• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4
ترور «مرد میدان» در آینه رسانه‌ها

اسطوره‌ای که شهادتش جهان را لرزاند

  • کد خبر : 8552
  • ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
اسطوره‌ای که شهادتش جهان را لرزاند
رسانه‌های جهان در انعکاس شهادت سردار «قاسم سلیمانی»، از او به عنوان یک نابغه جنگی یاد کردند. مردی که شهادتش معادلات منطقه را تحت تأثیر قرار داد و غرب آسیا را به لرزه درآورد.

به گزارش ریاح، بامداد روز جمعه سوم ژانویه ۲۰۲۰ (۱۳ دی ماه سال ۱۳۹۸) بود که تلویزیون رسمی عراق اعلام کرد که سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و «ابومهدی المهندس» معاون الحشدالشعبی در حمله تروریست‌های آمریکا در نزدیکی فرودگاه بین‌المللی «بغداد» به شهادت رسیده‌اند.

ساعتی پس از انتشار خبر اولیه شهادت فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، وزارت دفاع آمریکا با صدور بیانیه‌ای، رسماً با برعهده‌گرفتن مسؤولیت ترور سردار سلیمانی و المهندس، اعلام کرد که این ترور به دستور «دونالد ترامپ» رئیس جمهور وقت آمریکا صورت گرفته است.

خبر شهادت سردار سلیمانی، به‌سرعت لرزه بر اذهان عمومی جهان انداخت و این خبر غم‌انگیز در عرض چند ساعت به صدر اخبار رسانه‌های جهان تبدیل شد و موجی از واکنش‌ها را در بین مقام‌های ارشد بین‌المللی و رسانه‌های جهان برانگیخت.

اقتدار شهید سلیمانی در منطقه و جهان به قدری بود که خبر شهادت او، موجی از ترس و دلهره را در جهان ایجاد کرد و رسانه‌ها بازتابی از این نگرانی جهانی را منعکس کردند.

نقطه اشتراک اکثر رسانه‌های جهان در انعکاس خبر شهادت سپهبد قاسم سلیمانی این بود که ترور دومین فرد قدرتمند در ایران بعد از آیت‌الله «علی خامنه‌ای» رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران، بر منطقه و جهان لرزه انداخته است و آمریکا برای این اقدام تروریستی باید منتظر پاسخ ایران باشد.

شبکه آمریکایی «سی‌ان‌ان» در بازتاب این خبر مهم گزارش کرد که شهادت سلیمانی منطقه را به لرزه درمی‌آورد.

این شبکه خبری آمریکایی در زمان اعلام خبر شهادت سپهبد سلیمانی، برنامه عادی خود را قطع کرد و با اعلام خبر شهادت فرمانده قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران تأکید کرد که شهادت «قاسم سلیمانی، تأثیرات بی‌شماری بر منطقه می‌گذارد

گزارشگر سی‌ان‌ان از بغداد درحالی که اضطراب و نگرانی در چهره اش موج می زد، اعتراف کرد: «کشته‌شدن قاسم سلیمانی، تأثیرات بسیاری بر منطقه می‌گذارد و منطقه را به لرزه در می‌آورد.»

«الیزابت کوبس» ژنرال بازنشسته ارتش آمریکا نیز در مقاله‌ای برای روزنامه آمریکایی «نیویورک‌‌تایمز»، ترور سردار سلیمانی را حماقت محض خواند و گفت که این اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رسانده فرمانده نیروی قدس، تحریک‌آمیز و بسیار پوچ بوده است.

این ژنرال بازنشسته آمریکایی در ادامه با رد دلایل واهی دولت ترامپ برای ترور سردار سلیمانی ادامه داد که به شهادت رساندن فرمانده قدس، هیچ منفعت کلی برای آمریکا نداشته ونمایانگر بی‌برنامگی آمریکایی‌هاست و نشان می‌دهد که واشنگتن راهبرد خاصی برای پیشبرد سیاست‌های خود در غرب آسیا نداشته است.

روزنامه آمریکایی «لس‌‌آنجلس تایمز» در گزارشی، ترور شهید سلیمانی را بزرگ‌ترین قمار ریاست‌جمهوری ترامپ خواند و روزنامه آمریکایی «واشنگتن‌پست» نوشت که اقدام تروریستی آمریکا برای به شهادت رساندن سردار سلیمانی از مدت‌ها پیش برنامه‌ریزی شده بود. رادیو «آرت ال» فرانسه اعترف کرد که تاریخ این روز را به عنوان لحظه دگرگونی یاد خواهد کرد.

روزنامه انگلیسی «گاردین» با انعکاس خبر شهادت سردار سلیمانی، از او به عنوان فردی شناخته‌ شده در جهان یاد کرد که این ناشی از نبوغ وی بوده است.

این روزنامه در گزارشی نوشت که فرمانده قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به واسطه نبوغی که در مسائل جنگی داشته، از جمله شناخته‌‌شده‌ترین چهره‌های جهان بوده است که قدرت و نفوذ وی همواره در آمریکا ترس و واهمه به وجود آورده بود.

این روزنامه انگلیسی صفحه‌ای ویژه با عنوان بحران ایران-آمریکا را پس از شهادت سپهبد سلیمانی ایجاد کرد و نوشت که نقشه راه ایران و آمریکا در غرب آسیا دیگر در مدار سابق نخواهد بود و متعاقباً کل منطقه دچار تحولی جدی می‌شود.

روزنامه کانادایی «گلوب اند میل» که از سردار سلیمانی به عنوان یک فرد نابغه یاد کرده بود، به شهادت او واکنش نشان داد و با انعکاس این خبر گزارش کرد که سردار سلیمانی برای مردم ایران یک چهره محبوب از مقاومت ملی در برابر چهار دهه فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی بود  و با به شهادت رسیدن وی، ایران بزرگترین حامی و نابغه جنگی خود را از دست داد.

شبکه «اسکای‌نیوز» نیز در انعکاس خبر شهادت سردار سلیمانی در واکنشی مشابه از فرمانده قدس به عنوان فردی قدرتمند یاد کرد و نوشت: «قاسم سلیمانی معمار عملیات‌های امنیتی و نظامی در خارج از مرزهای ایران بود.»

نشریه آمریکایی «آتلانتیک» نیز با اعتراف به برتری نظامی سپهبد سلیمانی گزارش کرد که فرمانده نیروی قدس، مجموعه‌ای از هنرهای نظامی بوده است.

مسئله قابل توجهی که اکثر قریب به اتفاق رسانه‌های غربی به آن پرداخته بودند، عواقب اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار قاسم سلیمانی بود.

نشریه آتلانتیک در بخشی از گزارش خود با اشاره به عواقب به شهادت‌رساندن سردار سلیمانی نوشت که سلیمانی نقش کلیدی در ایجاد اتحاد بین ایران و شرکای عرب این کشور ایفا می‌کرد.

شبکه آمریکایی «فاکس‌نیوز» در ارتباط با پیامدهای ناگوار شهادت قاسم سلیمانی گزارش داد که نظامیان تروریست آمریکا در منطقه غرب آسیا به بالاترین سطح آماده باش درآمدند.

«غسان بن جدو» مدیر شبکه المیادین نیز با بیان اینکه آمریکایی‌ها باید هزینه این جنایت را بپردازند و مسؤولیت آن را بپذیرند تأکید کرد که پاسخ به این ترور، یا جنگی گسترده و یا یک جنگ تدریجی با نیروهای آمریکایی خواهد بود.

خبرگزاری روسی «اینترفکس» نیز به نقل از یک تحلیلگر روس در ارتباط با عواقب این اقدام تروریستی ایالات متحده آمریکا هشدار داد و نوشت که پاسخ تلافی‌جوایان به شهادت سردار سلیمانی احتمالاً چند مرحله‌ای و با مشارکت نیروهای طرفدار ایران در منطقه خواهد بود.

شبکه روسی «راشاتودی» نیز در گزارش کوتاهی با اشاره به ابراز همدردی دولت روسیه با دولت و ملت ایران، ضمن اعلام محکومیت این حمله گزارش کرد که آمریکا باید منتظر موج اقدامات ایران باشد.

نشریه «اشترن» آلمان نیز در مطلبی تحت عنوان: «دینامیتی در ظرف باروت»، گزارش کرد که این اقدام تروریستی آمریکا به شورش در منطقه منجر می‌شود و پیامدهای آن را غیرقابل پیش‌بینی توصیف کرد.

رسانه‌های ترکیه نیز همچون دیگر رسانه‌های سراسر جهان خبر شهادت سردار سلیمانی را منعکس کردند و روزنامه «ینی‌شفق» در ارتباط با پیامدهای این اقدام تروریستی برای آمریکا گزارش کرد که هم‌اکنون تمامی چشم‌ها به پایگاههای آمریکا در عراق دوخته شده است.

روزنامه «الصباح» ترکیه نیز از سردار سلیمانی به عنوان یکی از مؤثرترین چهره‌ها در منطقه نام برد و نوشت که رهبر جمهوری اسلامی ایران از سردار سلیمانی به عنوان شهید زنده یاد کرده بود.

ترس و واهمه در انعکاس خبر شهادت مرد میدان‌ها در میان رسانه‌های صهیونیستی کاملاً مشهود بود به طوری که یکی از خبرنگاران وبگاه صهیونیستی «واللا نیوز» در صفحه توییتر خود نوشت: «اسرائیل به دلیل تهدیدهای احتمالی از سوی ایران، در بالاترین سطح هشدار قرار گرفته و منطقه جبل‌الشیخ را به روی بازدیدکنندگان بسته اعلام کرده است.»

دیگررسانه‌های رژیم صهیونیستی نیز از افزایش تدابیر امنیتی در سفارتخانه‌های رژیم صهیونیستی در کشورهای جهان از بیم واکنش ایران به ترور سردار سلیمانی خبر دادند.

خبر شهادت سپهبد سلیمانی به قدری در جهان خبری مهم محسوب می‌شد که «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی نیز که برای یک سفر به یونان رفته بود، سفر را نیمه‌کاره رها کرد و به فلسطین اشغالی بازگشت.

روزنامه صهیونیستی «جروزالم‌پست» نیز در انعکاس خبر شهادت سپهبد سلیمانی نوشت که آمریکا و رژیم صهیونیستی در انتظار پاسخ ایران پس از به شهادت رسیدن فرمانده قدس هستند.

وبگاه «هیل» وابسته به کنگره آمریکا نیز گزارش کرد که شهادت سردار سلیمانی موجب تنش‌های بیشتر در منطقه خواهد شد.

واکنش رسانه‌های جهان به تراژدی شهادت سردار قاسم سلیمانی، تنها به رسانه‌های مذکور محدود نمی‌شود و اکثر رسانه‌های سراسر جهان این خبر را منعکس کردند و درباره عواقب آن هشدار دادند.

به دنبال شهادت سردار قاسم سلیمانی، راهپیمایی‌های گسترده‌ای در سراسر ایران و برخی کشورهای منطقه برگزار شد و برخلاف گمان واهی ترامپ که تصور می‌کرد با به شهادت رساندن سردار سلیمانی موجب خوشحالی مردم ایران می‌شود اما حضور بی‌سابقه و ده‌ها میلیونی مردم سراسر ایران در مراسم تشییع سلیمانی، سیلی محکمی بر گوش ترامپ بود.

همان‌طور که ایران وعده انتقام‌گیری داده بود، در نخستین ساعات بامداد ۱۸ دی ماه ۱۳۹۸، با ۱۳ فروند موشک بالستیک، پایگاه تروریست‌های آمریکایی «عین الاسد» عراق را هدف قرار داد که خسارت بسیار سنگینی به نظامیان آمریکایی وارد آمد و بیش از یکصد نظامی آمریکایی دچار آسیب‌های مغزی شدند.

دو سال از اقدام تروریستی آمریکا در به شهادت رساندن سردار سلیمانی می‌گذرد اما نه‌تنها فرمانده قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی فراموش نشده است بلکه راه وی همچنان ادامه دارد و ایالات متحده آمریکا در پیشبرد هدف خود برای کاهش نفوذ ایران در منطقه شکست خورده است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=8552

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.