• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان:

نرخ بیکاری استان اصفهان به زیر ۱۰ درصد رسیده است

  • کد خبر : 6383
  • ۱۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۴
نرخ بیکاری استان اصفهان به زیر ۱۰ درصد رسیده است
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان گفت: نرخ بیکاری در این استان از ۱۴.۴ درصد در سال ۹۷ به زیر ۱۰ درصد در سال جاری رسیده است.

به گزارش ریاح، سید حسن قاضی‌عسگر معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار اصفهان اظهار داشت: با پیگیری‌های صورت گرفته نرخ بیکاری در استان تک رقمی شد و سیاست‌هایی در پیش گرفته تا شاهد توسعه پایدار در سطح استان باشیم.

تغییر اقلیم سال‌هاست استان را در بر گرفته و موجب خشکسالی و کاهش بارندگی و به تبع آن مشکلات متعدد برای هم استانی‌ها بوجود آمده است و لذا توسعه طرح‌های کم‌آب‌بر و طرح هایی که میزان مصرف آب و آلایندگی کمتر داشته باشند، در دستور کار قرار دارد.

توسعه گردشگری از جمله طرح‌هایی بود که در دستور کار قرار داشت ولی با شیوع کرونا این صنعت ضربه خورد و نشان داد نباید همه تخم مرغها را در یک سبد قرار دهیم.

تشکیل منطقه علم و فناوری از دیگر اقداماتی است که  تشریح اقدامات صورت گرفته و نتایج به دست آمده در یک جلسه خبری دیگر به صودت مفصل تبیین خواهد شد.

طرح شهرک و منطقه صنفی پوشاک، کیف و کفش در سالهای اخیر مطرح شد و ۱۰۰ هکتار به این عرصه اختصاص یافت و فروش کیف و کفش در کمشچه در نظر گرفته‌شد؛ همچنین فعالیت خوبی در خصوص راه‌اندازی شهرک تخصصی شیمی‌پارک در شهرضا، شهرک صنعتی خصوصی طلا و جواهر و ناحیه صنفی طلا و جواهر با مسوولیت شهرداری اصفهان انجام شده است و در این خصوص مراحل اخذ مصوبه شورای برنامه ریزی و اختصاص زمین برای این طرح در حال پیگیری است.

با توجه به مشکل قطع برق در بخش واحدهای تولیدی، در این خصوص ۲ جلسه با مسوولان برق برگزار شده است و مشکلات بخش صنعت به ویژه صنایع شیمیایی در زمان قطع برق اطلاع‌رسانی شده است و از سه شرکت توزیع برق شهرستان، توزیع برق استان و برق منطقه‌ای خواسته شد تلاش خود را برای کاهش خلموشی‌ها به‌کارگیرند‌.
این مشکل به واسطه تحریم‌ها و برخی به واسطه سوء مدیریت در تولید برق و پرداخت بدهی شرکت‌های خصوصی تولید کننده برق بوجود آمده است.

البته برنامه‌ای تدوین شده است تا کسانی که تولید برق و انرژی خورشیدی دارند بتوانند با قیمت مناسب به تولید کنندگان رمز ارز بفروشند و این طرح قطعا می‌تواند باعث علاقه‌مندی تولیدکنندگان انرژی خورشیدی شود.

چاره‌ای جز گسترش برق خورشیدی نداریم و در این میان تنها راه افزایش قیمت خرید انرژی پاک است  تا بخش خصوص انگیزه حضور در این عرصه را داشته باشد.

متاسفانه بعد از جدی شدن تحریم‌ها و افزایش قیمت دلار به دلیل اینکه نرخ خرید تضمینی انرژی افزایش نیافت سرمایه‌گذاران رغبتی برای حضور در این  عرصه نداشتند و اگر این مساله درست محاسبه شود و افزایش قیمت در این بخش ایجاد شود، زمینه حضور سرمایه‌گذار در این بخش بیشتر می‌شود و بر این اساس لازم است سیاست‌های دولت عوض شود.

با توجه به ضرورت استفاده بهینه از آب، برق، گاز و انرژی در بخش‌های مختلف، بیش از ۲۲۰ هکتار کشت گلخانه‌ای در اصفهان وجود دارد و در سالهای اخیر بحث گلخانه‌های خودپایدار مطرح شده است.

لازم است کشاورزی اقتصادی در جامعه نهادینه شود، یک شرکت کشاورزی با حدود ۲هزار و ۴۰۰ هکتار در سمیرم با حضور سرمایه گذار داخلی و خارجی الگوی  کشاورزی اقتصادی را با مصرف کمترین میزان آب و ایجاد باغات با ارزش افزوده بالا با تولید نوع خاصی از گردو، فندق، پسته و بادام در معرض دید کشاورزان قرار داده است.

با توجه به ضرورت اصلاح الگوی کشت متناسب با وضعیت آبی استان، مصرف آب باید مدیریت شود و بر همین اساس لازم است همانگونه که شرکت ملی توزیع برق وجود دارد، شرکت ملی توزیع آب با الگوگیری از روندی که در کشور چین رقم خورده است، تشکیل شود تا با برنامه‌ریزی دیگر شاهد نباشیم بر اثر سیل ۱۴ میلیارد متر مکعب آب باران به خلیج فارس ریخته شود در حالی‌که استانی مثل اصفهان با کمبود آب مواجه است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=6383

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.