به گزارش ریاح نیوز، بر اساس شاخص جرم نامبئو (Numbeo) که بر پایه نظرسنجی از شهروندان و با مقیاسی از صفر تا صد تنظیم شده است، محبوبترین شهرهای خطرناک اروپا تا نیمه سال ۲۰۲۵ مشخص شدهاند. این شاخص به جای آمار رسمی، احساس و نگرش مردم نسبت به میزان جرم و امنیت در شهرهای خود را نشان میدهد و معیارهایی همچون سطح عمومی جرم، احساس امنیت در روز و شب، نگرانیهای ویژه از جمله جیببری، سرقت، دزدی خودرو و حملات فیزیکی را ارزیابی میکند. نتایج این دادهها بیانگر این است که هرچه عدد شاخص بالاتر باشد، احساس ناامنی میان ساکنان بیشتر است.
در این رتبهبندی، شهر برادفورد در بریتانیا با امتیاز ۶۷.۱ به عنوان ناامنترین شهر اروپا شناخته شد. پس از آن، مارسی در فرانسه با ۶۵.۳، کانونتری با ۶۵، بیرمنگام با ۶۴.۴ در بریتانیا و ناپل با ۶۲.۸ در ایتالیا در ردههای بعدی قرار دارند. بریتانیا با داشتن چهار شهر در میان پنج شهر اول این فهرست بیشترین سهم را در رده شهرهای پرخطر اروپا دارد، در حالی که فرانسه با هفت شهر در میان ۱۰ شهر برتر، جایگاه ویژهای به خود اختصاص داده است. این شهرها شامل مارسی، گرونوبل، مونپلیه، نانت، پاریس، لئون و نیس میشوند.
شاخص جرم حاضر حاوی گزارشهای مردمی درباره جرایم علیه اموال همچون سرقت، تخریب اموال و همچنین جرایم خشونتآمیز شامل ضرب و جرح، قتل و موارد جنسی است که بهصورت دستهبندیشده در سطوح بسیار کم تا بسیار زیاد از لحاظ میزان نگرانی و ناامنی طبقهبندی شده است.

در بریتانیا مسئله افزایش جرایم مربوط به چاقو به یک مشکل جدی تبدیل شده است؛ در سال منتهی به مارس ۲۰۲۴، حدود ۵۰ هزار و ۵۰۰ مورد جرم مرتبط با چاقو ثبت شد که نسبت به حدود ۳۳ هزار و ۸۰۰ جرم در سال ۲۰۱۱ افزایش قابلتوجهی داشته است. البته براساس قوانین این کشور فروش چاقو تنها به افراد بالای ۱۸ سال مجاز است. فرانسه نیز با مشکلاتی همچون جیببری، سرقتهای کوچک و آسیبهای ناشی از فقر اجتماعی روبهروست. برای مثال مارسی که با جرمهای سازمانیافته شناخته میشود و پاریس که نگرانیهایی در مورد جرمهای خیابانی بهویژه در مناطق پررفتوآمد گردشگری دارد، نمونههایی از این مسائلاند.
قابلتوجه اینکه این نتایج بر اساس احساسات و نگرشهای شهروندان است و دادههای رسمی جرایم به حساب نمیآید. عوامل متعددی همچون پوشش رسانهای رویدادها، آشفتگیهای مشهود در شهر و شرایط اقتصادی میتوانند بر این احساسات اثرگذار باشند. با این وجود این ادراک عمومی تأثیر قابلتوجهی در شکلدادن به تصویر ذهنی و شهرت شهرها دارد و میتواند بر گردشگری، سرمایهگذاری و حتی تصمیمات مهاجرتی در نقاط مختلف اروپا اثر بگذارد.

پایان خبر/۱۱