• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5
معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان:

۹۳ درصد موارد کرونای اصفهان، انگلیسی است/ عدم کنترل مسیرهای خوزستان، موج چهارم را در اصفهان رقم زد

  • کد خبر : 5589
  • ۱۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۹:۲۹
۹۳ درصد موارد کرونای اصفهان، انگلیسی است/ عدم کنترل مسیرهای خوزستان، موج چهارم را در اصفهان رقم زد
معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان گفت: درحالی‌ که در این شرایط باید تعطیل باشند و همه باید حمایت داشته باشند ولی بسیاری ازمردم شرایط را عادی می‌دانند، در حالی‌ که از هر ۱۰۰ آزمایش کرونایی ۹۳ درصد ابتلای به ویروس کرونای انگلیسی را نشان می‌دهد.

به گزارش ریاح، مصطفی رضایی معاون فنی مرکز بهداشت استان اصفهان اظهار داشت: در شهر اصفهان بسیاری از صنوف دسته ۳ و ۴ مشغول به فعالیت هستند؛ درحالی‌ که در این شرایط باید تعطیل باشند و همه باید حمایت داشته باشند ولی بسیاری ازمردم شرایط را عادی می‌دانند، در حالی‌ که از هر ۱۰۰ آزمایش کرونایی ۹۳ درصد ابتلای به ویروس کرونای انگلیسی را نشان می‌دهد.

با اشاره به خطر این نوع ویروس، قدرت سرایت کرونای انگلیسی ۷۰ درصد  و شدت آن و میزان مرگ‌ و میر آن ۳۰ درصد بیشتر است و گاهی کل اعضای یک خانواده‌ را بستری کرده‌است.

همراهی مردم از عوامل موثر در کنترل این بیماری است و اگر مردم ۲ هفته شرایط سخت داشته باشند میتوان از این مرحله عبور کرد.

همچنین واکسیناسیون از دیگر راهکارهای مدیریت بیماری است و وزارت بهداشت با عقد قراردادها با برخی کشورها و همچنین تولید در داخل در صدد تامین واکسن مورد نیاز است و به استان نیز سهیمه‌ای تعلق گرفته که اولویت اول کادر درمان و افرادی است که با بیماران سرو‌کار دارند؛ گروه‌های آسیب‌پذیر از جمله سالمندانی که در خانه‌های سالمندان حضوردارند، پاکبانان، جانبازان آسایشگاه‌های جانبازان و  در مراحل بعدی قرار دارند.

با توجه به توصیه‌های وزیر بهداشت در خصوص نرفتن به مسافرت در ایام‌ نوروز و همچنین برخی اظهار نظرهای دیگر، انسجام در اظهار نظرها مردم را سردرگم نمی‌کند، ولی در عین حال ۱۵ هزار نفری که کرونای مثبت داشته‌اند در سطح کشور به مسافرت رفته‌اند در‌حالی که  کسی که علامت دارد باید در منزل بماند و این مسافرت‌ها ناشی از سهل انگاری خود ما است.

مجموعه بهداشت استان در راستای آگاهی بخشی به جامعه تلاش نموده و وظیفه برخورد با اصناف متخلف به عهده شما است و در عین‌حال مجموعه بهداشت استان در این زمینه اقدام کرده است ولی باید اذعان کرد که به تنهایی نمی‌توان امور را پیشبرد.

بسیج در همه موارد از جمله در رهگیری‌ها بیماران و به ویژه در طرح شهید سلیمانی فراتر از وظیفه همکاری و حضور موثر داشت و سایر دستگاه‌ها نیز می‌توانستند محکم‌تر وارد عمل شوند.

رضا فدایی مدیر گروه بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان اصفهان نیز در این نشست با بیان اینکه شواهد افزایش روند صعودی کرونا در اسفندماه روشن بود، گفت: شرایط نوروز و رفت ‌و آمدها و محدود نکردن خوزستان که پیشتاز کرونای انگلیسی بود موجب موج جدید انتشار این ویروس شد.

 با توجه به فعالیت ۵۲ مرکز بهداشت درمان سرپایی بیماران کرونایی در سطح اصفهان، پیش از این میزان روزانه آزمایش مثبت کرونا در این مراکز ۳۰۰ نفر در روز بود که در حال حاضر به هزار و ۶۰۰ مورد در روز رسیده است که افزایش پنج برابری را نشان می‌دهد  و بعید است که تا ۲ هفته دیگر شیب صعودی متوقف و افقی شود.

یک هزار و ۴۰۰ تخت بیمارستان استان توسط بیماران کرونا اشغال است در حالی که این میزان در بهمن به ۴۰۰ تخت کاهش یافته بود ولی به دلیل سفرهای نوروزی موج بیماری کرونا که در اکثر موارد کرونایی انگلیسی است، از خوزستان و بعد همه شهرهای کشور را فرا گرفت.

دورهمی‌های خانوادگی بسیار خطرناک است و لذا شهروندان از دیدارهای نوروزی معوقه و سر زدن‌ به بزرگان که چه بسا عامل قتل آنها شود، خودداری کنند؛ همچنین مرخصی افراد مبتلا به منزله حضور در قرنطینه و خانه است و لذا این افراد از سایر کارها خودداری کنند.

نگرانِ نگران ‌نبودن مردم هستیم، آمار حاکی است در برخی آرامستان‌ها تدفین‌ها سه برابر شده است و خطر جانی بسیار جدی است ولی احساس خطر کم شده است و تا زمانی‌که مردم احساس خطر نکنند، نتیجه مطلوب به دست نمی‌آید.

در این شرایط رکن اول آگاهی مردم است، افرادی که علائمی مثل گلو درد، تب، سرفه‌ و امثال آن هستند حتما به مراکز درمان سرپایی یا پزشک مراجعه کنند ولی برخی به استراحت اکتفا می‌کنند و چه بسا بیماری در وجود آنها تشدید شود که نتیجه آن پر شدن تخت‌های بیمارستانی است.

با مثبت شدن نتایج آزمایش یک فرد در خانواده حتما بقیه افراد آزمایش دهند، اهمیت ضدعفونی‌ و رعایت دستورالعمل‌های کرونایی کرونا در این شرایط مضاعف است؛ سفرها و خروج و ورود به شهرستان‌های قرمز و نارنجی باید قطعا ممنوع شود.

نزدیک ۲۰هزار نفر واجد شرایط درمان و بهداشت نوبت اول واکسن خود را تزریق کرده‌اند، این واکسیناسیون از ۲۱ بهمن شروع شده است و هنوز کلیه کادر درمانی دریافت نکردند که در مرحله اول کادر درمان و کسانی که با بیماران کرونایی مرتبط هستند دریافت می‌کنند.

با توجه به ورود یک محموله ۷۰۰ هزار دُزی واکسن در کشور، در مراحل بعدی بیماران خاص، سالمندان، جانبازان، پاکبانان و امثال آنها قرار دارند و خوشبختانه تا کنون عوارضی خاصی وجود نداشته است.

منصور شیری مسئول آموزش و ارتقای سلامت مرکز بهداشت استان اصفهان نیز در این‌ نشست با بیان اینکه فقر در برخی جوامع عامل بروز مشکلات جسمی و در خطر افتادن سلامتی است، گفت: بر اساس تحقیقات صورت گرفته بیشتر از فقر، بی‌عدالتی و احساس تبعیض سلامت مردم را به خطر می‌اندازد.

پاندومی کرونا موجب اختلاف بین کشورها در حورزه اقتصاد و سلامت بیشتر شود؛ گاهی فردی از حداقل معیشت برخوردار است و بنابر اموری ناچار می‌شود شغل خود را ترک کند که در این صورت علاوه بر سلامت خود، سلامت خانواده اش به خطر می‌افتد.

امروز بی‌عدالتی در حوره کرونا مشهودتر است زیرا برخی کشورهای برخوردار یک چهارم واکسن جهان را تزریق کرده‌اند و  تا کنون ۶۸۰ میلیون دُز واکسن کرونا تزریق شده است.

با توجه به شرایط کرونایی کشور، متاسفانه در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که به اذعان مسوولان وزارت بهداشت و درمان و علوم پزشکی، نوروز امسال ۱۵ هزار نفر به رغم اطلاع از مبتلا بودن به بیماری کرونا به مسافرت رفته‌اند.

این تساهل‌ها دلایل متعددی دارد که ار جمله آنها پیام‌هایی است که مسوولان می‌دهند ولی دیگر جای مماشات و تعارف نیست و مردم باید این واقعیت عریان را ببینند که باید این آمار با عدد و رقم به مردم گوشزد شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=5589

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.