختمان‌ها را انجام دهند، از این ۱۰ هزار واحد مسکونی ۷ هزار واحد مراحل آن در دست پیگیری است.

برنامه‌های مختلف و استراتژی‌های مقاوم‌سازی و تاب‌آوری تأسیسات در برابر زلزله را به دستگاه‌ها تدوین کرده‌ایم، می‌طلبد شهرداری‌ها و سازمان نظام مهندسی، شرکت‌های برق، آب و گاز رعایت استانداردسازی را در ساختمان‌ها و نیز نظارت‌های لازم را داشته باشند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=2716

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.