• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

فرونشست، بحرانی که اصفهان را تهدید می‌کند/ وزات نیرو چاره‌اندیشی کند

  • کد خبر : 7124
  • ۳۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۲
فرونشست، بحرانی که اصفهان را تهدید می‌کند/ وزات نیرو چاره‌اندیشی کند
مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان گفت: وزارت‌ نیرو و جهاد کشاورزی باید در اجرای طرح‌های تعادل بخشی آب و تأمین آب برای استان اصفهان اقدام کنند در غیر این صورت در آینده با بحران روبه رو می‌شویم.

به گزارش ریاح، منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به فرونشست زمین در اصفهان اظهار داشت: فرونشست زمین در اثر برداشت بی‌رویه از آب‌های زیرزمینی اتفاق می‌‎افتد، نشست زمین سبب ایجاد شکاف عمیق در سطح زمین می‌شود.

فرونشست زمین و همزمانی آن با خشکسالی سبب تشدید فرونشست زمین می‌شود، در استان اصفهان پدیده فرونشست زمین در دشت‌های مهیار شمالی و جنوبی، کاشان، دامنه، داران، گلپایگان، اصفهان، برخوار، اردستان و فلاورجان مشاهده شده است.

بدون شک در آینده‌ای نزدیک یکی از چالش‌های مهم استان اصفهان فرونشست زمین است، متولی پایش آب‌های زیرزمینی وزارت نیرو و آب منطقه‌ای و متولی پایش فرونشست در کشور سازمان زمین شناسی و نقشه‌برداری است، وزارت‌ نیرو و جهاد کشاورزی باید در اجرای طرح‌های تعادل بخشی آب و تأمین آب برای استان اقدام کنند در غیر این صورت در آینده با بحران روبه رو می‌شویم.

نرخ فرونشست زمین در دشت‌های استان ۱۵ تا ۱۸ سانتی‌متر در سال گزارش شده است، در سال‌های ۸۴ تا ۹۹ در اصفهان ۷ هزار و ۱۸۷ حلقه چاه غیرمجاز پر و مسدود شده و طی سال‌های ۹۵ تا ۹۹ در استان اصفهان ۱۵ هزار و ۸۰۰ پروانه بهره‌برداری برای چاه‌های کشاورزی اصلاح و تعدیل شده است.

با توجه به نصب ۵ هزار و ۸۰۰ کنتور هوشمند در چند سال گذشته در استان اصفهان، ۶۰ گروه گشت و نظارت و بازرسی استقرار دارند و تخلفات را شناسایی می‌کنند، ۳ هزار و ۱۵۰ دستگاه و ادوات غیرمجاز حفاری در چند سال گذشته در استان اصفهان جمع‌آوری شده است.

توسعه گیاهان دارویی، تغییر الگوی کشت، کاهش کشت برنج، اجرای طرح‌های نوین آبیاری و توسعه کشت‌های گلخانه‌ای، توسعه گلخانه‌های تولید نشا از جمله اقدامات برای کاهش مصرف آب در استان اصفهان است.

طرح احیای رودخانه زاینده‌‎رود را باید وزارت نیرو باید انجام دهد، از ظرفیت منابع آبی موجود در فریدون‌شهر و سمیرم باید استفاده کرد، این مناطق با کمبود آب روبه رو هستند و وزارت نیرو باید مجوز لازم برای استفاده از آب موجود را بدهد.

وزارت نیرو و وزارت جهاد باید اعتبارات لازم برای اجرای پروژه‌های تعادل بخشی در استان را اختصاص بدهند، استانداردسازی پساب و آب‌های قابل برگشت به چرخه باید انجام شود و از بارگذاری جدید بر حوضه زاینده‌رود خودداری شود.

ضمن تأکید بر احیای تالاب گاوخونی اصلاح و بازسازی خطوط انتقال آب، موضوع فرونشست زمین در اصفهان نیاز به نگاه ملی دارد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=7124

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.