• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
7

بررسی بخشنامه جدید دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره تست PCR

  • کد خبر : 7154
  • ۰۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۳
بررسی بخشنامه جدید دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره تست PCR
مدیر مرکز بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: در مورد کسانی که در معرض خطر ویژه‌ای نیستند و علایم‌شان به روشنی نشان می‌دهد که مبتلا به کرونا هستند، نیاز به نمونه‌گیری و تست گرفتن نیست.

به گزارش ریاح، طاهره چنگیز رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به وضعیت کرونا در استان اصفهان می‌گوید: اگر تولید بیمار به همین روش ادامه یابد شبیه هندوستان خواهیم شد و باید در فضاهای بیرون بیمارستان بیماران را پذیرش کنیم.

شرایطی که امروز با آن مواجهیم، از زمان جنگ تحمیلی نیز سخت‌تر است زیرا سیر انتقال به بیمارستان مجروحان جنگ در بازه زمانی موقت بود اما اکنون با ویروسی مواجه هستیم که سرایت‌پذیری بالایی داشته و فراز و فرود منحنی‌های شیوع و تعداد بیماران با رفتار عمومی مردم مرتبط است بنابراین هرگاه تجمع‌ها و سفرها افزایش یافت، منحنی‌ها بالا رفت و هرگاه این رفتارها مدیریت شد و مردم شرایط را جدی گرفتند، منحنی‌ها سر به پایین می‌شود.

نمونه‌گیری‌ها افزایش یافته ولی وقتی ابتلاها تا این حد افزایش یافته، کلافگی بسیاری در کلینیک رخ می‌دهد؛ وقتی یک نفر در یک خانواده مبتلاست لزومی نمی‌بینیم دیگر افراد خانواده نیز تست کرونا بدهند چرا که در این صورت کلافگی کلینیک‌ها افزایش می‌یابد.

مجموع بیماران بستری در استان اصفهان از مرز ۳ هزار و ۶۰۰ بیمار گذشت و تعداد ۲ هزار بیمار سرپایی هم روزانه برای تزریق دارو به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند و شرایط استان اصفهان به شکلی است که هر روز به آمار بستری و تعداد مبتلایان و همچنین آمار مرگ و میر اضافه می‌شود.

اما این تمام ماجرا نیست، روز گذشته دستورالعملی با امضای معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت استان اصفهان منتشر شد مبنی بر اینکه انجام تست کرونا فقط از افراد بالای ۶۰ سال یا دارای بیماری زمینه‌‎ای و یا مادران باردار انجام می‌گیرد.

در این نامه آمده است، با توجه به قرار گرفتن در موج پنجم از اپیدمی کووید ۱۹ و افزایش چشمگیر مبتلایان به بیماری کووید و درصد بالای موارد مثبت نمونه‌های ارسالی و نظر به افزایش شدید بار مراجعات به مراکز منتخب کرونا و تعداد نمونه‌گیری در این مراکز، به منظور مدیریت صحیح تشخیص و مراقبت بیماران مشکوک، محتمل بیماری کووید -۱۹، اندیکاسیون نمونه‌گیری تا اطلاع ثانوی به شرح زیر اعلام می‌شود:

١- نمونه‌گیری و ارسال نمونه جهت انجام تست PCR فقط برای بیماران و اطرافیان بی‌علامت با دارا بودن یکی از شرایط سن بالای ۶۰ سال یا دارای بیماری زمینه‌ای یا مادران باردار انجام شود. بدیهی است سایر بیماران علامت‌دار که اندیکاسیون نمونه‌گیری ندارند باید توسط پزشک جهت تجویز دارو و دریافت توصیه‌های لازم ویزیت شوند و رعایت ایزولاسیون به ایشان تأکید شود.

 ۲- تست تشخیص سریع(Rapid test)  فقط برای اطرافیان علامت‌دار با دارا بودن یکی از شرایط سن بالای ۶۰ سال یا دارای بیماری زمینه‌ای یا مادران باردار انجام شود. بدیهی است اطرافیان علامت‌دار که اندیکاسیون نمونه‌گیری ندارند به عنوان بیمار مبتلا تلقی می‌گردند و باید اقدامات لازم درمانی، آموزشی را دریافت کنند و رعایت ایزولاسیون به ایشان تأکید شود.

 ۳- در صورتی که بیماری اندیکاسیون نمونه‌گیری ندارد ولی برای ارائه گواهی بازگشت به کار به محل کار خود، نیاز به پاسخ مثبت تست PCR دارد، باید به آزمایشگاه‌های خصوصی مراجعه کند.

 ۴- با توجه به ضرورت ارسال به موقع پیامک نتیجه مثبت تست تشخیص سریع و همچنین نظر به اینکه وزارت بهداشت بر اساس میزان ثبت تست رپید در سامانه سیب، نسبت به تحویل رپید تست به دانشگاه اقدام می‌نماید. لازم است نسبت به ثبت سریع و روزانه موارد انجام تست تشخیص سریع در داشبورد اقدام شود. بدیهی است تحویل رپید تست به شهرستان بر اساس میزان ثبت به موقع در داشبورد است.

در شرایطی که کارشناسان معتقدند پاشنه آشیل مدیریت این شرایط بیماریابی فعال است و یکی از مواردی که در دنیا برای کاهش آمار ابتلا انجام می‌دهند افزایش بیماریابی است در استان اصفهان خلاف این اتفاق در حال رخ دادن است.

کارشناسان نظام سلامت و بهداشت در این زمینه تأکید دارند، در شرایطی که اکنون قرار گرفته‌ایم و با در نظر گرفتن امکاناتی که در اختیار داریم بهترین راهکار رعایت سختگیرانه پروتکل‌ها و البته فاصله‌گذاری‌های اجتماعی است و به نوعی پاشنه آشیل تمام این سیاست‌گذاری‌های بیماریابی فعال و البته هوشمندانه از طریق اجرای برنامه‌های محله‌محور است.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا در این باره می‌گوید: تست و بیماریابی ۱۰ نفر از افراد در تماس با مبتلایان و موارد شناسایی شده یکی از اصلی‌ترین، کم‌هزینه‌ترین و کاربردی‌ترین راهکارها در مقابله با ویروس کرونا شناخته شده است که البته تجارب بسیار مثبتی در سایر کشورها با اجرایی شدن این روند ثبت شده است.

در سیاست‌گذاری اخیر مدیریت همه‌گیری کرونا رهگیری و بیماریابی فعال ۸۰ درصدی در سراسر کشور است به این ترتیب لازم است حداقل ۸ نفر از اطرافیان فردی که نتیجه تستش مثبت‌بوده، مورد غربالگری دقیق قرار گیرد تا از ایجاد کانون‌های آلودگی خانوادگی و همچنین همکاران در شرکت‌ها، ادارات و مراکز ارایه خدمات جلوگیری کرده باشیم.

بر همین اساس طرح حاج قاسم سلیمانی با هدف بیماریابی و مراقبت از بیماران و ناقلان کرونا در سراسر کشور در سال گذشته آغاز شد که نتایج بسیار مثبتی را در شناسایی افراد مبتلا به کرونا به همراه داشت.

در این نامه اشاره شده است که افراد برای ارائه گواهی بازگشت به کار به محل کار خود، نیاز به پاسخ مثبت تست PCR دارد، باید به آزمایشگاه‌های خصوصی مراجعه کند، در این شرایط اقتصادی که هر روز تورم و هزینه‌های زندگی افزایش پیدا می‌کند هزینه تست کرونا در آزمایشگاه‌های خصوصی بسیار سنگین است و بار بیشتری را به دوش خانواده‌ها اضافه می‌کند. 

رضا فدایی، مدیر مرکز بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان در این باره گفت: در شرایطی که اپیدمی در اوج خود است، نیاز نیست از کلیه مراجعان نمونه‌گیری انجام شود، فقط در مورد افرادی که در معرض خطر ویژه از نظر ابتلا به کرونا هستند و یا کسانی که به نوعی ابهام در تشخیص شان وجود دارد از تست pcr برای تشخیص استفاده می‌شود.

در مورد کسانی که در معرض خطر ویژه‌ای نیستند و علایم‌شان به روشنی نشان می‌دهد که مبتلا به کرونا هستند، نیاز به نمونه‌گیری و تست گرفتن نیست.

فدایی در پاسخ به این سؤال که از این به بعد از افراد زیر ۶۰ سال تست کرونا گرفته نمی‌شود، گفت: این بستگی به شرایط مراجعه کننده، بیماری‌های زمینه‌ای و سن دارد و پزشک مرکز تصمیم می‌گیرد که از بیمار تست بگیرد یا خیر.

موضوع سن یکی از پارامترهایی است که پزشک در تصمیم‌گیری برای تست کرونا به آن استناد می‌کند و این بدان معنا نیست که فقط از زیر ۶۰ سال نمونه گرفته نشود، پزشکان مراکز نمونه‌گیری معیارهای سن، بیماری‌های زمینه‌ای، تماس‌ها، باردار بودن و مسائل مختلفی را مدنظر قرار می‌دهند و معیارهای نمونه‌گیری گاهی تغییر می‌کند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=7154

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.