• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
3
سیاسی

مطالبه‌گری مومنانه در دستور کار دانشجویان انقلابی باشد/ «ما می‌توانیم» باید در دل و زبان بنشیند

  • کد خبر : 1395
  • ۰۱ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۱۲
مطالبه‌گری مومنانه در دستور کار دانشجویان انقلابی باشد/ «ما می‌توانیم» باید در دل و زبان بنشیند
رئیس نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با بیان اینکه «ما می‌توانیم» هم باید در دل بنشیند و هم بر زبان جاری شود، گفت: میان تندروی غیرمنصفانه و مصلحت اندیشی محافظه کارانه، مطالبه گری مومنانه باید در دستور کار حرکت دانشجویان انقلابی باشد.

به گزارش ریاح نیوز،  حجت الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها در دوره «فتح الفتوح ۲» بسیج دانشجویی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی تهران که به صورت مجازی برگزار شد، گفت: امیدوارم این دوره‌ای که در آن قرار دارید دوره‌ بابرکتی هم برای خود شرکت کنندگان در دوره و هم برای محیطی که دوستانمان در آن محیط فعال هستند و محیط بسیار بااهمیت و گرانقدری است باشد، به هر حال محیط با اهمیت و گرانقدر ناشی از ان وزن و جایگاهی است که فضای تربیت معلم در مجموعه نظام تربیتی جامعه ما دارد است.

وی تصریح کرد: مهمترین نقشی که یک انسان می‌تواند در جامعه ایفا کند نقش انسان پروری است که سالها در فضاهای فعالیتی خودشان در فرصتی که در دنیا برای مجموعه‌ی تلاشی که به هر حال بکار می‌برند تا به اهدافی برسند انتخاب های متنوعی در پیش رویشان هست، بعضی‌ها ممکن است بدنبال تجارت بروند و کسب سود کنند.

وی افزود: انسانها در فرصتی که در دنیا در اختیارشان قرار گرفته فعالیت های مختلفی می‌توانند انجام دهند به نیت کسب نتایج مختلف. مجموعه فعالیتهایی که انسان می‌تواند انجام بدهد مختلف است اما شاید بی تردید بگوییم مهمترین کاری که انسان در حقیقت در طول زندگی خودش می‌تواند انجام بدهد ساختن و شکل دادن انسانهایی شبیه به آنچه که برای او یک آرمان و ارزش مطلوب است.

رستمی تصریح کرد: مهم‌ترین و حساس‌ترین کاری است که انسان می‌تواند انجام دهد تربیت انسان است، قرآن هدایت انسان را به معنای زنده کردن آن می‌داند یعنی حیات واقعی را برای کسی می‌داند که این فرد هدایت شده باشد و مرگ و مردگی را برای کسی عنوان می‌کند که این فرد از هدایت دور باشد به همین دلیل در جایی به پیامبر می‌فرمایند که تو نمی‌توانی به گوش آدم های مرده حرف از هدایت بزنی یا در جایی می‌فرمایند که کسی مرده بود ما زنده اش کردیم و به تو راه حرکت را نشان دادیم، نوری برای راهنمایی به او ارائه دادیم.

وی تاکید کرد: این معلمی که ما می‌گوییم یک معنایی در عام دارد که پدر و مادری که در مسیر هدایت فرزندانشان بکوشند، هر انسانی که تلاش هدایت‌گرانه برای محیط خودش انجام دهد، هدایت های دینی و معرفتی که مجموعه های انسانی مختلف می‌توانند انجام دهند را شامل می‌شود، اما یک مجموعه‌هایی در این جوامع انسانی کسانی هستند که این نقش را بصورت ویژه برای خودشان تعریف کرده اند، خدا به آنها عنایتی عطا فرموده که شغل و فعالیت زندگی و به نوعی مسئولیت اجتماعی و معیشتیشان در راستای این بحث هدایت‌گری قرار گرفته است، آن وقت می‌بینید که چه اتفاق ارزشمندی در زندگی این انسان رخ داده است.

رستمی اظهار داشت: می‌دانید که گسترده ترین آزادسازی مناطق اشغالی سرزمین مقدس جمهوری اسلامی از دست اشغالگران بعثی در عملیات فتح‌المبین انجام شد. قبل از فتح خرمشهر که مناطق بسیار وسیعی تا مرزها به جز منطقه جنوب خوزستان و خرمشهر از وجود بعثی ها پاک شد و آزاد شد سرزمین های فراوانی از جمهوری اسلامی ایران، اسم عملیات را فتح‌المبین گذاشتند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اضافه کرد: اما تعبیر امام (ره) را ببینید چه تعبیر قشنگی است، امام می فرماید فتح الفتوح انقلاب اسلامی نه فتح سرزمین ها و از اشغالگران پس گرفتن سرزمین است، فتح الفتوح تربیت جوانان مومن انقلابی بود. همین تعبیر را بارها مقام معظم رهبری از امام نقل می‌کنند که فتح الفتوح انقلاب اسلامی تربیت جوان های مومن بوده.

وی گفت: این نگاه در حقیقت مهم ترین و بزرگترین فتحی که در نظام جمهوری اسلامی در پی انقلاب اسلامی رخ داده ارائه دادن الگوهایی از شهید همت و شهید چمران و شهید باکری و شهید همدانی و شهید سلیمانی ها تا شهید حججی از بالاترین رده ها تا پایین ترین رده ها از نظر مسئولیت های بیرونی و اجتماعی در رده های مختلفی بودند اما از نظر آن گوهر و حقیقتی که در دل انسان ها است در عالی ترین مراتبی که خداوند برای بنده‌ خودش ظرفیتی قرار داده است این ظرفیت ها و استعداد ها را به فعلیت رساندن این اتفاق را برای انقلاب اسلامی رخ داده است.

رستمی تاکید کرد: امام می‌فرمایند که ایرانی که دویست سال سیصد سال در پی حکومت شاهانی که هم خودشان ضعیف و بی عرضه بودند و هم در معرض تاخت و تار نظام های استعمارگر جهانی بودند و مرتب از این سرزمین بخش هایی جدا  می‌شد، در انقلاب اسلامی تمام قد از این سرزمین از کیان این سرزمین دفاع می‌شود و برای اولین بار در دهه ها و صده‌های اخیر ایران وارد جنگ مظلومانه ای می‌شود علیرغم محدودیت ها هیچ بخشی از سرزمینش را اجازه نمی دهد از او جدا شود و این اتفاق اتفاق کمی نیست.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها اظهار داشت: امام نسبت به سرزمین ایران اسلامی بسیار حساس بودند، خدا رحمت کند رئیس ستاد ارتشی که در زمان حضرت امام بود سرلشگر زهیرنژاد، ایشان نقل می‌کردند که ما در توضیح یکی از عملیات هایی که در حال انجام بود و بنا بود در مناطقی از جبهه‌ها اتفاق بیافتد یک نقشه‌ عملیاتی را در محضر حضرت امام طرح کرده بودیم و توضیح می‌دادیم که چه اتفاقاتی در این عملیات برنامه ریزی شده است، می گویند در این بین امام دستشان روی نقشه گذاشتند و بعد فرمودند که من حاضرم دستم قطع شود اما به اندازه‌ دست من (زمین) دست دشمن باقی نماند.

وی افزود: این باور تمام بود نسبت به ضرورت دفاع از سرزمین ایران اسلامی، شما در هیچکدام از مدعیان ناسیونالیسم و وطن پرستی ملی گرایی ادعایی که اتفاقا خائن ترین افراد کشور هم از دل همین مدعیان بودند چنین اهتمامی را به دفاع از ملیت، فرهنگ، کیان و سرزمین نمی‌بینید، می‌گویند دستم قطع شود اما همین قدر دست دشمن باقی نماند.

رستمی گفت: اما همین تمام در آن گستره‌ وسیع آزادسازی سرزمین ها از دست دشمن می فرمایند مهم تر از این اتفاقات هم بوده، آن اتفاق مهم چه بود؟ آن تربیت جوانان مومن انقلابی بود، شما عزیزان تربیت معلم دوستان عزیزمان در فضاهای دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه شهید رجایی و هر مجموعه‌ای که بصورت کلان تربیت انسان و بخصوص تربیت جوان ها و نوجوان ها و نسل آینده دارد اهتمام می‌ورزد به تعبیر درست مهم ترین کار قابل انجام را در حال انجام دادن است، این امر کمی نیست، حتما به این موضوع توجه می‌کنند.

وی ادامه داد: حالا شما در فضای آموزش و پرورش وارد خواهید شد، الان هم به نوعی جزو خانه ارزشمند و بزرگ آموزش و پرورش هستید اگر یک تحلیلی داشته باشیم از فضای آموزش و پرورش باور ما این است که علیرغم اینکه جریان معنادار، پررنگ و پر توانی در بدنه آموزش و پرورش به نیروهای انقلابی، مومن و مخلص اختصاص دارد اما باید بپذیریم که در بخش های فراوانی این مجموعه‌ی نیروها منسجم نیستند و در جاهایی هم که اگر انسجامی در بدنه نیروهای انقلابی جامعه بزرگ فرهنگی کشور می‌بینیم.

رستمی اضافه کرد: اینها گاهی مواقع یا در مسائل سیاسی یا در مسائل صنفی ممکن است این انسجام رخ بدهد و در فضای کلان نظام تعلیم و تربیت جریان مومن انقلابی احساس می‌شود نیاز به یک بازتعریف از انسجام، اهداف مشترک، حرکت به سمت اهداف مشترک دارند. قطعا اتفاقی که ما الان در فضای جامعه تعلیم و تربیت خودمان می‌بینیم با حضور نیروهای انقلابی اگر همراه با این انسجام باشد، اگر یک سازماندهی درونی این مجموعه پیدا بکند و با این رویکرد حرمت بکند حرکت های بسیار موثری در فضای هم تعلیم و تربیت کشور بعنوان مسئولیت خاص و هم در فضای عمومی کشور در بحث ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اجتماعی می‌تواند رقم بزند که الان ما این اتفاق را نمی‌بینیم.

وی ادامه داد: این اتفاقات غیر منسجم به برکت حضور آحاد نیروهای مومن در فضای تعلیم و تربیتی کشور است ولی این نیروهای آحاد باید تبدیل به یک جریان منظم منسجم سازماندهی شده بشوند. خب چه باید کرد؟

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تاکید کرد: شما بعنوان عزیزان بسیج دانشجویی یکی از دانشگاه های حوزه‌ تعلیم و تربیت و فرهنگ این کار از درون خودتان باید شروع بکنید و تبدیلش کنید به یک مطالبه به یک گفتمان طوری که تمام نیروهای انقلاب احساس بکنند در این ضرورت هم فهم مشترکی با شما پیدا کردند و هم حرکت و مسیر مشترکی را در این بحث با شما خواهند داشت.

وی یادآور شد: باید جمع های مومنانه‌ معلمان تشکیل شود، این جمع های مومنانه معلمان الان در تشکیلات دانشگاهی و حوزه‌ تربیت دبیر اتفاق می‌افتد، بعداً هرکدام از شما در هر بخشی کانون ایجاد مجامع مومنانه‌ فرهنگیان و جریان های تعلیم و تربیت کشور باشید، تبدیل بشوید به محور انسجام بخش و مطالبه گر برای حرکت منسجم برای حرکت منسجم در فضای محیطی که در ان قرار دارید.

رستمی ادامه داد: بنابراین شما کسانی که عنوان عضو بسیج دانشجویی را دارا هستید یا هرکدام از تشکل های ارزشمند و مومن فضاهای دانشگاهی یک آدم تشکیلاتی هستید، پس هم باید تشکیلاتی فرهنگ زندگی تشکیلاتی را بپذیرید و هم تشکیلاتی بشوید و هم مطالبه‌ کار تشکیلاتی را بکنید و هم تشکیلات بسازید، عمل تشکیلاتی داشته باشید.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تصریح کرد: اینها لازمه‌اش این آمد و شد در این فضاهای فعلا ساده‌ فعالیت تشکیلاتی است که شما را آماده کند، توانمند بکند، آن مهارت سعه‌ صدر، روحیه‌ انسجام بخشی، خودداری از حرکات فرد محور و خودخواهانه و همراه شدن و ادغام شدند و به حرکت درآوردن یک جمع بزرگتر براساس گذشت از منافع شخصی را در این فضای تشکیلاتی تمرین کنید و در فضاهای بعدی تشکیلاتی باید به اجرا در بیاورید.

وی افزود: نکته‌ بعدی موضوع مطالبه گری است، دوستان بسیجی ما و مجموعه‌ تشکل ها فرضا بیشتر و در بعضی از مواقع کمتر بعنوان جنبش جدی مطالبه گری در کشور به هر حال ایفای نقش می‌کنند، اولا این مطالبه گری یک ضرورت است یعنی این تازیانه نشان دادن آرمان ها و اهداف و تبیین فاصله‌ بین موقعیت فعلی با آنچه که در آرمان ها و اهداف باید بدنبالش باشیم باید بالای سر همه‌ی حرکت کنندگان در جامعه، مجریان و دست اندرکاران متصدی مسئولیت های مختلف در جامعه باشد.

رستمی تاکید کرد: این مطالبه گری باید مرتب منجر به بازخوانی موقعیت فعلی با چشم اندازها و اهداف باشد، خب این اتفاق چگونه باید رخ بدهد؟ جریان مطالبه گر باید این را رقم بزند، از آن سمت باید حواسمان باشد مطالبه گری نه به دامن تندروی های غیرمنصفانه غیر ناظر به واقعیت ها اتفاق بیافتد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها یادآور شد: گاهی وقت ها با شعارهای خوب بدون نگاه به میدان عمل و امکانات در اختیارات یک مسئول تنها به آسیب زدن به نیروهای خودی مومن حاضر در صحنه نتیجه می‌دهد و گاهی مواقع مطالبه گری درگیر مصلحت سنجی‌ها و مصلحت اندیشی هوایی می‌شود که دیگر آن جریان جوان غیر متعلق به منافع حزبی و گروهی و باندی را که باید این آزادگی در آرمان خواهیش را فریاد می‌زد را دچار مصلحت اندیشی، محافظه کاری و افت برد و موج طولانی و بلندی که می‌توانست با آن حرکت مومنانه‌ دانشجویی و جوان خودش داشته باشد بکند.

وی گفت: خب این بین این دو افت تندروی غیرمنصفانه و مصلحت اندیشی محافظه کارانه، مطالبه گری مومنانه باید در دستور کار حرکت عزیزان باشد. یکی از فرصت های که شما عزیزان دارید این امنیت شغلی نسبی‌ای است که مجموعه‌ عزیزان دانشجو در دانشگاه های فرهنگیان و شما عزیزان دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی دارید، خب خیلی از بچه های که در دانشگاه های دیگر فعال هستند دغدغه هایی در حوزه‌ معیشت و زندگی آینده و شغل آینده‌شان دارند، شما عزیزان خدا این لطف را کرده که در این بخش کمتر این نگرانی را دارید، این ثبات و امنیت و تعیین شدن آینده مسیر شما باید منجر بشود که شما در این آرامش، یعنی نعمتی خدا به شما عنایت کرده انتهایش یا بگوییم زکات زندگی در این نعمت قدردانی این نعمت است.

رستمی افزود: در این فراغت و دغدغه‌ای کمتر نسبت به دوستانتان شما باید حرکت بیشترش داشته باشید، هم توجه به خود، به انسان خودساخته مومن در خچعر محیطی که قرار بگیرد برکت و شعاع وجودیش به اندازه‌ی شعاع آن نور درونی خودش آن محیطی که در آن هست را تحت تاثیر قرار می‌دهد و هم خودتان را مجهز بکنید به توانمندی های که در هر محیطی که در آینده قرار می‌گیرید آن محوریت را داشته باشد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها ادامه داد: مسئولیت شما عزیزان به مسئولیت کمی نیست چه بسیار کسانی همانند شما هستند که فرصت هایی را که داشتند قدر ندانستند و مثل یک آدم عادی در محیط دیگر به کار و فعالیت و مسئولیت خودشان نگاه کردند، این اتفاق نباید برای یک معلم برای یک معلم مومن برای یک معلم مومن تشکیلاتی بیافتد، برای این مسئولیت های مهمی که در آینده دارید از فراغتی که الان در دوران دانشجویی دارید حتما استفاده بکنید.

وی گفت: نکته دیگری که در این فضا خوب است یادآور شوم و مطالبه بکنم انقلابی ماندن است، دانشجوی بسیجی یعنی دانشجوی مومن انقلابی، آن جریان اصیل انقلابی در بدنه‌ بسیج کشور جریان دارد و در بخش دانشگاهی هم بسیج دانشجویی این مسئولیت و پرچم را به دوش گرفته است اما خیلی از آدمها انقلاب را شروع می‌کنند ولی انقلابی نمی‌مانند به مرور دچار محافظه کاری های غلط، دچار فرسایش، دچار ناامیدی، دچار بی ارادگی، دچار احساس ضعف و دچار ناامیدی از رسیدن به اهداف می‌شوند.

رستمی تاکید کرد: انسان انقلابی انسانی است که هیچ وقت خودش را در آرامش نمی‌بیند همیشه هدف های بالاتر و بلندی دارد که در مسیر حرکت او به سمت هدف ها است، ناملایمات و سختی ها او را از رسیدن به اهداف ناامید نمی‌کند و خسته نمی‌کند و فرسوده نمی‌کند، شور و شوق و امید و ایمان به اینکه خداوند ولی مومنان است و از مومنان دفاع می‌کند و حمایت می‌کند و نصرت الهی شامل حال مومنان است.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها افزود: انقلابی ماندن یعنی به جایی برسد که در دوره‌ رسول خدا صلوات الله علیه اگر در کنار نهضت اباعبدالله علیه السلام باشد همانند حبیب ابن مظاهر در هشتاد سالگی شور و شوق جوانانه‌ یاران امام حسین را داشته باشد.

رستمی گفت: شور و شوق درون جریان انقلابی هیچ وقت از بین نمی‌رود، این جوشش از درون هیچوقت آرامش و ایستایی پیدا نمی‌کند به همین دلیل این فرد در هر مقطعی باشد انسانی اهل حرکت است اگر به سن سردار شهید استوره‌ای ما سردار حاج قاسم سلیمانی و سردار شهید همدانی برسد در سن شصت و هفتاد سالگی باز هم حضرت آقا می‌فرمایند من مثل اینها را داشتم در همین موقعیت حفطشان می‌کردم.

وی تصریح کرد: انقلابی ماندن  برای جریان بسیج یک ضرورت است، جریان جوان مومن بدنه‌ دانشگاهی بخصوص شما عزیزانی که در فضای تربیتی دبیر هستید و در آنجا ها آماده می‌شوید برای پذیرش مسئولیت های تعلیم و تربیت در جامعه.

رستمی گفت: نکته مهم دیگر امیدوار باقی ماندن است، شعار و باور ما می‌توانیم هم در دل باید بنشیند و هم بر زبان باید جاری بشود، خیلی ها به دنبال ناامید کردن جامعه، جوانان و آحاد ملت هستند در قالب های مختلف، طرح های پیچیده، هزینه های سنگینی برای تغییر دادن این اراده‌ ملت به سمت بی‌ارادگی و سست عنصری و بی باوری و عدم اعتماد به نفس دارند حرکت می‌دهند و از این سو شما عزیزان مومن انقلابی، عزیزان بسیجی، باید این موضوع ما می‌توانیم را هم در درون خودتان شعله ور محکم و باورمند و پرجوشش نگه دارید و هم به محیط تعمیم بدهید.

وی افزود: سردار سلیمانی نقل می‌کرد که ما در مقطعی احساس می‌کردیم که کار سوریه تمام شد، ۹۰ درصد خاک سوریه در دست عناصر وابسته به نظام سلطه از داعش و النصره و گروه‌های دیگر بود و دمشق و بخشی از لاذقیه و بخش های محدودی باقی مانده بود و خود دمشق هم در محاصره بود، در این فضایی که بود ما سوریه را از دست رفته می‌دانستیم خدمت حضرت آقا رسیدم بخاطر اینکه به هر حال مرحله‌ بعدی چه باید باشد که ایشان فرمودند که سوریه باید بماند و باید حفظ شود و بدنه‌ جبهه مقاومت و این کار باید اتفاق بیافتد و شدنی است.

رستمی اضافه کرد: حاج قاسم گفت با این نکته‌ای که رهبری فرمودند و با اعتمادی که به رهبر داشتیم که حرفی را که می‌گویند از روی یک حقیقتی نشأت می‌گیرد ما وارد سوریه شدیم و جریانات بسیج مردمی و نهایتاً برگشتن میدان به سمت جبهه‌ مقاومت را شاهد بودیم. این اتفاق در خیلی از صحنه‌ها رخ داده است این باور که در سخت ترین شرایط انسان مومن به خداوندبچ باور به توانمندی دارد این اتفاق باید در وجود همه‌ی ما و شما عزیزان زنده بماند و پر رنگ و پر نفس اتفاق بیافتد.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: شما عزیزان بسیج باید جذاب ترین قالب ها را در دست بگیرید، محتواهایی بی نظیری  در اختیار جریان مومن انقلابی است، مهم این است که ما بتوانیم محتواها را به طالبان خودش برسانیم.

وی ادامه داد: نظام سلطه نظام استعمار امروز نظام غرب نظام لیبرال دموکراسی سخیف ترین بی ارزش ترین حیوانی ترین مطالبات انسانی را می‌آورد و در قالبهای جذاب تبدیل می‌کند به مطالبات عموم انسان‌ها، آنقدر ابزار و قالب مهم است که بی ارزش ترین موضوعات را می‌آوردند و به خورد انسان های مستضعف عالم می‌دهند، مستضعف فکری چه در اروپا و آمریکا و چه در سایر نقاط. خب وقتی که ما این محتواهای ارزشمند را داریم چرا نتوانیم در قالب های خوب عرضه کنیم؟

رستمی ادامه داد: شما در بستر توانمندی که خودتان دارید ابزارهایی که در اختیار دارید محیط ارزشمند و پذیرنده‌ای که در بین مخاطبین خودتان دارید این بخش را متجلی بکنید. دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی را شما بعنوان یک محیط اولیه برای این حرکات بزرگ ببینید اگر بنا باشد در کشور تحول ایجاد بکنید اولین تحول را باید محیط دانشگاهی خودتان بتوانید ایجاد بکنید با یک انگیزه‌ قوی ان شاءالله با برنامه‌ تشکیلاتی با انسجام با مطالبه گری با باور به کسب نتیجه با اطمینان به یاری خداوند و با قدرت اینکه ما می‌توانیم حرکات های بزرگی را برای خودتان طراحی کنید و ان شاءالله در محیط دانشگاه چی خودتان رقم بزنید.

وی گفت: در محیط خودتان الگو باشید مطلوب ترین ها باشید هم از نظر علمی هم از نظر اخلاقی هم از نظر ارزش های والای مطلوب جامعه که منبعث از ارزش های دینی و الهی است و منجر به این بشود که بدنه‌ی جریان انقلابی را روز افزون افزایش بدهید.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها تاکید کرد: از موضوع جذب حداکثری در بدنه‌ مخاطبین خودتان غافل نشوید بخصوص در دانشگاه شما که هر فردی یعنی هزار انسان یعنی سی سال خدمت برای تربیت هر سال سی نفر و این یک اثرگذاری برای تک تک دانشجویان همکلاسی و هم دانشگاهی شما وجود دارد و هرکسی را که شما به عده‌ی جریان انقلاب بیافزایید قطعا این برکت را در آینده‌ی او آینده‌ی محیط تعلیم و تربیت رقم زدید.

وی تصریح کرد: از اهل بیت علیهم السلام و از خداوند تبارک و تعالی مسألت می‌کنم که به عزاداری شما و ما در این ماه عزیز، به توسلات ما، به اشک ما به معرفت ما نسبت به اباعبدالله الحسین علیه السلام شور و معرفتی که شایسته است عنایت بفرمایند که نتیجه او این باشد که ما هم در زمره‌ کربلاییان قرار بگیریم، در زمره‌ یاران امام حسین علیه السلام که مورد افتخار امام حسین بودند جزو کسانی باشیم که امام زمان به وجود ما مباهات بکنند، این دور از دسترس نیست، همت و اراده‌ای می خواهد که خداوند به ما عنایت کرده و باید به فعلیت دربیاوریم آن را.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها گفت: ان شاءالله که قدر محرم را بدانیم و خود شما هم در هر محیطی یک پرچم و نشانه‌ این حرکت پر معنای حسینی باشید و برای این نشست شما و مجموعه‌ی شما آرزوی توفیق و برکت دارم، به برکت صلواتی بر محمد و آل محمد.

رستمی در ادامه در پاسخ به این سوال که به نظر شما مهمترین اولویت در جنبش دانشجویی چیست؟ گفت: عملا پیگیری مطالبات عالی و افق های بلندی که رهبر عزیزمان ترسیم کردند برای جامعه پیگیری اینها مهم ترین اولویت همه‌ جریان ها و جنبش های انقلابی و مومن در فضاهای دانشگاهی و غیر دانشگاهی باید باشد اما هرکدام از ما به اقتضای نیازی در محیط می‌بینیم بخشی از مطالبات را باید جدی بگیریم.

وی اضافه کرد: رهبر معظم انقلاب سال گذشته در تبیین بیانیه‌ گام دوم محورهایی را برای عزیزان دانشجو در دیدار ماه مبارک رمضانشان بیان کردند، بیانیه‌ گام دوم آن خطوط ضروری حرکت جوانان آینده را تبیین کرده که شما عزیزان سرآمدان آنها هستید، گفتمان سازی از بیانیه و به فعلیت درآوردن مطالبات حضرت آقا در بیانیه که در قالب های جزئی تر هست حتما باید کار کنید.

رستمی ادامه داد: در تفسیر این نکات از فرمایشات ایشان می‌شود بهره برد، خود شما هم می‌توانید به محورهایی برسید برای اینکه ما آن هفت توصیه‌ی انتهایی رهبر انقلاب به ضمیمه‌ امید را و اهداف و آرمانهایی را که برای رسیدن به تمدن نوین اسلامی و آن جامعه منتظر طلوع خورشید ولایت امام عصر باید محقق بشود در آن را شناسایی کرده و در آن سمت حرکت کنیم. در محیط دانشجویی برای این مسئولیت چه کارهایی باید انجام داد؟ من فکر می‌کنم  متن را خود عزیزان هم باید گفت و گو کنند و هم درباره‌ آن تامل کنند و هم ان شاءالله بشناسند و تمرین بکنند.

رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها درباره این سوال که چگونه می‌توانیم مبانی را تعمیق دهیم و چه راهکار های پیشنهاد می‌دهید؟ گفت: موضوع مبانی معرفتی که به نوعی سرشاخه‌ حرکت های بعد انسانها و ریشه‌ی تحولات و تصمیمات و حرکات انسان است موضوع گسترده‌ای است.

وی ادامه داد: جاهایی جامعه در حوزه‌ مبانی لنگ می زده است یا انسان در این آسیب دیده بوده بعداً در حرکت ها و در نقطه‌ای که ضروری بوده به یکباره ما سقوط و چالش در حرکت را می‌بینیم، جریان هایی مثل سازمان مجاهدین خلق که تبدیل شدند به سازمان منافقین حرکت اولیه‌ اینها برای حرکت مسلحانه‌‌ مومنانه بر علیه نظام ستم شاهی بود اما چون در مبانی ضعف های جدید داشتند و در بستر روشنفکر های دارای ضعف اعتقادی مثل جریان آزادی بزرگ شده بودند و از آن طریق با دین آشنا شده بودند در حرکت روبه جلویشان به جایی رسیدند که در مقطعی کاملا از اسلام بریدند و به مارکسیسم رو آوردند، در مقطعی باز با بازگشت به اسلام بر علیه انقلاب و مردم و نظام اسلامی با دشمنان خون ریز این مردم همدست شدند.

رستمی تاکید کرد:‌ ضعف مبنا مسئله‌ جدی‌ای است که در مجموعه‌ تشکلی چون قرار است پررنگ تر و موثرتر از آحاد جامعه عمل کند اهمیت بیشتری پیدا می‌کند، باید مبانی تقویت شود. اما چگونه؟ قالب ها مختلف است برای دوره‌های مطالعاتی باید در مجموعه های مطمئن محتوایی برای اعضای خودمان تعریف کنیم از سیره شهدا، تاریخ اسلام تا حوزه های معرفتی، این که در طرح ولایت انجام می‌شود.

وی افزود: یکی از کارهای بنیادین تقویت و تامین مبانی معرفتی است و نمونه های مشابهی که هم تشکیلاتی مجموعه ها باید برای خودشان تعریف کنند هم بصورت فردی هر عزیزی هر عنصر مومنی می‌تواند برای خودش در آن حوزه تعریفی داشته باشد و حرکتی را در آن زمینه رقم بزند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=1395

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.