به گزارش ریاح نیوز، محمدیاسر طیب نیا مدیرعامل فولاد مبارکه در آیین افتتاح گمرک اختصاصی شرکت فولاد مبارکه که با حضور نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی، مدیرعامل گروه سرمایهگذاری توکافولاد، مدیرعامل شرکت حملونقل توکا و رئیس هیئتمدیره شرکت حملونقل توکا در شرکت حملونقل توکا برگزار شد، با اشاره به اهمیت بهرهبرداری از این انبار و مزایای آن، اظهار کرد: امروزه حملونقل، نقش محوری و زیربنایی در رشد اقتصادی کشورها ایفا میکند و از آن بهعنوان یک صنعت و یکی از نشانههای کشورهای پیشرفته و توسعهیافته یاد میشود؛ تاجاییکه اساساً توسعهیافتگی بدون رشد و توسعه این صنعت محقق نخواهد شد.
نقش ویژه این صنعت در فرایندهای تولید، توزیع و مصرف کالا و خدمات نقشی بیبدیل است و چنانچه بخواهیم در حوزههای مختلف صنعتی پیشرفت کنیم، قطعاً باید قبل از هر چیز، زیرساختهای حملونقل را در کشور ایجاد کنیم تا بتوانیم ظرفیتهای لازم را در اختیار داشته باشیم.
سهم ویژه حملونقل در قیمت تمامشده کالاها نیز نقش مهمی دارد. این بخش میتواند با هموار کردن امر مبادله و تجارت کالا و خدمات در سطح ملی و بینالمللی، موجب رشد اقتصادی کشورها شود.
برخی کارشناسان در زمینه حملونقل از اهمیت سرعت، دقت و امانت بالا یاد میکنند، اما در شرایط اقتصادی فعلی، برخی پارامترهای دیگر نیز در این زمینه مؤثر است که از آن جمله میتوان به اهمیت برخورداری از یک شبکه گسترده حملونقل ترکیبی و چندبخشی و درعینحال ارزان و باقیمت تمامشده رقابتی اشاره کرد که بهیقین از نیازهای اولیه در این حوزه است.
اگر میخواهیم بهعنوان صنعتی سبز و پیشرو به بقا و رقابت خود در عرصههای داخلی و بینالمللی ادامه دهیم و شاهد بهبود حداکثری فرایندهای زیستمحیطی باشیم، باید برای داشتن سامانه حملونقل پاک، ایمن و ارزان برنامهریزی و تلاش کنیم.
سهم هزینه حملونقل سهمی بسیار مهم در قیمت تمامشده کالاهاست
در بسیاری از کشورهای پیشرفته، تولیدکنندگان فولاد مواد اولیه موردنیاز خود را از دوردستترین نقاط باقیمت تمامشده بهمراتب کمتر از ما به کارخانههای خود حمل میکنند؛ این در حالی است که سهم هزینه حملونقل سهمی بسیار مهم در قیمت تمامشده کالاهاست. اگر سامانه حملونقل بهدرستی طراحی و اجرا نگردد، نهتنها تولیدکننده، بلکه مصرفکننده نهایی نیز متضرر خواهد شد.
در کشور ما، زنجیره فولاد بهشدت به حملونقل گره خورده و حدود ۲۰ درصد هزینهها به حمل مربوط میشود و شامل هزینههای حمل سنگآهن و مواد اولیه تا توزیع محصول به مقصد مشتریان است. برای تولید هر تن فولاد حداقل ۳ تا ۴ برابر آن باید سنگآهن و سایر مواد جابهجا شود. در پارهای مواقع بسته به شرایط اقتصادی کشور، این سهم ۲۰ درصدی ممکن است بهمراتب بیش از این باشد.
در حمل جادهای به شرایط اشباع رسیدهایم
سال گذشته تقریباً ۵۰ درصد حمل مواد و محصولات با استفاده از ظرفیتهای حمل ریلی انجام گرفت. اما در سال جاری در بخش حمل جادهای مواد، این میزان به حدود ۵۲ درصد و در محصول نیز به حدود ۸۷ درصد افزایش یافته است. این رقم برای فولاد مبارکه به بیش از ۷۰ درصد حمل جادهای افزایش یافته، چراکه متأسفانه در بخش حمل ریلی، توسعه زیرساختها بهخوبی انجام نشده است.
برای تحقق افق ۱۴۰۴، به ۲۰۰ میلیون تن جابهجایی فقط در زنجیره فولاد نیاز داریم
در صنعت فولاد کشور برای افق ۱۴۰۴ تولید ۵۵ میلیون تن فولاد هدفگذاری شده است. در شرایطی که امروز برای تولید ۳۰ میلیون تن، با چنین شرایطی در زمینه جابهجایی مواد مواجهیم، برای تحقق افق ۱۴۰۴ به ۲۰۰ میلیون تن جابهجایی فقط در زنجیره فولاد نیاز داریم. بهعبارتدیگر، حمل ریلی و جادهای تا سه سال آینده حداقل باید سه برابر افزایش یابد تا بتوان صنایع مختلف را پوشش داد.
تولیدکنندگانی مثل فولاد مبارکه بهمنظور رفع گلوگاههای خود در حوزه حمل، به سرمایهگذاری در بخش کِشنده روی آوردهاند، اما بهطور قطع باید متولیان امر توسعه بنیادینِ حمل ریلی و جادهای را در دستور کار قرار دهند؛ در غیر این صورت، علیرغم پایین نگهداشتن هزینه سوخت و سرمایهگذاری شرکتهایی مانند فولاد مبارکه که ناگزیر از رفع گلوگاههای مسیر حمل مواد اولیه به خطوط تولید خود و عرضه محصولاتشان به بازارهای داخلی هستند، همچنان شاهد حملونقل گران هستیم.
تأکید بر افزایش توانمندیهای شرکت حملونقل توکا
در خصوص راهکارهای بهبود وضعیت حملونقل و کاهش قیمت تمامشده و با در نظر گرفتن تجارب ارزشمند شرکت توکا در حوزه حمل باید گفت این شرکت باید با برنامهریزی بهتر، سهم بیشتری در شبکه حملونقل جادهای و توزیع کالاهای فولاد مبارکه و حتی در سطح کشور ایفا کنند. به خاطر داشته باشیم استفاده از ناوگان ترابری پاک، ایمن، قوی و ارزان در کنار بهکارگیری روشهای نوین و هوشمند و استفاده از سایر ظرفیتهای موجود میتواند صنعت کشور را یاری کند.
پایان خبر/ م ک/