• امروز : دوشنبه - ۵ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 24 - جماد أول - 1446
  • برابر با : Monday - 25 November - 2024
5

نشست‌های هم‌اندیشی به مجموعه‌های مشورتی تبدیل می‌شود

  • کد خبر : 14033
  • ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
نشست‌های هم‌اندیشی به مجموعه‌های مشورتی تبدیل می‌شود
رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه نشست‌های هم‌اندیشی به مجموعه‌های مشورتی تبدیل می‌شود، گفت: در حال حاضر در اوج حملات ترکیبی هجمه‌های فرهنگی هستیم و این شرایط به ما گوشزد می‌کند که باید با برنامه‌ریزی صحیح و مؤثر فرهنگی به مقابله با دشمن تا دندان مسلح در عرصه فرهنگی برویم.

به گزارش ریاح نیوز، در اولین نشست هم‌اندیشی رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهرهای مراکز استان کشور و چهارمین اجلاس رؤسای کمیسیون‌های فرهنگی و اجتماعی شهرهای حماسه‌ساز انقلاب اسلامی، حجت‌الاسلام منوچهر مهروی‌ پور رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان اظهار داشت: در شهر اصفهان حدود هزار جلد کتاب در طول تاریخ نوشته شده که در نوع خود بی‌نظیر است.

وی اشاره کرد: مقام معظم رهبری، اصفهان را شهری زنده نامیده‌اند که این امر در شعار محوری مدیریت شهری با عنوان “اصفهان من، شهر زندگی” نیز نمایان است.

مهروی پور ابراز کرد: امید است ماحصل این هم‌اندیشی‌ها منجر به ارتقای سبک زندگی مردم در راه اعتلای سبک زندگی مردم کشورمان شود.

رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: نشست‌های هم‌اندیشی به مجموعه‌های مشورتی تبدیل می‌شود. شهرداری‌ها از زمانی که در باب فرهنگ یا مباحث ورزشی و اجتماعی شهر ورود کرده‌اند، به تقویت موضوعات فرهنگی و اجتماعی کمک بسیاری کرده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر در اوج حملات ترکیبی هجمه‌های فرهنگی هستیم و این شرایط به ما گوشزد می‌کند که باید با برنامه‌ریزی صحیح و مؤثر فرهنگی به مقابله با دشمن تا دندان مسلح در عرصه فرهنگی برویم.

اولویت اقدامات فرهنگی، توجه به مباحث خانواده‌ها و مسائل جوانان و بانوان

محمد نورصالحی رییس شورای اسلامی شهر اصفهان نیز در این نشست هم‌اندیشی اظهار کرد: اهمیت حوزه فرهنگی در شرایط امروزه کشور را بیشتر از قبل می‌دانیم و هر چه پیش می‌رویم با آسیب‌ها و خطراتی که متوجه آن است، آشنا می‌شویم. بنابراین نیازمند آن هستیم که مجموع کل حاکمیت و ما که متولی شوراها هستیم، یکی از وجوه همت و دغدغه‌های اصلی‌مان توجه به مباحث فرهنگی در شهرها باشد.

وی نیز گفت: مزیت چنین جلساتی، به اشتراک گذاشتن تجربیات، هم فکری، هم افزایی و ارائه راهکار متناسب شرایط امروز است تا با هم افزایی شرایط بهتری در فضای فرهنگی کشور و شهرها رقم بزنیم.

نورصالحی در ادامه افزود: اگر چه مدیریت‌ها دوره محدود دارند اما مردم، مراکز فرهنگی و دینی، حوزه‌های علمیه و مساجد ظرفیت بی‌انتها و عظیم و خودجوش دارند. این ظرفیت‌ها با خلوص نیت همراه است، اگر از آنها پشتیبانی کنیم و توجه ما صرف تقویت نهادسازی در این مراکز شود برای شهر ماندگار خواهد بود.

وی بیان کرد: تحکیم بنیان و اصالت خانواده نیز از دیگر موضوعاتی است که باید به آن توجه شود زیرا ارزش‌هایی که پیرامون این موضوع در گذشته داشتیم، اکنون کم رنگ شده و باید آن‌ها را احیا کنیم.

رییس شورای اسلامی شهر اصفهان تاکید کرد: توجه به مباحث خانواده‌ها و مسائل جوانان و بانوان در برنامه‌ریزی‌های فرهنگی اهمیت بسیار زیادی دارد و ضروری‌است در اولویت اقدامات فرهنگی قرار بگیرد.

از شاخص‌های یک شهر‌ فرهنگی، استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی برای اداره شهر

علی قاسم‌زاده شهردار اصفهان نیز در این نشست هم‌اندیشی اظهار کرد: روند شکل‌گیری شهرها از شهرهای بدوی آغاز شده و پس از عبور از شهرهای صنعتی و شهرهای سبز، امروز به شهرهای فرهنگی رسیده‌ است.

وی در ادامه افزود: امروز تعداد اماکن فرهنگی، میزان تولید محصولات فرهنگی، تعداد برگزاری رخدادها و آیین‌های فرهنگی و استفاده از ظرفیت‌های فرهنگی برای اداره شهر از شاخص‌های یک شهر‌ فرهنگی به‌شمار می‌رود.

شهردار اصفهان گفت: بهترین هدیه برای مدیریت شهری از سوی میهمانان اصفهان و همچنین شهروندان، بیان انتقادات است تا بتوانیم با هم‌فکری و هم‌اندیشی به رفع مشکلات اقدام‌کنیم.

رواج چالش های اجتماعی نتیجه عدم توجه به موقع به چالش‌های فرهنگی

حجت‌الاسلام سید احمد محمودی، امام جمعه موقت اصفهان نیز در این نشست هم‌اندیشی اظهار داشت: مقوله فرهنگ از مقوله‌های ارزشمندی است که اگر به تنهایی گفته شود مجموعه دین، فرهنگ، آداب اجتماعی، مسائل اقتصادی و سیاسی را در برمی‌گیرد اما گاهی اوقات امور فرهنگی از دیگر مسائل سیاسی، اقتصادی و اجتماعی جدا می‌شود.

وی گفت: امید است مسائل مطرح در این جلسات دنبال شود و تنها به یک نشست محدود نشود زیرا در مجموعه چنین نشست‌هایی تولید و فکر و اندیشه صورت می‌گیرد.

امام جمعه موقت اصفهان در ادامه بیان کرد: بزرگان حکمت را به دو نوع نظری و عملی تقسیم کردند که حکمت عملی نیز به سه بخش اخلاق، سیاست تدبیر منزل و مدن تقسیم‌ می‌شود اما شاهدیم که سیاست مدن و منزل از مباحث حوزه جدا شد و مشکلاتی آفرید در صورتی که باید در سیاست‌های دینی و نظام مقدس جمهوری اسلامی نقش‌آفرینی کنند.

وی با بیان اینکه رهبر انقلاب تأکید دارند که مسائل فرهنگی با دقت دنبال شود، خاطرنشان کرد: اگر به موقع به چالش‌های فرهنگی توجه نکنیم، تبدیل به چالش‌های اجتماعی و در ادامه در اثر بی‌توجهی به مسأله سیاسی تبدیل خواهد شد و در نهایت اگر سیاستمداران و مسؤولان آن را به درستی جمع نکنند، تبدیل به موضوع امنیتی خواهد شد.

محمودی ضمن تاکید بر اینکه پتانسیل توجه به فرهنگ در نظام دینی و شهرهایمان وجود دارد، گفت: پس از گذشت ۴۴ سال از پیروزی انقلاب اسلامی می‌توانیم شهری نمونه به دنیا معرفی کنیم و در این مسیر برخی شهرها ظرفیت‌های بالقوه‌ دارند اما در ادامه این مسیر نیاز به همدلی، همفکری و وحدت رویه داریم زیرا مسائل فرهنگی بدون وحدت رویه و هماهنگی مسؤولان و با انجام کار جزیره‌ای نتیجه نمی‌دهد. 

تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی در گروی اخلاص و خداباوری

زهرا شیخی، نماینده مردم اصفهان و سخنگوی کمیسیون بهداشت در مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست هم‌اندیشی اظهار کرد: خدمت‌رسانی فرصتی است که خداوند برای ما فراهم کرده است. چنانکه رهبر معظم انقلاب نیز در سخنان اخیر خود به پرهیز از حاشیه‌سازی تاکید کردند و خدمت‌رسانی را مهم‌ترین رسالت مسوولان دانستند.

وی تاکید کرد: تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی مشروط به انتخاب مسیر صحیح، اخلاص و خداباوری در خدمت‌رسانی است.

شیخی ابراز کرد: آنچه انسان می‌بیند، می‌شنود و فکر می‌کند به‌مثابه خوراکی برای روح اوست و لذا همه اقدامات شهرداری‌ها به‌عنوان اداره‌کنندگان شهر تاثیر مهمی در روح و روان شهروندان دارد.

وی با اشاره به اهمیت کار جمعی گفت: خداوند در جایی که کار جمعی و به دور از حواشی و سخن‌چینی وجود داشته باشد، برکت و رحمت بیشتری خواهد داد زیرا این مورد وعده الهی است.

ضرورت توجه جدّى به اهميت بنيانى مقوله فرهنگ

آیت الله العظمی حسین مظاهری در پیامی به اولين نشست هم‌انديشى رؤساى كميسيون‌هاى فرهنگى اجتماعى شوراهاى اسلامى شهر بر ضرورت توجه جدّى به اهميت بنيانى مقوله فرهنگ تأکید کرد که به شرح زیر است:
با اهداء سلام و گرامی داشت مقدم شما مسئولان محترم كميسيون‌هاى فرهنگى و اجتماعى شوراهاى اسلامى به ديار دانش و فرهنگ و هنر و جهاد، يعنى شهر تاريخى و ايمانى و فرهنگى اصفهان، در ابتداى سخن، از پيشگاه خداوند متعال توفيقات روزافزونتان را در خدمت هرچه بيشتر و خالصانه‌تر به فرهنگ و تمدن ملت بزرگوار ايران مسألت مى كنم.
بى شك، وجود ظرفيت‌هاى مناسب قانونى در شوراهاى شهر و مجموعه‌هاى شهرى براى تأثيرگذارى مثبت و ارتقاء سطوح و ابعاد فرهنگى و اجتماعى، اقتضاء دارد تا شما مسئولان خدمت‌گذار با شناخت دقيق و بهره‌بردارى شايسته از اين ظرفيت‌ها، بسترها و زمينه‌هاى لازم را به‌منظور رشد فرهنگ و تمدن ايرانى و اسلامى در شهرها ايجاد نماييد و از فرصت محدود مسئوليت خود، در جهت تعالى فكرى و رفتارى شهروندان و افزايش سطح فرهيختگى و فرزانگى جامعه استفاده نماييد.
در اين راستا اگرچه سخن، بسيار است، اما در اين مجال كوتاه ، لازم مى‌دانم به سه نكتۀ اساسى اشاره كرده و توجه شما ميهمانان گرامى را بدان جلب نمايم:
نخستين نكته ، ضرورت توجه جدّى به اهميت بنيانى مقوله فرهنگ است.
اساساً فلسفه بعثت پيامبران الهى و نزول كتابهاى آسمانى، به تصريح قرآن كريم، امر فرهنگ و اصلاح فرهنگى و دستيابى به فرهنگ مطلوب، و به تعبير ديگر: ايجاد تحول و تغيير وضعيت ِموجود ِنامطلوب ِفرهنگى به وضعيتِ مطلوب ِتوأم با دانش و بينش بوده است: «هُوَ الَّذي بَعَثَ فِي الْأُمِّيِّينَ رَسُولاً مِنْهُمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ آياتِهِ وَ يُزَكِّيهِمْ وَ يُعَلِّمُهُمُ‏ الْكِتابَ‏ وَ الْحِكْمَةَ وَ إِنْ كانُوا مِنْ قَبْلُ لَفي‏ ضَلالٍ مُبينٍ».

از اين‌رو  بايد گفت: فرهنگ، زيربناى ساير ابعاد نهادى اجتماع از قبيل سياست، اقتصاد و قانون و نظاير اينهاست و بنابراين مقوِّم و مقدَّم بر آنهاست و اصلاح و ارتقاء آن نهادها، در گرو رشد و تعالى فرهنگ است.
نهاد سياست و حكمرانى، بدون تكيه به فرهنگ و يا بى‌اعتناء به فرهنگ، سياست ِخطرآفرين و مايۀ شرّ ملك و ملت است، چنانكه نهاد اقتصاد، بدون پشتوانه و پيوست فرهنگ، اقتصاد بيمار و ناتوان خواهد بود؛ و متأسفانه بايد گفت: به رغم آنكه بارها و بارها لطمه‌هاى سنگين بى‌توجهى به مقولۀ فرهنگ را در عرصه‌هاى گوناگون سياسى، اقتصادى و اجتماعى تجربه كرده ايم، اما هنوز هم فرهنگ و موضوعات و مسائل فرهنگى، جايگاه شايسته خود را نه در برنامه‌ريزى‌ها و سياست‌گذارى‌ها و نه در مقام اجراء و مديريت‌ها به دست نياورده است و از اين جهت انصافاً «فرهنگ» نهاد مظلوم ِ جامعۀ ماست.
دوم: به فرهنگ بايد به عنوان يك مقولۀ كاملاً تخصصى نگريسته شود. يكى از ابعاد مظلوميت فرهنگ، همين است كه همگان خود را مجاز به مداخله و اظهارنظر و ارائۀ طريق در اين عرصۀ خطير و سرنوشت ساز مى دانند، در حالي‌كه فرهنگ، يك باب تخصصى و ويژه است.
مسئولان و اعضاى محترم كميسيون‌هاى فرهنگى و اجتماعى شوراهاى شهر و نيز متصديان و دست‌اندركاران ساير بخش‌هاى فرهنگى، هرگز نبايد تصور كنند كه صرف رياست و مسئوليت آنان در اين بخش‌ها، موجب تخصص و كاردانى آنان در مقولۀ فرهنگ و مسائل فرهنگى خواهد شد، بلكه بايد علاوه بر اينكه به طور جِدّ، مجهز به شناخت لازم از مسائل نظرى و مشكلات عملى در صحنۀ فرهنگ باشند، قطعاً از فكر و مشورت متخصصان و انديشمندان در اين عرصه نيز، كمال استفاده را بنمايند و به سخن و نقد و نظر آنان، توجه جدّى و التزام عملى داشته باشند و هيچ‌گاه و به هيچ عنوان خود را مستغنى از آراء و انظار متفكران و اصحاب فرهنگ نشمارند. بدون شك شيوه‌هاى رويارويى با موضوعات و مسائل و مشكلات فرهنگى و خصوصاً تضادّ و تنازع فرهنگ‌ها و نيز تنوّع و تكثّر خرده فرهنگ‌ها در دنياى معاصر، نيازمند شناخت علمى و مطالعۀ هدفمند و بهره‌گيرى از عالمان و متخصصان انديشه ورز است.
سوم: در عرصۀ فرهنگ كه مجموعه‌اى از باورها و انديشه‌ها و ذخيره‌هاى فكرى و ذهنى و عواطف و احساسات و اراده‌ها و خواسته‌هاى انسانى است‌، و بدين ترتيب، وجه درونى و باطنى انسان و جوامع انسانى را تشكيل مى دهد، آنچه مهم‌تر از آرمان‌ها و ارزش‌هاست، راه‌ها و روش‌هاست. چه بسيار ارزش‌هاى متعالى كه در پاى روش‌هاى نادرست، ذبح شده‌اند و مسيرها و راه‌هاى غلط، آن آرمان‌هاى درست را بد و زشت، جلوه داده‌اند.

در اين زمينه توجه به اين مطلب مهم، لازم است كه شيوۀ قرآنى اصلاح فرهنگى، شيوۀ انگيزش از درون بر پايۀ دو عامل آگاهى و انتخاب است، نه شيوۀ اجبار و سيطره!
قرآن كريم تصريح مى فرمايد كه دعوت به طريق صلاح و سداد يعنى راه خداوند، بايد با ابزار سه‌گانۀ حكمت و موعظۀ حسنه و جدال أحسن انجام پذيرد: «ادْعُ إِلى‏ سَبيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَ الْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جادِلْهُمْ بِالَّتي‏ هِيَ أَحْسَنُ إِنَّ رَبَّكَ هُوَ أَعْلَمُ بِمَنْ ضَلَّ عَنْ سَبيلِهِ وَ هُوَ أَعْلَمُ بِالْمُهْتَدينَ»؛ حكمت به عنوان سخن عالمانه توأم با بينش كه بيان‌گر حقايق روشن است، و موعظۀ حسنه يعنى اندرز نيكو كه خيرخواهانه و پندآموزانه است، و جدال أحسن به عنوان شيوۀ برتر گفتگو كه موانع ذهنى مخاطبِ مخالف را به چالش مى كشاند، ابزارهاى سه‌گانۀ بسيار مهمى است كه در اين آيۀ شريفه به عنوان وسايل مهم دعوت‌گران الهى و اصلاح‌گران فرهنگى برشمرده شده و بيان‌گر اين واقعيت اساسى است كه دعوت اصلاحى بايد عقل و قلب مخاطبان را تحت تأثير قرار دهد و عملاً بستر انتخاب آگاهانه و آزادانه را براى آنان فراهم سازد و از اين‌رو اجبار و اكراه در اين مسير نمى تواند سازنده باشد: «فَذَكِّرْ إِنَّما أَنْتَ مُذَكِّر، لَسْتَ عَلَيْهِمْ بِمُصَيْطِرٍ» ، «نَحْنُ أَعْلَمُ بِما يَقُولُونَ وَ ما أَنْتَ عَلَيْهِمْ بِجَبَّارٍ فَذَكِّرْ بِالْقُرْآنِ‏ مَنْ يَخافُ وَعيدِ».
اين تعاليم حيات‌بخش و انسان‌ساز بايد سرمشق و مورد توجه و انديشۀ همۀ برنامه‌ريزان و دست اندركاران فرهنگى جامعه و از جمله شما مسئولان محترم فرهنگى اجتماعى شوراهاى شهر باشد و ان‌شاء ‌الله بتوانيد با استفاده از اين آموزه‌هاى وحيانى در مسير ارتقاء فرهنگى شهروندان، قدم‌هاى شايسته‌اى برداريد و به توفيق نائل آييد.

پایان خبر/

لینک کوتاه : https://riahnews.ir/?p=14033

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.