• امروز : شنبه - ۳ آذر - ۱۴۰۳
  • برابر با : 22 - جماد أول - 1446
  • برابر با : Saturday - 23 November - 2024
7

محدوده‌بندی ثبت‌نام مدارس از اصول مهم است

  • کد خبر : 14187
  • ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۳:۴۸
محدوده‌بندی ثبت‌نام مدارس از اصول مهم است
مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان پیرامون ثبت‌نام مدارس در آغاز سال تحصیلی گفت: یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین پروژه‌های کشور، مهر ماه و ثبت‌نام‌ها است و سال گذشته تلاش کردیم محدوده‌بندی در اولویت قرار بگیرد و تا حدی موفق شدیم و امسال نیز در تلاشیم این موضوع را اصل قرار دهیم و در نتیجه با مشکلاتی مانند سرویس و آسیب‌های رفتاری و اجتماعی کمتر روبرو خواهیم بود.

به گزارش ریاح نیوز، محمدرضا ابراهیمی مدیر کل آموزش و پرورش استان اصفهان در نشست خبری با اصحاب رسانه، ضمن تبریک هفته معلم و گرامیداشت یاد شهید مطهری اظهار داشت: در کشور بیش از ۳۶ هزار دانش‌آموز و ۵ هزار معلم شهید و در استان بیش از ۵ هزار و ۶٠٠ دانش‌آموز و ۳۴٠ معلم شهید داریم که یاد و خاطره آن‌ها را گرامی می‌داریم.

وی افزود: ۴۲ سال از شهادت شهید مطهری می‌گذرد اما آثار او هنوز تازه است و توصیه‌ام به جوانان این است که به مطالعه آثار این شهید اندیشمند بپردازند.

ابراهیمی با اشاره به توصیه‌های شهید مطهری پیرامون نظام آموزشی عنوان کرد: بنا به توصیه‌های شهید مطهری، اول باید به پرورش فکر و اندیشه توجه شود که در این راستا اگر به اندیشه توجه شود، در ادامه آموزش نیز مورد توجه است اما این سال‌ها آموزش و تئوری محوری اصل شده و باید تلاش کرد بر اساس سند تحول این موضوع تغییر کند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه پرورش استعدادهای نهفته دومین شاخص و متمکن شدن فضائل اخلاقی در وجود آدمی و ارتقا روح آدمی سومین شاخص مد نظر شهید مطهری است، یادآور شد: در این راستا در سال گذشته تلاش شد سند تحول بنیادین بیشتر در متن کار قرار بگیرد اما تا نقطه مطلوب فاصله زیادی داریم و باید تلاش کنیم مدارسی در تراز سند تحول داشته باشیم.

وی اظهار کرد: ۱۲ سال است که از تصویب سند تحول بنیادین می‌گذرد اما یکی از مطالبات رهبر انقلاب اجرای جدی این طرح است و در این راستا در تلاشیم نیروها، آموزش‌های لازم برای مدارس تحولی را ببینند.

ابراهیمی با اشاره به اهمیت رسانه‌ها در جامعه گفت: اگر جامعه‌ای قصد رشد دارد، یکی از شاخصه‌های آن توجه به رسانه‌ها است و در این راستا رسانه رابط میان مردم و مسؤولان است، مردم برخی مطالبات دارند که اگر رسانه به خوبی آن‌ها را بیان کنند، مسؤولان به حل آن‌ها می‌پردازند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با تأکید بر اهمیت امیدآفرینی در جامعه بیان داشت: در جامعه باید برای امید و امیدآفرینی تلاش فراوانی داشته باشند زیرا دشمن در حال تلاش بر این موضوع است.

تلاش دشمن گسترش احساس ناامنی در جامعه است

وی با اشاره به وقایع اخیر در مدارس خاطرنشان کرد: حدود ۳۵٠ دانش‌آموز و ۱۷ مدرسه درگیر بدحالی‌های اخیر شدند (به‌جز شاهین‌شهر که موضوع آن متفاوت بود) در حالی که عدد دانش‌آموزان یک میلیون نفر است و در این راستا وقتی دشمن برای ناامیدی تلاش می‌کند، احساس ناامنی بیشتر می‌شود زیرا رسانه‌های خارجی و برخی از رسانه‌های داخلی این یأس را پمپاژ می‌کنند.

ابراهیمی اظهار داشت: در آموزش و پرورش اقدامات خوب، شاخص و فاخری رقم می‌خورد و نیاز است برای جایگاه معلم این اقدامات معرفی شود زیرا جامعه‌ای که به جایگاه معلم بها دهد، جامعه‌ای استاندارد و فرهیخته‌ای است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به موضوع مطالبه‌گری تأکید کرد: مطالبه‌گری امری ضروری است و در این راستا اگر رسانه‌ها در این امر به کمک آموزش و پرورش بیایند، دیگر نهادها رسالت خود را در قبال آموزش و پرورش بهتر انجام خواهند داد و در نهایت جامعه ارتقا بیشتری خواهد داشت.

وی توضیح داد: در استان اصفهان حدود ۱۱٠ هزار معلم شاغل و بازنشسته و ۱۸ تا ۲٠ هزار معلم مرتبط با مدارس غیردولتی است و با این آمار، همگی بدون واسطه یا با واسطه به آموزش و پرورش مرتبط هستند.

ابراهیمی در پاسخ به سؤالی پیرامون اقدامات انجام شده در روز معلم با بیان اینکه امسال مقرر شد، دیگر دستگاه‌ها و نهادها در تکریم معلم در هفته معلم ورود پیدا کنند و در این راستا، استانداری و فرمانداری‌ها به موضوع ورود پیدا کردند، عنوان کرد: در شهرستان‌ها ویژه‌برنامه‌ها با محوریت فرمانداری‌ها در حال انجام است و از سمتی دولت نیز برای معلمان رسمی مبلغی واریز کرد، همچنین قرار شد رفاهیاتی برای فرهنگیان در نظر گرفته شود اما تمام این موارد نمادین بود تا بگوییم این روز برایمان اهمیت داشته است.

«تربیت دینی و عدالت آمورشی» از اولویت‌های سال جاری است

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در پاسخ به خبرنگاری دیگر پیرامون توجه به مدارس دولتی در کلام رهبر انقلاب گفت: در سال جاری شعاری مبنی بر «تربیت دینی و عدالت آمورشی» را مدنظر قرار دادیم که این امر کافی نیست زیرا به حدی کم توجهی صورت گرفته است که کافی نیست و در این راستا قرارگاهی تشکیل دادیم تا به بررسی کمبودهای مدارس استان بپردازد.

وی با اعلام اینکه اختصاص سرانه به مدارس، پس از حدود ۱٠ سال در سال ۱۴٠٠ در این دولت رقم خورد، یادآور شد: گرفتن وجه به‌عنوان شرط ثبت‌نام شرعا و قانونا جایز نیست و اگر فردی به‌واسطه بی‌پولی از خدمات اجتماعی بی‌بهره بماند تخلف است اما از طرفی باید اولیا را به مشارکت تشویق کرد، همچنین امسال سرانه‌های خوبی برای مدارس شبانه، روزی داشتیم که از نظر تغذیه و ایاب و ذهاب تقریبا قوی شدند.

ابراهیمی با اشاره به تعطیلی ۲ ساله مدارس در ایام کرونا مطرح کرد: حدود ۲ سال دانش‌آموزان را از خانه خودشان یعنی مدرسه محروم کردیم و تا سال‌ها شاهد عوارض آن خواهیم بود، در این مدت شاهد سواد رسانه‌ای نبودیم و دشمن از این امر استفاده و جنگ شناختی به راه افتاد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در پاسخ به سؤالی پیرامون اقدامات انجام شده برای جبران تبعات کرونا بر دانش‌آموزان اعلام کرد: سال گذشته بیش از ۳۵٠ هزار دانش‌آموز از اوقات فراغت ما شامل ورزشی، فرهنگی، هنری، دینی و آموزشی استفاده کردند و امسال این امر باید افزایش پیدا کند.

وی با بیان اینکه استان اصفهان یکی از استان‌های روبرو با چالش نیروی انسانی است، گفت: به‌دلیل برخی از ترک فعل‌ها در پذیرش نیروی دانشگاه فرهنگیان با کمبود مواجه بودیم و در این راستا قرار بود سالانه ۲۵ هزار جذب از طریق دانشگاه فرهنگیان داشته باشیم که در سال‌های مختلف به این امر بی‌توجهی شد.

در آزمون‌های استخدامی آموزش و پرورش بیش از ۳ هزار نیرو جذب خواهند شد

ابراهیمی با بیان اینکه با حدود ۱۲ هزار کمبود نیرو مواجه هستیم، اظهار داشت: ورودی آموزش و پرورش در دو مرحله ابتدایی و متوسطه است که هزار و ۶۷۱ نفر برای ابتدایی و برای متوسطه نیز حدودا همین میزان خواهد بود، همچنین جذب نیروی خدماتی نیز در دستور کار است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: ۴ هزار و ۳٠٠ نفر نیروی خرید خدمت داریم که اکثر آن‌ها در آزمون استخدامی شرکت کردند و برای آن‌ها منع رشته‌ای مطرح نبود.

وی در پاسخ به سؤالی پیرامون وضعیت کمبود فصای فیزیکی مدارس بیان‌ داشت: با کمبود فضای فیزیکی مواجه هستیم اما دولت و خیران به این امر توجهی ویژه دارند، از زمان آغاز دوره جدید، میانگین کلنگ‌زنی مدارس بیش از ۲/۵ کلاس در روز بوده اما همچنان با این چالش مواجه هستیم و یکی از مهم‌ترین دلایل این امر، مهاجرت به شهر و استان اصفهان است و در این راستا در برخی از شهرستان‌ها و روستا مدرسه داریم اما دانش‌آموز نداریم.

محدوده‌بندی ثبت‌نام مدارس از اصول مهم است

ابراهیمی پیرامون ثبت‌نام مدارس در آغاز سال تحصیلی گفت: یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین پروژه‌های کشور، مهر ماه و ثبت‌نام‌ها است و سال گذشته تلاش کردیم محدوده‌بندی در اولویت قرار بگیرد و تا حدی موفق شدیم و امسال نیز در تلاشیم این موضوع را اصل قرار دهیم و در نتیجه با مشکلاتی مانند سرویس و آسیب‌های رفتاری و اجتماعی کمتر روبرو خواهیم بود.

وی تأکید کرد: ثبت‌نام پایه ابتدایی از اول خرداد، متوسطه اول از تیرماه و متوسطه دوم بلافاصله بعد از اعلام هدایت تحصیلی آغاز خواهد شد.

ابراهیمی با اعلام اینکه حدود ۳٠ درصد از معلمان برای طرح رتبه‌بندی اعتراض بارگذاری کردند، عنوان کرد: سال گذشته، نسبت به دوره‌های قبل، بیشترین ورودی نیرو به آموزش و پرورش را داشتیم و امسال نیزهمینطور است اما در نهایت با کمبودهایی مواجه هستیم.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در پایان پیرامون طرح مولدسازی گفت: هیچ مدرسه خیرسازی و اوقافی در مولدسازی قرار نخواهد گرفت بلکه آنجه که سند آن به نام جمهوری اسلامی است و طبق سال‌های قبل مازاد باشد در این حیطه قرار خواهد گرفت.

در ادامه نشست نیز سید علی مدینه معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان اظهار داشت: برای معوقات فرهنگیان، تمام پرداخت‌ها ملی است و در این راستا معوقات نیروهای حق‌التدریس و خرید خدمات را تا مهر ماه و بیمه آن‌ها تا فروردین پرداخت شده است.

وی افزود: ۲۴ امین جشنواره خیرین مدرسه‌ساز با تعهد بیش از هزار و ۲٠٠ میلیارد تومان در بهمن ماه برگزار شد و انتظار این است که دولت نیز به این موضوع کمک کند، ۳۵٠ پروژه نیمه تمام داریم که اعتبارات دولتی آن بسیار کم است و در حال انجام اقداماتی برای این موضوع هستیم.

مدینه گفت: در حال حاضر بیش از ۲۶٠ مدرسه دو نوبته داریم که بیشتر کلانشهر با این موضوع مواجه است و در این راستا مجمع خیرین به خوبی به کمک دولت و نظام آمدند و تلاش این است تا پایان تابستان، تعدادی از مدارس نیمه‌تمام را وارد چرخه کنیم.

معاون پژوهش، برنامه‌ریزی و توسعه منابع اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان بیان داشت: در سال ۱۴٠۱، دولت اقدانی جسورانه انجام داد و بیش از ۹٠٠ هزار نفر در مرحله اول رتبه‌بندی قرار گرفتند و در حال حاضر در مرحله سوم یعنی اعتراضات قرار داریم که تا سه روز قبل فرصت بارگذاری مدارک بود و در این راستا در حدود یک سال بخشی از معوقات بیش از ۹۵٠ هزار نفر پرداخت شد.

سید احمد بنی لوحی معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان نیز پیرامون برگزاری امتحانات نهایی اظهار داشت: امتحانات هفتم، هشتم، دهم و یازدهم داخلی است و در پایه نهم استانی و دوازدهم کشوری و تصحیح امتحانات نهایی به‌صورت الکترونیکی خواهد بود.

وی توضیح داد: سال گذشته هیچ‌گونه لو رفتن امتحان قبل از امتحان نداشتیم بلکه با شروع آزمون این اتفاق افتاده است.

همچنین احسان صنعتکار رئیس اداره استعدادهای درخشان اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان اظهار داشت: امسال در ثبت‌نام آزمون‌های ورودی استعدادهای درخشان رشد ۱٠ درصدی داشتیم.

وی تأکید کرد: دانش‌آموزانی که در مدارس سمپاد حضور ندارند اما مستعد هستند، با برنامه‌ریزی، با مؤسسات خیران، در گام اول ۵ هزار دانش‌آموز با استعداد شناسایی شدند

برای ثبت‌نام مدارس غیردولتی هنوز هیچ شهریه‌ای اعلام نشده است

در پایان نیز علی حمیدی مدیر اداره مدارس و مراکز غیر دولتی و مشارکت های مردمی اداره کل آموزش‌وپرورش استان اصفهان نیز اعلام کرد: مدارس غیر دولتی برای شهریه پروسه‌ای تعریف شده دارد، مدارس غیر دولتی موظف هستند علی‌الحساب شهریه مصوب سال قبل را ملاک قرار دهند و هیچ مبلغ جدیدی اعلام نشده است.

پایان خبر/

لینک کوتاه : https://riahnews.ir/?p=14187

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.