• امروز : شنبه - ۶ مرداد - ۱۴۰۳
  • برابر با : 21 - محرم - 1446
  • برابر با : Saturday - 27 July - 2024
4

جبران خسارت بیشتر به کشاورزان وافزایش قابل توجه مبالغ غرامت به کشاورزان، از مهم ترین ویژگی های تعرفه بیمه کشاورزی

  • کد خبر : 7764
  • ۲۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۱
جبران خسارت بیشتر به کشاورزان وافزایش قابل توجه مبالغ غرامت به کشاورزان، از مهم ترین ویژگی های تعرفه بیمه کشاورزی
رئیس اداره‌ آموزش صندوق بیمه کشاورزی گفت: کشاورز در مدیریت ریسک پیش از وقوع خطر با قراردادی که با بیمه منعقد می‌کند، خسارت خود را از پیش تضمین می‌کند.

به گزارش ریاح، محمد رحمانی رئیس اداره‌ آموزش صندوق بیمه کشاورزی در نشستی با حضور اصحاب رسانه اظهار کرد: در حوزه بیمه کشاورزی، به طور کلی معضل فرهنگی استفاده از خدمات بیمه و عدم بهره‌گیری شهروندان از خدمات بیمه تجاری و حمایتی به چالشی بزرگ تبدیل شده است. فعالیت‌های کشاورزی در همه نقاط کشور انجام می‌شود و مرزی در این بخش وجود ندارد. فرهنگ تولید در هر یک از نقاط کشور متناسب با فرهنگ همان منطقه است.

ریسک تولید در بخش کشاورزی بسیار بالا است و این در حالی است که از ۴۰ نوع بلایای طبیعی ثبت شده در جهان ۳۴ مورد در ایران رخ می‌دهد، بنابراین عدم قطعیت تولید در ایران بسیار زیاد است.

تولید در بخش کشاورزی مهم و استراتژیک است، دولت ها باید با هدف ارتقا سطح تولید دربخش کشاورزی و ایجاد امنیت برای تولید و تولیدکنندگان بخش کشاورزی، به عنوان یک ضرورت برای دولت مطرح است.

برای حمایت از این بخش دو راهکار مدیریت بحران و ریسک وجود دارد، مدیریت بحران فشار سنگین مالی بر دولت تحمیل کرده و منجر به رواج فرهنگ اعانه بگیری می‌شود. در مدیریت ریسک کشاورز پیش از وقوع خطر با قراردادی که با بیمه منعقد می‌کند خسارت خود را از پیش تضمین می‌کند.

در کل کشور حدود چهار میلیون بهره‌بردار کشاورزی وجود داشته که اکنون فقط یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر قرارداد بیمه کشاورزی منعقد کرده‌اند. از این تعداد حدود یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر غرامت دریافت کرده‌اند. در سال زراعی گذشته ۸۰۰ میلیارد تومان حق بیمه دریافت و سه هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت شده است.

رسالت بیمه جبران خسارت نیست، بیمه آرامش و آسایش افراد را فراهم می‌کند، بیمه یک شرکت تعاونی است که خطر را بین افرادی که بیمه‌نامه خریده‌اند، توزیع می‌کند.

در ارتباط با اصول اساسی بیمه صندوق کشاورزی، اصل نفع بیمه‌پذیر، اصل حد اعلای حسن نیت، اصل علیت ( نسبت غرامت پرداختی با حق بیمه دریافتی) ، اصل غرامت ( غرامت به نحوی باید محاسبه شود که بیمه‌گذار در شرایط بلافاصله قبل از خسارت پرداخته است)، از جمله ۵ اصل اساسی بیمه صندوق کشاورزی است.

ایجاد تضمین برای سرمایه‌گذاری‌های جدید در بخش کشاورزی، افزایش اعتبار فردی برای کشاورزان، توسعه سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و افزایش کیفیت سطح زندگی جامعه کشاورزی کشور و حفظ ثروت ملی از جمله تأثیرات اقتصادی بیمه کشاورزی است.

مجید وارسته پور معاون خدمات بیمه‌ای مدیریت بانک کشاورزی استان اصفهان بیان داشت: در کشور ۱۶۰ محصول تحت پوشش بیمه هستند، در حال حاضر در استان اصفهان ۱۲۶ محصول تحت پوشش صندوق بیمه کشاورزی قراردارند.

کشاورزی یکی از پر مخاطره‌ترین فعالیت‌های اقتصادی است، بنابراین لازم است دولت برای حمایت از بخش کشاورزی که مستقیم با تأمین امنیت غذایی در ارتباط است خدماتی ارائه دهد، در همین راستان صندوق بیمه کشاورزی از سال ۱۳۶۸ شروع به کار کرده است.

خدمات بیمه‌ای در بخش محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای، دام، طیور، آبزیان، تنه درختان، تأسیسات، ابنیه، آتش سوزی و منابع طبیعی ارائه می گردد.

در سال زراعی گذشته بیش از هشت میلیون بچه‌ماهی در بخش آبزیان، شش هزار هکتار در بخش تنه درختان، یک میلیون و ۱۷۰ هزار قطعه دام و بیش از ۶۳ هزار هکتار از اراضی در بخش محصولات زراعی بیمه شد که حدود یک سوم از کل سطح زیر کشت استان است.

۵۵۰ میلیارد ریال حق بیمه در کشور داشتیم، استان اصفهان در بخش بیمه گلخانه‌ای، بوقلمون و دام صنعتی، رتبه اول کشوری را کسب کرده است.

برای بیمه‌پذیری محصولات مهلت زمانی وجود دارد، بیمه کشاورزی با روش‌هایی بر مبنای هزینه تولید، نسبت بازدهی محصول، نسبت وام داده شده به کشاورز و ارزش تولید انجام می‌شود که در کشور ما اکنون با توجه به ارزش تولید به کشاورزان خدمات بیمه‌ای ارائه می‌شود.

صندوق بیمه یک شرکت دولتی است که در استان اصفهان با کمک ۹ شرکت خدمات بیمه‌ای به کشاورزان خدمت‌رسانی می‌کنند.

صدور بیمه نامه‌های متعدد برای یک محصول در سال زراعی جدید منتفی شده و بیمه نامه‌ها به صورت تجمیعی صادر می‌شود. از مهم ترین ویژگی های تعرفه بیمه کشاورزی جبران خسارت بیشتر به کشاورزان وافزایش قابل توجه مبالغ غرامت به کشاورزان است.

پوشش حداکثری بیمه کشاورزی برای همه بهره‌برداران، فراهم شدن امکان تعدیل حق بیمه‌ها، آشنایی بیشتر مدیران دستگاه‌های مرتبط با سیاست‌های کلات کشور ولزوم توسعه بیمه کشاورزی از جمله اهداف صندوق بیمه کشاورزی در سال جاری است.

کشاورزان برای برخورداری از خدمات بیمه کشاورزی لازم است در زمان تعیین شده حتماً خسارات خود را گزارش دهند که برای آن روش‌های مختلفی از جمله پورتال مشتریان، کد دستوری تلفن همراه و یا درخواست کتبی به دفاتر بیمه و بانک وجود دارد.

طی ۸ سال زراعی گذشته مبلغ ۵ هزار میلیارد ریال از طریق صندوق بیمه کشاورزی به کشاورزان خسارت دیده  در استان اصفهان پرداخت شده است.

سارو احمدی مسئول حقوقی صندوق بیمه کشاورزی گفت: صندوق بیمه کشاورزی با هدف حمایت از بخش کشاورزی تشکیل شده و انتفاعی نیست، یکی از بزرگترین دغدغه‌های این صندوق این است که چه زمانی بودجه خود را دریافت می‌کند تا بتواند به موقع غرامت کشاورزان را پرداخت کند، برای یافتن راهکاری با هدف مقابله با این دغدغه، درخواست پرداخت تعهدات دولت در ابتدای هر سال شد تا این مبلغ قطره چکانی واریز نشده و پرداخت‌های صندوق به کشاورزان بدون تأخیر انجام شود.

همچنین تصویب قانون جدیدی با عنوان طرح پرداخت به موقع غرامت کشاورزی پیگیری شده که به زودی در صحن علنی مجلس ارائه می‌شود، در این طرح صندوق می‌تواند در زمانی که به منابع دولتی ندارد از بانک کشاورزی تسهیلات دریافت کند.

صندوق در کنار وظایف بیمه‌گری خود، در دو سال اخیر به دنبال انعقاد تفاهم‌نامه با سایر سازمان‌ها بوده است. به عنوان نمونه تفاهم نامه همکاری با کمیته امداد بسته شد تا حق بیمه افراد تحت پوشش خود را پرداخت کند. همچنین شرکت بازرگانی دولتی نیز اکنون در هشت استان حق بیمه کشاورزان گندم آبی و دیم را پرداخت می‌کند.

با تصویب قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده، خدمات بیمه کشاورزی از مالیات بر ارزش افزوده معاف شد، بنابراین بیمه‌نامه کشاورزان ارزان‌تر خواهد شد که از دی ماه قابل اجرا است.

اسماعیل ضیا، رئیس اداره کل فناوری اطلاعات صندوق بیمه کشاورزی کشور نیز در این نشست اظهار کرد: تا پیش از ۱۳۹۵، سرویس‌دهی در صندوق بیمه کشاورزی به طور جزیره‌ای انجام می‌شد، در این سال با طراحی و پیاده‌سازی سامانه جامع بیمه کشاورزی، اطلاعات گذشته نیز یکپارچه‌سازی شد و اکنون در این سامانه همه عملیات بیمه‌ای انجام می‌شود.

بیمه‌نامه‌ها در گام اول بر اساس اطلاعات خود اظهاری صادر می‌شود، پس از آن کارشناسان صندوق بیمه کشاورزی مراحل رشد گیاه را نیز بررسی کرده و در سامانه ثبت می‌کنند، البته بخشی از این اطلاعات نیز با روش‌های ماهواره‌ای جمع‌آوری می‌شود.

همه بیمه‌گزاران و بهره‌برداران فعال در بخش کشاورزی می‌توانند با مراجعه به پرتال سامانه جامعه صندوق بیمه کشاورزی نسبت به ثبت نام در آن اقدام کرده و برخی سرویس‌های الکترونیکی صندوق را از این طریق دریافت کنند، امکان ثبت اعلان خسارت و حسابداری بیمه‌گذار در این سامانه در دسترس است.

در سال زراعی گذاشته همه غرامت‌ها به روز پرداخت شده و غرامت معوقه نداشته‌ایم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=7764

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.