• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
9
اجتماعی

۱۰سال جاهلیت مدرن بر سر تاریخ تولد/ ماجرایی که از ۸۸/۸/۸ شروع شد

  • کد خبر : 2728
  • ۰۹ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
۱۰سال جاهلیت مدرن بر سر تاریخ تولد/ ماجرایی که از ۸۸/۸/۸ شروع شد
بین برخی از شهروندان و کاربران فضای مجازی اینطور شایعه شد که ثبت‌احوال تاریخ تولد کودکان تا 15آذر را نهم آذر ثبت خواهد کرد. اما در واقع سخنگوی سازمان ثبت‌احوال فقط از تاریخ صدور شناسنامه صحبت کرد.

آنچه حافظه تاریخی ماجرای «سزارین انتخابی و تاریخ تولد رُند» می‌گوید ماجرا از هشتم آبان سال ۸۸ شروع شده است. اولین بار در آن تاریخ با ۴ عدد ۸ پشت سر هم والدینی تصمیم گرفتند فرزندشان را زودتر یا دیرتر از موعد مقرر تولد به دنیا بیاورند تا به عنوان اولین هدیه به او یک تاریخ رند داده باشند. تب هشت آبان۸۸ اما فروکش نکرد و بعد از روز و ماه‌های مشابه با عدد آخر سال در دهه نود درگیر این جهالت شدند ۹۳٫۳٫۳، ۹۵٫۵٫۵ و تاریخ‌هایی از این دست. در کنار اینها البته باید درخواست سزارین خارج از موعد برای تاریخ‌های مشابه با تولد همسر، سالگرد ازدواج و یا فرزندان دیگر خانواده را هم به این لیست بلند بازی با جان کودک اضافه کرد.

حالا آخرین تاریخ رُند قرن دوباره تمام اعداد تقویم را با عدد۹ یکسان کرد. ۹۹٫۹٫۹ بهانه‌ای شد تا دوباره این رسم جاهلی مردمان دنیای مدرن را نقد و ضررهای یک زایمان خارج از موعد مقرر را بازخوانی کنیم تا شاید کسانی در این بین یادشان بیاید، سلامتی را با فانتزی تاخت نزنند.

مادری از پشیمانی‌های خود گفت

در تاریخ ۴آذر ۹۹، خبرگزاری فارس در مطلبی به پیشواز ماجرای سزارین‌های انتخابی در تاریخ نهم آذر رفت تا زودتر آنچه صلاح است به گوش مخاطبین برسد. «فارس» با مادری صحبت کرده بود که شش سال پیش تمام تلاشش را کرده بود تا تاریخ تولد فرزند دومش در روز و ماه با تاریخ تولد فرزند اولش یکسان باشد. این مادر بدون توجه به توصیه‌های پزشکش، کودک را قبل از اتمام هفته ۳۷بارداری به دنیا می‌آورد و بعد از آن به قول خودش «روزهای مصیبت‌زده» زیادی را پشت شیشه بخش مراقبت‌های ویژه نوزدان با احتمال هر لحظه از فوت کودکش به خاطر نارس بودن، احتمال آسیب به مغز، مشکل ریه و وزن کم نوزاد، می‌گذارند.

فرزند شش ساله مادری که رویای داشتن یک تاریخ فانتزی برای تولد بچه‌هایش را با «فارس» در میان گذاشته بود این روزها کودک سالمی است که زندگی عادی دارد. اما با جسمی ضعیف که در برابر بیماری بسیار آسیب‌پذیرتر از همسن و سالان خود است و مادر او شش سال است عذاب وجدانی سخت و بزرگ را با خود حمل می‌کند.

اعلام خبر پیگرد قانونی برای سزارین انتخابی

در همان روز بعد از انتشار مطلب فوق در «خبرگزاری فارس» دکتر نسرین چنگیزی، رئیس اداره سلامت مادران وزارت بهداشت در یکی از بخش‌های خبری شبکه خبر به سزارین‌های انتخابی در تاریخ ۹۹٫۹٫۹ واکنش نشان داد. چنگیزی اعلام کرد هر پزشکی در روز نهم آذر تعداد سزارین خارج از حد متعارف انجام بشود و همچنین سزارینی که منجر به عوارض برای مادر و نوزاد بشود، وزارت بهداشت به عنوان مدعی‌العموم از آن پزشک شکایت خواهد کرد.

چنگیزی همچنین اعلام کرد که این دست نظارت‌ها بر سزارین‌های انتخابی تا پایان آذرماه ادامه خواهد داشت.

قبل از این قاسم جان‌بابایی؛  معاون درمان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در ابلاغیه‌ای  خواستار بررسی عملکرد بیمارستانها و پزشکان در سزارین های تقویمی ۹۹٫۹٫۹ شده و تصریح کرد با بیمارستانها و پزشکان دارای سابقه آمار بالای سزارین مدیریت نشده، برخورد خواهد شد.

ثبت احوال مردم را دعوت به آرامش کرد

عصر همان روز خبر دیگری درباره سزارین‌های انتخابی تاریخ نهم آذر و این بار از طرف ثبت‌احوال رسید. سیف‌الله ابوترابی؛ سخنگوی سازمان ثبت‌حوال کشور اعلام کرد که هر کودکی که از روز اول آذرماه به دنیا بیاید می‌تواند تاریخ صدور شناسانامه را نهم آذرماه انتخاب کند.

در واقع این یک روند قانونی بود که قبلا هم اجرا می‌شد و پدر هر نوزاد می‌تواند تا ۱۵ روز بعد از تولد فرزندش به ثبت‌احوال مراجعه و شناسنامه دریافت کند. تاریخ صدور شناسنامه نیز در همان روز مراجعه به ثبت‌احوال ثبت خواهد شد.

در پی اعلام این خبر، بین برخی از شهروندان و کاربران فضای مجازی اینطور شایعه شد که ثبت‌احوال تاریخ تولد کودکان تا ۱۵آذر را نهم آذر ثبت خواهد کرد. اما در واقع سخنگوی سازمان ثبت‌احوال فقط از تاریخ صدور شناسنامه صحبت کرد. به نظر می‌رسید ثبت‌احوال تلاش کرد تا با یادآوری اینکه تا ۱۵روز بعد از تولد نوزاد می‌توان برای شناسنامه گرفت، تب تولد لاکچری بین والدین در تاریخ ۹٫۹٫۹۹ را با درج این تاریخ به عنوان تاریخ صدور شناسنامه، کمی کاهش بدهد.

آیا پایان جهالت مدرن فرا رسیده است؟ 

از تاریخ هشت آبان ۸۸ در هر روزی که در تقویم به عدد رند همراه بوده است، زایمان‌ها در آن روز دست‌کم دوبرابر روزهای عادی بوده است.

۸/۸/۹۸: تولد ۵۲۴۲ نوزاد

۷/۷/۹۷:  2187 (تعداد تولدهای ثبت شده در ثبت احوال طی ۴ روز از ۱۵ روز مهلت قانونی)

۶/۶/۹۶: ۵۶۸۰   نوزاد

۵/۵/۹۵: ۶۰۱۳ نوزاد

۸/۸/۸۸: تولد ۴۱۹۵ نوزاد

امروز هم ۹٫۹٫۹۹ است. باید دید آیا والدین هنوز هم بر این جهالت مدرن اصرار دارند و یا آن روز که کسی سلامت کودکش را با یک تاریخ فانتزی و بی‌اثر در شناسنامه تاخت نزند، فرار رسیده است.

انتهای پیام/ 

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=2728

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.