• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
5

۶ محصول بانک خون بند ناف رونمایی شد

  • کد خبر : 11805
  • ۲۵ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۳
۶ محصول بانک خون بند ناف رونمایی شد
از ۶ محصول جدید حاصل از خون بند ناف رونمایی شد.

به گزارش ریاح نیوز، مراسم روز جهانی خون بند ناف امروز در پژوهشکده رویان برگزار شد.

عبدالحسین شاهرودی، رئیس پژوهشگاه رویان در این مراسم گفت: بانک خون بند ناف رویان در ابتدا به شکل بانک خصوصی  وبا  حدود ۵۰ میلیون تومان شکل گرفت.اما امروز به صورت بانک عمومی و  خصوصی اداره می شود.

وی ادامه داد: این موسسه امروز به عنوان یک سرمایه ملی است و از کشورهای منطقه و حتی ایرانیان خارج از کشور برای نگهداری خون بند ناف مراجعه می کنند.

مرتضی ضرابی،مدیرعامل شرکت فناوری  بن یاخته های رویان با اشاره به آخرین دستاوردهای سلولهای بنیادی،گفت: در حال حاضر شرکت بن یاخته های رویان منابع اصلی سلولهای بنیادی را تامین می کند.
وی ادامه داد:خون بند ناف پس از جمع آوری در تانکهای ازت نگهداری می شود و در بانک خصوصی بیش از ۱۸۵ هزار نمونه   و در بانک عمومی بیش از ۵ هزار نمونه خون بند ناف جمع آوری و ذخیره شده است و بزرگترین بانک خون بند ناف در غرب آسیا هستیم.

ضرابی با اشاره به استانها پیشرو در خون بند ناف،متذکر شد: استان خراسان رضوی،البرز،کرمان،آذربایجان غربی و شرقی به عنوان بیشترین دارندگان خون بند ناف در کشور هستند.

وی گفت: بیش از هزار بیمار را پذیرش و ۴۸۵ بیمار را پیوند داده ایم و بیش از ۳۰ بیمار در انواع تالاسمی و سرطان خون از خون بند ناف  تحت درمان قرار گرفتند.

ضرابی با بیان اینکه بیش از ۴۰۰ زورآزمایی بالینی در جهان انجام شده،ابراز کرد:ما نیز در خصوص فلج مغزی در کودکان ۴ تا ۱۴ سال کارآزمایی بالینی انجام داده ایم و بیش از ۵۰۰ تزریق برای این کودکان انجام شده و عارضه ای دیده نشد.

وی ادامه داد: فاز سوم فلج مغزی در آغاز کارآزمایی بالینی قرار دارد.بانک زیستی و پالایشگاه محصولات زایمانی در نظر گرفته شده و از خون بند ناف سلولهای بنیادی و از بند ناف عروق بند ناف و از پرده آمنیوتی به عنوان زخم پوش و از منابع آمنیوتی عصاره آمنیوتی استخراج می شود.

مدیرعامل شرکت بن یاخته های رویان تصریح کرد: ساخت اولین مخزن نگهداری ازت مایع برای نگهداری انواع سلولهای بنیادی از جمله طرح های اجرا شده  است  که در صنایع دارویی،غذایی و پزشکی قابل استفاده است و توسط این شرکت انجام شده است.

وی افزود:  پانسمان زیستی مشتق از پرده جنینی برای زخم پوش کردن انواع سوختگی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

ضرابی با اشاره به برنامه ها و طرح های اجرا شده در این شرکت،متذکر شد: ذخیره سازی بانک بند ناف آغاز می شود و محصول دیگر تولید سرم خون بند ناف است که دارای کاربرد درمانی مورد استفاده قرار می گیرد.

وی اضافه کرد: کول تک یا کنترل هوشمند طرح دیگری است که نمونه های خون بند ناف را از زمان گرفتن نمونه تا مرکز رصد و کنترل می کند.

ضرابی بهره برداری از پروژه پالایشگاه محصولات زایمانی،تقویت بانک عمومی خون بند ناف ،تلاش برای خودکفایی در ملزومات آزمایشگاهی و ارائه محصولات آلوژن از جمله بر نامه های دیگر شرکت فناوری بن یاخته های رویان برشمرد.

در ادامه این برنامه امیرعلی حمیدیه، دبیر ستاد توسعه سلولهای بنیادی در این مراسم گفت:۱۵۰ سال پیش از دوران قاجار ایران از پیشرفت عقب افتاد.

وی ادامه داد: باید محصولات رویان صادرات داشته باشد.توجه کنیم که پزشکی باز ساختی رشد زیادی خواهد کرد

حمیدیه تصریح کرد: این فناوری درآمیخته بین بیولوژیک و مهندسی است.تصادفات رانندگی در دنیا در حال کم شدن است و ماشینها هوشمند می شوند. 

وی متذکر شد: قرار است رشته های مختلف پزشکی از سلولهای بنیادی خون بند ناف استفاده  کنند و خوشحال هستیم پالایشگاه محصولات زایمانی راه اندازی شده و باید بدانیم ۳۷ محصول از ضمائم  زایمان بدست می آید.

حسن مسلمی نائینی،رئیس جهاد دانشگاهی در این مراسم اظهار داشت: زمینه استفاده از سلولهای بنیادی برای درمان بیماری های مختلف فراهم شده است.

وی ادامه داد: ایران جزو کشورهای پیشرو در سلولهای بنیادی قرار گرفته است.یکی از منابع استفاده از خون بند ناف است که به عنوان زباله دور ریخته می شد اما بررسی ها مشخص کرد که حاوی سلولهای بنیادی برای درمان بیماری های مختلف است.

مسلمی افزود: خون بند ناف به عنوان یک پس انداز سلامتی فرزندان محسوب می شود و آینده روشنی در پزشکی باز ساختی ایجاد می کند.

پایان پیام/ر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=11805

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.