• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
5
اختصاصی

مقدرات در شب بیست و سوم به امضای امام زمان(عج) می رسد

  • کد خبر : 6191
  • ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۹
مقدرات در شب بیست و سوم به امضای امام زمان(عج) می رسد
حجه الاسلام سید محمد صادق ابطحی: شب قدر برای همه دعا کنید. اگر در این اجتماعی که تشکیل می شود یک نفر دعایش به هدف اجابت برسد یعنی دل شکسته ای در آن جمع پیدا شود آن دل شکسته می تواند زمینه ساز استجابت دعا برای بقیه را هم فراهم کند.

اهمیت شب قدر

مدیر اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار ریاح گفت: شب های قدر، یکی از شب های نورانی در طول هر سال هست که براساس آیات نورانی قرآن مقدرات هر انسانی در شب قدر برای او مقدر می شود. خدای عالم در آیات نورانی قرآن در خصوص شب قدر تعبیری که دارد چند نکته است:

یکی اینکه قرآن در شب قدر قرار گرفته است و دیگر اینکه شب قدر در ماه مبارک رمضان است و سوم اینکه شب قدر، شب پیوند قرآن و ولایت است. تَنَزَّلُ الْمَلَائِكَةُ وَالرُّوحُ فِيهَا بِإِذْنِ رَبِّهِمْ مِنْ كُلِّ أَمْرٍ. سَلَامٌ هِيَ حَتَّى مَطْلَعِ الْفَجْرِ. پیوند بین قرآن و ولایت در شب قدر قرار گرفته است. در جای دیگر قرآن بیان می کند، مقدرات مردم در شب قدر برای هر فردی مقدر می شود که در سال آتی تا شب قدر سال بعد چه باید به من برسد و چه اموراتی برای من اتفاق می افتد، همه در شب قدر برای ما مقدر می شود. خداوند به پیغمبرش وقتی خطاب می کنند می فرمایند: إِنَّا أَنْزَلْنَاهُ فِي لَيْلَةِ الْقَدْرِ. وَمَا أَدْرَاكَ مَا لَيْلَةُ الْقَدْرِ. و تو چه دانی که شب قدر، چه شبی است و بعد خود خدای عالم توضیح می دهد که لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ. شب قدر از هزار ماه برتر و بالاتر است. شما هزار را تقسیم بر ۱۲ بکنید ببینید چه عددی بدست می آید چیزی حدود ۸۴ سال برای انسان در یک شب قدر رقم می خورد یعنی اگر کسی شب قدر را درک کند گویا هشتاد و چند سال عمر طبیعی یک انسان را در این یک شب قدر درک کرده است. این جایگاه و اهمیت شب قدر است. در شب های قدر چیزی که مهم هست این است که انسان توجه به خدا داشته باشد و توجه قلبی به سوی خدای عالم پیدا بکند. در این ماه رمضان روزه دار قلب را صفا داده و تلاش کرده است تا به این شب برسد. تا به آنچه که خیر و صلاح اوست برایش مقدر شود. در دعاهای روزانه ماه مبارک رمضان که بعد از نمازها خوانده می شود این تعبیر را داریم: اللَّهُمَّ ارْزُقْنِي حَجَّ بَيْتِكَ الْحَرَامِ فِي عَامِي هَذَا وَ فِي كُلِّ عَامٍ مَا أَبْقَيْتَنِي فِي يُسْرٍ مِنْكَ وَ عَافِيَةٍ وَ سَعَةِ رِزْقٍ‏، این آخر دعاست اما قبلش عنوان می کند وَ اجْعَلْ فِيمَا تَقْضِي وَ تُقَدِّرُ أَنْ تُطِيلَ عُمُرِي (فِي طَاعَتِكَ) وَ تُوَسِّعَ عَلَيَّ رِزْقِي‏ وَ تُؤَدِّيَ عَنِّي أَمَانَتِي وَ دَيْنِي، خدایا هم طول عمر به من بده، هم رزق و روزی برای من مقدر بکن و هم آنچه را که خیر من هست در این شب های قدر مقدر بفرما.

شب بیست و سوم شب مقدرات به تصویب می رسد

در اینکه شب قدر، کدام یک از این سه شب هست اقوال، مختلف است. آنچه که بیشتر به آن توصیه شده است شب بیست و سوم است. در روایاتی کنایتاً اشاره ای به همین موضوع دارد. روایت می فرماید در شب نوزدهم برای مردم آنچه که بناست مقدر بشود نوشته می شود، شب بیست و یکم به قول معروف به تصویب می رسد و شب بیست و سوم به امضای امام زمان(عج) می رسد. انسان در هر سه شب باید تلاش کند و از فیوضات آن استفاده ببرد. به نوعی دیگر آنچه که قطعی است، شب قدر در یکی از این سه شب قرار دارد و انسان باید در هر سه شب تلاش بکند اما با توجه به اعمالی که برای شب بیست و سوم گفته اند احتمال شب قدر در شب بیست و سوم مهم تر و بیشتر است.

بخشی از اعمال شب قدر

یک سلسله ادعیه ای هم در مفاتیح و کتب دعا بیان شده است که این ها به عنوان اعمالی است که برای این شب ها انسان ها باید انجام بدهند. خود این اعمال باز زمینه تحقق  به خدای عالم است اینکه ۱۰۰ رکعت نافله بخوانند یا دعای جوشن که ۱۰۰۰ اسم خدا عالم در آن قرار دارد این اذکار را تکرار کنند یا سایر اذکار که وارد شده است مخصوصاً در شب بیست و سوم، دعای سلامتی امام زمان(عج) را می فرمایند که ۱۰۰۰ مرتبه بخوانند و هرچه می توانید تکرار کنید. باید مؤمنین دقت بر این موضوع داشته باشند که اگر این یک شب را درک کردند و استفاده ببردند و مراقبت داشته و به اصطلاح حواسشون جمع باشد، ثواب و فیوضات یک عمر را در یک شب قدر برده اند.

اهمیت و جایگاه علم در کنار عبادت

در روایت آمده است اگر کسی که به  شب قدر رسیده است و می خواهد ادعیه بخواند یا مطالعه علمی کند کدام را انتخاب می کند، روایت این است که اگر شب قدر را به مطالعه علمی بپردازد ثواب شب قدر را به او می دهیم. این هم جایگاه علم است در کنار عبادت. هم عبادت ارزش و جایگاه دارد و هم اینکه شخص عمل به مطالعه علمی کرده است. می فرماید آن کسی که مطالعه علمی بکند و و یک تحقیقی را بشیند انجام دهد ثواب آن کسی را به او می دهم که گویا آن شب را در مجلس احیا و امثال اینها بوده است. این هم از نکات مهم شب قدر .

رعایت توصیه های بهداشتی در شب قدر

اما امسال شرایط حساس کرونایی است و در این شرایط مؤمنین باید دقت بکنند توصیه های بهداشتی را که شده است را حتما رعایت کنند، اعلام کردند که مجالس احیا برگزار بشود و حتی الامکان سعی کنند در فضاهای باز و با رعایت فاصله های اجتماعی و استفاده از وسایل شخصی(کتاب های دعا و امثال اینها) خودشان همراه بیاورند.

شب قدر برای همه دعا کنید شب قدر امسال شبی نیست که  مؤمن فقط برای خودش دعا کند. اگر در این اجتماعی که تشکیل می شود یک نفر دعایش به هدف اجابت برسد یعنی دل شکسته ای در آن جمع پیدا شود آن  دل شکسته می تواند زمینه ساز استجابت دعا برای بقیه را هم فراهم کند. از این فرصت طلایی همگان استفاده ببریم و مراقبت بر این لطفی که خدای عالم در این شب قدر به ما می کند را ان شاءالله داشته باشیم و برای دیگر امور مسلمین، مؤمنین، مسائل کشور، از همه جهات غافل نباشیم و دعا کنیم تا خدای عالم به همه ما عنایت کند و شر دشمنان را به خودشان بر گرداند. 

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=6191

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.