• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
6
مشاور صنفی کشاورزان استان اصفهان:

مشکل اساسی آب، عدم مدیریت درست است/ مصوبات قبلی باید اجرایی شود

  • کد خبر : 6806
  • ۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۴
مشکل اساسی آب، عدم مدیریت درست است/ مصوبات قبلی باید اجرایی شود
مشاور صنفی کشاورزان استان اصفهان گفت: عمده مشکل ما در داخل استان خودمان است، مشکلاتی هم که برای استان همجوار است با رفاقت و صمیمیت و رجوع به قانون و مصوبات یقینا حل می‌شود.

به گزارش ریاح، حجت‌الاسلام حمیدرضا صادق‌زاده مشاور صنفی کشاورزان استان اصفهان با بیان اینکه در حوزه آب و کشاورزی نیاز به مصوبه جدیدی نداریم و قوانین فعلی باید اجرا شود، اظهار داشت: با توجه به اینکه امسال که کمترین میزان بارش را داشتیم، وقتی نگاه می‌کنیم در بالادست و در استان خودمان، کمترین نظارت را بر برداشت آب و بر پمپاژهای آب انجام می‌دهند.

با توجه به اهمیت نظارت بر برداشت‌هایی که از رودخانه می‌شود، الان شرکت حفاظت از میراب و زاینده‌رود را داریم ولی به دلیل کمبود نیرو در این شرکت، نظارت با کمترین امکانات انجام می‌شود و این تقریبا نزدیک به صفر است و ما نمی‌دانیم این ده‌ها هزار پمپاژی که در استان خودمان و در بالادست سد در استان چهارمحال و بختیاری صورت می‌گیرد، چه میزان آب برداشت می‌شود و همینطور بر صنایعی هم که آب براشت می‌کنند، نظارتی صورت نمی‌گیرد.

طبق قانون توزیع عادلانه آب و مصوبات مربوطه، مشخص شده است که بهره‌برداران و تشکل‌های بهره‌بردار باید بیایند و به این موضوع کمک کنند، اما متاسفانه در اداره آب و وزارت نیرو مقاومت می‌کنند، چون خیلی از کارهایی که در زمینه فروش بی‌مجوز و تخصیص غیر عادلانه آب انجام داده‌اند، مشخص می‌شود.

ضمن تاکید بر اینکه نظارت، مهمترین رکن است، به طور مثال، امسال مصوب شد که در جاهای مختلف از جمله صنعت و بالادست، ۲۵ درصد کاهش برداشت آب داشته باشیم، اما شما از اداره آب سوال کنید که چند درصد این مساله پیگیری شد.

با توجه به یکی از جلساتی که پیرامون آب برگزار شده است، مدیر حوضه زاینده‌رود در این جلسه، به صراحت گفت ما نمی‌توانیم بر استان بالادست نظارت کنیم؛ در نتیجه وقتی یک مدیر اینگونه می‌گوید، یعنی ما مشکل نظارتی داریم.

درباره کار مهم دومی که باید انجام شود، این که رودخانه زاینده‌رود رها است، یعنی ساماندهی حریم و داخل رودخانه عملا انجام نمی‌شود، در این باره جلسه گذاشتند و مصوباتی داشتند ولی عملا کار را یک سال و نیم متوقف کردند، وقتی هم صنف برای ساماندهی اقدام کرد، شروع به سنگ‌اندازی کردند.

عنوان طرحی که مصوب شده و به امضای آقای غلامی هم رسیده، این است که به منظور اجرای کانال انتقال آب کشاورزی از سد کماسه، آب باید به صورت کانالیزه منتقل شود؛ در این رابطه شرکت آب منطقه‌ای موظف شده است اجرای این طرح را برعهده گیرد؛ اگر این طرح انجام شود، جلوی هدر رفت آب گرفته می‌شود، چرا این کار را انجام نمی‌دهند؟

سازمان‌های مختلف در این زمینه، تقصیر را گردن دیگری می‌اندازند، در این رابطه اداره آب، توپ را در زمین استانداری می‌اندازد و استانداری هم فورا موضوع را امنیتی می‌کند، در صورتی که مسؤولان باید پاسخگو باشند.

با توجه به ارسال گزارش برای آقای رئیسی و تیم جدید، به خاطر ترک فعل‌هایی که صورت گرفته درخواست شکایت کردیم تا با مدیران فعلی و سابق استان برخورد کنند.

نکته سوم و مهم دیگر، بحث پساب است که طبق قانون مصوب، پساب شمال و جنوب اصفهان بعد از تصفیه باید در اختیار کشاورز قرار بگیرد که در این زمینه هم هیچ کاری صورت نگرفته است، اگر پساب که حدود ۶ متر می‌شود، بعد از تصفیه به همراه حداقل آب در اختیار کشاورز قرار گیرد، در شرق اصفهان دیگر مشکل آب وجود نخواهد داشت.

محیط زیست به کلی تالاب بین‌المللی گاوخونی را فراموش کرده است و فقط در ایام بزرگداشت روز تالاب‌ها، یک برنامه ویژه می‌گذارد و تمام، محیط زیست کجای کار است، چون یک درصدی از حقآبه هم برای محیط زیست است.

مشکل اساسی آب، در داخل استان و در عدم مدیریت درست آب منطقه‌ای و اجرایی نشدن مصوبات است، ما این مشکلات را به آقای رئیسی و تیمشان هم انتقال داده‌ایم که باید این مسأله به سرعت در دولت آینده حل شود.

شرکت آب منطقه‌ای یک شرکت است که آب‌فروشی می‌کند و در این حالت باید مجوز چاه بدهد و به هر صنعت و هر واحد کشاورزی و تولیدی، آب تخصیص دهد، اما مشخص نمی‌کند که به کجا چقدر آب می‌دهد و چقدر پول دریافت می‌کند، خب اگر نظارت باشد مشخص می‌شود چقدر آب بدون مجوز فروخته شده است.

باید همه طرف‌ها خود را مکلف به رعایت حقابه زاینده‌رود کنند و هیچ دعوایی هم بین اصفهان و چهارمحال و بختیاری وجود ندارد، متاسفانه برخی از آدم‌های منفعت‌طلب در این اختلافات می‌دمند، ولی ما هیچ مشکلی با مردم چهار محال و بختیاری نداریم، مباحث هم که ما درباره چهارمحال می‌گوییم فقط محدود به دو منطقه سامان و بن است و در این حالت هم با مردم این دو منطقه مشکلی نداریم، اما عمده مشکل ما در داخل استان خودمان است، مشکلاتی هم که برای استان همجوار است با رفاقت و صمیمیت و رجوع به قانون و مصوبات یقینا حل می‌شود.

بالای ۸۳ درصد در شرق اصفهان در انتخابات شرکت کردند و از این میزان بالای ۹۵ درصد به آقای رئیسی رای دادند و بنابراین دولت جدید باید مواظب باشد تا حق این کشاورزان پایمال نشود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=6806

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.