• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
4

چاقی ۲۱ درصد از دانش‌آموزان اصفهانی

  • کد خبر : 12053
  • ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷
چاقی ۲۱ درصد از دانش‌آموزان اصفهانی
معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه ۲۱درصد دانش آموزان اصفهانی دچار اضافه وزن و چاقی هستند، از اجرای پروژه‌های کنترل اضافه وزن و چاقی دانش‌آموزان در سال تحصیلی جاری خبر داد.

به گزارش ریاح نیوز، آذرکیوان امیرپور معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان، در خصوص اهمیت ورزش دانش‌آموزان و تأثیر کرونا بر آن، اظهار کرد: در سند تحولی که در ابتدای همه‌گیری کرونا ارائه شد، تمرکز زیادی بر کنترل وزن دانش‌آموزان و اضافه وزن آن‌ها شده بود، بنابراین میزان اضافه وزن دانش‌آموزان بررسی شد. بر اساس آمار در سطح استان اصفهان تا امروز ۲۱ درصد چاقی و اضافه وزن در بین دانش‌آموزان وجود دارد.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: میزان چاقی در دختران و پسران تقریباً یکسان بود، اما آمار دختران کمی بالاتر بود. لازم است خانواده‌ها و دانش‌آموزان نسبت به چاقی توجه و حساسیت بیشتری داشته باشند.

وی با بیان اینکه ریشه تمام فعالیت‌های تربیت ‌بدنی و سلامت در داخل مدرسه است، گفت: تعطیلی مدارس و در نتیجه کلاس‌های غیرحضوری ورزش دانش‌آموزان به دنبال شیوع کرونا در بی‌تحرکی کودکان نقش پررنگی داشته است، اما نمی‌توان گفت در این زمان به‌صورت ۱۰۰ درصدی تحرک دانش‌آموزان از بین رفته، چراکه تلاش‌های بسیاری انجام شد تا با کمک معلمان، والدین و با بهره‌گیری از فضای مجازی و چالش‌های ورزشی گوناگون تا حد بالایی نیاز دانش‌آموزان به تحرک بدنی تأمین شود. ضمن اینکه هیچ گزینه‌ مناسبی برای جایگزین شدن با ورزش عملی وجود ندارد و بازده کلاس‌های ورزش حضوری در مدارس نسبت به کلاس‌های مجازی متفاوت است.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان با اشاره به تمهیدات آموزش و پرورش برای جلوگیری از چاقی دانش‌آموزان، توضیح داد: از نیمه شهریورماه ۹۹ هم‌زمان با بازگشایی مدارس پروژه ملی کنترل وزن و چاقی دانش آموزان به‌منظور غربالگری، شناسایی و مشاوره دانش‌آموزان دارای اضافه وزن و چاق تحت عنوان طرح کوچ کلید خورد. در این طرح با مشارکت مدیران، معلمان و نظارت مربیان درس تربیت ‌بدنی، سنجش شاخص توده بدنی انجام و دانش‌آموزان دارای اضافه‌وزن و چاقی شناسایی‌ شدند.

وی درباره هدف طرح کوچ، گفت: پس از شناسایی دانش‌آموزان دارای اضافه وزن با برنامه‌های برنامه‌ریزی شده در طول سال تحصیلی تا پایان اسفندماه، دانش‌آموزان نسبت به کنترل وزن و ایجاد سبک زندگی سالم تشویق می‌شدند. طرح کوچ با این هدف آغاز شد که در هر سال سه درصد از میزان چاقی دانش‌آموزان کاسته شود، همچنین اگر دانش‌آموزی لاغری مفرط داشته‌ باشد نیز شامل این طرح شود.

امیرپور اضافه کرد: طرح کوچ به‌عنوان طرحی برای کنترل وزن و چاقی دانش‌آموزان، گام بزرگی برای تصحیح الگوی زندگی و افزایش تحرک دانش‌آموزان بود، البته غربالگری صحیح شاخص توده بدنی دانش آموزان، همه ‌ساله در آغاز سال تحصیلی انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته طرح سواد حرکتی را اجرا کردیم که یکسری حرکات پایه حرکتی، ورزشی در ابتدای سال تحصیلی مقطع ابتدایی انجام و ثبت شد تا میزان پیشرفت دانش آموزان در مقاطع ابتدایی با افزایش فعالیت‌های ورزشی‌شان تا پایان اسفندماه بررسی شود. سعی کردیم به هر صورت یکسری فعالیت‌ها را به‌ویژه برای دانش‌آموزانی که در منازل بودند و آموزش غیرحضوری داشتند پیش‌بینی کنیم تا دانش‌آموزان ابتدایی کمتر با مشکلات کم‌تحرکی مواجه شوند.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان درباره طرح‌های ویژه سال تحصیلی جاری، تصریح کرد: با توجه به اینکه امسال مدارس حضوری شده، طرحی را با عنوان طرح پاک برنامه‌ریزی کردیم که در این طرح نگاه ویژه‌ای به حوزه تربیت بدنی و درس تربیت بدنی خواهد شد.

وی ادامه داد: در راستای افزایش فعالیت بدنی دانش آموزان، توسعه فضاهای ورزشی به‌خصوص در مدارس دخترانه را تحت عنوان کلاس درس تربیت بدنی داریم که در این طرح اگر مدرسه‌ای فضایی داشته باشد ما آنجا را مجهز و ایمن‌سازی کنیم و وسایل ورزشی، دیواره صخره‌نوردی بارفیکس و طناب در آن محل قرار می‌دهیم تا دانش‌آموزان بتوانند از آن فضاها در طول روز در مدارس حتی در خارج از زنگ تربیت بدنی و در خارج از ساعت مدرسه به آن امکانات دسترسی داشته باشند و از آن‌ها استفاده کنند.

امیرپور از ایجاد فضاهای مجهز ورزشی در مدارس خبر داد و گفت: در حال برنامه‌ریزی حدود ۸۰ فضای ورزشی و ۴۵ زمین چمن مصنوعی هستیم که تا دهه فجر در مدارس به بهره‌برداری خواهند رسید، قصد داریم برای‌ دانش‌آموزان چمن مصنوعی، زمین ساحلی و سالن ورزشی درون مدرسه‌ای ایجاد کنیم.

وی در پاسخ به این‌که آیا همه مدارس از این طرح بهره‌مند می‌شوند؟ افزود: با توجه به فضاهایی که در مدارس وجود دارد این امکانات به وجود می‌آید، اما آن مدارسی که فضا برای ایجاد چنین موقعیت‌هایی ندارند باید از سالن‌های ورزشی هم‌جوار استفاده کنند. قطعاً نمی‌توانیم به سراغ همه مدارس برویم و این موضوع با توجه به مدارسی که توانایی دارند آغاز شده است.

معاون تربیت بدنی و سلامت اداره کل آموزش و پرورش استان خاطرنشان کرد: امسال حدود ۱۱۰ مدرسه را به فضاهای ورزشی مجهز خواهیم کرد تا دانش‌آموزان بتوانند در زنگ تربیت بدنی از فضایی استاندارد برای فعالیت‌های ورزشی خود بهره ببرند.

انتهای خبر/ م ک/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=12053

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.