• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4
در راستای نجات سیل‌زدگان؛

از حضور میدانى در مناطق سیل‌زده تا اقدام ضربتى «سپاه» براى آسایش مردم

  • کد خبر : 8708
  • ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۳
از حضور میدانى در مناطق سیل‌زده تا اقدام ضربتى «سپاه» براى آسایش مردم
کم‌تر از 48 ساعت از دستور سرلشکر حسین سلامى فرمانده کل سپاه، اقدامات همه ارکان سپاه جهت رفاه مردم سیل‌زده آغاز شده و پاسداران انقلاب به‌ طور شبانه‌روزى مشغول کار براى مردم سیل‌زده شرق استان هرمزگان هستند.

به گزارش ریاح، سرلشکر حسین سلامی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در بازدید از مناطق سیل‌زده شرق هرمزگان گفت: نیرو‌های سپاه در استان هرمزگان به همراه گروه‌های جهادی برای رفع مشکلات مردم آسیب‌دیده از سیل در رودان و میناب بسیج شده‌اند و واحد‌های مهندسی سپاه در تلاشند در صورت وقوع سیل دوباره، مسیر‌های رودخانه به روستا‌ها را مسدود کنند.

فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی مطرح کرد: نیروی دریایی سپاه همچنین با اعزام واحد‌های مهندسی، بازگشایی مسیرها، ترمیم نقاط آسیب‌دیده، ارائه کمک‌های معیشتی به مردم، تعمیر وسایل آسیب‌دیده و شست و شوی فرش‌ها و موکت‌های مردم با ماشین‌های رفع آلودگی را در دستور کار خود قرار داده است.

سرلشکر سلامی عنوان داشت: امروز هم نیرو‌های سپاه در تلاشند برای سه روستای تُمبِک، مازِغ بالا و مازِغ پایین در میناب که دشواری‌های زیادی دارند، دستگاه‌ها و لوازم خانگی آسیب‌دیده مردم را تامین و مسیر‌های آسیب‌دیده را هم ترمیم کنند.

وی یاد آور شد: سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان هم مسؤولیت رسیدگی به وضعیت مناطق آسیب‌دیده از سیل رودان و اطراف میناب را به عهده دارند.

کار فرهنگی بسیجیان براى کودکان سیل‌زده

بسیجیان هم در این بین مشغول کار فرهنگى براى کودکان سیل‌زده شده‌اند و با برگزارى برنامه‌هاى شاد و برپایى مسابقات ورزشى و سرگرمى‌هاى متعدد باعث شده‌اند اندکى آلام کودکان و نوجوانان مناطق سیل‌زده کاهش یابد.

رزمایش مؤمنانه سپاه و توزیع بین سیل‌زدگان

بسیج سازندگى سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان نیز با برگزارى رزمایش مؤمنانه و توزیع ٣٠ هزار بسته معیشتى در هرمزگان از جمله بین سیل‌زدگان باعث شده است تا بخش عظیمى از مشکلات معیشتى مردم برطرف شده و سیل‌زدگان نگران تأمین مواد غذایى خود نشوند.

توزیع ۳۰ هزار بسته معیشتی در قالب بیستمین مرحله از کمک‌های مؤمنانه در ایام شهادت سپهبد سلیمانی از دیگر اقدامات سپاه طی ساله‌های اخیر خصوصا در ایام کروناست.

با اجرای بیستمین مرحله از کمک‌های مومنانه توسط سپاه، از ابتدای اجرای این طرح تاکنون، بسته‌های معیشتی به تعداد بالغ بر ۶۰۰ هزار بسته افزایش خواهد یافت که بین نیازمندان استان هرمزگان توزیع شد.

به گفته مسؤولان این طرح در استان، ارزش ریالی بسته‌های معیشتی از ابتدا تا نوزدهمین مرحله، ۲۸۵ میلیارد تومان بود که با اجرای بیستمین مرحله، این رقم به ۳۱۰ میلیارد تومان افزایش یافت.

از مجموع کل جمعیت استان هرمزگان، حدود ۶۰ درصد جمعیت را روستاییان تشکیل می‌دهند که تقریبا تمامی روستاها را تحت پوشش کمک‌های مومنانه قرار گرفته‌اند. برخی روستاها چندین مرحله توزیع شده است اما روستاهای دور از دسترس، یک مرحله صورت گرفته‌ است.

علاوه بر این، طی دو سال اخیر خدمات دیگری از قبیل بیش از دو میلیون بسته مرغ و گوشت گرم، سه میلیون پرس غذای گرم بین نیازمندان استان هرمزگان، بیش از ۱۰هزار بسته کمک تحصیلی، تبلت و البسه بین دانش آموزان نیازمند توزیع شده است.


برپایى آشپزخانه‌هاى سیار در مناطق سیل‌زده

ستاد اجرایى فرمان حضرت امام(ره) هرمزگان هم با برپایى آشپزخانه‌هاى سیار به توزیع غذاى گرم بین سیل‌زدگان مشغول است.

منوچهر دانشمند مدیرکل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) هرمزگان در بندرعباس عنوان کرد: علی‌رغم ارسال مواد غذایی ۷۲ ساعته با همکاری گروه‌های جهادی همکار ستاد نسبت به راه‌اندازی آشپزخانه امدادی سیار در شهرستان‌های رودان، میناب و بستک جهت خدمت‌رسانی به مردم سیل‌زده دایر شده است.

وی افزود: در جریان بارش‌های شدید باران در استان هرمزگان کمک‌های امدادی و جیره ۷۲ساعته شامل؛ برنج، ماکارونی، رب گوجه، عدس، سویا، کنسرو تن ماهی و لوبیا، پتو و… جهت امدادرسانی به مردم سیل‌زده در مناطق مختلف استان ارسال گردید.

مدیرکل ستاد اجرایی فرمان امام(ره) هرمزگان ادامه داد: آشپزخانه امدادی سیار بنیاد احسان نیز برای طبخ غذای گرم در روستاهای شهرستان‌های سیل‌زده نیز دایر شده است.


تأمین بذر و دام سبک و تهیه لوازم خانگی و بسته‌های معیشتی مناطق سیل‌زده

عارف نوروزی سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام (ره) در سفر به هرمزگان با اشاره به تأکید استاندار هرمزگان بر تأمین بذر مورد نیاز کشاورزان برای دوره کشت آتی گفت: علاوه بر بذر مورد نیاز، علوفه و یونجه به میزان توافق شده در اختیار کشاورزان استان قرار خواهد گرفت.

وی افزود: در زلزله آبان‌ماه و سیل دی‌ماه هرمزگان، دام‌ها و احشام تعدادی از دامداران و اقشار محروم تلف شد که بر اساس توافق صورت‌گرفته، ۸۰۰ رأس دام سبک برای کمک به آن‌ها توزیع می‌شود.

سرپرست ستاد اجرایی فرمان امام (ره) همچنین گفت: طی زلزله گذشته و سیل اخیر، لوازم ضروری برخی از خانوارها دچار آسیب شد که تدابیر ویژه‌ای از سوی ستاد اجرایی اندیشیده شده و کمک‌های لازم در این زمینه انجام می‌شود.

نوروزی گفت: پنج هزار بسته معیشتی و پروتئینی نیز بین آسیب‌دیدگان زلزله و سیل اخیر از سوی ستاد اجرایی فرمان توزیع می‌شود.

اجرای عملیات نجات توسط بالگردهای ارتش

با حضور به موقع تیم نجات و اعزام بالگرد در شرایط نامناسب جوی، محاصره‌شدگان در سیل نجات پیدا کردند. 

مسؤول عملیات نجات در این باره گفت: بعد از اطلاع از این موضوع و اوامر صادره با وجود شرایط جوی نامناسب توانستیم با اعزام بالگرد و تیم نجات از هوادریای منطقه سوم نبوت نداجا به منطقه سیل زده «گوردیم» ۲۲ نفر از سیل‌زدگان محاصره شده در سیل را با چندین ساعت سورتی پرواز و با لطف خدا نجات دهیم.

بالگردهای ASH سی‌کینگ که بارها با وجود تحریم‌ها توسط متخصصان داخلی مورد بازآمد قرار گرفتند، در این عملیات حضور داشته‌اند.


توزیع بسته‌های معیشتی کمیته امداد در رودان

مهرداد تاجیک رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) رودان اظهار کرد: در راستای حمایت از نیازمندان و آسیب دیدگان از سیل اخیر، تعداد هزار سبد معیشتی و ۷۰۰ پتو در بین نیازمندان و آسیب‌دیدگان از سیل و بارندگی اخیر در این شهرستان توزیع شده است.

وی ادامه داد: این بسته‌های معیشتی با اعتباری بالغ بر ۷ میلیارد و۱۰۰ میلیون ریال تهیه شده است.

رئیس کمیته امداد امام خمینی (ره) رودان با اشاره به اینکه ارزش هر بسته معیشتی پنج میلیون ریال و هر تخته پتو سه میلیون ریال بوده است، گفت: اقلام این سبدهای معیشتی شامل برنج، روغن، عدس، نخود، رب گوجه، تن ماهی، قند، ماکارونی، لوبیا و لپه می‌باشد.


ساماندهی و ایمن‌سازی ۶۰ کیلومتر از رودخانه‌های هرمزگان

جمشید عیدانی مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان در کمیته مدیریت بحران که با حضور کارشناس مدیریت بحران استانداری هرمزگان برگزار شد، اظهار کرد: در راستای پیش‌بینی سازمان هواشناسی مبنی بر احتمال حضور سامانه بارشی دیگری در هفته آینده، کمیته مدیریت بحران شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان تشکیل جلسه داد.

وی با اشاره به پایش سامانه‌ها توسط مرکز رصد شرکت، عنوان کرد: تقسیم کار برای مقابله و پاسخ سریع با بحران انجام شده است و اعضای تیم‌ها و سرتیم‌ها نیز مشخص شده‌اند و به مناطق تعیین شده اعزام می‌شوند تا در مواقع بحران احتمالی بتوانند به سرعت وارد عمل شوند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان با بیان اینکه مجموعه آب منطقه‌ای هرمزگان تمام توان خود را برای مدیریت سیلاب احتمالی آینده به کار خواهد گرفت، ابراز داشت: از تمام ظرفیت‌های قانونی و تجهیزات برای ساماندهی رودخانه‌ها و ایمن‌سازی مراکز جمعیتی استفاده می‌شود.

عیدانی با بیان اینکه همکاری بین بخشی خوبی میان دستگاه‌های خدمات‌رسان و فرمانداری‌ها برقرار است، تصریح کرد: تیم‌های مستقر در مناطق هماهنگی خوبی با فرماندارای، سپاه، بسیج و سایر نهادها دارند.

وی با ذکر این نکته که از ابتدای سال ۱۳۹۹ تا کنون، حدود ۳۰ کیلومتر از رودخانه‌های هرمزگان با استفاده از اعتبارات داخلی ساماندهی و لایروبی شدند، خاطرنشان کرد: استفاده از ظرفیت قانونونی بند «و» تبصره هشت قانون بودجه از سال ۱۳۹۹ در دستور کار شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان قرار داشت که ذیل آن از ظرفیت بهره‌برداران معادن شن و ماسه برای ساماندهی و ایمن‌سازی مراکز جمعیتی استفاده شده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان ادامه داد: از سال ۱۳۹۹ تا کنون با استفاده از بند «و» قانون بودجه و ظرفیت بهره‌برداران شن و ماسه، بیش از ۳۰ کیلومتر از رودخانه‌های مراکز جمعیتی هرمزگان ساماندهی و لایروبی شدند.

عیدانی خاطرنشان کرد: اطلاع رسانی‌های لازم برای افزایش آگاهی مردم مناطق مختلف در معرض سیلاب احتمالی انجام شده است.
وی گفت: خوشبختانه در سیلاب چند روز گذشته، اقدمات خوبی برای مدیریت سیلاب در سطوح مختلف مدیریتی و کارشناسی استان هرمزگان انجام شد و این سیلاب بدن خسارت جانی مدیریت شد.

جمع‌بندی خسارات سیل در هرمزگان و ارائه به رئیس‌جمهور

مهدى دوستى استاندار هرمزگان از طریق ارتباط ویدئو کنفرانس با جلسه هیأت دولت که به ریاست آیت‌الله دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، گزارشی در خصوص اقدامات پیشگیرانه و امدادرسانی ها، میزان بارندگی‌ها و ورودی آب به سدها و میزان خسارت‌های سیل در استان هرمزگان را ارائه و درخواست تأمین اعتبار مورد نیاز جهت جبران خسارت های سیل در استان هرمزگان را مطرح کرد.

دوستى در این گزارش در تشریح اقدامات پیشگیرانه جهت آمادگی بیشتر در پاسخگویی به بحران سیل در استان هرمزگان، عنوان کرد: تشکیل جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران در استان و تمامی ۱۳ شهرستان استان هرمزگان با موضوع انجام اقدامات پیشگیرانه برای کاهش خسارات احتمالی، مکاتبه با دستگاه های اجرایی و ابلاغ موارد لازم جهت اقدامات پیشگیرانه و آمادگی برای ورود به فصل بارندگی، مکاتبه با دستگاه های اجرایی جهت انجام اقدامات لازم برای مقابله با حوادث، صدور و ابلاغ  هشدارهای هواشناسی متعدد، اطلاع رسانی های لازم به صورت پیامکی به اعضا و فرمانداران، اطلاع رسانی های عمومی از طریق صدا و سیما، رسانه های مختلف، فضای مجازی و …، توزیع متوازن ذخایر اقلام امدادی در کلیه شعب جمعیت هلال احمر با توجه به پیش بینی های هواشناسی و میزان موجودی ها و خسارات احتمالی، امکان سنجی و اقدام برای برپایی اسکان اضطراری در نقاطی که در سیلاب های قبلی آسیب دیده بودند، آماده نمودن پمپ های آب جهت تخلیه آب منازل، آماده سازی خودروها و تامین و پیش بینی سوخت آنها، تقویت موجودی انبارهای جمعیت هلال احمر با کمک سازمان امداد و نجات، درخواست و استقرار بالگرد جمعیت هلال احمر در مرکز استان، رصد و پایش شرایط جوی و ارتباط مستمر با شهرستان ها، استقرار نیروهای امدادی داوطلب و کادر جمعیت هلال احمر در کلیه شهرستان ها برای آمادگی بیشتر از روز هشتم دی ماه با شروع بارش ها، ارتباط مستمر با مسئولان هواشناسی استان برای رصد سامانه بارشی و پاکسازی بخشی از خورها و آبراه ها با بسیج امکانات دستگاه های مختلف در شهرها و روستاها برای کاهش خسارات، از اقدامات پیشگیرانه در سیل اخیر بود.

پر شدن بسیاری از سدهای استان در اثر بارندگی‌های شدید سیلابی

وی در خصوص وقایع و وضعیت خسارت های اولیه ایجاد شده پس از وقوع سیل در هرمزگان، بیان داشت: پر شدن و سر ریز اکثر سدهای استان از جمله سد بردول در شهر پارسیان، سد استقلال در شهر میناب، سد شمیل و نیان در شهرستان بندرعباس، قطع آب ۱۴۹ روستا و ۵ شهر که در کمترین زمان ممکن پس از ۲۴ ساعت آب ۹۰ درصد روستاها و شهرها وصل شد و تعدادی از مناطق که آب شرب آنها توسط آب شیرین کن تامین می شد پس از ۴۸ ساعت وصل شدند، قطع برق ۳۱ روستا و برقراری شبکه برق ۹۰ درصد از روستاها و شهرها پس از ۲۴ ساعت و تنها برق تعدادی از روستاها بدلیل صعب العبور بودن و آبگرفتگی شدید پس از ۷۲ ساعت مجدداً وصل شد، مسدود شدن ۱۰ محور اصلی و مسدود شدن بیش از ۶۵ محور روستایی که با اعزام ماشین آلات به مناطق مسیرها بازگشایی شدند، قطع فیبر نوری در ۱۰ نقطه بین شهری و ۳۸ نقطه روستایی و برقراری شبکه ارتباطی تلفن همراه، ثابت و اینترنت نهایتاً پس از ۲۰ ساعت از زمان وقوع سیل، آب گرفتگی شدید معابر و منازل مسکونی شهر و روستاهای اطراف میناب به علت بارندگی شدید و همچنین باز نمودن دریچه های سد استقلال میناب جهت جلوگیری از شکستن سد، خسارت به منازل شهری در شهرستان‌های میناب، بستک، رودان، قشم، پارسیان، سیریک و بندرلنگه، خسارت به منازل روستایی در شهرستان‌های میناب، بستک، رودان، قشم، پارسیان، سیریک، بندرلنگه، خسارت شدید به مزارع کشاورزی که ریزش تگرگ و آب‌گرفتگی زمین‌های زراعی باعث ایجاد خسارت شدید به کشاورزان شده است، ایراد خسارت به تاسیسات برق، تیرهای برق، ترانس‌ها و سیم های برق در سطح استان، تخریب قسمتی از پل بزرگ شهر میناب و مسدود شدن مسیر که پس از ۲۴ ساعت این مسیر  بازگشایی شد، خسارت به ۱۰ دستگاه پل در محور میناب – جاسک، خسارت به پنج دستگاه پل در روستای زهوکی، خسارت به یک دستگاه پل در شهر تیرور میناب و آب بردگی شانه راه‌ها و پل‌ها، از وقایع و خسارت های اولیه ایجاد شده پس از وقوع سیل در هرمزگان بود.

استاندار هرمزگان با اشاره به اقدامات انجام شده پس از وقوع سیل، تصریح کرد: امداد رسانی فوری و به موقع تیم های عملیاتی و امدادی، اعزام تیم های ارزیاب به مناطق تحت تاثیر سیل و آب گرفتگی، بررسی وضع سیل‌زدگان استان‌ هرمزگان توسط رئیس جمهور محترم و تماس تلفنی معاون اول رئیس جمهور، رئیس دفتر رئیس جمهور، وزیر کشور و وزیر نیرو، بازدید وزرای محترم کشور و نیرو از مناطق سیل زده و تشکیل جلسات در محل شهرستان های سیل زده به منظور بررسی آخرین وضعیت، بازدید رئیس جمعیت هلال احمر کشور، رئیس سازمان امداد و نجات این جمعیت و رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از مناطق سیل زده، بازدید میدانی و مستمر بنده و سایر اعضای ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان از مناطق سیل زده، اسکان اضطراری بیش از ۲۰۰ خانوار سیل زده در روستای تنبک شهرستان میناب و محله سنگی شهر رودان، عملیات تخلیه اضطراری در برخی از  روستاهای شهرستان های جاسک ، میناب ، پارسیان و رودان، توزیع بیش از ۹۱۹ دستگاه چادر، ۷۲۲۶  تخته پتو، ۳۷۲۲ تخته موکت، ۱۸۷۳۸ کیلوگرم نایلون، ۶۳۸ شعله والور، ۲۲۸۲ بسته موادغذایی ۷۲ ساعته و سایر اقلام مورد نیاز بین سیل زدگان توسط جمعیت هلال احمر، توزیع ۷۰۰  بسته معیشتی بین خانوارهای سیل زده، توزیع بسته های غذایی ۷۲ ساعته و راه اندازی آشپزخانه امدادی سیار در شهرستان های رودان و بستک، پیگیری و دستور اعزام ماشین آلات راهسازی بمنظور بازگشایی محورهای انسداد یافته و همچنین اعزام تیم های امدادی استان با ماشین آلات و ابزار مختلف امدادرسانی، کمک به تخلیه گل و لای منازل توسط نیروهای داوطلب هلال احمر و سایر دستگاه های امدادی، آبرسانی سیار با انتقال اکیپ ها به روستاهای دچار مشکل که قطعی آب داشتیم، هشدار به مردم روستاهای در مسیر سد استقلال بمنظور بازگشایی دریچه‌های تخلیه سد به رودخانه میناب و تخلیه مناطق جمعیتی پایین دست سد، انتقال و ارسال سوخت حمایتی نفت سفید از انبار نفت شهید رجایی پخش فرآورده‌های نفتی به مناطق سیل‌زده و توزیع از طریق تعاونی‌های عرضه کننده بین مردم با حضور و نظارت نمایندگان فرمانداری و هلال احمر بین متقاضیان شهرستان ها برای وسایل گرمایشی، اطلاع‌رسانی گسترده همگانی و صدور اطلاعیه‌ها و هشدار‌های متعدد صادره در بخش‌های جوی، دریایی و کشاورزی و اعلام آماده باش لازم به کلیه دستگاه‌های اجرایی و برپایی اسکان اضطراری در محله سنگی و روستای سرجو شهرستان رودان توسط جمعیت هلال احمر، از اقدامات انجام شده پس از وقوع سیل در هرمزگان بود.

۲۵۰۰ میلیارد تومان خسارت سیل به هرمزگان

دوستی خاطرنشان کرد: با توجه به بررسی‌های صورت‌ گرفته توسط گروه های کارشناسی و براساس بروزرسانی ارزیابی ها، مجموع خسارت‌های سیل در استان هرمزگان بالغ بر دو هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بوده است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=8708

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.