• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
5
حجت الاسلام بلک:

وقف از دیرینه‌ترین سنت های اسلام است

  • کد خبر : 2029
  • ۲۷ مهر ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۴
وقف از دیرینه‌ترین سنت های اسلام است
مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: وقف از دیرینه‌ترین سنت های اسلامی و نبوی است که در همه ادیان نیز مشاهده می‌شود.

به گزارش ریاح نیوز، حجت‌الاسلام محمدحسین بلک مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان ضمن تبریک آغاز دهه وقف امسال با بیان اینکه موضوع وقف یکی از دیرینه‌ترین سنت های اسلامی و نبوی است که ریشه‌های عمیقی در روایات و احادیث اسلام دارد، اظهار کرد: البته این رفتار یکی از سیره‌های مستمر انسانی است به طوری که از دیرباز و تا امروز در همه اقوام و ملل و مذاهب گوناگون وجود داشته که افرادی از داشته‌های خود برای افرادی در آینده و شرایط پیش رو بخشش کنند.
جامع‌ترین این رفتار در اسلام مطرح شده که این مساله به نوعی معامله با خدا تلقی شده، از دیدگاه اسلامی به این معناست که خداوند این مال را به من داده بود، آن را مجدد به خدا برگرداندم تا نیازمندان از آن استفاده کنند.


وقف معامله با خداست
وقف در اسلام علاوه بر رفع دغدغه‌های اجتماعی به نوعی اقدام خداپسندانه و معامله معنوی محسوب می‌شود، این اقدام اجر معنوی نیز دارد و حتی پس از مرگ واقف نیز این اموال میتواند برای واقف تاثیر مثبت داشته باشد.
از دیدگاه اجتماعی نیز امروزه شاهد تاثیر وجود موقوفات بزرگ در زندگی عموم شهروندان هستیم، محدوده‌های اجتماعی موقوفات زوایای زیادی دارد که از آن جمله احصاء ۸۰۰ نیت است که نیاز عمومی و اختصاصی جامعه اسلامی را تاکنون برطرف کرده است.
در حال حاضر ضروری است که واقفان نیاز روز را در نظر بگیرند، البته این به این معنا نیست که در گذشته واقفان به این مهم توجه نداشته‌اند، واقفان در گذشته دغدغه ها را به خوبی احصا کرده‌اند و به مورد وقف کرده اند.
امروز ما نیازهای روز را احصاء کرده و با واقفان در میان می‌گذاریم، البته باید توجه داشت که ۸۰۰ نیتی که در گذشته احصا شده امروز تغییر شکل داده اما همان نیت نیاز است.
امروز هم می‌توان از نیت های گذشته استفاده کرد، برای مثال در گذشته نیات برای حمام در حوزه بهداشت داشته‌ایم که این نیاز در حال حاضر وجود ندارد و معادل آن با توجه به شیوع کرونا نیاز به تامین تجهیزات بهداشتی داریم.
در بازه‌ای از زمان با فراوانی وقف در یک موضوع روبرو می‌شویم، برای مثال در بازه‌ای از زمان وقف برای راهاندازی سرای سالمندان را داریم و این در حالی است که بنا بر اعلام سازمان بهزیستی سرانه سالمندان در شرایط فعلی مازاد بر جمعیت سالمندان است اما در بخش‌هایی مانند کودکان بی سرپرست و بد سرپرست دچار کمبود فضا هستیم که این موضوع را اطلاع‌رسانی می‌کنیم.


کودکان را با ادبیات کار خیر آشنا کنیم
برای ترویج فرهنگ وقف باید کودکان را با ادبیات کار خیر و احسان و نیکوکاری پرورش دهیم، همچنین همه باید توجه داشته باشند که هر آنچه قابل دوام است را می‌توان وقف کرد و در این زمینه افرادی که کتاب دارند می‌توانند آنها را وقف کنند.
در خصوص وقف‌های جدید به ویژه وقف پول، باید توجه داشت که پول مصرفی است اما می‌توان با وقف درآمد محلی این امر را مستمر ساخت.
در خصوص برنامه‌های در دستور کار اوقاف اصفهان برای گرامیداشت دهه وقف نیز بهره برداری از پروژه‌های عمرانی در بقاع متبرکه و امامزادگان به عنوان محل آمد و شد مردم، محلی برای گردشگری‌های مذهبی، رونق فضاهای فرهنگی، توسعه ابعاد اقتصادی و … از جمله برنامه‌های در دستور کار است.
برای این امر الحاق رواق امام سجاد (ع) به امامزاده سید محمد خمینی‌شهر، توسعه در بقاع آران و بیدگل و کلنگ زنی چند مورد توسعه رواقهای حرم‌های مطهر از جمله این پروژه‌های عمرانی است.
نیروگاههای خورشیدی در بقاع متبرکه نیز از دیگر پروژه‌های قابل بهره برداری در دهه وقف است و ظرفیت این پروژه ها ۳۵۰ کیلووات با سرمایه‌گذاری اوقاف است و این امر میتواند الگویی برای مصرف و یا تولید انرژی باشد.


بهره برداری از ۲۰۰ پروژه تجاری در دهه وقف امسال
در خصوص بهره برداری از پروژه‌های تجاری اوقاف، در این زمینه ۲۰۰ پروژه قابل بهره برداری در دهه وقف امسال داریم.

طی یک سال گذشته با مشارکت مرکز علمی – پژوهشی رویان مرکز دامپروری را راه‌اندازی کردیم، در این مرکز زایشهای اولیه‌ای صورت گرفته که در نوع خود بی نظیر است.
فرصت‌های سرمایه گذاری زیادی را در موقوفات استان اصفهان داریم، این ظرفیت در ارتباط با گردشگری، دامپروری و کشاورزی و تجاری است که همه این فرصت‌ها در قالب دفترچه ای تدوین شده و در اختیار سرمایه‌گذاران قرار میگیرد.

راه‌اندا‌زی جایگاه های سوخت از دیگر برنامه‌های در دستور کار دهه وقف امسال در استان اصفهان است، این جایگاه ها بر اساس اعلام نیاز شرکت پخش فرآورده‌های نفتی این جایگاه‌ها راه اندازی خواهد شد.
تجلیل از برترین‌های مسابقات قرآن را نیز از دیگر برنامه های اوقاف استان اصفهان در دهه وقف است و همچنین از هیئات مذهبی که در سال جاری با توجه به شرایط ویژه موجود همکاری خوبی را داشتند قدردانی می‌کنیم.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=2029
  • ارسال توسط :
  • منبع : روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان
  • 174 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.