به گزارش ریاح، منصور شیشهفروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اهمیت موضوع معاینه فنی خودور در حمل و نقل استان اظهار داشت: در حال حاضر ۱۰ مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین در اصفهان داریم که ۶ مرکز دیگر هم در دست احداث است.
به اداره کل راهداری حمل و نقل و جادهای استان تأکید کردهایم که در تمام ناوگان حمل و نقل برون شهری استانداردهای ایمنی رعایت شود و خودروها معاینه فنی داشته باشند، از لحاظ تعداد ناوگان حمل نقل در سطح استان حدود هزار و ۸۰۰ دستگاه اتوبوس برون شهری، ۲ هزار مینیبوس و ۹۰۰ سواری بین شهری فعال داریم و تعداد ماشینهای سنگین هم ۳۶ هزار تریلی و کامیون در سطح استان اعلام شده است.
ضمن تأکید بر رعایت استانداردها و معاینه فنی در خودروهای سنگین، در ۹ ماهه امسال حدود ۴۰ میلیون تن کالا از مبدأ استان به سایر نقاط کشور جابهجا شده است؛ امسال به دلیل وضعیت کرونا و محدودیتهای موجود نسبت به سال گذشته مسافرتهای برون شهری حدود ۵۴ درصد کاهش پیدا کردهاست.
در سطح جادههای استان اصفهان ۵۰ مجتمع خدمات رفاهی، ۱۴۷ دوربین کنترل سرعت و ۱۴۰ دوربین ترددشمار وجود دارد که نظارت تصویری حین حرکت دارند و تمام این دوربینها به صورت آنلاین، کنترل ناوگان حمل و نقل عمومی را انجام میدهند.
در جلسهای که با اداره راهداری برگزار شد، مقرر شد در راستای پیشگیری از تشدید آلاینده هوا در شهر اصفهان، شهرک امیرکبیر که روزانه ۲ هزار خودرو در آن منطقه تردد میکنند به مکانی دیگر منتقل و ترددهای آن ساماندهی شود تا تصادفهای آن منطقه هم کاهش پیدا کند.
با توجه به راهکارهای کاهش مصرف برق در سطح استان، کاهش روشنایی راهروها، دفاتر اداری و استفاده حداکثری از نور خورشید، خاموش کردن کلیه مصارف برقی پس از پایان وقت اداری تا پایان ساعت اداری روز بعد، خاموش کردن روشنایی کلیه پارکها، بوستانها و میادین، قطع برق آبنماها و پمپاژها، کاهش حداکثری مصارف گاز و برق و انجام معاینه فنی موتورخانهها از جمله اقداماتی است که در راستای صرفهجویی در مصرف برق و گاز انجام شده است.
با توجه به آلودگی هوای استان اصفهان، حدود یک ماه است که توده هوای سرد و سنگین که سابقه کمی داشته است سبب کاهش میدان دید شده و این موضوع افزایش آلایندههای جوی را دربر داشته است و باعث ورود یک لایه اینورژن در سطح زمین شده است که در نهایت سبب وارونگی دما و افزایش غلظت آلاینده شده و این شرایط نه تنها در اصفهان، بلکه در تمام شهرهای صنعتی کشور وجود دارد.
پایداری و استمرار این پدیده شرایط خاصی را ایجاد کرده که سبب شده جابهجایی افقی جو و تخلیه آن انجام نشود، اجرای طرح زوج و فرد با شرایط خاص، ادامه ممنوعیت تردد شبانه، عدم فعالیت کارگاههای تولید آجر و گچ در محدوده شعاع ۵۰ کیلومتری شهر، ممنوعیت انجام هرگونه عملیات عمرانی از جمله خاکبرداری، گودبرداری، برخورد پلیس با خودروهای دودزا و فاقد معاینه فنی سبک و سنگین، اتوبوسها، موتور سیکلتهای دودزا، پلمپ واحد تولیدی آلاینده اعم از تولید ذغال و کورهها از جمله اقداماتی است که برای کاهش آلودگی هوا و آلایندهها انجام شده است.
در این مدت پلیس بیش از ۶ هزار ۲۳۰ خودرو دودزا، ۲۰ هزار دستگاه خودرو فاقد معاینه فنی و ۱۵ هزار خودرو سنگین فاقد معاینه فنی اعمال قانون کرده است و بیش از ۲ هزار و ۲۷۰ خودرو را فک پلاک کرده و روزانه حدود ۶ هزار خودرو در طرح زوج و فرد اعمال قانون شدهاند.
مردم در زمان آلودگی هوا باید مشارکت کنند، بر اساس نظرات کارشناسی اداره هواشناسی و محیط زیست در جلسات کارگروه اضطرار در ساعات اولیه صبح وارونگی دما زیاد است وزمانی که کاهش دما را داریم و سطح زمین سرد است، اگر ترافیک کمتری باشد به تدریج با گرمی هوا لایه سرد شکسته میشود و آلودگی هوا کمتر میشود با توجه به این موضوع ما باید در ساعات اول صبح در تلاش برای کاهش انتشار آلایندهها باشیم تا همزمان با گرم شدن هوا، اثرات کمتری داشته باشد.
انتهای پیام/