به گزارش ریاح نیوز، نمایشگاه حملونقل دانشبنیان با حضور مدیران شهری، استانی و ملی امروز (چهارشنبه) در دانشگاه صنعتی اصفهان افتتاح شد.
نخستین نمایشگاه فناورانه حملونقل، در چارچوب رویداد فناورانه حملونقل دانشبنیان، برگزار شده است و ۳۰ شرکت دانشبنیان و فناور از کل کشور، محصولات خود را در محورهای مطرح شده در حوزه حملونقل به نمایش میگذارند.
وی گفت: سال گذشته تفاهمنامهای بین معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت کشور و شهرداری اصفهان منعقد شد که شهرداری اصفهان به عنوان شهر نمونه در زمینه حمل و نقل انسان محور، رویدادهای فناورانه را رهبری، نیازهای این حوزه را شناسایی و با شرکتهای دانشبنیان ارتباط برقرار کند که در اولین گام نیازهای فناورانه حمل و نقل شهر اصفهان در پنج دسته کلی شناسایی شد.
حق شناس بیان کرد: این محورها شامل تجهیزات هوای پاک، وسایل نقلیه برقی، هوشمندسازی، مدیریت ترافیک، ایمنی و کاهش تصادفات از طریق حمل و نقل هوشمند، مدیریت اقتصادی و سرمایهگذاری، تجهیزات ترافیکی و ناوگان حمل و نقل عمومی از جمله مترو و اتوبوسرانی است که به شرکتهای دانشبنیان سطح کشور عرضه شده است.
حمیدرضا صفوی، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی اصفهان در این آیین نیز اظهار کرد: توسعه شهرها مسائل زیادی را بهدنبال دارد که ترافیک از مهمترین آنهاست.
وی گفت: حمل ونقل و ترافیک مسالهای چندبعدی است که عواملی چون مسائل اقتصادی و هزینهبر بودن زیرساختها، آن را به موضوعی پیچیده بدل کرده است.
صفوی ببان کرد: امیدواریم این رویداد بستری را برای ایجاد تعامل میان جامعه دانشگاهی و سایر بخشها و ارگانهای شهر در جهت حل معضلات حملونقل و ترافیک فراهم کند.
سرهنگ محمدرضا محمدی، رییس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان اصفهان نیز در این آیین اظهار کرد: امروز ترافیک به مهمترین دغدغه در کلانشهرهای کشور بدل شده و باید برای آن تمهیدات ویژهای اندیشیده شود.
وی گفت: باور داریم که ترافیک را نمیشود با نیروی انسانی مدیریت کرد و پلیس امروز با بهرهمندی از ابزارها و نرمافزارهای هوشمند به این کار اقدام میکند.
محمدی بیان کرد: دولتها باید برای تامین تجهیزات هوشمند ترافیکی سرمایهگذاری کنند و در کنار آن محدودیتهای منطقی برای رفتوآمد برخی از خودروها در شهر ایجاد شود.
مهران زینلیان، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان نیز در این آیین اظهار کرد: طبق آمارهای رسمی، متاسفانه اصفهان آلودهترین کلانشهر کشور و رکورددار مصرف گازوییل و فرآوردههای نفتی پس از شهر تهران است.
وی گفت: توسعه ناپایدار طی دهههای گذشته باعث شده روزهای ناپاک در اصفهان در سال ۱۴۰۱ رشد ۲۳۸درصدی داشته باشد و ۱۳۹۳ نفر در سال گذشته بهواسطه بیماریهای ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست دادهاند.
زینلیان بیان کرد: امیدواریم در این جلسات تمهیدات و راهکارهای مشخصی برای حل معضلات زیست محیطی اصفهان ارائه و پروژههایی که در این زمینه در دستور کار قرار گرفته، هرچه سریعتر اجرایی شود.
پوریا محمدیان یزدی، مدیرکل دفتر حمل و نقل و ترافیک و دبیر شورای عالی هماهنگ ترافیک شهرهای کشور نیز در این آیین اظهار کرد: دولت سیزدهم در راستای حل معضلات ترافیکی به تشکیل قرارگاه حملونقل عمومی، توزیع ۵ هزار دستگاه اتوبوس میان کلانشهرها در آینده نزدیک، توزیع ۵ هزار دستگاه ون با یارانه دولتی در کلانشهرها، انعقاد قراردادهای ریلی و ارائه اوراق مشارکت با هماهنگی مجلس شورای اسلامی اقدام کرده است.
وی گفت: شورای عالی ترافیک کشور نیز بازنگری و اصلاح قانون توسعه حملونقل عمومی و قانون رسیدگی به تخلفات را در دستور کار قرار داده است.
محمدیان یزدی بیان کرد: تشکیل کمیته ثبت تخلفات و هوشمندسازی دوربینها، تشکیل کمیته ناوگان برقی و واگذاری مدیریت ترافیک شهرهای بیش از یک میلیون نفر به شهردارها از دیگر اقدات انجام شده در سطح ملی است.
احسان متولیان، دبیر کل مجمع شهرداران کلانشهرهای ایران نیز در این آیین اظهار کرد: اجرای برنامه هفتم توسعه میتواند فرصتی برای حرکت بهسمت حملونقل پاک باشد و شهرداریها باید از این فرصت استفاده کنند.
وی گفت: اجرای قانون هوای پاک از برنامههای مهم دولت در سال جاری است که شهرداریها میتوانند از این موقعیت نیز بهرهمند شوند.
متولیان ببان کرد: سالانه بیش از دو میلیارد دلار صرف درمان بیمارانی میشود که بیماری آنها ناشی از آلودگی هواست، درحالیکه این بودجه میتواند صرف تامین و توسعه تجهیزات حملونقل پاک شود.
پایان خبر/