• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
4
شهردار اصفهان:

تأکید بر نقش محوری مساجد در رویکرد جدید مدیریت شهری اصفهان

  • کد خبر : 7512
  • ۰۴ آبان ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۱
تأکید بر نقش محوری مساجد در رویکرد جدید مدیریت شهری اصفهان
شهردار اصفهان گفت: شهر اسلامی یک جسم دارد و یک جان که جسم آن کالبدی است که در آن نشانه‌هایی وجود داشته باشد که نشان دهد این شهر، اسلامی است و نمونه‌های فراوان آن در شهر ما وجود دارد.

به گزارش ریاح، علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان در همایش مسجد و نقش آن در شهر اسلامی اظهار داشت: وجود انسانیت انسان منوط به دغدغه‌مندی است و بهترین شیوه مواجهه با دغدغه تبدیل آن به یک مسأله و یافتن راهکار است.

شهردار اصفهان با اشاره به دغدغه‌مندی روحانیت و مسؤولان نظام اسلامی در خصوص تمدن‌سازی اسلامی، اضافه کرد: تمدن‌سازی یعنی یافتن راه مشکلات جامعه بشری و ارائه الگوی زیستی که راه‌حل‌های مشکلات و مسائل بشری در آن وجود دارد.

وی با بیان اینکه انسان و به تبع آن جامعه اسلامی همواره در حال تحول است، تصریح کرد: ایستادگی در مقابل تحول موجب له‌ شدن می‌شود و از سوی دیگر وادادگی در برابر توسعه منجر به از دست رفتن ارزش‌ها می‌شود و در حالت سوم که به‌گزینی است نیز هیچگاه خلق تمدن صورت نمی‌گیرد.

قاسم‌زاده تصریح کرد: تا وقتی که خودمان برای خلق تمدن و برای زمان و مکان برنامه نداشته باشیم، نمی‌توان تمدن‌سازی کرد و لذا مساجد باید ابتکار و مدیریت زمان و مکان داشته باشد.

شهردار اصفهان با اشاره به نقش حوزه و روحانیت در انقلاب اسلامی، تاکید کرد: محل تلاقی روحانیت با مردم مسجد است و هرکس در موقعیت خود با علم و درک مقتضیات زمان و مکان باید در خصوص جذب جوانان به مسجد اقدام کنند.

وی با بیان اینکه آرمان من، شهر اسلامی است، ادامه داد: شهر اسلامی یک جسم دارد و یک جان که جسم آن کالبدی است که در آن نشانه‌هایی وجود داشته باشد که نشان دهد این شهر، شهر اسلامی است و نمونه‌های فراوان آن در شهر ما وجود دارد و البته پر کردن مکان‌هایی که خالی از نمای کالبدی است، وظیفه شهرداری است.

قاسم‌زاده گفت: روح و جان شهر نیز اسماء الهی است و اسلامیت شهر اسلامی بستگی به تجلی اسماء الهی در آن است، تحقق این هدف یک مسیری است که سعی می‌کنیم این اسماء الهی را در گام نخست در شهرداری و نحوه ارائه خدمات پیاده کنیم.

در ابتدای این مراسم نیز، حجت‌الاسلام سید محمدصادق ابطحی مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان اظهار داشت: وقتی پیامبر دین اسلام را بنا نهاد اولین مسجد را به عنوان اولین مرکز بنا نهاد که هم مرکز عبادی، سیاسی، فرماندهی دفاع، بسیج نیروها برای جبهه، مرکز ملاقات‌های سیاسی پیامبر (ص) بود و لذا محور همه برنامه‌ها در مدینه‌النبی(ص) در مسجد بود.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان ادامه داد: همچنین در سایر شهرهای اسلامی مانند کوفه، مصر، شام، مسجد محور همه برنامه‌ها بوده است؛ کما اینکه در ایران پس از اسلام نیز همین مسأله بود و نمود آن در میدان امام(ره) و مسجد امام(ع) و همچنین در مسجد جامع شکل گرفته است.

وی اضافه کرد: خانواده، مسجد و مدرسه به گونه‌ای در فرهنگ اسلامی قرار می‌گرفت که ارتباط متقابل داشتند؛ ولی در سال‌های اخیر مسجد مورد بی‌مهری قرار گرفته است.

ابطحی خاطر نشان کرد: در پیروزی انقلاب مسجد محور بود و شکل‌گیری بسیج و کمیته حول مسجد صورت می‌گرفت و این روند در سال‌های دفاع مقدس نیز ادامه داشت و همه چیز مردم با مسجد گره خورده بود، ولی با تغییر سبک زندگی این روند با بی‌مهری مواجه شد.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان با اشاره به تاکیدات رهبر معظم انقلاب در خصوص جایگاه محوری مسجد در محله، اضافه کرد: تلاش امام جماعت برای محور قرار گرفتن مسجد در محله ضروری‌ترین اقدام است و لذا امام جماعت نباید به مسجد اکتفا کند و محله را رها کند. 

وی تاکید کرد: لازم است امام جماعت با جوانان محل، افراد بی‌بضاعت و همسایگان ارتباط داشته باشد تا مبادا در اطراف مسجد فردی گرسنه سر بر بالین گذارد‌، زیرا فلسفه مسجد و جماعت آن است که مردم از حال یکدیگر آگاه شوند.

ابطحی گفت: علی رغم ‌تراکم جمعیت و ضرورت وجود یک مسجد در برخی شهرک‌ها، مسجد یا نیست یا بسیار کم است، در حالی‌که محور اصلی در شهر اسلامی مسجد است و حول آن باید سایر اماکن ساخته شود.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان تصریح کرد: حضور روحانی کارشناس و دلسوز مسجد مانند پزشک مایه حیات آن منطقه است و لذا مسجد باید محل تفسیر و مدرس معارف اسلامی، بصیرت سیاسی و  کانون پرورش اخلاق است.

وی خاطر نشان کرد: امروز وجود هیأت امنای جوان و دلسوز، انقلابی و آگاه به مسائل ضروری است و لذا مسجد تولیت‌بردار نیست.

ابطحی اظهار کرد: حضور کمرنگ جوانان یکی از بزرگترین مشکلات مساجد است و در همین راستا جوان شدن هیأت امنا در دستور کار قرار دارد و مرکز رسیدگی به امور مساجد نیز از پیشنهادات سازنده در این مسیر استقبال می‌کند.

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان تاکید کرد: رقبای مساجد بسیار است و لذا امام جماعت نمی‌تواند به افراد مسن دلخوش کند و همچنین لازم است مسجد رابطه خود را با صاحب همتان، ممتازان مدارس و افراد نخبه رابطه خود را مستحکم کند.

وی ادامه داد: نامگذاری کودکان، ایجاد مراکز صلح و سازش و تشویق دانش‌آموزان ممتاز در مساجد و اجرای صیغه عقد با رعایت ضوابط قانونی از اقداماتی است که می‌تواند موجب احیای مسجد شود.

ابطحی با اشاره به ضرورت احیای معماری اسلامی در مساجد گفت: لازم است جانمایی مسجد در شهرک‌های جدید پیش‌بینی شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=7512

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.