• امروز : شنبه - ۳ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 22 - جماد أول - 1446
  • برابر با : Saturday - 23 November - 2024
9
فناوری و ارتباطات

تعادل بین درآمد وهزینه ها؛ راهکار ساده برون رفت از زیان دهی مخابرات ایران

  • کد خبر : 5472
  • ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۹:۲۷
تعادل بین درآمد وهزینه ها؛ راهکار ساده برون رفت از زیان دهی مخابرات ایران
اهمیت ارتباط با مشتریان و ایجاد یکپارچگی درون سازمان، از بدیهیات بازار رقابت است . در قرن بیست‌ویکم ، بهره‌گیری بهینه و اثر‌بخش از فناوری اطلاعات به یکی از شاخص‌های اصلی و کلیدی موفقیت بنگاه‌های موفق جهان تبدیل شده است.

به گزارش ریاح به نقل از فصلنامه ارتباطات، در دنیای کسب و کار امروز که مشتریان با وجود رقبا و محصولات بسیار متعدد از حق انتخاب بسیار متنوعی برخوردارند، دیگر اتکاء به روش‌های سنتی و قدیمی بازاریابی و فروش راه‌گشا نخواهد بود.

براین اساس تمامی شرکت های و بنگاه های بزرگ اقتصادی امروز با اتکا به ابزارهای فناوری نوین ، می توانند در بازار رقابت مشتری ای را که حق انتخاب دارد ، به سوی خود سوق دهند.

شرکت مخابرات ایران نیز از این فضای رقابت مستثنی نیست و می بایست بدون کمترین تعللی سهم بازار را از آن خود کند و یا آنچنان در این فضای رقابتی مقاوم باشد که این سهم را از دست ندهد. اما آنچه شرکت مخابرات ایران را در این بازار رقابتی یک قدم جلوتر از سایر رقبا نگه داشته است ؛ ویژگی ها و توانمندی هایی است که این شرکت از ابتدا در کشور و در میان سایر اپراتورهای ارتباطی داشته است. 

بستر ارتباطی اصلی حاضر در مناطق کمتر برخوردار و روستاها ، محور اصلی در ایجاد شبکه ملی اطلاعات در بخش زیرساخت ، پیشران توسعه دانش ارتباطات در کشور، موتور محرک اقتصاد دیجیتال و افزایش بهره‌وری در سطح ملی و ارایه خدمات ارتباطی به صورت مستقیم و غیر مستقیم به تمامی خانوارها ، شرکت ها و دستگاه ها از جمله ویژگی هایی است که اهمیت شرکت مخابرات ایران در کشور را نشان می دهد .

همچنین این شرکت با پرداخت سالانه حدود ۱۲هزار میلیارد تومان به دولت، اشتغالزایی مستقیم برای بیش از ۷۰ هزار نفر و اشتغالزایی غیر مستقیم برای بیش از ۳۰۰ هزارنفر، به عنوان پیشران در حوزه خرید و حمایت از تولید داخل و شبکه مادر ارتباطی به عنوان بستری برای تمامی شرکت ها در زنجیره ارزش صنعت نیز، هست .
با ویژگی هایی که بر اهمیت شرکت مخابرات ایران به عنوان مهمترین اپراتور ارتباطی کشور ، تاکید می کند؛ این شرکت در حال حاضر با مشکل اساسی زیان دهی و کاهش سودآوری مواجه است .


حال مخابرات ایران چگونه است ؟

در حال حاضر ، روند حاشیه سود شرکت مخابرات ایران ، در بخش تلفن ثابت، به علت تورم و عدم تناسب تعرفه ها نزولی است .سودآوری مخابرات بخش ثابت به ازای درایی در سال ۱۳۹۸، یک درصد بوده است یعنی به ازای هر صد تومان دارایی ، تنها یک تومان سود عاید شرکت مخابرات ایران شده است که این عدد در ۶ماه اول سال ۹۹ به زیان تبدیل شده است .
شرکت مخابرات ایران در حال حاضر با کاهش درآمد تلفن ثابت نسبت به ۱۷ سال گذشته ، مواجه است، زیرا علی رغم تورم ارزی و ریالی، درآمد مکالمه تلفن ثابت سالانه حدود ۶۰۰ میلیارد تومان کاهش نسبت به سال ۹۱ و درآمد کل تلفن ثابت سالانه حدود ۲۰۰ میلیارد تومان کاهش نسبت به سال ۹۱ را نشان می دهد .این امر ناشی از سیاستگذاری‌های مبتنی بر کاهش تعرفه در زمان اوج تورم می‌باشد.

این در حالی‌است که شرکت مخابرات ایران در این مدت ، با شتاب بیشتر هزینه و افزایش شدید حقوق و دستمزد مواجه شده‌است . عدد حقوق و دستمزد و مستمری سال ۱۳۹۹ شرکت نیز، با توجه به مصوبات، ۵۰ درصد رشد را نشان می دهد. 

آمارها و درصدهای رشد افسارگسیخته از هزینه نیروی انسانی و تجهیزات، نشان دهنده این است که نرخ رشد هزینه تقریبا از نرخ رشد درآمد بیشتر است و این بدان معناست که در بلند مدت شرکت دچار بحران مالی خواهد شد، لذا اولین و مهمترین بخشی که از این موضوع آسیب خواهد دید، کیفیت خدمات و توسعه ارتباطات خواهد بود .

چرا مخابرات دچار چنین مشکلاتی شده است؟
آنچه طی این سالها از بعد ازخصوصی شدن شرکت مخابرات ایران ،باعث کاهش سودآوری و افزایش هزینه ها شده و مخابرات ایران را با زیان های جبران ناپذیری مواجه ساخته است ؛ عدم تغییر تعرفه ها متناسب با تورم است .

تعرفه خدمات مخابراتی در تمام بخش ها اعم از صوت و دیتا از سال ۸۲ تاکنون، یعنی ۱۷ سال افزایش نیافته است. این در حالی است که در این مدت علاوه بر تورم روزافزون سالانه، میزان تعرفه تمام حامل های انرژی چندین برابر افزایش داشته است.در حال حاضر، هزینه خالص نگهداری هر خط تلفن ثابت به جز هزینه های جانبی، حدودا ماهانه ۷ هزار و ۵۰۰ تومان است که مبلغ حق اشتراک به صورت میانگین، بخش کوچکی از این هزینه در حدود ۳ هزار و ۶۰۰ تومان را پوشش می دهد با این وجود، از ابتدای سال ۹۸، آبونمان، راندآپ و حداقل کارکرد قبوض صادره مشتریان، با تصمیم مراجع ذیربط به صورت کامل حذف شده است.

لزوم توسعه شبکه و جایگزینی تجهیزات جدید به جهت ضرورت تغییر تکنولوژی، افزایش قابل توجه هزینه های ناشی از اقلام رفاهی کارکنان و بازنشستگان ، از جمله مهم ترین اولویت های شرکت مخابرات ایران است. که با این روند نزولی درآمدی در شرکت ، نمی توان این اولویت ها را محقق ساخت .

با توجه به این چنین مشکلاتی که مخابرات با آن دست به گریبان است، مجمع عادی فوق العاده صاحبان سهام شرکت مخابرات ایران ۳۱خرداد ماه سال جاری با حضور حداکثر اعضا اعم از نمایندگان دولت ، بورس و خصوصی سازی تشکیل جلسه داد و افزایش میزان حق اشتراک مشترکان خطوط تلفن ثابت را تصویب کرد .

براساس این مصوبه ، حق اشتراک تلفن ثابت در شهرها ماهانه ۲۰۰۰ تومان، در مراکز شهرستان ها ماهانه ۲۵۰۰ تومان، در مراکز استان ها به استثناء کلان شهرها ماهانه ۴۰۰۰ تومان، در کلان شهرها ماهانه ۵۰۰۰ تومان و در شهر تهران ماهانه ۸۰۰۰ تومان، تعیین شد.

تا پیش از این مخابرات برای حق اشتراک ماهیانه بابت هر خط تلفن ثابت، از مشترکان در روستاها ۱۰۰ تومان، در شهرها ماهانه ۷۵۰ تومان، در شهرستان‌ها ۱۰۰۰ تومان، در مراکز استان‌ها غیر از کلانشهرها ۱۲۰۰ تومان، در کلانشهرها ۱۵۰۰ تومان و در تهران ۲۰۰۰ تومان دریافت می‌کرد.

با این وجود ، شرکت مخابرات ایران از سال ۱۳۹۱ تا سال ۱۳۹۹ با مشکلاتی مواجه است که نتیجه آن ، رشد حقوق و دستمزدبه مقدار ۵۱۰ درصد، انرژی ، ۳۲۰ درصد؛ ظرفیت داده ۱۰۷۶درصد ، توسعه ۸۸۰درصد ، هزینه های کل ۳۴۴درصد و درآمد کل ۲۴۵ درصد می باشد . این در حالی ست که تعرفه بین شهری و بین استانی به میزان ۲۷ درصد ، درآمد مکالمه تلفن ثابت ، ۸درصد و درآمد تلفن ثابت ۲۹درصد کاهش داشته اشت .

به طور کلی دلایل اصلی مشکلات شرکت مخابرات ایران در حال حاضر به شرح زیر می باشد :
–    عدم تغییر و حتی کاهش تعرفه تلفن ثابت
–    افزایش شدید هزینه ها به ویژه هزینه نیروی انسانی
–    افزایش شدید هزینه های توسعه به علت وابستگی به نرخ ارز
–    لاوصولی بالا از شرکت ها و دستگاه ها و عدم حمایت قانونگذاران

لازم به توضیح است که در بخش هزینه های نیروی انسانی ، تامین هزینه های بازنشستگان که جز تعهدات و اولویت های شرکت مخابرات ایران است ، چالش بزرگی برای این شرکت ایجاد کرده است. مجموع هزینه سالانه بازنشستگان با احتساب بیمه تکمیلی وسایر هزینه ها ، ۱۱۰۰ میلیارد تومان و بیش از ۷۰۰ میلیارد تومان هم معوقات را شامل می شود.
همچنین هزینه های کارگزاران که با تاکید دولت به شرکت مخابرات ایران تحمیل شد ، از سال ۱۳۹۴ تا ۱۳۹۹ ،شامل ۳۳۴ میلیارد تومان حقوق و دستمزد سالانه و ۲۱۸ میلیارد تومان هزینه تغییر گروه ۲ به طرح جدید (۶تا ۹) را شامل می شود .

این در حالی است که زیان دهی شدید سرویس های تلفن ثابت نیز ، مشکلی به مشکلات عدیده شرکت مخابرات ایران اضافه می کند، به طوری که ۵۸۵۰ تومان متوسط درآمد هر خط تلفن ثابت است ولی این خط برای شرکت ، ۱۵۵۰۰ تومان هزینه در بر دارد .

چه باید کرد؟

تمامی نکاتی که در این گزارش آمده است باعث شده شرکت مخابرات ایران در ارایه خدمات با مشکلاتی مواجه شود؛ اما نه به دلیل خصوصی شدن، بلکه به دلیل کم لطفی بخش حاکمیتی در حق این شرکت است که بیش از ۱۷ سال اجازه تعدیل تعرفه ها را نمی دهد به طوری که این شرکت در حال حاضر آمادگی اجرای تعرفه های مصوب شورای اقتصاد در سال ۱۳۸۲ را علی رغم تورم ۱۰ برابری و هزینه های ۲۰ برابری دارد . 

به طور کلی راهکارهایی که می تواند شرکت مخابرات ایران را از این مشکلات نجات دهد به شرح زیر می توان دسته بندی کرد :

–    قوانینی برای عدم پرداخت بدهی وضع شود و برای هزینه کارگزاران روستایی ، منابعی پیش بینی شود.
–    سهم سنگین تسهیم درآمد ، حداقل برای مدتی مشخص با هدف توسعه شبکه ملی اطلاعات و ارتباطات روستایی کاهش یابد
–    تعرفه گذاری خدمات انحصاری ، مطابق قانون به شورای رقابت واگذار شود
–    تعرفه خدماتی که سال هاست تغییر نداشته اند متناسب با تورم وسود معقول به روز شوند
–    تعرفه تلفن ثابت به نحوی افزایش یابد که این سرویس پایه از زیان دهی خارج شود
–    دولت مکلف به پرداخت بدهی های خود مربوط به قبل ازخصوصی سازی شود

براین اساس، با توجه به اهمیت توسعه ارتباطات و فناوری ارتباطات به ویژه در ایام کرونا و بعد از آن و در شرایطی که نیاز مردم به استفاده از اینترنت رو به فزونی است انتظار می رود بخش حاکمیتی کشور، به یاری شرکت مخابرات ایران بشتابد شرکتی که به عنوان یک شرکت خصوصی، علاوه بر عمل به تمام تعهدات خود، در شهرها و روستاها میلیاردها تومان هزینه کرده است که حتی هزینه های سال های ۹۲ و ۹۳ مناطق روستایی، از طریق دولت تا این زمان به مخابرات پرداخت نشده است. 

این در حالی است که طی سال های اخیر ظرفیت خدمات اینترنتی و پهنای باند کشور افزایش قابل توجهی یافته است؛ اما شرکت های ارائه دهنده خدمات اینترنتی ، سرمایه گذاری در شهرهای کوچک و روستاها را اقتصادی نمی دانند و رقابتی در این بخش ها شکل نگرفته است. 

بنابراین انتظار می رود که با تقویت بنیه مالی چنین شرکتی با سابقه درخشان قبل از خصوصی سازی وبا تعهدات و ویژگیهای با اهمیتی که هنوز در کشور دارد ؛ راه توسعه برای این اپراتور مهم مخابراتی و ارتباطی در کشور ، هموار شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : https://riahnews.ir/?p=5472

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.