به گزارش ریاح، محسن ریاضی مدیرکل تامین اجتماعی استان اصفهان با بیان اینکه حدود سه میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از جمعیت پنج میلیونی استان (۶۶ درصد) تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی هستند، اظهار کرد: ۳۵۰ هزار مستمری بگیر و یک میلیون و ۱۵۲ هزار بیمه شده و ۱۱۰ هزار کارگاه فعال در استان از خدمات این سازمان استفاده میکنند.
به طور متوسط در استان اصفهان ۹۶۰ میلیارد تومان هزینه مستمری و ۶۰ میلیارد تومان هزینه بیمه بیکاری پرداخت میکنیم.
سازمان تأمین اجتماعی در ارائه خدماتی همچون ایجاد پرونده الکترونیک، حذف دفترچههای درمانی کاغذی، کمک به کارگاههای آسیب دیده از کرونا، استمهال حق بیمه کارفرمایان، پرداخت بیمه بیکاری، پرداخت غرامت ایام بیماری همچنین ارائه دیگر خدمات غیرحضوری به بیمهشدگان، فعالیت دارد.
در خصوص طرح ۳۰۷۰ ، تأمین اجتماعی دوشنبههای دیجیتالی را برای رونمایی از خدمات غیرحضوری خود اجرا میکند که در درگاه تأمین اجتماعی ۲۰ خدمت به صورت غیرحضوری ارائه میشود و ۱۰ خدمت دیگر تا پایان سال هر هفته دو یا سه خدمت رونمایی میشود تا ۳۰ خدمت به صورت غیرحضوری به بیمه شدگان ارائه شود.
خدمات غیرحضوری طرح ۳۰۷۰ شامل پرداخت هدیه ازدواج، ابلاغ الکترونیک – جایگزینی سامانه خدمات خدمات غیرحضوری، حذف مراجعه حضوری فرزندان اناث مستمری بگیران و ثبت هوشمند خاتمه کفالت، ابلاغ مفاصا حساب به واگذارنده و پیمانکار، استعلام وضعیت دریافت مستمری و بیمه شده، درخواست غیرحضوری تکمیل سوابق، انعقاد قرارداد و دریافت برخط بیمه اختیاری، اخذ غیرحضوری تعهدنامه و حذف ابلاغ غیرالکترونیک دریافت غیرحضوری اعتراض کارفرما و تعیین و اعلام زمان رسیدگی است و دریافت برخط بیمه حرف و مشاغل آزاد، بیمه بیکاری غیرحضوری، سرویس غیرحضوری احتساب سوابق دوران سربازی، درخواست غیرحضوری کمیسیون پزشکی، انعقاد قرارداد موارد دیگر است.
۷۰ درصد خدمات به بیمه شدگان مربوط به تمدید یا تعویض دفترچهها بود که ماهانه ۱۵۰ هزار دفترچه میشود که حذف آن به معنای کاهش ۱۵۰ هزار مراجعه به ادارات تأمین اجتماعی است. ابتدای اسفندماه دفترچههای درمانی در مراکز طرف قرارداد سازمان تأمین اجتماعی اعم از بیمارستان، درمانگاه، آزمایشگاه و داروخانه حذف میشود و نیازی به ارائه دفترچه وجود ندارد و تنها با برگ درمان دریافت خدمات امکانپذیر است.
در خصوص کمکهای تأمین اجتماعی به بیمه شدگان و کارفرمایان در ایام کرونا، صندوقهای مالی به دو شکل فعالیت میکنند یکی اینکه حق بیمه شدگان را دریافت میکنند و به بازنشستگان خدمات میدهند، نوع دیگر این است که حق بیمهها به حساب صندوق واریز میشود و از سود آن به بیمه شده در زمان بازنشستگی حقوق پرداخت میشود که نظام تأمین اجتماعی از نوع اول این شیوه استفاده میکند.
کارفرمایان نقش مهمی در تأمین منابع مالی این سازمان دارند، کارفرمایان در ایام کرونا با چالشهای بسیاری برای پرداخت حق بیمه خود مواجه بودند که از طریق ستاد تسهیل در استانداری و کمیتههای تأمین اجتماعی کارگاههایی که برای پرداخت حق بیمه خود دچار مشکل بودند شناسایی شدند و برای تقسیط حق بیمه آنها همکاری لازم شد و در این راستا اداره تأمین اجتماعی استان ۱,۴۰۰ میلیارد تومان از طریق ستاد تسهیل کارگاههای شناسایی شده را حمایت کرد.
در خصوص پرداخت بیمه بیکاری به بیمه شدگان خسارت دیده از کرونا، علاوه بر کارفرمایان، کارکنان برخی مشاغل هم در ایام کرونا به نوعی بیکار شدند که با تعاملات صورت گرفته با اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی بیمه بیکاری به افراد مشمول پرداخت شد که منابع آن از طریق دولت و صندوق توسعه ملی تأمین شد و در ایام بیماری افراد مشمول هزینه لازم را دریافت کردند همچنین این ایام جز سابقه کاری آنها محسوب شد.
درخصوص پرداخت عیدی مستمری بگیران، هفته گذشته هیئت دولت مبلغ عیدی مستمری بگیران تأمین اجتماعی را تعیین کرد که به فاصله ۲۴ ساعت عیدی آنها در بهمن ماه پرداخت شد که این اتفاق در سالهای اخیر بیسابقه بوده است.
با توجه به اینکه ۳ میلیون و ۴۰۰ هزار بازنشسته در کل کشور تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند، متناسب سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی از منابع داخلی این سازمان اجرا شد که این یک مطالبه داخلی بود اگرچه با وضع ایدهآل فاصله داریم، همچنین سهم بیمه تکمیلی سازمانی افراد از ۳ هزار تومان به ۲۱ هزار تومان افزایش یافت که این امر هم یکی دیگر از کمکهای سازمان به مستمری بگیران بوده است.
در خصوص اعطای وام به بازنشستگان، با تعامل صورت گرفته با بانک رفاه هر ساله مبلغی به عنوان وام بازنشستگان تعیین میشد که در سال جاری این مبلغ به دو هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان یعنی ۱۰ برابر سال ۹۸ که ۲۰۰ میلیارد تومان بوده افزایش یافته است که فرآیند اخذ این وامها هم به صورت غیرحضوری انجام میشود البته بانک برخی محدودیتها را برای افراد بالای ۷۷ سال تعیین کرده بود که با رایزنیها، این محدودیتها هم برداشته شد.
در خصوص بیمه خبرنگاران، حق بیمه افراد ۳۰ درصد است که سهمی از آن را کارفرما پرداخت میکند، ۱۰ درصد این مبلغ سهم فرد بیمه شده است و در بیمه خبرنگاران مابقی این مبلغ را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی داده یا از محل هدفمندی یارانهها پرداخت میشود، اما امسال در هدفمندی یارانهها بودجهای برای بیمه خبرنگاران دیده نشده است همچنین برای معرفی افراد جدید هم محدودیتهایی وجود دارد که امیدواریم بتوانیم از قطع شدن بیمه خبرنگاران جلوگیری کنیم.
با بیان اینکه در بازرسیها موضوع دورکاری لحاظ شده است، سازمان تأمین اجتماعی بخشنامهای صادر کرد مبنی بر اینکه برخی مشاغل ماهیت دورکاری دارند و ماهیت کار آنها عدم حضور در محل کار است به همین دلیل این نکته در بازرسی محیطی بازرسان مورد توجه قرار میگیرد.
۱۹ هزار و ۱۸۱ بیمه شده از بیمه بیکاری استفاده میکنند و یک هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان هم مطالبات سازمان تأمین اجتماعی در استان از کارفرمایان است که به دلایل مختلف وصول نشده است.
با توجه به اینکه حداقل دستمزد را شورای عالی کار تصویب میکند، حداقل حقوق یک میلیون و ۹۰۰ هزار تومان است و حداکثر آن بیش از ۱۳ میلیون تومان است، اگر بازنشستهای زیر مبلغ حداقلی دریافت میکند جز کسانی است که با قانون ۱۰ سابقه کار بازنشسته شده و طبق قانون بر اساس سنوات خدمات مستمری و عیدی دریافت میکند.
ضرر و زیان هر فرد بازنشسته مشاغل سخت و زیانآور به سازمان تأمین اجتماعی ۱۰۰ میلیون تومان است چرا که کارفرما در این مشاغل تنها چهار درصد حق بیمه پرداخت میکند و فرد بیمه شده ۱۰ سال زودتر بازنشسته میشود و ۱۰ سال هم کمتر حق بیمه میدهد و در این رابطه صندوقهای بازنشستگی در سطح دنیا موافق قانون مشاغل سخت و زیانآور نیستند.
در خصوص همسان سازی حقوق برای بازنشستگانی که قبل از سال ۹۹ بازنشسته شدهاند، اجرا شد و افرادی که سنوات پرداخت حق بیمه آنها به سازمان تأمین اجتماعی به نسبت بیشتر بوده افزایش حقوق بیشتری داشتهاند، همچنین کارگزاریها عمدتاً در تعویض و تمدید دفترچهها، انعقاد قراردادهای بیمه اختیاری و مشاغل آزاد و بازرسی از مشاغلی چون قالی بافان و کارگران ساختمانی فعال هستند.
بیمه شدگان برای استفاده از خدمات غیرحضوری این سازمان باید اطلاعات هویتی خود و افراد تحت تکفل خود را در سامانه ثبت کنند و بعد از آن میتوانند خدمات غیرحضوری را دریافت کنند همچنین با ارائه کارت ملی و برگه درمان میتوانند از خدمات مراکز درمانی استفاده کنند و در این صورت نیازی به وجود دفترچه بیمه کاغذی نیست.
در خصوص لزوم ثبت مشخصات هویتی برای دریافت خدمات غیرحضوری، ثبت مشخصات هویتی افراد شامل مشخصات فردی، شماره تلفن همراه و شماره حساب برای سهولت کار در بانک رفاه در سامانه es.tamin.ir ثبت میشود و در صورت هرگونه مشکل شماره تلفن ۱۴۲۰ به صورت شبانهروزی پاسخگوی بیمه شدگان است.
انتهای خبر/