• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
7
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان:

بیش از نیمی از بیماران کرونایی مربوط به شهر اصفهان هستند/ آماده هستیم مراکز واکسیناسیون را سه شیفته کنیم

  • کد خبر : 7179
  • ۰۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۹:۵۴
بیش از نیمی از بیماران کرونایی مربوط به شهر اصفهان هستند/ آماده هستیم مراکز واکسیناسیون را سه شیفته کنیم
رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: دفعات قبلی افزایش بیماری از محیط به مرکز بود اما در پیک جدید الگو برعکس شده و بیش از نیمی از مبتلایان در شهرستان اصفهان هستند.

به گزارش ریاح، طاهره چنگیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با بیان وضعیت حاد موج پنجم کرونا در استان گفت: اگر تولید بیمار به همین روش ادامه یابد شبیه هندوستان خواهیم شد و باید در فضاهای بیرون بیمارستان بیماران را پذیرش کنیم.

شرایطی که امروز با آن مواجهیم، از زمان جنگ تحمیلی نیز سخت‌تر است زیرا سیر انتقال به بیمارستان مجروحین جنگ در بازه زمانی موقت بود اما اکنون با ویروسی مواجهیم که سرایت‌پذیری بالایی داشته و فراز و فرود منحنی‌های شیوع و تعداد بیماران با رفتار عمومی مردم مرتبط است لذا  هرگاه تجمع‌ها و سفرها افزایش یافت، منحنی‌ها بالا رفت و هرگاه این رفتارها مدیریت شد و مردم شرایط را جدی گرفتند، منحنی‌ها سر به پایین می‌شود.

تا تکمیل واکسیناسیون فاصله زیادی داریم، طبق آخرین آمار ۲۳ درصد جمعیت استان دز اول واکسن و هفت درصد هر دو دز واکسن را دریافت کرده‌اند؛ اصفهان از متوسط کشوری آمار واکسیناسیون بالاتر است اما تا میزان هدف که باید ۷۰ درصد جمعیت واکسینه شوند فاصله زیادی داریم.

ضمن اعلام آمادگی برای واکسیناسیون شبانه‌روزی و سه شیفت توسط دانشگاه علوم پزشکی، اگر مقدار واکسن دریافتی کافی باشد به لحاظ محل‌های واکسیناسیون مشکلی نداریم بنابراین سیاست ما اضافه کردن محل نیست چون هر چقدر محل‌های واکسیناسیون بیشتر باشد، از لحاظ نظارت و نگهداری واکسن‌ها و حفظ زنجیره سرد شرایط سخت‌تر می‌شود.

تعداد بیماران بستری در ۲۲ شهرستان از سه هزار و ۳۰۰ بیمار فراتر رفته و این در حالی است که در شهرستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان هفت هزار تخت بیمارستانی وجود دارد و برای بستری سایر بیمارها به شدت با مشکل مواجهیم.

تمام اقدامات غیراورژانسی بیمارستان‌ها ممنوع شده و شرایط سختی در حوزه درمان برای تخصیص تخت به بیماران دیالیزی، قلبی، تصادفات و زایشگاه می‌گذرانیم، اگر تولید بیمار به همین روش ادامه پیدا کند، شبیه هندوستان خواهیم شد و باید در فضاهای بیرون بیمارستان بیماران را پذیرش کنیم.

روند افزایش آمارها از تعداد تست‌های مثبت، سپس بیماران سرپایی، بیماران بستری و با فاصله یکی دو هفته تعداد مرگ و میر نمود پیدا می‌کند بنابراین اکنون که تعداد بیماران سرپایی افزایش یافته، باید منتظر تعداد فوتی بیشتر باشیم.

از فضای راهرو و اتاق عمل استفاده می‌کنیم تا بیماران در بیمارستان رها نباشند اما شرایط به نحوی است که هر شبانه‌روزی ۲۰۰ نفر بالانس مثبت داریم و تراکم بیماران رو به افزایش است. تاکنون کسی پشت در بیمارستان‌های استان نمانده است و وضعیت اصفهان به این حد وخیم نشده است اما باید در نظر بگیریم که اگر این روند همچنان ادامه داشته باشد، ممکن است برخی دست به خشونت و رفتارهای نامناسب بزنند.

دفعات قبلی افزایش بیماری از محیط به مرکز بود اما در پیک جدید الگو برعکس شده و بیش از نیمی از مبتلایان در شهرستان اصفهان هستند.

نمونه‌گیری‌ها افزایش یافته ولی وقتی ابتلاها تا این حد افزایش یافته، کلافگی بسیاری در کلینیک رخ می‌دهد؛ موارد مثبت خیلی بیشتر از آمار است چون وقتی یک نفر در یک خانواده مبتلاست لزومی نمی‌بینیم دیگر افراد خانواده نیز تست کرونا بدهند و کلافگی کلینیک‌ها افزایش یابد.

در میان افراد مسن واکسینه شده کمتر بستری و ابتلا به بیماری مشاهده می‌شود و اگر واکسینه نشده بودند تعداد فوتی‌ها بیش از این بود.

بی‌نظمی روزهای اخیر در مراکز واکسیناسیون به دلیل این بود که در یک ناهماهنگی رانندگان تاکسی‌های اینترنتی گروه هدف اعلام شدند و تعداد زیادی نیز بدون نوبت مراجعه می‌کنند.

از مردم خواستاریم به گونه‌ای رفتار کنند که کادر بهداشت و درمان احساس تنهایی نکنند و افزود: همکاران ما وقتی می‌بینند مردم نسبت به شرایط بی‌اعتنا هستند، دلسرد می‌شوند بنابراین نیاز است به چهره شهر بیشتر توجه شود با استفاده از ظرفیت تبلیغات محیطی و سرای محلات برای مدیریت کرونا فرهنگ‌سازی شود.

در تأمین نیروهای اقدامات جانبی واکسیناسیون با مشکل مواجه هستیم و نیاز است دستگاه‌های دیگر در این امر کمک کنند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=7179

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.