به گزارش ریاح نیوز، محمد نورصالحی رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد: به دنبال این هستیم که مدیریت بافت فرسوده در اصفهان ایجاد شود و برای این موضوع با وزارت کشور مکاتبه کردیم؛ هم اکنون شورای عالی بافت تاریخی در اصفهان تشکیل شده که تمرکز آن بر روی بافت تاریخی است.
وی افزود: اتفاق خوبی که در این کارگروه رقم خورد تبدیل کارخانه ریسباف به موزه بزرگ اصفهان بود و در حال حاضر در حال مذاکره با وزیر و معاونان آن هستیم تا در قالب تفاهمنامه این مجموعه به شهرداری واگذار شود.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: مصوبات اجرای دولتخانه صفوی گذرانده شده است اما این مهم در بودجه شهرداری دیده نشده است، از این رو به دنبال ساختارمند کردن احیای بافت تاریخی در شهر هستیم بر این اساس هدف نخست تشویق شرکتهای بزرگ و سرمایهگذارانی برای ورود به این بافت است تا با کمک آنها مشکلات بافتهای فرسوده رفع شود.
وی نیز گفت: ساماندهی بافت فرسوده شهرداری بسیار اهمیت دارد، در این راستا مهم این است که جریانی راه اندازی شود تا مالکان بناهای در حال تخریب را پیدا کند تا وضعیت این بافتها ساماندهی شود.
طرح مطالعات جامع شهر در حال انتخاب مشاور است
نورصالحی در ادامه بیان کرد: طرح مطالعات جامع شهر در حال انتخاب مشاور است. قرار است اجرای این طرح به صورت راهبردی و متفاوتتر از طرحهای قبلی که فقط به کالبد شهر توجه داشت در دستور کار قرار گیرد و مختصات جامعه شناسی شهر هم با حضور مشاوران شهرسازی به آن افزوده شود.
وی خاطرنشان کرد: متولی اجرای این طرح وزارت راه و شهرسازی است بر این اساس در سال ۹۴ تفاهم نامهای در این خصوص امضا شد که شهرداری و شورای شهر در آن دخیل باشند. اجرای این طرح با دو سال تأخیر در مرحله انتخاب مشاور است، البته آنچه نشان میدهد برای رفع تکلیف است و نباید به آن خوشبین بود.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: امیدواریم تدوین این طرح با طرحهای طولانی مدت دولتی فقط برای رفع تکلیف نباشد؛ در این راستا ما مشاوران جامعی نداریم که آینده را با توجه به مقیاسهای جمعیتی ترسیم کنند.
۱۵۰ اتوبوس جدید تا مهرماه به ناوگان حملونقل اضافه میشود
وی مطرح کرد: توسعه حملونقل عمومی در شهر از وظایف مدیریت شهری است و تکمیل خط دو مترو هم در این راستا در دستور کار قرار گرفته است؛ همه توان و ظرفیتها به کار گرفته شده است تا این خط به سرعت به بهرهبرداری برسد.
نورصالحی اضافه کرد: در حال حاضر با خط یک مترو روزانه ۱۲۰ هزار نفر جابهجا میشوند بر این اساس درصدد هستیم که در خط دو هم همین اتفاق رخ دهد و میزان استفاده شهروندان از خط دو افزایش پیدا کند.
وی گفت: در حال حاضر ۷۳۰ دستگاه اتوبوس در شهر فعال است، از اینرو امیدواریم با پیگیریها و مصوبات شورا و با کمک دولت ۱۵۰ دستگاه خودرو دیگر تا مهرماه به ناوگان اضافه شود تا مردم بتوانند بیشتر از این وسیله حملونقل عمومی در شهر استفاده کنند.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: درصدد هستیم که با توجه به افزایش قیمت خودرو به تاکسیرانان شهر وام قرض الحسنه ارائه دهیم تا آنها بتوانند در راستای نوسازی تاکسیهای خود اقدام کنند، در این خصوص میتوانیم به افزایش ناوگان تاکسیرانی در شهر کمک کنیم.
وی تصریح کرد: برای تبدیل موتورسیکلتهای بنزینی به برقی نیز درصددیم با پرداخت ۱۰۰ میلیون تومان وام به شهروندان کمک کنیم تا آنها بتوانند موتورسیکلت برقی خریداری کنند و از میزان آلودگی هوا نیز کاسته شود و موتور سیکلتهای برقی به جای موتور سیکلتهای بنزینی در شهر وارد شوند.
شهرداری متولی کار فرهنگی در شهر نیست
نورصالحی در ادامه گفت: فرهنگ موضوع گستردهای است که افراد بر اساس دیدگاهها و نظرات خود آن را تعریف میکنند، برخی معتقد هستند که بالاترین کار فرهنگی در شهر این است که شهر تمیز و بدون ترافیک باشد.
وی افزود: همه به این موضوع واقف هستیم که شهرداری متولی کار فرهنگی در شهر نیست و دستگاهها و نهادها در حوزههای مختلف مسئول اجرای کار فرهنگی در شهر هستند؛ معاون فرهنگی شهرداری نیز چشمانداز و برنامههایی دارد که میتواند با حضور خبرنگاران و فعالان رسانهای آنها را بازگو و تبیین کند.
فرونشستهای حاد و مزمن در اصفهان وجود نداشته است
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به موضوع فرونشست گفت: فرونشست در کشور یک موضوع جدی است و اصفهان هم از این قاعده مستثنی نبوده و نیست؛ دلیل فرونشست در اصفهان خشکی زاینده رود و تخلیه آب چاهای زیر زمینی است چون جایگزینی هم برای آنها وجود ندارد.
وی ادامه داد: در این راستا باید جریان آب در زایندهرود دائمی باشد، بر این اساس هم اکنون مطالعاتی با دانشگاه اصفهان در حال انجام است و شهرداری و معاونت شهرسازی بر روی این موضوع کار میکنند.
نورصالحی تصریح کرد: فرونشستهای حاد و مزمن در اصفهان وجود نداشته و آنچه وجود دارد نشستهای جزئی ناشی از پوسیدگی لولههای فاضلاب در اصفهان است.
وی خاطرنشان کرد: لوله کشیهای فاضلاب در خیابانهای اصفهان بیش از ۵۰ سال قدمت دارد و بسیاری از آن مانند لولهکشیهای خیابانهای میر و نظر، کهنه و قدیمی است و نشتی دارد و همین موضوع موجب نشست زمین میشود، البته این فرونشست نیست و باید لولهها را تعویض کرد.
وی تاکید کرد: ما در موضوع پیام تابلوهای شهری قصد توهین به خبرنگاران را نداشتیم؛ عوامل باید در این خصوص توضیح دهند و موضوع را تبیین کنند تا اگر توهینی اتفاق افتاده از خبرنگاران عذرخواهی شود.
معتقدیم مهاجرت داخلی در شهر و استانها باید قانونمند شود
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: بر اساس آمار غیر رسمی حدود ۲۵ درصد از جمعیت شهر را مهاجران از شهرها و استانهای همجوار تشکیل میدهند که بیشتر آنها در حاشیه شهر ساکن هستند.
وی ادامه داد: مهاجرت از موضوعات پیگیری شده جلسات مشترک شورا با نمایندگان اصفهان بوده است، زیرا معتقدیم مهاجرت داخلی در شهر و استانها باید قانونمند شود.
نورصالحی تصریح کرد: در کمیسیون شورای محلی قانونی در دست بررسی است، هر گونه جابهجایی و انتقال جمعیت از شهر به شهر، استان به استان باید تابع امکانات ظرفیت شهر و استان میزبان باشد.
وی خاطرنشان کرد: مهاجرت همه زیرساختها را تحت تأثیر قرار میدهد که تأمین فضای آموزشی برای جمعیت یکی از این زیرساختها است.
قرارداد خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس بی. آر. تی منعقد شد
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه یکی از مصوبات دولت واردات دو هزار اتوبوس با کارکرد زیر پنج سال برای فعالیت برون شهری است، اظهار کرد: با توجه به اینکه تولیدکنندگان برای تولید اتوبوس درون شهری فروش ندارند و یا به صورت محدود است، این مصوبه دولتی برای درون شهری هم رخ داد.
وی افزود: در این راستا با مساعدت وزیر کشور برای واردات اتوبوس کار کرده با عمر کمتر از پنج سال به شهرداریهای چند کلانشهر مجوز دادند که اصفهان نیز جزو آنها است.
نورصالحی تصریح کرد: ۱۸۵ اتوبوس هم با تأمین مالی ۸۰ درصد از سوی دولت و ۲۰ درصد از سوی شهرداری در اسفند ۱۴۰۰ خریداری شد، ۳۲ دستگاه از این تعداد تحویل شهرداری شد، ۲۰ دستگاه دیگر هم در ماه آینده تحویل میشود، اما منابعی که دولت فکر میکرد میتواند تأمین کند تحقق نیافت.
وی خاطرنشان کرد: بهتازگی شورای اسلامی شهر مصوبهای برای خرید ۵۰ دستگاه اتوبوس بی آر تی داشت، در این راستا با کارخانه داخلی قراردادی منعقد شد که بر اساس آن قرار است ۱۰ دستگاه اتوبوس تا مهرماه تحویل داده شود، مابقی آن نیز تا پایان سال تحویل خواهد شد، از این رو امیدواریم با اضافه شدن این تعداد اتوبوس وضعیت حملونقل بهبود پیدا کند.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار کرد: قیمت بلیت اتوبوس نسبت به سال گذشته کمتر از ۳۰ درصد افزایش یافت، بیشتر خطوط قیمت بلیت کمتر از ۱,۵۰۰ تومان است.
وی ادامه داد: قرار است ۱۵۰ اتوبوس مهرماه به ظرفیت ناوگان شهر افزوده میشود که اگر رخ دهد، سرفاصلهها کاهش پیدا میکند.
نورصالحی اضافه کرد: در برنامه مشترک با آموزش و پرورش خدمات حملونقل به صورت رایگان به تعدادی از دانش آموزان کمبرخوردار ارائه میشود.
طرح جدید جمع آوری زباله در حال بازنگری است
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان درباره تغییر جمعآوری زباله از در منازل گفت: در این خصوص ایده، برنامه و بیشبینیهایی انجام شد که حدود یک سال پیش رقم خورد؛ با توجه به اینکه فصل تابستان نگهداری زباله در منزل سخت و دارای شیرابه است، مقداری شرایط را در شهر به سمتی برد که به گلایهمندی شهروندان منجر شد.
وی افزود: اکنون این طرح در دست بازنگری است که آیا میتوان متناسب با فصل جمعآوری زباله تغییر کند.
نورصالحی ادامه داد: برای جمعآوری پسماند خشک نیز سامانه اصپاک رونمایی میشود که اگر این طرح موفق باشد به صورت آزمایشی برای جمعآوری زبالههای تر نیز انجام میشود، اما در مجموع به سمتی میرویم که مدیران شهری نسبت به جمعآوری زباله با روش دیگر متقاعد شوند.
اجرای کامل رینگ چهارم و خط ۲ مترو از مهمترین دغدغههای مدیریت شهری است
وی با بیان اینکه مدیریت شهری باید اطلاعات دقیقی در خصوص رینگ چهارم حفاظتی در اختیار شهروندان قرار دهد، گفت: خیابان امام خمینی (ره) جز حلقه ترافیکی نیست و در هیچ دورهای در اولویت تعریض نبوده است.
نورصالحی افزود: حلقه حفاظتی چهارم به طول ۷۸ کیلومتر اتوبان معلم را قطع میکند و به سمت میدان دانشگاه صنعتی و سپس خمینیشهر میرود که ۴۶ کیلومتر آن در اصفهان قرار دارد.
وی با تاکید بر اینکه مدیریت شهری باید با برگزاری تور بازدید شهروندان را از اقدامات شهری مطلع کنند، تصریح کرد: در منطقه ۱۵، چهار تقاطع سنگین با هزینه بیش از ۲۰۰ میلیارد در حال اجرا است.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: بودجه شهرداری ۲٠ هزار میلیارد تومان و بودجه حملونقل ۸,۱۰۰ میلیارد تومان است که چهار هزار میلیارد تومان آن مربوط به مترو است، با توجه به اهمیت این موضوع تا پایان سال پنج هزار میلیارد تومان دیگر بودجه به حوزه حملونقل افزوده خواهد شد.
وی اظهار کرد: از بودجه شهرداری اصفهان نیز دو هزار میلیارد آن مخصوص پروژههای فرهنگی است.
نورصالحی اضافه کرد: دولت در این خصوص اوراق مشارکتی ۵۰ هزار میلیاردی به شهرها ارائه می داده است که هم اکنون به دلیل توان مالی دولت این میزان اعتبار کاهش پیدا کرده است.
وی تاکید کرد: اجرای کامل رینگ چهارم و خط دو مترو از مهمترین دغدغههای مدیریت شهری است، در این راستا تلاش میکنیم زمان اجرای خط دوم مترو را کوتاهتر کنیم.
هفته آینده تونل خط ۲ متروی اصفهان به میدان قدس میرسد
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: هم اکنون در ۱۶ ایستگاه مراحل نازککاری و سفت کاری انجام شده است، پیمانکاران پنج ایستگاه نیز انتخاب شده و هفته آینده تونل خط دوم مترو به میدان قدس میرسد.
وی با بیان اینکه درصدد هستیم خط دو مترو از سمت شمال هر چه زودتر تکمیل شود، افزود: در حال حاضر ۲۲۰ پروژه فعال عمرانی در شهر وجود دارد که اغلب ممکن است در محلات باشد و به چشم شهروندان نیاید و یا کمتر ببینند.
در حال حاضر برای حدود ۹۰ محله کمتربرخوردار در مناطق پانزدهگانه حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان بودجه هزینه شده است.
نورصالحی تصریح کرد: برای احداث تقاطع غیرهمسطح آشتیانی ۱۲۵ هزار میلیارد تومان هزینه شده که محور اصلی سمت غرب رینگ چهارم را شامل میشود. برای اجرای رینگ به سمت خمینی شهر نمایندگان باید به کمک شهرداری بیایند تا بتوانیم این پروژه را به سرعت اجرایی کنیم و بزرگراه شهید خرازی از ترافیک نجات پیدا کند.
وی تاکید کرد: اصل این است که رینگ حفاظتی از سمت غرب آغاز شود تا ترافیک خیابان امام خمینی (ره) و سمت غرب به اتوبان خرازی نرسد و به سمت شمال سرازیر شود.
رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان خاطرنشان کرد: سال گذشته بودجه محلات ۴۰ میلیارد تومان بوده و امسال ۶۰۰ میلیارد تومان به این موضوع اختصاص داده شده است.
وی اظهار کرد: در حال حاضر برای حدود ۹۰ محله کمتربرخوردار در مناطق پانزدهگانه حدود ۲۰ تا ۲۵ میلیارد تومان بودجه هزینه شده است؛ در این خصوص موضوعات در محلهها متفاوت است از آسفالتریزی گرفته تا آزادسازی گلوگاهها، احداث پارکها و مجموعههای فرهنگی بسته به میزان نیاز هر محله انجام میشود.
نورصالحی ادامه داد: امسال هر محله نیاز به اجرای پروژههای عمرانی و فرهنگی داشته باشد، دریغ نخواهیم کرد.
نورصالحی خاطرنشان کرد: دغدغههای خبرنگاران در نشست خبری امروز و نشست گذشته فهرست برداری و در دستور کار قرار میگیرد، زیرا معتقدیم همه نگرانیها در حوزههای مختلفی که امروز بیان شد، بازتابی است که از سوی مردم به ما منتقل میکنید، از اینرو امیدواریم این تبادل نظر و گفتگوی دو طرفه تداوم پیدا کند.
پایان خبر/