• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
6
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان:

اصفهان میزبان ششمین جشنواره ملی فانوس شد/حماسه ۲۵ آبان بخش ویژه جشنواره

  • کد خبر : 9139
  • ۰۹ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
اصفهان میزبان ششمین جشنواره ملی فانوس شد/حماسه ۲۵ آبان بخش ویژه جشنواره
مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان با بیان اینکه ششمین جشنواره ملی فانوس سال آینده به میزبانی اصفهان برگزار می‌شود، گفت: حماسه 25 آبان بخش ویژه این جشنواره خواهد بود.

به گزارش ریاح، محمد رضایی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان در مراسم رونمایی پوستر ششمین جشنواره فانوس،ضمن تسلیت شهادت امام موسی کاظم(ع) و سالگرد شهادت حاج حسین خرازی و قرائت بخش‌هایی از وصیت‌نامه شهید خرازی اظهار داشت: امیدوارم بتوانیم با الگو قرار دادن منش شهدا و مسیری که آن‌ها برایمان مشخص کرده‌اند، گام دوم انقلاب اسلامی را با ولایت رهبر معظم انقلاب پشت سر بگذاریم.

وی با بیان اینکه از اصلی‌ترین وظایف‌مان حفظ و نشر آثار دفاع مقدس است، تأکید کرد: یکی از ابزارهای این کار هنر است و بر اساس تاکید رهبر معظم انقلاب بنیاد حفظ آثار، سالانه ۷ نوع جشنواره برگزار می‌کند تا بتوانیم با ابزار هنر به هدف‌مان برسیم.

رضایی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب خطاب به هنرمندان عنوان کرد: جشنواره‌های فانوس، فیلم رسام، ترنم فتح، تئاتر سنگر و فیلنامه شهادت قلم از مواردی است که توسط بنیاد حفظ و نشر آثار دفاع مقدس برگزار می‌شود که در موضوعات هنری در سطح کشور و بین‌المللی است و هنرمندان حضوری فعال دارند.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان یادآور شد: جشنواره ملی فانوس از سال ۹۶ کلید خورد و در عرصه‌های هنرهای نمایشی و تجسمی، فیلم و تلویزیون، موسیقی و سرود، رادیویی و بخش ویژه فعالیت دارد.

وی اظهار کرد: آغاز این جشنواره در سال ۹۶ با ۶۴۷ اثر رقم خورد و در سال ۱۴٠٠، ۴ هزار و ۹۴۳ اثر داشتیم؛ هنرمندان استان اصفهان هرساله در این جشنواره حائز رتبه شدند یعنی نقش هنرمندان اصفهان مانند رزمندگان، نقشی بی بدیل و تاثیرگذار بوده است.

اصفهان میزبان ششمین جشنواره ملی فانوس

رضایی خبر داد: قرار بر این است ششمین جشنواره فانوس در سال ۱۴٠۱ به میزبانی اصفهان برگزار شود و تفاوت‌ آن با دیگر سال‌ها در این است که دبیر جشنواره و دبیر اجرایی از خود استان هستند، همچنین در هر بخش از داورهای خود استان استفاده خواهد شد و موضوع سوم بخش ویژه جشنواره است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان با اشاره به اهمیت روز ۲۵ آبان بیان داشت: قرار بر این بود که ستاد ۲۵ آبان داشته باشیم تا این روز را به‌عنوان الگو به کل کشور معرفی کنیم، در این راستا بخش ویژه جشنواره به این موضوع اختصاص خواهد یافت.

حماسه ۲۵ آبان، بخش ویژه جشنواره ملی فانوس

وی خاطرنشان کرد: هر سال اختتامیه این جشنواره در آذر و دی بوده و با توجه به اینکه بخش ویژه مربوط با ۲۵ آبان است مطالبه‌مان این بود که اختتامیه در همین روز برگزار شود.

رضایی اظهار داشت: اعتقادمان این است می‌توانیم با کار جمعی و هم‌افزایی دستگاه‌های اجرایی استان جشنواره ملی فانوس را به گونه‌ای در اصفهان رقم بزنیم که ماندگار شود و با افزایش کمی و کیفی آثار، کاری ماندگار را درخصوص ۲۵ آبان رقم بزنیم.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان اصفهان تأکید کرد: امیدواریم با تبلیغات شرایط را به‌طور کامل برای هنرمندان تشریح کنیم و بتوانیم از آثار آنان حمایت کنیم.

وی توضیح داد: با هماهنگی و هم‌افزایی که در استان وجود دارد امیدواریم بتوانیم آثار فاخری را از هنرمندان اصفهانی در جشنواره داشته باشیم و اگر شرایط کرونا بهبود پیدا کند برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا برنامه‌ها به صورت کاملا حضوری برگزار شود و برگ زرینی دیگر به تاریخ اصفهان اضافه کنیم. 

مدیریت جهادی ویژگی شاخص روزهای دفاع مقدس

در ادامه این نشست محمدعلی احمدی فرماندار اصفهان اظهار داشت: امروز بهترین الگو برای زندگی‌مان دفاع مقدس است، گاهی اوقات تنها از نظر مجاهدت مسلحانه به این موضوع نگاه می‌کنیم در صورتی که اوج اخلاق، معنویت، ایثار، تلاش و نشاط را در آن شاهد بودیم. 

وی تأکید کرد: در دوران دفاع مقدس به مدیریت جهادی در حد اعلا عمل شد و فرهنگ‌سازی ارزشمندی که در اثر رفتار انسان‌ها شاهد بودیم ماندگار شد و برای مجاهدان دنیا نیز الگو شد. 

احمدی با بیان اینکه عمل به آیات قرآن و توجه به سیره اهل بیت می‌‌تواند الگویی برای امروز باشد اما نیاز است این الگو معرفی شود، عنوان کرد: استان اصفهان به‌عنوان مهد حضور در دفاع مقدس معرفی نشده است، برای مثال اینکه زمانی که در یکی از روستاها برای تشییع شهدا مردی حضور نداشته و همه در جبهه حضور داشتند موضوعی است که کم‌تر کسی در جریان آن است و تنها توسط شهید آوینی بیان شده است. 

سخنرانی امام(ره) پشتوانه معنوی ۲۵ آبان است

فرماندار اصفهان با بیان اینکه نسبت به معرفی دوران پرافتخار اصفهان در دوران مقدس کارهای نکرده زیادی داریم و نیاز است به آن بپردازیم، یادآور شد: اگر ۲۵ آبان به‌عنوان روز شاخص معرفی می‌شود، پشتوانه معنوی کلام امام(ره) و هزاران شهید را دارد اما نتوانستیم اصفهان را در این عرصه درست معرفی کنیم. 

وی با اشاره به اینکه شهدای شاخص اصفهان با ابزار هنر به درستی معرفی نشده‌اند، بیان داشت: اگر امروز قرار بر این است که جشنواره ملی در اصفهان برگزار شود یک فرصت است، اگر اصفهان مهد شجاعت، علم و فناوری است در کنار آن مهد هنر هم هست و نیاز است از طریق هنر شهدا را معرفی کنیم. 

احمدی خاطرنشان کرد: نیاز است معرفی ۲۵ آبان و افتخارات اصفهان در عرصه‌های مختلف با بهره‌گیری از هنر و هنرمندان در مهد هنر که اصفهان است صورت بگیرد و باید تمام سازمان‌ها برای این مورد کمک کنند تا در این جشنواره رشد مؤثر و چشمگیری را ببینیم. 

فرماندار اصفهان اظهار داشت: پس از چندین سال درخواست، چند ماه قبل روز ۲۵ آبان در تقویم رسمی ثبت شد و امیدواریم این مورد در تقویم‌های ۱۴٠۱ یا ۱۴٠۲ بیاید و این روز که متعلق به امت و مجاهدان اسلامی است به همگان معرفی شود. 

مردم پایه بودن از ویژگی‌های اصلی روایتگری است

در پایان مسعود مهدویان‌فر مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در خصوص روایت و روایتگری اظهار داشت: بحث روایت و جنگ روایت در سال‌های اخیر چندین بار توسط رهبر معظم انقلاب بیان شده است و نیاز است در حوزه دفاع مقدس کاری جدی در عرصه‌های مختلف‌ اتفاق بیفتد تا در جنگ روایت‌ها پیروز شویم. 

وی تأکید کرد: نیاز است استفاده از ظرفیت‌های هنری به‌عنوان یک ضرورت و بدون جایگزین صورت بگیرد،در همین راستا چنین جشنواره‌هایی یک ضرورت است و نیاز است در صدد ترویج آن باشیم. 

مهدویان‌فر با اشاره به اینکه روایتگری ۳ پایه دارد که یکی از آن‌ها مردم‌پایه بودن است، عنوان کرد: این جشنواره‌ها زمانی به توفیق می‌رسد که با اقشار مختلف مردم ارتباط برقرار کند و دیگر شرایط آن هنری و جبهه‌ای بودن است. 

 مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری اصفهان با بیان اینکه تراز اصفهان و شهدای اصفهان این است که کار هنری خوب خلق و عرضه شود، یادآور شد: بسیاری از اوقات جشنواره‌هایی برگزار می‌شود که تولیدات خوبی در آن صورت می‌گیرد اما اگر بهترین آثار را تولید کنیم و آن‌ها را در اتاقی نگاه‌داری کنیم کار تمام نمی‌شود و نیاز است عرضه و رسانه‌ای شدن این محصولات صورت بگیرد. 

در انتهای این مراسم از پوستر ششمین جشنواره ملی فانوس رونمایی و از افرادی که در روز ۲۵ آبان فعالیت‌ داشتند تقدیر شد. 

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=9139

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.