به گزارش ریاح نیوز، محمدرضا ابراهیمی مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در نشست خبری به مناسبت آغاز سال تحصیلی اظهار کرد: پس از گذشت بیش از دو سال، سال تحصیلی را به صورت حضوری آغاز میکنیم؛ طی مدت مذکور، بسیاری از مشکلات مانند کمبود فضای آموزشی یا تعداد بالای دانشآموزان چندان مشهود نبود، اما بازگشایی مدارس در فروردینماه این مشکلات را به طور بارز نشان داد که سبب شد در حوزههای مختلف نیروی انسانی، فضا و تجهیزات، برای مهرماه برنامهریزی بهتری انجام شود.
وی افزود: تلاش کردیم از طریق بخشهای مختلف نظیر دانشجو معلمان، نیروی انسانی مدارس را تأمین کنیم؛ ثبت نام دانشآموزانی که ثبتنام نشده، در حال انجام است. در حوزه فضا و تجهیزات، خیران همکاری خوبی داشتند، امروز ۱۱۰۰ کیت آموزشی با اولویت مدارس محروم توزیع میشود.
ابراهیمی گفت: در تابستان قبل، بیش از یک سوم دانشآموزان در پایگاههای اوقات فراغت در همه رشتهها شرکت کردند و در خصوص تأمین تجهیزات هنرستانی هم اتفاقات خوبی با کمک دولت و خیران رخ داد، برای بار سوم در شش سال قبل، سرانه مدارس واریز شد، در حالی که چندسال این واریزی وجود نداشت. به مدارس شبانه اهمیت لازم داده شد و برنامه لازم برای تغذیه رایگان دانشآموزان در دستور کار است.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: در کشور ۱۴۳ هزار معلم در مسابقات کشوری شرکت کردند و اصفهان یک هفته میزبان دو دوره مسابقات دانشآموزی دختران و پسران بود.
وی اظهار داشت: باتوجه به وجود یک میلیون دانشآموز، حدود شش هزار مدرسه و ۷۸ هزار معلم در استان اصفهان، میزبان رویداد مهم دیگری نیز بودیم که ۵۴۰ هزار نفر از دانشآموزان کشوری در جشنواره خوارزمی شرکت کردند و طی چند روز برگزاری این جشنواره، اصفهان میزبانی خوبی داشت. در دوره دبستان طرح جابربنحیان و در دوره راهنمایی طرح نوجوان خوارزمی و در دبیرستان مسابقات جوان خوارزمی برگزار میشود. در دو هفته قبل جشنواره نوجوان خوارزمی در اصفهان برگزار شد و تعدادی از طرحهای مطرح شده در آن، با صنعت مرتبط شده است.
ابراهیمی خاطرنشان کرد: درصد، بودجه و ارتباط صنعت و پژوهش از ملزومات توسعه یک کشور است و در مرداد و شهریورماه به ازای ۳۰ روز، تفاهمنامه ۱۲۰ کلاس درس برای کلنگزنی و با مجمع خیران در نیمه ماه رمضان قرارداد ۳۲ هنرستان در جوار صنعت منعقد شد که نیمی از کار آنها از ماه رمضان با کمک دولت و خیران شروع شده است. هدف این طرح هوشمندسازی در هنرستانها و رشتههای موردنیاز صنعت است که با کارخانجات تفاهمنامهای برای رشتههای موردنیاز صنعت منعقد شده است و بخشی از تجهیزات را صنعت در اختیار آموزش و پرورش قرار میدهد.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در ادامه افزود: در حوزه پرورشی نیز فعالیتهای ارزندهای انجام شد که همه اینها به لطف خدا و زحمات همکاران بوده است و اگر بخواهیم جامعه سالم داشته باشیم باید به آموزش و پرورش بها دهیم. حدود ۸۰ هزار معلم از ابتدای مهر در مدارس دولتی و غیردولتی برای آموزش مستقر میشوند. آموزش و پرورش با کل جامعه در ارتباط است و اتفاقات مثبت و منفی آن شامل حال کل جامعه و توجه به آموزش و پرورش باعث کاهش آسیبهای اجتماعی میشود که نیازمند سرمایهگذاری در این امر هستیم؛ چراکه این نهاد، نهادی مصرفی نیست و کمک به این دستگاه، کمک به کل جامعه است.
وی گفت: طبق سند تحول بنیادین، نیروی انسانی موضوعی حائز اهمیت محسوب میشود و نیروی انسانی لازم تأمین شده است اما با وضعیت ایدهآل فاصله داریم و راهکار تأمین نیروی آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان است و سایر مشکلات نیز باید از طریق توجه به این دانشگاه حل شود. طی سال جاری ۲۳۰۰ دانشجو معلم در استان جذب میشوند.
ابراهیمی اظهار کرد: ۱۳۰۰ هیئت علمی در دانشگاه فرهنگیان جذب شدند که نیمی از آنها از داخل آموزش و پرورش و برخی از بیرون بودند. در راستای رفع کمبود نیرو در مدارس همکاری لازم انجام میشود و نیروی انسانی باید به صورت کمی و کیفی در نظر گرفته شود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه اردوهای دانشآموزی باید تسهیل شود، گفت: بخشی از آموزشها به این بخش منتقل میشود. مهمترین خواسته ما در سفر رئیس جمهور، تکمیل ۳۰۰ پروژه نیمهکاره در استان اصفهان بود و برای اولین بار یکی از مطالبات اصلی استان از دولت، مربوط به آموزش و پرورش بود که در همین راستا ۶۰۰ میلیارد به تکمیل پروژههای نیمهتمام تعلق گرفت.
وی تصریح کرد: در شهر اصفهان با کمبود مدرسه روبهرو هستیم و خطر فرونشست نیز در برخی مدارس اصفهان وجود دارد، مدارس ما باید دارای استانداردهای لازم باشند. در برخی مدارس مهاجرپذیر چند مدرسه از گردونه خدماتدهی خارج شدند و به همین علت، برخی مشکلات هنوز وجود دارد اما در عین حال برای ثبتنام هیچ دانشآموزی نباید موانعی وجود داشته باشد. حتی برای تکمیل ثبتنام دانشآموزان اتباع نیز باید مراحل لازم انجام شود و همه موانع در نیمه اول مهرماه مرتفع خواهد شد.
ابراهیمی گفت: ۸۶ مدرسه در شهر اصفهان دو نوبته هستند و متولدان دوم تا سیام مهرماه ۹۵ میتوانند برای شروع تحصیل ثبتنام کنند. حدود ۹۰ درصد همکاران در سامانه رتبهبندی ثبتنام کردند و ارزیابان استانی دورههای لازم را در تهران دیدند و برای ارزیابی مدارک معلمان آمادگی لازم را دارند. در دوران کرونا متوجه شدیم معلم هیچ جایگزینی ندارد و معلم تأثیر بسیاری در آموزش و پرورش دارد. در این دوران شاهد افت تحصیلی آشکار و پنهان بودیم که افت پنهان آن به خصوص در دوران ابتدایی بیشتر بوده است. در حین و پایان سال برنامههایی برای دانشآموزانی که دچار افت تحصیلی شدند، برگزار میشود.
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ضمن تاکید بر لزوم کاهش تعدد و تنوع مدارس افزود: خرید خدماتیها نیروهای خوبی هستند که در مواقع اضطرار باید بهکارگیری شود؛ چراکه استخدام از دانشگاه فرهنگیان و بهکارگیری حقالتدریس و نیروهای بازنشسته انجام میشود. خارج شدن از آموزش و پرورش به نیروهای خرید خدمات ابلاغ نشده است و درحال حاضر در پایه متوسطه نیاز به خرید خدمات وجود دارد اما بیشتر این افراد دارای رشته مرتبط برای دوران دبیرستان نیستند. عمده آنها پذیرش میشوند و درصد کمی که خارج میشوند به علت متفاوت بودن رشته آنها با رشتههای موردنیاز است.
وی تاکید کرد: سرویس مدارس جزو وظایف ذاتی آموزش و پرورش نیست و سازمان تاکسیرانی متولی حملونقل است. شرکتها باید با داشتن همکاری لازم، سرویس مدارس را تأمین کنند؛ همچنین دانشآموز باید تا حد امکان در محله سکونت خود تحصیل کند تا به سرویس نیاز نداشته باشد اما به هرحال سرویس برای درصدی از دانشآموزان لازم است. قطعاً در هفته اول مهرماه با ترافیک مواجه خواهیم بود؛ چراکه پس از دو سال شیوع بیماری کرونا، رانندگان سرویس جذب مشاغل دیگر شدند و از نیمه دوم فروردینماه این زنگ خطر ایجاد و جلسات مختلفی برگزار شد تا بتوانیم برای سرویس مدارس برنامه لازم را داشته باشیم.
ابراهیمی خاطرنشان کرد: برخی دانشآموزان پایههای بالاتر برای عبور و مرور باید از وسایل نقلیه عمومی استفاده کنند، قیمتگذاری سرویسها توسط تاکسیرانی انجام میشود. سازمان تربیت کودک تا پایان شش سالگی را پوشش میدهد و همه پیشدبستانیها زیرمجموعه آموزش و پرورش هستند. طی سال جاری با افزایش ۳۷ تا ۴۰ درصدی شهریه مهدکودکها و پیشدبستانیها مواجه بودیم.
انتهای خبر/ م ک/