• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
7
عتبات عالیات

عبور زائران از مرزهای زمینی ایران و عراق، همچنان ممنوع است

  • کد خبر : 7579
  • ۱۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۸
عبور زائران از مرزهای زمینی ایران و عراق، همچنان ممنوع است
مسؤولان از بسته بودن مرزهای زمینی خبر داده و سفر به عتبات را صرفا به صورت هوایی اعلام کردند.

به گزارش ریاح، روز گذشته در شبکه‌های اجتماعی، اخباری از باز شدن مرزهای زمینی با عراق و امکان تردد زائران بدون داشتن ویزا منتشر شد؛ به طوری که حتی به نقل از برخی مسؤولان استان خوزستان شرط خروج از مرز شلمچه داشتن کارت واکسیناسیون و جوابیه منفی آزمایش PCR اعلام شد.

بر همین اساس برخی از افرادی که منتظر بازگشایی مرز زمینی و مسیر زیارت عتبات بودند، بسیار خوشحال شدند. چرا که تصور می‌کردند بدون ویزا می‌توان از طریق مرزهای زمینی به عتبات سفر کرد و حتی شب گذشته برخی از افرادی که کاروان غیرمجاز راه انداختند، پیگیر این موضوع بودند تا بتوانند زائران را از مرزهای زمینی به عراق اعزام کنند.

با انتشار این اخبار، پس از پیگیری‌ها از مرزهای خوزستان، مسؤولان مرزی این امر را تکذیب کردند؛ تا جایی که به گفته یکی از متولیان مرز شلمچه، امکان تردد هیچ زائر یا مسافری بدون ویزا یا موافقتنامه امکان‌پذیر نیست. بنابراین از افراد می‌خواهیم به اخبار نامعتبر توجه‌ نداشته و به سوی مرزها نیایند.

البته بر اساس توافق بین ایران و عراق نیز ویزا برای سفرهای هوایی لغو شده و برای تردد زمینی باید افراد اقدام به اخذ ویزا کنند و همانطور که علیرضا رشیدیان، رئیس سازمان حج و زیارت مطرح کرده است، عراق تاکنون جز در ایام اربعین امسال، برای زوار هیچ کشوری ویزای زیارتی صادر نکرده است و اکنون نیز سفارت عراق ویزای زیارتی صادر نمی‌کند و سفر زمینی به عتبات میسر نیست.

این امر در حالی است که برخی مدعی شدند بدون داشتن ویزا هم امکان خروج از کشور وجود دارد، اما حتی بر اساس گزارش‌های رسیده، مرز مهران هم روی هیچ زائری باز نمی‌شود و فقط افرادی که موافقتنامه یا ویزای کاری دارند، می‌توانند از این مرز به عراق سفر کنند.

حتی حسین قاسمی، مدیرکل امور مرزی وزارت کشور می‌گوید: هیچ تصمیم جدیدی برای بازگشایی مرزهای زمینی با عراق همچون شلمچه، مهران، چذابه یا حتی خسروی‌‌ ‌نداشتیم و همچنان خروج افراد به جز‌ مواردی که قبلا مطرح کرده بودیم،‌ همچون افرادی که موافقتنامه دارند یا برای تحصیل و کار ویزا دارند و ‌ باید‌ ‌به عراق بروند‌، امکان‌پذیر نیست.

البته با توجه به ازسرگیری سفر به عتبات پس از لغو ‌‌ویزای عراق برای سفرهای هوایی، مسؤولان کشورمان قول مساعد به منظور پیگیری بازگشایی مرز زمینی برای سفرهای عتبات را داده‌اند و از مسؤولان عراقی هم‌ خواستند تا برای صدور ویزا‌ به منظور سفر زمینی به عتبات اقدامات لازم را فراهم سازند که هنوز طرف عراقی با این امر موافقت نکرده است.

انتهای خبر/ر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=7579

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.