• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4
استانها/ اصفهان

تأیید خبر تغییر کاربری خانه هنرمندان اصفهان/ اتفاقات تالار اندیشه و سینما ایران تکرار می‌شود

  • کد خبر : 830
  • ۱۲ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۷
تأیید خبر تغییر کاربری خانه هنرمندان اصفهان/ اتفاقات تالار اندیشه و سینما ایران تکرار می‌شود
تغییر کاربری خانه هنرمندان اصفهان از هفته گذشته از مهم‌ترین مباحث اصفهانی‌ها به‌ خصوص در جمع هنرمندان شده است تا جایی که واکنش‌هایی از سوی مردم و هنرمندان را در فضای مجازی به دنبال داشته است.

به گزارش ریاح نیوز، عبارت‌های «واگذاری عمارت هنرمندان اصفهان به بنیاد شهید»، «تملک بنیاد شهید اصفهان بر خانه هنرمندان» و «تغییر کاربری خانه هنرمندان اصفهان» از هفته گذشته از مهم‌ترین مباحث اصفهانی‌ها به‌ خصوص در جمع هنرمندان شده است تا جایی که واکنش‌هایی از سوی مردم و هنرمندان را در فضای مجازی به دنبال داشته است.

نگرانی هنرمندان اصفهانی از وضعیت خانه هنرمندان با تعابیری همچون «خانه هنرمندان را تعطیل نکنید»، «ما هنرمندان اصفهان فقط همین یک خانه را داریم و اگر آن را از ما گرفتید دیگر چیزی برای از دست دادن نداریم» و «این خانه را هم به نام هنرمندان ندیدند» در فضای مجازی دیده می‌شود.

ما هنرمندان همین یک خانه را داریم

این عمارت ساخته شده در حدود ۳۰ سال است که زیر نظر حوزه هنری به عنوان خانه هنرمندان، محل اجتماع و فعالیت‌های فرهنگی هنری اصفهان بوده است اما از هفته گذشته خبرهایی مبنی بر واگذاری این عمارت به بنیاد شهید و تغییر کاربری آن در فضای مجازی منتشر شد که نگرانی اهالی هنر را به دنبال داشت.

حوزه هنری خانه هنرمندان را واگذار نکرده است

مهدی احمدی فر، رئیس حوزه هنری اصفهان با تأیید اصل خبر اظهار دارد: اصل خبر درست است اما نوع تحلیل و مخابره خبر ایراداتی دارد چراکه حوزه هنری خانه هنرمندان اصفهان را به بنیاد شهید واگذار نکرده است بلکه مالکیت این بنا با رأی محاکم قضایی به بنیاد شهید واگذار شده است.

وی یادآور شد: این عمارت پس از انقلاب در تملک بنیاد مستضعفان قرار گرفت و بنیاد مستضعفان به مرور در بنیاد شهید ادغام شد و این بنیاد از سال ۱۳۹۴ تاکنون پیگیر گرفتن مالکیت عمارت خانه هنرمندان بوده که در حال حاضر با رأی صادره دادگاه، بنیاد شهید اصفهان مالک عمارت هنرمندان شده و حوزه هنری، شهرداری، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره کل آموزش و پرورش اصفهان از این عمارت خلع ید شده‌اند.

این ساختمان دوطبقه واقع در بوستان ایثارگران اصفهان، طی ۳۰ سال گذشته به نوعی مرکز هنری اصفهان محسوب و سالانه بیش از ۱۰۰ انجمن فرهنگی هنری در این مکان برگزار می‌شده است.

رسالت اصلی بنیاد شهید کار فرهنگی است

داریوش وکیلی، مدیرکل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان اصفهان با بیان این‌که وظیفه دفاع از حقوق ایثارگران را دارد اما نسبت به هنرمندان هم احساس مسؤولیت می‌کند، اذعان داشت: رسالت اصلی بنیاد شهید کار فرهنگی است و ما از وجود و ظرفیت همه هنرمندان استفاده می‌کنیم و اصلاً بنای تغییر کاربری نداریم و همچنان محفلی برای هنرمندان اصفهان باقی خواهد ماند.

وضعیت خانه هنرمندان، تداعی کننده خاطره تلخ تالار اندیشه و سینما ایران

خاطره عملکرد ضعیف و سوء مدیریت حوزه هنری اصفهان در مواردی همچون سینما ایران و تالار اندیشه که هنوز پس از چند سال وضعیت و آینده روشن و مشخصی ندارند و یا واگذاری سالن سعدی به بخش خصوصی توسط اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نگرانی‌ها را در خصوص عمارت هنرمندان بیشتر کرده است.

مهدی احمدی‌فر با تشریح مشکل پیش آمده در بحث خانه هنرمندان تصریح کرد: بحث مالکیت عمارت خانه هنرمندان بین چند دستگاه بنیاد شهید، آموزش‌ و پرورش، شهرداری، ارشاد و حوزه هنری مطرح و در حال پیگیری حقوقی است و دستگاه قضایی رأی را در خصوص این‌که مالکیت ساختمان به بنیاد شهید تعلق دارد، صادر کرده اما موضوع در حال پیگیری ما از طریق امور حقوقی و ستاد مرکزی است.

نشست‌های خانه هنرمندان به قوت خود باقی است

رئیس حوزه هنری اصفهان در خصوص خالی بودن خانه هنرمندان و ادعای مالکیت از طرف بنیاد شهید، گفت: اکنون در حال رایزنی با بنیاد شهید هستیم تا بتوانیم قضیه را در همین چند روز آینده، حل کنیم و دنبال این هستیم که خانه هنرمندان با همین کاربری باقی بماند، اکنون برنامه‌ها اجرا می‌شود و نشست‌ها به قوت خود باقی است، برنامه‌ها طبق روال اجرا می‌شود و تلاش ما حفظ آن مکان، به‌ عنوان محوریت برای هنرمندان استان است؛ ولی اگر تحت شرایطی مجبور به تحویل مکان شدیم، قبل از آن جای دیگری را پیش‌بینی خواهیم کرد.

با توجه به شرایط خاص کشور به ویژه در بحران جهانی کرونا‌، برخی معتقدند حتی در صورت ذی‌حق بودن بنیاد شهید در این ماجرا اما به جهت تلاش برای حفظ فعالیت‌های هنری این خانه در اختیار حوزه هنری بماند.

اگرچه بنیاد شهید هم بنابر ادعای استفاده کارا قرار است کاربری فرهنگی-هنری در این ساختمان برقرار کند اما بهتر بود با توجه به تبعات این تصمیم و سابقه تاریخی خانه‌ای که به یک نماد تبدیل شده جایگزین بهتری برای اقدامات فرهنگی خود داشته باشد یا دست کم به جای تصمیم‌گیری مجامع حقوقی چنین موضوعی با نگاهی تعاملی و فرهنگی با اتخاذ رویکردهای جایگزین مناسب پیگیری می‌شد.

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=830

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.