• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری اصفهان:

تعطیلی گرم‌خانه در اصفهان صحت ندارد/ کارتن‌خواب‌ها باید به چرخه زندگی بازگردند

  • کد خبر : 9118
  • ۰۵ اسفند ۱۴۰۰ - ۹:۵۰
تعطیلی گرم‌خانه در اصفهان صحت ندارد/ کارتن‌خواب‌ها باید به چرخه زندگی بازگردند
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری اصفهان با تکذیب خبر تعطیلی مجتمع نگهداری و توانمندسازی متکدیان و کارتن‌خواب‌ها گفت:دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرده بود در این مرکز اصول بهداشتی و استانداردهای کرونا رعایت نشده و در همین راستا ساماندهی و رسیدگی به این گرمخانه بدون تعطیل کردن آن انجام شد.

به گزارش ریاح،‌ علیرضا قاسمی معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری اصفهان در حاشیه بازدید از مجتمع نگهداری و توانمندسازی متکدیان و کارتن‌خواب‌ها اظهار داشت: دانشگاه علوم پزشکی اعلام کرده بود در این مرکز اصول بهداشتی و استانداردهای کرونایی رعایت نشده بود و در همین راستا آقای احمدی فرماندار جدید اصفهان دستور ساماندهی و رسیدگی به این گرمخانه بدون تعطیل کردن آن را صادر کردند.

وی با اشاره به روند تغییر مدیریتی در این مرکز افزود: ضمن تقدیر از مدیر قبلی، مسؤول جدید این مرکز معرفی و رسیدگی به مسائل بهداشتی و استاندارد کردن شرایط بدون تعطیلی انجام شد و لذا جوسازی برخی در فضای مجازی مبنی بر تعطیلی این مرکز کذب محض است.

قاسمی با تأکید بر اینکه قرار بر این نیست که سا‌ل‌ها کارتن خوابی را به اینجا بیاوریم و همچنان کارتن خواب باشد، گفت: این افراد انسان هستند و حق حیات دارند و نیاز است به آن‌ها کمک شود تا به چرخه زندگی بازگردند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری اصفهان با اشاره به اقدامات کارگروه فرمانداری و پیگیری‌های فرماندار تصریح کرد: تلاش بر این است که کارتن خواب‌ها توانمند شوند و در صورت اعتیاد، از طریق روش‌های علمی ترک داده شوند و پس از آن به کمپ بروند یا به انجمن‌ها معرفی شوند و در نهایت به مراکز کار معرفی شوند، زیرا شغل یکی از مهم‌ترین حلقه‌هایی است که برای آن فکری نشده است.

وی با بیان اینکه در حال حاضر نیز افرادی برای این کار معرفی شده‌اند، یادآور شد: یعنی افراد صبح تا شب برای کار از مرکز خارج می‌شوند و برای خواب به اینجا می‌آیند، یعنی روند ماهیتاً تغییری نکرده است و مددجویان همان‌هایی هستند که در گذشته هم حضور داشتند و ادعایی مبنی بر تعطیلی این مکان دروغی بزرگ است.

قاسمی با بیان اینکه شهرداری، بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی و کمیته امداد همگی به میدان آمدند تا وظایف خود را انجام دهند، خاطرنشان کرد: ۱۳ ارگان متولی توانمندسازی و بازگشت افراد به زندگی‌ هستند که جلسات آن‌ها برگزار شده و وظایف آن‌ها مشخص است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری اصفهان با بیان اینکه تلاشمان ارائه خدمات بهتر و بدون منت به این افراد است، خاطرنشان کرد: تفاوتی ندارد چه شخصی باشد بلکه همه آن‌ها برای ما قابل احترام‌ هستند.

وی تأکید کرد: این قشر آسیب دیده‌اند و شخصی نمی‌تواند بگوید چون کارتن خواب هستند، کارتن خواب بمانند و اگر چنین فکری بکنیم بزرگ‌ترین اشتباه است.

قاسمی با بیان اینکه در اصفهان ۳ هزار و ۲۰۰ موقعیت شغلی آماده در صنعت داریم، عنوان کرد: اعلام کرده‌ایم تا هرکدام از افرادی که به مرکز می‌آیند اگر برای کار توانمند باشند آن‌ها را به اداره کار معرفی می‌کنیم تا روی پای خودشان بایستند و مشکلات‌شان حل شود و بعد از بازپروری به آغوش خانواده بازگردند و افرادی هم که خانواده ندارند در این مرکز مهمان ما هستند.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری اصفهان با اشاره به موضوع ساماندهی کودکان کار هم توضیح داد: این کار با بهزیستی است و امیدواریم شهرداری با یک روش مناسب و با احترام به بهزیستی هدایت شوند و خانواده‌های آن‌ها درگیر این موضوع شوند و آن‌هایی هم که خانواده ندارند همانجا نگهداری شوند.

وی افزود: قرار نیست همه متکدیان اینجا بمانند، بلکه یک بخشی از این‌ها که مشکل مواد مخدر دارند، به کمپ ماده ۱۶ فرستاده می‌شوند که یک مرکز کاملی است که هم بحث کاهش مصرف مواد مخدر و هم مشاوره‌های روانپزشکی برای توانمندسازی آن‌ها انجام می‌شود و در عین حال، مهارت‌آموزی هم می‌شوند تا برای اشتغال بعد از خارج شدن از مرکز، آماده شوند.

قاسمی با بیان اینکه پیگیری‌هایی در شورای مواد مخدر استانداری انجام شد و یک مرکز ساماندهی آماده شده است که اگر ظرفیت اینجا پر شد، اضافه این افراد به آن مرکز منتقل شوند، بیان کرد: مرکز باغ فدک قرار است در فروردین یا اردیبهشت راه‌اندازی شود و اگر این مرکز دایر شود، این مشکلات دیگر حل خواهد شد؛ شهرداری هم با جدیت به دنبال تکمیل باغ فدک است که البته پیشرفت خوبی هم داشته‌اند و مرکز بسیاری خوبی خواهد شد که به نظر من نظیر این را در کشور نخواهیم داشت.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری اصفهان با بیان اینکه قرار است هر مرحله از ساماندهی و پذیرش متکدیان و کارتن‌خواب‌ها در یک مکان انجام شود، ادامه داد: یک مکان را برای غربالگری اختصاص می‌دهیم، یعنی مشکلات فرد مورد نظر را از نظر جسمی و روانی مورد بررسی قرار می‌دهیم و بعد از دسته‌بندی افراد، آن‌ها را در مکان‌های مختلف تقسیم می‌کنیم؛ یعنی کسانی که بیمار هستند به بیمارستان منتقل شوند و کسانی هم که معتادند به کمپ ترک اعتیاد انتقال پیدا کنند و شرایطی فراهم شود تا افراد به طور کامل خدمات مورد نظر خود را بگیرند.

وی با اشاره به نحوه پذیرش افراد در این مجتمع گفت: خود افراد هم می‌توانند با خوداظهاری در این مکان پذیرش شوند و از خدمات این مجتمع شامل سه وعده غذای گرم و جای خواب استفاده کنند.

قاسمی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در خصوص روند تغییر مدیریت این مجتمع گفت: مدیر قبلی سال قبل استعفای خود را تقدیم استانداری کرد؛ تصمیمی هم که کارگروه ساماندهی متکدیان گرفته است این بوده که در اینجا باید یک تغییر محتوایی و مدیریتی اتفاق بیفتد، چون هدف بر این است که متکدی و کارتن‌خوابی که اینجا می‌آید توانمند شود و به چرخه زندگی بازگردد؛ این قبلا اینجا انجام نمی‌شده است.

مسعود شجاعی، مدیر مجتمع نگهداری و توانمندسازی متکدیان و کارتن‌خواب‌ها اظهار داشت: این مرکز به عنوان اولین گروه مردم‌نهاد انجمن سازماندهی متکدیان استان اصفهان است که هدف این است که یک پالایشگاه انسانی در آن ایجاد شود و افرادی که مشکل دارند وارد این مرکز شده و تحت درمان قرار بگیرند.

وی ادامه داد: معتادان عادی به مراکز ماده ۱۵ و معتادان متجاهر به مراکز ماده ۱۶ ما انتقال پیدا می‌کنند و باید در این مرکز بیش از زمان سم‌زدایی حضور داشته باشند تا آداب اجتماعی را فراگیرند و توانمند شود؛ در حال حاضر مددجویان ما با میل خودشان اینجا هستند و هیچ اجباری برای ماندن آن‌ها نداریم، در حالی که قبلا اجبار بود و وقتی این در باز می‌شد، مددجو فرار می‌کرد؛ ما قبلا پرونده فرار داشتیم.

شجاعی  اذعان کرد: یکی از نقدهایی که ما قبلا به این مرکز داشتیم که چرا یک مددجو باید ۴ سال یا ۲ سال در این مرکز بماند؛ ضمن اینکه باید مشخص شود فردی که ۲ سال است اینجا نگهداری می‌شود، چه کاری کرده و در حال حاضر چه مشکلی دارد، کار دارد یا ندارد، روال بر این بود که صبح بیدار می‌شدند، صبحانه می‌خوردند و بعد ناهار و بعد می‌خوابیدند، بدون اینکه توانمندسازی در این‌ها صورت بگیرد.

مدیر مجتمع نگهداری و توانمندسازی متکدیان و کارتن‌خواب‌ها بیان کرد: ما با ۶ نفر از خانواده‌های این مدجویان تماس گرفتیم که بیایند عضو خانواده خود را ببینید و به آن‌ها گفتیم که این فرد دیگر مشکلی ندارد و آن‌ها قبول کردند که او را دوباره به عنوان عضو خانواده خود بپذیرند؛ ۲ نفر از این مددجویان شاغل بودند که با کارفرمای این‌ها تماس گرفتیم و آن‌ها را به کار خودشان برگرداندیم و تشویقشان هم کردیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=9118

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.