• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خبر داد:

کاهش ۳۰ درصد بستری بیماران کرونا در استان اصفهان

  • کد خبر : 2858
  • ۱۳ آذر ۱۳۹۹ - ۹:۴۲
کاهش ۳۰ درصد بستری بیماران کرونا در استان اصفهان
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در ۱۰ روز گذشته ورودی اورژانس‌ها در سطح استان بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش داشته و بیماران بستری در داخل استان نیز بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش داشته است.

به گزارش ریاح، بهروز کلیدری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به وضعیت کرونا در ۱۰ ماه گذشته در استان اصفهان اظهار داشت: باید از سه گروه در رابطه با اجرای محدودیت‌ها در استان اصفهان تقدیر کرد؛ گروه نخست اصناف هستند که با وجود شرایط بد اقتصادی به بهبود وضعیت ما در داخل استان کمک کردند و گروه دوم سیاست‌مداران ستاد کرونا در استان در عملیاتی کردن محدودیت‌ها و گروه سوم مردم در همراهی با اجرای پروتکل‌ها به ویژه محدودیت‌های شبانه که بسیار در استان اصفهان تأثیر داشته است.

خروجی همراهی‌های اصناف، سیاست‌مداران و مردم منجر به یک اتفاق خوب شد و در ۱۰ روز گذشته ورودی اورژانس‌ها در سطح استان بین ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش داشته است و بیماران بستری در داخل استان نیز بین ۲۵ تا ۳۰ درصد کاهش داشته است.

در روزهای آخر آبان ماه به روزهای بسیار خطرناک و بحرانی نزدیک شده بودیم و تعداد بیماران بستری در روزهای پایان آبان ماه به عدد ۲ هزار و ۲۰۰ رسیده بود، اگر ۳۰۰ بیمار دیگر به این آمار اضافه شده بود به شکنندگی ساختار درمان نزدیک شده بودیم و با محدودیت هایی که اعمال شد امروز صبح هزار و ۵۵۰ بیمار بستری در استان اصفهان داریم که در حوزه بستری نزدیک به ۳۰ درصد کاهش داشته‌ایم و این امر نشانه کاهش چشمگیر میزان بستری‌ها است.

اجرای محدودیت‌ها فرصتی برای تنفس کادر درمان شد

در حال حاضر در بیمارستان الزهرا (س) فضای کمتر از ۴۰۰ بیمار را به عنوان مرکز اصلی تجربه می‌کنیم، این امر منجر به تنفسی برای کادر درمان است، اگر ما در همین مسیر حرکت کنیم به زودی به آمار و اعداد قابل قبول‌تری در استان دست پیدا می کنیم.

آثار محدودیت‌های اعمال شده در دو هفته گذشته را در هفته آینده شاهد خواهیم بود، امیدوار هستیم با این روند تا آذرماه آمار و ارقام کمتری را در استان اصفهان در ابتلا، بستری و مرگ تجربه کنیم.

چنانچه بعد از این محدودیت‌ها مردم شرایط را مانند اردیبهشت عادی بپندارند، موج‌های شدیدتری در انتظار استان اصفهان خواهد بود، در شرایط فعلی امکان مهار و کاهش مبتلایان وجود دارد، مردم باید فاصله‌گذاری اجتماعی، استفاده از ماسک و شستن دست را توجه ویژه به آن داشته باشند.

محدودیت زمانی برای اصناف در نظر گرفته شود

اصراری بر اعمال محدودیت‌های شدید برای اصناف و واحدهای اقتصادی نداریم، دانشگاه علوم پزشکی پیشنهاد می‌دهد که بازگشایی اصناف به صورت مرحله‌ای انجام شود و محدودیت زمانی برای آن‌ها در نظر گرفته شود.

در آبان بیشتر بیماران به صورت خانوادگی بستری می‌شدند این افراد در جمع‌های خانوادگی مبتلا می‌شدند بنابراین محدودیت‌های شبانه اگر دورهمی‌های خانوادگی را محدود می‌کند، باید سیاست‌گذاران کلان در کشور و استان توجه جدی به آن داشته باشند و محدودیت‌های شبانه همچنان در داخل استان اصفهان باقی بماند تا گسترش بیماری را در داخل خانوداه‌ها کمتر ببینیم.

از ابتدای اسفند ماه تا روز گذشته ۶۳ هزار و ۵۰۰ بیمار در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان بستری شده‌اند، از این تعداد بیمار حدود ۶ هزار و ۷۰۰ نفر بیمار قطعی و مشکوک فوت شده‌اند که بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ نفر مثبت کرونا بوده‌اند.

از کل بیماران مبتلا به کرونا ۲.۷ درصد در استان اصفهان فوت شده‌اند اما در بیماران بستری این عدد بین ۱۰ تا ۱۲ درصد است، در ۱۰ روز ابتدای آذر ماه آمار مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا نسبت به ۱۰ روز اول آبان ماه ۱۵ درصد کاهش داشته است، انتظار این است که آثار کاهش مرگ و میرها را در نیمه دوم آذرماه بیشتر تجربه کنیم.

فوت ۱۱ مادر باردار از ابتدای شیوع کرونا تاکنون

۶۵۰ مادر باردار مبتلا به کرونا در استان اصفهان شناسایی شده است، از این تعداد ۱۱ مادر باردار در طی این مدت به علت کرونا جان خود را از دست داده‌اند.

شرایط بسیار شکننده است، نگاه عادی به شرایط تجربه تلخ تیر، مرداد و شهریور را برای ما ایجاد خواهد کرد، اگر مردم پایبندی خود را به قوانین و پروتکل‌ها حفظ کنند، شرایط قابل قبول می‌شود.

از ابتدای اسفند ماه تاکنون از کادر درمان ۴ هزار و ۴۰۰ نفر به کرونا مبتلا شده‌اند، تاکنون ۱۲ نفر مدافع سلامت در اصفهان در رده های مختلف شغلی شهید شده‌اند.

از کل مبتلایان به کرونا در استان اصفهان ۳۰ هزار نفر مرد و ۲۶ هزار نفر زن بهبودیافته و ۳ هزار و ۸۰۰ نفر مرد و ۲ هزار و ۹۰۰ نفر زن فوت شده‌اند، از ابتدای کرونا تاکنون ۱۶۶ نفر بیمار زیر ۱۸ سال مبتلا به کرونا در مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان جان خود را از دست داده‌اند.

در آبان ماه با توجه به سیر صعودی بیماران در بیمارستان‌های تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اصفهان آرایش جدیدی برای بستری بیماران تعریف شده است، بیمارستان‌های الزهرا (س)، شریعتی، صدوقی، میلاد، عسگریه، عیسی بن مریم مشمول این طرح شدند.

از هزار و ۳۰۰ بیماری که در روزهای آبان ماه به صورت میانگین در شهر اصفهان بستری شده‌اند، ۳۰۰ بیمار در بخش خصوصی و خیریه و مابقی در بیمارستان‌های دولتی بوده‌اند.

۱۱ آزمایشگاه خصوصی در اصفهان تست کرونا می‌گیرند

در حال حاضر در کنار آزمایشگاه‌های دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در طی این مدت به ۱۱ آزمایشگاه خصوصی مجوز دادیم و تست کرونا می‌گیرند، در آبان ماه در برخی از روزها تا ۳ هزار تست گرفته می‌شد و تا ۶۰ درصد از تست‌ها یعنی هزار و ۸۰۰ بیمار را تجربه می‌کردیم و به صورت میانگین این روزها هزار و ۵۰۰ تست در استان اصفهان انجام می‌شود که در این زمینه ظرفیت بیشتری داریم اما مراجعات کم است، از این میزان حدود ۵۰۰ بیمار در روز شناسایی می‌شوند.

این روزها ۳۰ درصد از تست‌های کرونا مثبت است و در آبان ماه این آمار به ۶۰ درصد رسیده بود و این یک نشانه خوب است، اگر مجموعه‌ای درخواست اجرای تست پی سی آر را داشته باشد، ما همکاری لازم را خواهیم داشت تا این تست‌ها را راه اندازی کنند.

مجموعه دانشگاه آزاد این روزها به شدت متقاضی آن است که یک آزمایشگاه مولکولی راه‌اندازی کند، باید توجه داشت که شاید این امر سرمایه‌گذاری منطقی نباشد.

۱۲ درصد از تست‌های کشور در داخل استان اصفهان انجام می‌شود

استان اصفهان از اولین استان‌هایی بود که به بخش خصوصی اجازه تست پی سی آر داد، در آبان ماه در کشور روزانه ۲۵ هزار تست گرفته می‌شد که ۳ هزار از آن در استان اصفهان بود، یعنی ۱۲ درصد از تست های کشور در داخل استان اصفهان انجام می‌شد و این ظرفیت همچنان در استان برقرار است و می‌توانیم این ظرفیت را بالا ببریم.

بر اساس آمارها ۹۰ درصد پروتکل‌ها در استان اصفهان رعایت می‌شود و همه خطر را احساس کردند، استان اصفهان جزو استان‌های پیشتاز در طرح شهید حاج قاسم سلیمانی است، در حال حاضر یک هزار تیم در استان اصفهان غربالگری خانه به خانه را دنبال می‌کنند، این تیم‌ها محله‌محور بیماران را شناسایی می‌کنند.

ثبت بیماران کرونایی در سامانه وزارت بهداشت

کیت‌های سریع در اختیار این تیم‌ها قرار دارد، در این طرح اقدامات بعدی برای مراقبت از این بیماران در دستور کار قرار دارد و مشخصات فرد از همان لحظه وارد سامانه وزارت بهداشت می شود و بیمارانی که به مراکز ۱۶ ساعته مراجعه می‌کنند و تست گرفته می‌شود این گروه از افراد هم شناسایی و اطلاعات آن‌ها نیز وارد سامانه می‌شود و گروه سوم بیمارانی است که به مطب‌های خصوصی مراجعه می‌کنند، پزشکان در مطب‌ها اطلاعات بیماران را حتی اگر از نظر بالینی علایم کرونا را داشته باشند در سامانه ارسال می‌کنند.

در این طرح دامنه قطعی بیماران مشکوک و قطعی محدود می‌شود، بعد از اینکه افراد بیمار شناسایی شدند یک پیامک اولیه اخطار به فرد ارسال می‌شود که دوره محدودیت را سپری کند و از منزل خارج نشوند، اگر فرد از محدودیت خارج شود، اخطار دوم با تهدید به مراجع قضایی فرستاده می‌شود و اخطار سوم با مرجعیت قوه قضائیه ارسال می‌شود و فرد به دلیل تهدید سلامتی مردم تحت پیگرد قانونی قرار می‌گیرد.

بیشتر شهرستان‌های استان اصفهان وارد محدوده نارنجی و زرد شده‌اند

محدودیت‌ها بسیار موثر بوده است و منجر به کاهش مبتلایان در حوزه بستری و کاهش مرگ و میرها در استان اصفهان شده است، قبل از شروع محدودیت‌ها بیشتر شهرستان‌های استان در وضعیت قرمز قرار داشت و در حال حاضر بیشتر شهرستان‌ها وارد محدوده نارنجی و زرد شده‌اند و ۴ شهرستان در وضعیت قرمز قرار دارند.

موج بیماری از مرکز استان به تدریج در شهرستان‌ها توسعه پیدا کرد، شهرستان‌های استان اصفهان با توجه شرایط اقلیمی موج کرونا را تحمل کردند، در این زمینه برداشت محصول، تجمعات، ورود کارگران فصلی دیگر استان‌ها به شهرستان‌ها، مراسم‌های عزا و عروسی در این زمینه تأثیرگذار بوده است.

در یک مراسم در سمیرم ۱۱۲ نفر به کرونا مبتلا شدند که ۷۰ نفر بستری و ۳ نفر فوت شدند، این اتفاقات در شهرستان‌های مختلف موج‌ها را تأخر و تقدم ایجاد می‌کند، برآورد ما این است که در شهرستان‌های قرمز با رعایت محدودیت‌ها از محدوده قرمز خارج می‌شوند.

جمعیت شمال استان نسبت به دیگر شهرستان‌ها مسن‌تر است

جمعیت شمال استان نسبت به دیگر شهرستان‌ها مسن‌تر است، بیشتر این افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند و سبب شدت ابتلا می‌شود و مرگ و میرها را افزایش می‌دهد و اعمال  ادامه محدودیت‌ها در این شهرستان‌ها مورد تأکید است.

در حال حاضر دو داروی ضد ویروس رمدسیور و فاویپیراویر در دنیا مورد تأیید است، رمدسیور جنجال بسیاری در چند ماه گذشته در دنیا به پا کرد و اثربخشی آن مورد نقدهای مختلف قرار گرفت، داروی فاویپیراویر نیز عوارض زیادی دارد و تمایل به مصرف آن این روزها کاهش یافته است.

داروی رمدسیور تنها ۳.۵ روز بستری بیمارستان را کاهش می‌دهد و مرگ و میر را کاهش نمی دهد، تجویز این دارو به صورت غیر عادی مشکلات زیادی را ایجاد می‌کند اما در بررسی‌های انجام شده در گروه های علمی برخی اثرات منفی و برخی اثرات مثبت این بیماری گزارش می‌شود.

برای تجویز این داروها باید بیماری زمینه‌ای بیماران مورد توجه واقع شود، یک دارو برای هر بیماری استفاده نمی‌شود، در شهریور ماه درخواست‌های زیادی برای رمدسیور از سوی گروه‌های اجتماعی مختلفی داشتیم که خواسته درستی نبود و برخی از این افراد پایگاه‌های مهم اجتماعی هم داشتند و مکرر با درخواست های آن‌ها مواجه بودیم در صورتی که تجویز این دارو مواجه با مرگ آن بیمار بود.

بازار سیاه داروی رمدسیور در اصفهان

در دو ماه پایانی تابستان بازار سیاهی در داروی رمدسیور در اصفهان ایجاد شد، هر یک ریال اصلی از این دارو در برخی مواقع به ۷۰ میلیون تومان فروختند و این در حالی است که قیمت اصلی این دارو کمتر از دو میلیون تومان است و باید یک فرد در بازار سیاه ۴۲۰ میلیون تومان برای ۶ آمپول باید پرداخت می‌کرد.

بعد از ۱۰ ماه از تجربه بیماری در استان اصفهان به این نتیجه رسیدیم که آن چیزی که به بیماران کمک می‌کند مراجعه به موقع به مراکز درمانی، حمایت خوب تنفسی و تأمین اکسیژن به اندازه مورد نیاز و مراقبت از بیماری‌های همراه بیمار در کنترل بیماری و کاهش مرگ و میر بسیار مؤثر است.

بیش از ۲۰ جلسه از ابتدای کرونا با بزرگان علمی در داخل استان برگزار کردیم، این گروه وضعیت بیمارستان‌ها را رصد می‌کنند و بر اساس آن و با توجه به شرایط استان، پروتکل‌های کشوری را تعدیل می‌کنند.

بیش از ۷ هزار مطب در اصفهان وجود دارد و پروتکل‌ها مرتب ابلاغ می‌شود، در ابتدای اسفند ماه نزدیک ۳۰۰ پزشک عمومی را جمع آوری کردیم و آموزش‌های اولیه برای آن‌ها گذاشتیم و در کنار آن به صورت مجازی آموزش‌های متعدد برای آنها برگزار شد.

راه‌اندازی اولین «سلامت‌کده» حوزه طب سنتی در اصفهان

طب سنتی در دنیا پذیرفته شده است، در این زمینه باید توجه داشت که افراطی‌گری در هر دو حوزه سنتی و آکادمیک امری اشتباه است، اگر در طب سنتی بر مبنای علمی حرکت می‌کنند باید اجازه فعالیت به آن‌ها داد، اگر در طب سنتی اجازه فعالیت می‌دهیم افراد باید بدانند که پاسخگوی عملکردشان باشند.

با توجه به راه‌اندازی اولین «سلامت‌کده» حوزه طب سنتی در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، در این مرکز فارغ‌التحصیلان آکادمیک طب سنتی فعالیت دارند و مبتنی بر مستندات خاصی حرکت می‌کنند و سعی می‌کنیم طب سنتی را بر اساس این قالب‌ها ساماندهی کنیم و سعی داریم در شهرستان‌های بزرگ استان نیز مرکز طب سنتی با افرادی که صلاحیت آن را دارند، راه اندازی کنیم.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=2858

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.