به گزارش ریاح نیوز، سرهنگ محمدرضا محمدی رئیس پلیس راهور فرماندهی انتظامی استان اصفهان در مورد ویژگی های شخصیتی در بروز حوادث رانندگی و تصادفات اظهار کرد: تصادف رويدادی است که به طور اتفاقی و غيره منتظره و بدون طرح ريزی آگاهانه حادث می شود.
مطالعه دقيق حوادث رانندگی نشان می دهد که گاهی علل آن قابل تشخيص و احتمالا قابل پيشگيری است.
سازمان جهانی بهداشت تصادف را رويدادی می داند که از اختيار انسان بيرون است و به ياری نيروی بيرونی که به سرعت عمل می کند رخ می دهد و نتيجه آن زيان بدنی و روانی است.
آمار ها نشان می دهند که به دليل افزايش تعداد خودروهادر سطح معابر، سالانه هزاران انسان بر اثر تصادف جان باخته و يا دچار عارضه های جسمانی و روانی می شوند.
در ۹۰ تا ۹۵ درصد رخدادهای رانندگی به تنهايی و يا مشترک با عوامل ديگر، عوامل انسانی دخالت دارد.
با توجه به اعداد و ارقام بدست آمده می توان نتيجه گرفت عامل انسانی مهمترين عامل در بروز حوادث و تصادف ها است.
مطالعات روانشناختی صورت گرفته بر روی رفتار رانندگان نشان می دهد که خصوصيات رفتاری و روان شناختی با وقوع تصادف ها ارتباط تناتنگ دارند.
همچنین این مطالعات نشان می دهند که اضطراب، بی حوصلگی، خطاهای ادراکی، ويژگی های شخصيتی، خصوصيات رشدی و غيره در بروز تصادفات نقش دارند.
در يک بررسی انجام شده بر روی رانندگانی که با عصبانيت رانندگی می کردند، نشان داد افرادی که با عصبانيت بيشتری رانندگی می کردند، در نتيجه ميزان تصادف بيشتری نسبت به سایر رانندگان داشتند. نتايج این تحقيق نقش عصبانيت در بروز تصادف را تایید کرد.
روی هم رفته باید اذعان کرد که ويژگی های شخصيتی نظير عجول بودن ،فقدان احساس مسئوليت در مقابل ديگران، تحريک پذيری و …می تواند در بروز تصادف ها نقش داشته باشد.
علاوه بر آن برخی از افراد برای جلب توجه دست به هرکاری زده و احتمال خطر در رانندگی را افزايش می دهند.
بی حوصلگی، افسردگی و خستگی هم از عواملی هستند که با حوادث و تصادف ها ارتباط دارند و تحقيقات نشان داده است پس از ۴ ساعت رانندگی پيوسته و بی وقفه تغييراتی در درجه حرارت بدن، فشار خون و زمان واکنش بينايی ديده می شود.
خستگی باعث عدم تمرکز و کاهش مهارت های حرکتی شده و فرد در شرايط لازم توانايی واکنش سريع را ازدست می دهد.
نقش خواب آلودگی در تصادف ها هم به طور کامل آشکار است.
محققان در پژوهش هايی دريافتند که عامل خواب در حدود ۱۶ تا ۲۳ درصد از تصادف ها نقش دارند و تصادف ها در طول شب و اواسط بعد از ظهر بيشتر از ساير اوقات است.
ميزان خطر پذيری و هيجان خواهی از ویژگی های دوران جوانی است.
يکی از مهمترين ويژگی اين دوران خود محوری است به طوری که جوانان تجربه های خود را منحصر بفرد دانسته و اعتقاد دارند قوانين حاکم بر اجتماع شامل آنها نمی شوند و اگر با سرعت غير مجاز رانندگی کنند هيچ وقت تصادف نخواهند کرد.همين تفکر باعث بروز تصادف باعث شده تا بالاترين سن تصادف ها را در بين جوانان دارای سنین ۱۸ تا ۲۴ سال شاهد باشیم.
جنسيت هم عامل ديگری برای بروز حوادث رانندگی است به طوری که رانندگی تهاجمی اغلب مختص به مردان بوده و خانم ها با احتياط بيشتری رانندگی می کنند.
مواد مخدر و الکل از جمله دلايل واضحی برای تصادف ها در رانندگی است به طوری که الکل يکی از مهم ترين علل تصادف ها در بسياری از کشور های جهان می باشد.
مواد مخدر، مواد توهم زا و روان گردان ها اغلب با مسخ واقعيت و خطاهای ادراکی همراه هستند و خود عاملی برای تصادف محسوب می شوند.
استفاده از دارو های آرام بخش هم از هوشياری فرد کاسته و رانندگان را با خطر مواجه می سازند.
برخی تحقيقات نشان می دهند که استفاده از قرص ها و شربت های خواب آور تا حدود ۵۰درصد عامل تصادف ها بودند.
پایان خبر/