• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
5
رئیس پلیس فتا پایتخت:

مراقب کلاهبرداران تلفنی باشید!

  • کد خبر : 8695
  • ۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۹:۳۲
مراقب کلاهبرداران تلفنی باشید!
با ترفند برنده شدن در قرعه‌کشی برنامه رادیویی و مسابقات تلویزیونی،همراه اول و کمک هزینه اعزام به عتبات عالیات و ...به افراد تلفن زده و با چرب زبانی متقاعدشان کرده و اطلاعات کارت بانکی‌شان را به یغما برده و موجودی حساب را خالی می کنند؛ اینها کلاهبرداران تلفنی هستند.

به گزارش ریاح، سرهنگ معظمی گودرزی رئیس پلیس فتا پایتخت با بیان اینکه یکی از کلاهبرداری‌هایی که متاسفانه امروزه شاهد آن هستیم کلاهبرداری تلفنی است اظهار داشت: در این روش کلاهبرداران با استفاده از ترفندهای مهندسی اجتماعی و از طریق مشغول سازی ذهن مخاطب، اقدام به جمع آوری اطلاعات شخصی و بانکی شهروندان می‌کنند.

وی گفت: این مجرمین با استفاده از ترفندهای زیرکانه و تکنیک های مهندسی اجتماعی با لحن موجه و شور و هیجانی که در صدای خود ایجاد می کنند، در ابتدا خود را از مجریان رادیو، تلویزیون معرفی کرده و معمولا با جملاتی مانند اینکه در حال حاضر یکی از بازیگران معروف سینما، تلویزیون و… در استودیو حضور دارد و به قید قرعه شما برنده قرعه کشی شده اید و تا لحظاتی دیگر به پخش زنده خواهیم رفت،شخصی را که به تلفن پاسخ می دهد متقاعد کرده که واقعا برنده شده است!

رئیس پلیس فتا پایتخت تصریح کرد: در ادامه روند کلاهبرداری، این افراد با بهانه‌هایی مانند «ما باید مطمئن شویم شماره حساب شما متعلق به خودتان است» و «شماره ای که به تلفن شما ارسال شده، شناسه واریزی است که ما با آن برای شما پول پرداخت می کنیم» قربانی را مجاب می کنند محتویات پیامکی که برای وی ارسال شده و در واقع پیامک دسترسی به خدمات غیرحضوری یکی از اپلیکیشن های پرداخت در سیستم بانکی است _که از طرف بانک برای صاحب حساب ارسال شده_ را به مجرمان اعلام کنند.

وی با اشاره به اینکه پلیس فتا به صورت شبانه روزی پاسخگوی شهروندانی است که برداشت غیر مجاز اینترنتی از حسابشان صورت گرفته است، افزود: ممکن است شیوه های کلاهبرداری این افراد مجرم متفاوت باشد اما در نهایت به یک شیوه عمل می کنند و با اعلام برنده شدن مخاطبان، با ترفندهای ماهرانه تمام اطلاعات حساب بانکی ،کارت عابر بانک افراد و یا کدفعالسازی اپلیکیشن های بانکی آنها را دریافت کرده و با استفاده از آن اقدام به برداشت از حساب افراد و یا سوءاستفاده از این اطلاعات به نام مالباخته می کنند.

رئیس پلیس فتا پایتخت به شهروندان توصیه کرد: همان گونه که به دفعات توسط پلیس هشدار داده شده به هیچ عنوان جهت دریافت جایزه نیازی به حضور در پای دستگاه عابربانک و یا دادن اطلاعات محرمانه کارت بانکی نبوده و تماسهایی از این دست قطعا کلاهبرداری است.

وی از شهروندان درخواست کرد: هرگونه موارد مشکوک را از طریق سایت اینترنتی پلیس فتا ناجا به آدرس www.cyberpolice.ir اطلاع دهند.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=8695

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.