• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2
معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور در افتتاحیه دو پروژه زیست‌محیطی فولاد مبارکه:

فولاد مباركه الگوی زیست‌محیطی مناسبی برای سایر صنایع كشور است

  • کد خبر : 12804
  • ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۳:۰۲
فولاد مباركه الگوی زیست‌محیطی مناسبی برای سایر صنایع كشور است
با حضور علی سلاجقه معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور، محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه، نماینده مردم شریف شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی و امام‌جمعه این شهرستان، احمدرضا لاهیجان‌زاده مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان و جمعی از مدیران و مسئولان کشوری و استانی، دو پروژه زیست‌محیطی فولاد مبارکه به ارزش ۱۳۳۳ میلیارد تومان افتتاح شد و به بهره‌برداری رسید.

به گزارش ریاح نیوز، علی سلاجقه رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور با حضور در فولاد مبارکه و افتتاح پروژه‌های تصفیه‌خانه استحصال پساب‌های شهری به همراه سیستم اولترافیلتراسیون و واحد اسمز معکوس ثانویه فولاد مبارکه، در جمع خبرنگاران با اشاره به ۲۹ دی روز هوای پاک، اظهار کرد: افتتاح این دو پروژه و دستاوردهای زیست‌محیطی فولاد مبارکه اصفهان را که با فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان و مدیریت جوان این شرکت به‌دست‌آمده در این روز به فال نیک می‌گیریم و امیدواریم سایر صنایع، فولاد مبارکه را الگوی خود قرار دهند.
علی سلاجقه افزود: ایران تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کرده است. هرچند در بعضی مسائل اقتصادی فشارهایی تحمیل می‌شود، اما دستاوردهای کشور در همه زمینه‌ها بی‌نظیر بوده و شرکت‌های دانش‌بنیان با تکیه‌بر نیروهای جوان داخلی، افکار و اندیشه‌های تحول‌ساز، تأثیر خوبی در اقتصاد بر جای گذاشته‌اند.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور تصریح کرد: دولت سیزدهم در همه ابعاد حوزه دانش‌بنیان‌ها، علی‌الخصوص در مباحث زیست‌محیطی، از ظرفیت‌های موجود استفاده می‌کند و توصیه جدی ما به همه دستگاه‌های کشور استفاده از این ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان است و خوشبختانه این امر در معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری به‌خوبی راهبری می‌شود.

با شفاف‌سازی، سوءتفاهم‌ها درباره فولاد مبارکه برطرف شود
معاون رئیس‌جمهوری خاطرنشان کرد: دیدگاه مردم این است که صنعت فولاد، آلاینده و آب‌بر است و این دیدگاه نسبت به فولاد مبارکه نیز وجود داشته و همین امر مورد هدف افراد سودجو قرارگرفته که باید با شفاف‌سازی مسائل درزمینه زیست‌محیطی، سوءتفاهم‌ها برطرف شود.
سلاجقه در ادامه افزود: بازدید امروز از فولاد مبارکه به‌عنوان یکی از ابر‌پروژه‌ها و صنایع مادر کشور باعث افتخار است؛ چراکه اقدامات زیربنایی خوبی در این شرکت انجام ‌شده و با رویکردهای جدید، در حدود ۲٫۳ میلیارد یورو به پروژه‌های محیط‌زیستی اختصاص یافته و این مهم با تلاش و همت مجموعه مدیریت، کارمندان و کارگران دلسوز و زحمتکش فولاد مبارکه تحقق پیدا کرده است.
وی با اشاره به بهره‌برداری از دو پروژه اصلی در زمینه محیط‌زیست، افزود: یکی از پروژه‌ها جمع‌آوری و انتقال پساب ۹ شهر منطقه به فولاد مبارکه است که در سال قبل ۸ میلیون مترمکعب و در افق این طرح، ۱۴ میلیون مترمکعب پساب استحصال و در فرایند تولید مصرف و بازچرخانی می‌شود.

در فولاد مبارکه مدیریت انرژی به‌خوبی انجام می‌شود
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور ادامه داد: در فولاد مبارکه مدیریت انرژی به‌خوبی انجام می‌شود و در پایان کارِ خطوط تولید این شرکت، حتی آب باطله نیز در بخش سرباره استفاده می‌شود.

جزو اولین کشورهایی هستیم که از این روش استفاده می‌کنیم
معاون رئیس‌جمهوری در تشریح دومین پروژه افتتاح‌شده گفت: روش استحصال آب از طریق اسمز معکوس ثانویه در صنعت فولاد دنیا مورداستفاده قرار می‌گیرد. با افتتاح این پروژه در سطح خاورمیانه، جزو اولین کشورهایی هستیم که از این روش استفاده می‌کنیم.
سلاجقه با اشاره به اینکه رویکرد فولاد مبارکه باید الگوی مناسبی برای صنایع آلاینده کشور باشد، گفت: امیدوارم فولاد مبارکه با همین رویکرد درزمینه آلاینده‌های جوی، آب‌وخاک و در بُعد مسئولیت‌های اجتماعی، مسیر خود را همچنان ادامه دهد و این دستاوردها با شفاف‌سازی برای مردم اطلاع‌رسانی شود.
وی تصریح کرد: طبق گزارش مدیرعامل فولاد مبارکه، برای این شرکت ایستگاه‌های پایش هوا تحت عنوان اتاق شیشه‌ای طراحی‌ شده است و مردم می‌توانند با اطلاعات درست وضعیت آلاینده‌ها را قضاوت کنند.
رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست کشور تصریح کرد: خرسندیم که افتتاح و بهره‌برداری از این دو پروژه را به‌عنوان یک خبر خوب به مردم عزیز اطلاع‌رسانی می‌کنیم.


سایر صنایع هم از فولاد مبارکه در کنترل آلاینده‌ها و بازچرخانی پساب الگو بگیرند

پروین صالحی نماینده مردم شهرستان مبارکه در مجلس شورای اسلامی نیز در این زمینه گفت: امروز با حضور معاون رئیس‌جمهوری شاهد افتتاح دو پروژه زیست‌محیطی در این صنعت بزرگ بودیم که این امکان را فراهم می‌آورد که میزان آب بیشتری در چرخه تولید این شرکت بازچرخانی شود و شرایطی ایجاد می‌کند که برداشت آب خام این شرکت به میزان قابل‌توجهی کاهش یابد. بدون شک فولاد مبارکه در این زمینه اقدامات بسیار خوبی انجام داده و امیدواریم همچنان ادامه داشته باشد.
وی تصریح کرد: حرکت فولاد مبارکه در زمینه بهبود فرایندهای زیست‌محیطی که از مدت‌ها قبل آغاز شده است باید همچنان ادامه داشته باشد تا این صنعت به صنعتی کاملاً سبز مبدل گردد.
نماینده مردم مبارکه در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر با همت فولاد مبارکه ایستگاه پایش کنترل آلودگی‌ها در شهرستان مبارکه نیز احداث گردد، مردم این شهرستان به‌طور مستقیم در جریان فرایندهای زیست‌محیطی فولاد مبارکه قرار خواهد گرفت و با خیال راحت در هم‌جواری این شرکت به زندگی خود ادامه خواهند داد.
صالحی در بخش پایانی سخنان خود گفت: از تلاش‌های شرکت فولاد مبارکه صمیمانه تشکر می‌کنیم و امیدوارم سایر صنایع منطقه هم از این شرکت در زمینه رفع آلایندگی‌ها و استفاده بهینه از پساب‌ها الگو بگیرند و قدم‌های مثبتی در این زمینه بردارند.


فولاد مبارکه دوستدار محیط‌زیست است و به الگوی صنعت سبز در کشور تبدیل خواهد شد

محمدیاسر طیب‌نیا مدیرعامل فولاد مبارکه در افتتاح دو پروژه زیست‌محیطی این شرکت گفت: این شرکت تا امروز الگوی ملی بنگاه‌داری و مولود انقلاب معرفی ‌شده و به‌عنوان بزرگ‌ترین بنگاه بورسی کشور فعالیت می‌کند. هدف‌گذاری این شرکت هم‌راستا با دولت سیزدهم و انتظارات مردم است و به همین منظور درصددیم تا فولاد مبارکه را به الگوی صنعت سبز و صنعتی دوستدار محیط‌زیست تبدیل کنیم.

بالغ‌بر ۲٫۳ میلیارد یورو سرمایه‌گذاری در حوزه محیط‌زیست توسط فولاد مبارکه
طیب‌نیا افزود: فولاد مبارکه بالغ‌بر ۲٫۳ میلیارد یورو در پروژه‌های زیست‌محیطی سرمایه‌گذاری انجام داده است؛ پروژه‌هایی که در جهت کاهش آلاینده‌های هوا، مدیریت پسماند و مدیریت آب برنامه‌ریزی ‌شده است.

صنعت تعارضی با سلامت مردم ندارد و معین زندگی آن‌هاست
وی اظهار کرد: ما معتقدیم که صنعت مغایرتی با حفظ محیط‌زیست ندارد و می‌تواند گردش چرخ اقتصاد، اشتغال و حل مشکلات مردم را به همراه داشته باشد؛ همچنین صنعت در تعارض با سلامت مردم نیست و در حقیقت می‌تواند معین زندگی مردم باشد.
مدیرعامل فولاد مبارکه بیان کرد: واقعیت امر این است که این سرمایه‌گذاری هدفمند در فولاد مبارکه انجام شده است تا این صنعت همچنان در همه حوزه‌ها به‌خصوص محیط‌زیست الگو باشد.

سرمایه‌گذاری‌های فولاد مبارکه در حوزه محیط‌زیست، دستاوردهای بسیار ارزشمندی برای کشور به همراه خواهد داشت
طیب‌نیا به سرمایه‌گذاری‌های زیست‌محیطی فولاد مبارکه اشاره کرد و افزود: سرمایه‌گذاری برای کاهش CO2به‌واسطه پروژه‌های نیروگاهی، ۶۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی، نیروگاه سیکل ترکیبی باکلاس F و همچنین نیروگاه ۱۰۰ مگاواتی بادی، دستاوردهای بسیار ارزشمندی برای کشور به همراه خواهد داشت و امیدوارم همه صنایع این جهت‌گیری را در فعالیت‌های خود داشته باشند.


کاهش آب برداشتی از رودخانه با احداث تصفیه‌خانه استحصال پساب‌های شهری 

حمیدرضا خسروانی‌پور مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات فولاد مبارکه گفت: با اجرای این طرح در فولاد مبارکه ۹۰ درصد آب ریجکتی به میزان حدود ۷ میلیون مترمکعب در سال به آب صنعتی تبدیل می‌شود و این پروژه نقش بسیار مهمی در کاهش آب برداشتی از رودخانه ایفا می‌کند.
حمیدرضا خسروانی‌پور، در حاشیه افتتاح پروژه‌های مذکور گفت: پروژه استحصال آب صنعتی از پساب شهرستان‌های اطراف در راستای تکمیل پروژه پساب‌های شهری که طی آن حدود ۵۰۰ کیلومتر لوله‌کشی داخل شهرستان‌های اطراف فولاد مبارکه و لنجان انجام شده است، مورد بهره‌برداری قرار گرفت.
مدیر اجرای پروژه‌های انرژی و سیالات فولاد مبارکه اظهار کرد: پساب ذکرشده وارد واحد استحصال فولاد می‌شود و پس از مرحله لخته‌سازی و انعقاد و ترکیب با مواد شیمیایی افزودنی، در مرحله بعد ذرات جامد معلق و باکتری‌های آن جدا می‌گردد و نهایتاً وارد واحد اولترافیلتراسیون مستغرق می‌شود که بزرگ‌ترین واحد تصفیه فاضلاب انسانی و تبدیل آن به آب صنعتی در کشور است.
خسروانی‌پور خاطرنشان کرد: بعد از مراحل ذکرشده، آب صنعتی به چرخه تولید وارد می‌شود. سپس این آب صنعتی مصرف‌شده برای تصفیه مجدد بازگشت داده می‌شود و در واحد اسمز معکوس از ۳ هزار مترمکعب حدود ۲ هزار و ۱۰۰ مترمکعب مجدد آن به آب صنعتی مورداستفاده در واحدهای مختلف تبدیل می‌شود. همچنین ۹۰۰ مترمکعب دورریز در واحد اسمز ثانویه تصفیه می‌شود و ۹۰ درصد بازچرخانی و به چرخه تولید بازمی‌گردد و ۱۰۰ مترمکعب باقی‌مانده برای خنک‌کاری در واحد سرباره استفاده می‌شود. 


با توجه به پروژه‌های زیست‌محیطی فولاد مبارکه برداشت آب خام تا سال ۱۴۰۴ به صفر می‌رسد  

حسین مدرسی‌فر، مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست فولاد مبارکه در حاشیه افتتاح دو پروژه زیست‌محیطی این عنوان کرد: مجموعه فولاد مبارکه با توجه به قرار داشتن در منطقه‌ای که آب یکی از معضلات اساسی آن در استمرار تولید است، از سال‌های گذشته با سرمایه‌گذاری بسیار زیاد جهت تأمین منابع آب پایدار اقدام کرده است.
مدیر بهداشت حرفه‌ای، ایمنی و محیط‌زیست فولاد مبارکه اظهار کرد: خرید پساب شهرهای اطراف، تصفیه و استفاده از آن که از سال ۹۳ عملیاتی شده یکی از مهم‌ترین اقدامات در این زمینه بوده است که خوشبختانه امروز شاهد افتتاح پروژه‌های تکمیلی آن هستیم.
مدرسی‌فر افزود: با بهره‌برداری از این طرح، امکان استفاده از آب ریجکت‌شده و غیرقابل استفاده، به‌عنوان آب صنعتی در خط تولید فراهم شد و این پروژه تا سال ۱۴۰۴ استمرار دارد تا بعد از آن هیچ آبی خامی برای صنعت استفاده نشود.
وی گفت: با اجرای کامل پروژه‌های زیست‌محیطی فولاد مبارکه در زمینه آب که تا سه سال آینده عملیاتی می‌شود، فولاد مبارکه برداشت آب خام را به صفر می‌رساند.


روش پیشرفته اولترافیلتراسیون با مطالعه دقیق در صنایع مطرح دنیا اجرایی شد 

مهدی خسروی رئیس اجرای پروژه‌های سیالات فولاد مبارکه در حاشیه افتتاح دو پروژه زیست‌محیطی فولاد مبارکه اظهار کرد: مجموعه فولاد مبارکه از سال ۱۳۹۲ که مشکلات خشکسالی در فلات مرکزی کشور شروع شد، بررسی‌های کارشناسی لازم در خصوص تأمین منابع آب پایدار برای تولید را آغاز کرد.
رئیس اجرای پروژه‌های سیالات فولاد مبارکه اضافه کرد: در نهایت پس از بررسی گزینه‌های مختلف، خریداری و انتقال پساب شهرهای اطراف به این مجموعه انتخاب شد که جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست و پایداری این منبع ازجمله مزایای آن محسوب می‌شد.
خسروی خاطرنشان کرد: در طرح اولیه، استفاده از پساب تصفیه‌شده برای آبیاری فضای سبز گسترده مجموعه فولاد مبارکه در نظر گرفته شده بود؛ اما با تشدید شرایط خشکسالی و ورودی بیش از نیاز برای این فضا، تصمیم مهم مبنی بر تبدیل این پساب به آب صنعتی گرفته شد.
وی با اشاره به اینکه تبدیل پساب به آب صنعتی نیازمند تکنولوژی خاصی است، ادامه داد: با مطالعه دقیق در صنایع مطرح دنیا درمجموع روش پیشرفته اولترافیلتراسیون در نظر گرفته شد.
رئیس اجرای پروژه‌های سیالات فولاد مبارکه افزود: به‌کارگیری این روش به هزینه و سرمایه‌گذاری بسیار زیادی نیاز داشت و تکنولوژی آن نیز در اختیار چند کشور محدود بود. خوشبختانه با روش‌های مختلف موفق به تأمین تجهیزات گوناگون موردنیاز به مجموعه فولاد مبارکه شدیم تا بتوانیم از این طریق آب صنعتیِ موردنیاز خود را تأمین کنیم.
خسروی ادامه داد: پروژه یادشده در حال حاضر با ظرفیت هزار مترمکعب در ساعت راه‌اندازی شده و قراردادِ تأمین تجهیزات ۱۵۰۰ مترمکعبی نیز به امضا رسیده است که می‌توان گفت درمجموع ظرفیت ۲۵۰۰ مترمکعب در ساعت می‌تواند تمامی آب صنعتیِ موردنیاز فولاد مبارکه را تأمین کند.
وی اظهار کرد: اولترافیلتراسیون (UF) دو نوع است. UF تحت‌فشار و UF مستغرق که بازدهی UF مستغرق نسبت به نوع دیگر ۷۰ تا ۸۰ درصد بیشتر است.
رئیس اجرای پروژه‌های سیالات فولاد مبارکه افزود: اگر از UF تحت‌فشار در این پروژه استفاده می‌شد با هزینه‌ای بالاتر شاهد بازدهی کمتری بودیم؛ اما با روش UF مستغرق، آب وارد سیستم‌های فیلتر می‌شود و باکتری‌های موجود در آب که در صورت عدم نابودی موجب آسیب رساندن به تجهیزات می‌شود نیز از بین می‌رود؛ بنابراین در این روش با هزینه‌ای که حدود یک‌سوم کمتر از روش UF تحت‌فشار است، شاهد بازدهی ۷۰ درصدی هستیم.

پایان خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=12804

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.