• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
12
اقتصادی

یک سوال از مدیران ۳۳ میلیونی/فاصله «خط فقر» کارگر تا «خط رفاه» مدیر چقدر است؟

  • کد خبر : 4076
  • ۰۴ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۰۱
یک سوال از مدیران ۳۳ میلیونی/فاصله «خط فقر» کارگر تا «خط رفاه» مدیر چقدر است؟
مدیری که ماهانه ۳۳ میلیون تومان حقوق بگیرد و مالیات حقوقش بیش از دو برابر دستمزد یک کارگر باشد، چه درکی از خط فقر و حقوق ۲ تا ۳ میلیون تومانی یک خانوار کارگری با هزینه های سرسام آور دارد؟

به گزارش ریاح به نقل از خبرگزاری تسنیم، بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق برای سقف معافیت مالیاتی حقوق در سال ۱۴۰۰، مدیری که ۳۳میلیون تومان یعنی سقف حقوق را بگیرد، باید ۶ میلیون و ۴۵۰ هزار تومان مالیات بپردازد که دریافتی وی ۲۶میلیون و ۵۵۰هزار تومان می شود. این میزان مالیاتی که یک مدیر پرداخت می کند، تقریباً بیش از دو برابر دریافتی یک کارگر است. این مساله عمق فاجعه را در اختلاف طبقاتی بین اقشار ضعیف و برخوردار در کشور نشان می دهد.

در شرایطی که تورم همچنان می تازد، و درخواست های قشر کارگری برای ترمیم دستمزد هم به جایی نمی رسد، به نظر می رسد، قشر مدیران عالی که بالاترین دستمزد و حقوق را هم می گیرند، درکی از مساله خط فقر و وضعیت اسفناک معیشتی یک خانوار کارگری ندارند و نمی توانند حس کنند وضعیت کارگری را که برای تأمین حداقل معاش زندگی خود باید با سخت ترین شرایط ممکن کار کند و در نهایت پایان هر ماه, حقوقی را دریافت کند که کفاف ۱۰ روزش را هم ندهد. بر همین اساس، این مدیران احتمالاً درک درستی از حداقل دستمزدی که می تواند حداقل‌های یک خانوار کارگری را تامین کند، ندارند.

* حداقل هزینه مورد نیاز یک خانوار کارگری در سال ۹۹ حدود ۷ میلیون تومان

هزینه سبد معیشت خانوار در سال ۱۳۹۹ با این مبنا که سرانه مصرف سالانه گوشت قرمز در ایران برای هر نفر ۱۱۴۰ گرم، گوشت سفید ۱۹۲۰ گرم، لبنیات ۷۵۰۰ گرم، برنج ۲۹۰۰ گرم، روغن ۱۱۰۰ گرم و قند و شکر ۱۲۰۰ گرم است، باتوجه به متوسط قیمت هر کیلو گوشت قرمز ۱۲۰ هزار تومان، گوشت سفید (مرغ و ماهی) ۳۰ هزار تومان، برنج ۳۰ هزار تومان، روغن ۱۲ هزار تومان، قند و شکر ۱۰ هزار تومان و لبنیات ۶۸۰۰ تومان است، هزینه مصرف هر ماه یک خانواده چهارنفره برای این چند قلم ماده غذایی برابر با یک ‌میلیون و ۴۲۸ هزار و ۸۰۰ تومان بوده است اما محاسبه مجموع هزینه‌های ماهانه این خانوار بر اساس جدول «هزینه‌های اقلام خوراکی سبد معیشت خانوار براساس قیمت کالاها در دی ۱۳۹۹» بالغ‌بر ۲میلیون و ۲۹۸ هزار تومان می‌شود.

البته به این سبد معیشت باید هزینه مسکن، حمل‌ونقل، ارتباطات، سوخت، پوشاک، بهداشت و درمان، آموزش، تفریحات و سرگرمی، دخانیات و… را نیز افزود که طبق محاسبه کارگروه دستمزد کانون عالی شوراهای اسلامی کار در زمستان ۱۳۹۸ به رقمی بالغ‌بر ۴ میلیون و ۹۴۰ هزار تومان رسیده بود. در حالی که افزایش چند نوبت قیمت کالاها در سال ۹۹ همه آن معادلات را به هم زده است و در زمان حاضر یک خانوار کارگری با درآمد ماهانه حدود سه میلیون تومان که ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان آن فقط هزینه خوراک اعضای خانوار می‌شود باید هر ماه با در نظر گرفتن حداقل هزینه‌کرد برای دیگر اقلام مصرفی خود ازجمله اجاره‌بها حدود یک‌ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، حمل‌ونقل ۴۵۰ هزار تومان، ارتباطات ۲۵۰ هزار تومان، پوشاک ۷۰۰ هزار تومان، آموزش ۳۵۰ هزار تومان، بهداشت و درمان ۱میلیون تومان و سرگرمی ۳۰۰ هزار تومان پرداخت کند که این پرداختی‌ها مجموع هزینه‌های ماهانه را به رقمی در حدود ۷ میلیون تومان می‌رساند. البته تمام این موارد در حداقل ها و حدودی محاسبه شده است.

حال درنظر بگیرید، فشار این هزینه ها بر روی زندگی کارگری است که حقوقش نصف مالیات پرداختی یک مدیر عالی  است.

علی محمد عزیزی، بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران با اشاره به اینکه کارگران قامتشان زیربار فقر و مشکلات خم شده و عزت آنان نشانه گرفته شده است گفت: دولت جز شعار هیج گاه به وعده خود در راستای خدمت به قشر کارگری جامه عمل نپوشانده، فاصله عمل تا شعار از زمین تا آسمان تناقص دارد، کدام وعده عملیاتی شده است، معیشت،؟؟

عزیزی افزود: بیش از ۹۵ درصد جامعه کارگری کشور بدون امنیت شغلی بوده و زندگانی را پر از فشار و استرس مضاعف از بلایای طبیعی و غیر طبیعی تجربه می‌کنند، از سوی دیگر کارگران از لحاظ خط فقر در بدترین وضعیت موجود قرار دارند.

بازرس مجمع عالی نمایندگان کارگران با بیان اینکه قانون کار بسیار کهنه و قدیمی است افزود: مجلس به عنوان وکیل مردم در خانه مردم و در کمسیون های کارگری هنوز نتوانسته به این مهم سامانی بخشیده و در دستور کار قرار دهد و سالهاست اصلاح این قانون معطل مانده است. تأمین اجتماعی که سرمایه گران بهای کارگر و کارفرمایان است در همه جای دنیا توسط این دو قشر اداره می شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته سه جانبه گرایی در تعیین مزد رعایت نشد گفت: اگر سه جانبه گرایی به معنای واقعی کلمه تعریف شده است، نتیجه عدم امضا نمایندگان کارگران در مزد ۹۸ برای ۹۹ چه شد؟ کارگری که نه پشتوانه شخصی دارد و نه دولتی, چگونه می تواند مثبت فکر کند, مجبور است که از کارش بزند.

عزیزی بیان کرد: کارگران بارها به عنوان ستون فقرات تولید ثابت کرده اند که نسبت به انقلاب حساسیت هایی دارند, تلاش های بسیاری برای کشور کرده اند اما همواره سهمشان از زندگی سختی ها و دشواری ها بوده و روز به روز سفره هایشان کوچکتر شده است.

وی ادامه داد: کارگران تابع قانون کار آرزوی تجربه یک روز بی دغدغه فکری را دارند, دولت با تبیین سیاست های غلط باعث عمق شکاف شریف ترین قشر کشور شده است.

عزیزی ادامه داد: کارگرانی که حقوق زیر۲ میلیونی با خط فقر۱۰میلیونی را تجربه می کنند, هرگز نمی توانند شاداب باشند, در حال حاضر امیدواریم مجلس و دولت با نظر مساعد تشکلهای کارگری به نتیجه ای کارآمد برای این قشر سرنوشت ساز در عرصه های مختلف برسند و شاهد دستمزدی در شأن کارگران باشیم.

 وی با بیان اینکه کارگران حدود یک سال منتظر تصمیم برای دستمزد بوده اند گفت:امیدواریم دستمزدی برای سال ۱۴۰۰ تعیین شود که زندگی کارگران را دچار مشکل نکند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=4076

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.