• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
3
مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان:

تشکیل اداره ۲۰۵۰ در هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی/ رضایتمندی بیش از ۹۵ درصد مودیان از بسته حمایتی

  • کد خبر : 4527
  • ۲۱ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۵۲
تشکیل اداره ۲۰۵۰ در هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی/ رضایتمندی بیش از ۹۵ درصد مودیان از  بسته حمایتی
مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان گفت: تشکیل اداره ۲۰۵۰ در هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی از جمله مواردی است که در بسته حمایتی فعالان اقتصادی آمده است که با تشکیل این اداره، مشکلاتی از قبیل تعداد کثیر پرونده ها و یا عدم ارائه صحیح اسناد مودیان، در اصفهان حل می‌شود و اعتمادسازی خوبی انجام شده است.

به گزارش ریاح، بهروز مهدلو مدیرکل امور مالیاتی استان اصفهان اظهار کرد: براساس بیانات مقام معظم رهبری در ابتدای سال که نام سال را ” رونق تولید ” نامگذاری کردند، تدوین بسته حمایتی برای فعالان اقتصادی یکی از اقدامات اثرگذار اداره مالیات در راستای تحقق شعار سال می باشد.

امسال به دلیل شرایطی که برای فعالان و کسبه خرد به دلیل شیوع کرونا ایجاد شده بود این بسته علاوه بر فعالان اقتصادی به سایر کسب و کارها نیز تعلق گرفت و از ابتدای سال تاکنون بیش از ۴ هزار و ۶۰۰ فعال تقسیط طولانی مدت برای فعلان اقتصادی انجام شده است و شرایطی فراهم شده تا نقدینگی این افراد برای توان تولید حفظ شود.

هر ماهه بیش از ۱۰۰ مورد از مودیان که نتوانستند بدهی تقسیط شده را پرداخت کنند دوباره برایشان تقسیط انجام شد، درماه بیش از ۱۰۰ مورد مودیان فرصتی برای سررسید چک می‌خواهند که در اختیارشان قرار گرفته است.

بیش از ۱۶ هزار مورد بخشودگی جرایم در ۹ ماهه ابتدای سال برای فعالان اقتصادی فراهم شده است.

بیشترین قبولی دفاتر مودیان و کمترین رد دفاتر به دلیل فرهنگ‌سازی و خود اظهاری داشته‌ایم. ۲۶۵ هزار پرونده اشخاص حقوقی و حقیقی در استان داریم که امسال کمتر از ۸۰۰ مورد دفتر مودیان رد شد.

تشکیل اداره ۲۰۵۰ در هیئت‌های حل اختلاف مالیاتی از جمله مواردی است که در این بسته حمایتی آمده است.

پیش از تشکیل این اداره تعداد اعتراضاتی که از استان اصفهان به تهران ارسال می‌شد بسیار زیاد بود و با این اقدام اعتراضات مودیان بیش از ۹۰ درصد کاهش یافته و رضایت نسبی به دست آورده‌ایم.

به هر حال ممکن است همکاران من به دلایلی همچون تعداد پرونده‌ها و یا کمبود وقت دچار اشتباه شده و یا مودیان اسناد صحیح ارائه نداده باشند که با تشکیل این اداره این مشکلات در اصفهان حل می‌شود و اعتمادسازی خوبی انجام شده است.

یکی از عوامل تأثیر گذار در افزایش مشکلات، عدم اطلاع مودیان از قوانین بود که سعی شده با آموزش این موضوع را کاهش دهیم، از سال ۹۶ تا پایان سال ۹۸ آموزش‌های ارائه شده توسط اداره کل امور مالیاتی هر سال ۷ برابر شده است.

امسال نیز از طریق وبینار آموزش‌هایی انجام شد و در ۹ ماهه سال جاری معادل سال‌های گذشته آموزش‌ها ارائه شده و آمادگی ارائه آموزش به همه دستگاه‌ها و ادارات را داریم.

میزان معافیت مالیاتی سال جاری حدود ۹۰۰ میلیارد تومان بوده که از جمله حقوق تعیین شده مودیان در قانون بوده است.

از ابتدای سال تا پایان دی ماه حدود ۲۸۰ میلیارد تومان استرداد به مودیان پرداخت شده که بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان آن مربوط به عوارض ارزش افزوده برای صادرکنندگان بوده است.

هیچ واحد تولیدی یا فعالی نبوده که فعالیت آن به دلیل مالیات تعطیل شده باشد و هر واحدی که مسئله مالیاتی دارد، با مراجعه به اداره کل امور مالیاتی می‌تواند مشاوره‌های رایگان دریافت کرده و از طریق قانون مسائل موجود را حل کند.

تعداد کل اظهارنامه‌های اشخاص حقیقی در سال ۹۸، ۲۲۰ هزار و ۹۵۰ بوده که ۱۴۲ هزار و ۳۰۳ هزار مورد آن قطعی شده، بنابراین از ۱۰۰ درصد اظهار نامه‌های اشخاص حقیقی ۶۴ درصد آنها قطعی شده و دیگر در فرایند حسابرسی مالیاتی قرار نمی‌گیرد.

با افزایش تعداد اظهار نامه‌ها، دقت حسابرسی کاهش می‌یابد بنابراین حداکثر استفاده از تبصره ماده ۱۰۰ انجام شده است، قطعی شدن اظهار نامه‌ها تنش‌های بین سازمان امور مالیاتی و مودیان را کاهش داده و مودی خود اظهاری می‌کند.

عملاً ۶۵ درصد پرونده‌ها از پروسه‌های رسیدگی خارج می‌شود. بیش از ۹۵ درصد رضایتمندی از این بسته حمایتی بین مودیان بوده است.

طرح پایش به عنوان یک طرح زیر بنایی برای اولین بار در کشور حدود ۵ ماه است در اصفهان در حال انجام است. ۲۵۰ هزار پرونده توسط ۵۰۰ نیرو در کل استان باید در این طرح رسیدگی شود.

حدود ۱۰۰ هزار پرونده در نهایت از بین این پرونده‌ها باید رسیدگی شود که متوسط هر نفر باید ۵۰۰ پرونده را رسیدگی کند، بر اساس طرح پایش، یک درصد از پرونده‌های مالیاتی مهم استان اصفهان در اشخاص حقیقی و حقوقی انتخاب شده و توسط ۲۰۰ نفر از پرسنل رسیدگی شد.

در این چند ماه حدود ۲۰۰ مورد از این پرونده‌ها در قالب این طرح کاملاً رسیدگی شده که منجر به شناسایی درآمدهای واقعی و جدا کردن درآمدهای غیرواقعی از آن بوده است.

کوچک سازی و پاک سازی پرونده از جمله اهدافی بود در این مدت دنبال شده است. بیش از ۵۰۰ کمد تا پایان سال خالی شده و پرونده‌های راکد و قدیمی از آن حذف می‌شود.

یکی از اقدامات ارزنده برای اولین باردرکشور تهیه وتدوین گزارش مصور ارزش افزوده است  و اگر آبادانی و خدمات در شهرها و روستاها دیده می شود بخش قابل توجه این خدمات، از محل عوارض ارزش افزوده است.

به روزرسانی رسیدگی به پرونده‌های ارزش افزوده نیز از جمله اقدامات مهم و قابل توجه این اداره بوده است، مردم حق دارند بدانند مالیاتی که پرداخت می‌کنند در چه جایی هزینه می‌شود، در سال‌های گذشته بیشتر بودجه دولت از محل فروش نفت بوده است.

پاک‌ترین درآمد و سود اقتصادی در دنیا مالیات است، بنابراین نقش مالیات در اداره کشور حیاتی است، نیمی از حقوق پرداختی به کارکنان دولت از محل مالیات‌ها تأمین می‌شود.

یک درصد از عوارض ارزش افزوده در اختیار وزارت بهداشت قرار می‌گیرد که این میزان در سال ۹۶، ۴ هزار و ۴۶۰ میلیارد تومان، در سال ۹۷، حدود ۵ هزار میلیارد تومان، در سال ۹۸، ۶ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان بوده است.

در سال ۹۸ از محل عوارض ارزش افزوده، هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بودجه به شهرداری‌ها پرداخت شد، بنابراین شهرداری‌های بزرگ حدود ۳۰ درصد بودجه از این محل تأمین می‌شود. در ۱۰ ماهه سال ۹۹، ۱,۵۰۰ میلیارد تومان عوارض توزیع شده که امیدواریم تا پایان سال به ۲ هزار میلیارد تومان نیز برسد.

امروز ۴ اداره امور مالیاتی برای جلوگیری از فرار مالیاتی در استان اصفهان تشکیل شده که در کل کشور بی سابقه است، نسبت مالیات به تولید ناخالص داخلی تعریف شده استاندارهای به خصوصی دارد.

این موضوع نشان می‌دهد مالیات به خوبی تأمین نشده است. پس از ۱۰ سال از اجرای طرح جامع، امروز بیش از ۸۰ درصد امکان شناسایی افرادی که درآمدهایی داشته و آن را کتمان کرده‌اند، وجود دارد.

بیش از ۶۰۰ میلیارد تومان از محل فرار مالیاتی شناسایی شده است. سامانه ارتباط مردمی ۱۵۲۶ در این زمینه طراحی شده که با استفاده از آن، هر شخصی می‌توانند اطلاعاتی که از فرار مالیاتی در اختیار دارد به ما ارائه دهد.

کسانی که فرار مالیاتی دارند، به عدم پرداخت آن عادت کرده اند، این در حالی است که مالیات حقوق شهروندی مردم است بنابراین باید حتماً پرداخت شود و اداره کل امور مالیاتی نیز به سختی این مبالغ را از افراد دریافت می‌کند.

در پایان این نشست از گزارش مصور هزینه کرد عوارض مالیات بر ارزش افزود توسط ۲۴ فرمانداری، ۱۰۷ شهرداری و ۸۷۰ دهیاری سطح استان اصفهان رونمایی شد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=4527

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.