• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان:

طرح حمایت از نهاد خانواده ارائه خواهد شد

  • کد خبر : 8818
  • ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶
طرح حمایت از نهاد خانواده ارائه خواهد شد
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: با توجه به جلساتی که با نمایندگان بانوان داشتیم و بررسی مشکلات کارمندان شاغل در شهرداری طرحی را برای حمایت از نهاد خانواده تقدیم خواهیم کرد که امید است با وسعت نگاه اعضای شورا تصویب شده و با توجه ویژه شهردار به اجرا درآید.

به گزارش ریاح، فرزانه کلاهدوزان عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در نطق خود در بیست و هفتمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان میلاد با سعادت اسوه تمام عیار مکارم و قله رفیع فضائل، حضرت فاطمه زهرا(س) به ابعاد چندگانه شخصیتی ایشان پرداخت و اظهار کرد: ابعاد شخصیت والای حضرت زهرا(س) بسیار گسترده و وسیع است و محققان و اندیشمندان زیادی در طول تاریخ به تفسیر و تبیین آن پرداخته‌اند.

وی افزود: حضرت فاطمه(س) از نظر آموزه‌های قرآنی انسان کاملی است که به سبب همین ویژگی می‌تواند سرمشق بی‌چون و چرای مردم شود و انسان‌ها برای رسیدن به سعادت دنیوی و اخروی از ایشان بیاموزند؛ حضرت فاطمه زهرا(س) نه تنها خود مبین و مفسر آیات قرآن است و نه تنها وجود او سندی زنده به عنوان پشتوانه عملی برای تأیید مفاهیم آن کتاب آسمانی است، بلکه عملکرد آن حضرت گاهی موجب نزول آیات قرآن شد.

کلاهدوزان در ادامه خاطرنشان کرد: حضرت فاطمه زهرا(س) نه تنها یک مادر موفق است، بلکه در تمام ابعاد زندگی اعم از شجاعت، تقوی، پرهیزگاری، عبادت و فداکاری به عنوان یک انسان کامل مطرح هستند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با بیان اینکه پیامبر گرامی اسلام(ص) در حدیثی که می‌خواهند حضرت فاطمه(س) را بشناسانند، او را نه به عنوان یک دختر و یا یک زن، بلکه به عنوان یک انسان برتر معرفی می‌کند، گفت: ایشان در حدیثی می‌فرمایند که «فاطمه مایه سرور قلب من است و شوهرش نورچشم من است و فرزندان او امنای پروردگار من است»، معنای این جمله این است که پیامبر می‌خواهد فاطمه را به عنوان قطب و محور معرفی کند، بنابراین نگفته علی و یا حسن و حسین بلکه گفته شوهر فاطمه و فرزندان فاطمه، بنابراین باید گفت همه این موضوعات روی هم رفته بیانگر مقام بلند حضرت فاطمه زهرا(س) در نزد رسول خدا(ص) است.

وی در ادامه تصریح کرد: اگر بخواهیم فاطمه‌(س) را به عنوان سرمشق زندگی خود قرار دهیم و شیوه و سبک زندگی خود را بر اساس آن ساماندهی کنیم،‌ باید به جزئیات زندگی ایشان و خصوصیات اخلاقی، منش‌ها، کنش‌ها و حتی واکنش‌های ایشان آگاهی داشته باشیم.

کلاهدوزان همچنین تأکید کرد: فاطمه(س) الگوی صبر و قناعت، وفاداری، شجاعت، فصاحت و بلاغت است، او تنها زنی از بنی هاشم بود که با خطبه‌های بلند و جامع خود در مسجد مدینه، زنانه از حق خود دفاع کرد، آن حضرت در وقایع بعد از پیامبر(ص) برای احقاق حق امیرالمؤمنین(ع) نقشی بی‌بدیل داشته و درکنار روشنگریهایی که خانه به خانه با مهاجرین و انصار داشتند، با ایراد خطابه ای بی‌نظیر تنها و بی ‏یاور از ارزش‌های اصیل اسلامی دفاع کردند؛ ایشان با بصیرت، تدبیر و بینشی عمیق، پیشتیبان و حامی امام و ولی زمانشان بودند.

وی با بیان اینکه این برش از زندگی حضرت روایتی است دیگر از زندگی پربرکت آن حضرت، که با روایت رایج از زندگی و شخصیت ایشان فاصله دارد، مطرح کرد: روایت رایج از زندگی حضرت زهرا(س) که همان هتک حرمت مظلومانه در یکی دو روز است بسیار محدود بوده و کافی برای حرکتی پیشرو و اجتماعی نخواهد بود؛ روایتی که مقام معظم رهبری از  ایشان بیان می‌کنند روایتی است که با مقاومت عظیم ۹۰ روزه ایشان، بر هم زننده تدابیر و نقشه‌های دشمن است.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان با اشاره به اینکه دوران جدید را می‌توان عصر روایت‌ها یا عصر جنگِ شناختی نامید  گفت: تنازع و نبرد روایت‌ها همیشه وجود داشته است، روایت غدیر مثالی از نبرد روایت‌ها در تاریخ اسلام است؛در جریان سقیفه هیچ کس واقعه عظیم غدیر را فراموش نکرده بود، اما تلاش شد که روایت غدیر تغییر داده شود و موضوع آن را محبت جلوه دهند.

وی همچنین بیان کرد: در واقعه کربلا، روایت قدرتمند حضرت زینب(س) و دیگر زنان، بر روایت خارجی خواندن کاروان اباعبدالله غلبه کرد و به دنبالش جریان‌های اجتماعی متعددی به وجود آمد؛ قدر مسلم  خلق گفتمان و روایت، امری ضروری است چون قدرت ایجاد حرکت اجتماعی دارد، عبرت داشته و هویت می‌آورد.

کلاهدوزان با اشاره به روایتِ زنِ شرقی، زن سنتی و بدون نقش در تاریخ سازی و روایتِ زنِ غربی، زن متجدد و ابزاری در دست مردان، مطرح کرد: وجود نگاه منفی به تعدد نقش‌های زنان این دو روایت را سبب شده و باعث ایجاد دو رویکرد سنتی و غربی می‌شود به گونه‌ای که رویکردِ سنتی نقشِ اجتماعی زنان را حذف و رویکردِ غربی نقشِ خانوادگی را کمرنگ یا حذف می‌کند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: این‌ها دو روی سکه‌ انفعال و منفی‌نگری هستند که هر دو آسیب زا هستند و تغییر نوع نگاه راه‌حل‌های متفاوت ایجاد کرد، نگاه و روایتی که حضرت امام خمینی و مقام معظم رهبری نسبت به مساله زنان داشتند باعث ایجاد گفتمانی دیگر و روایت سومی شده است که در تقابل و رقیب دو روایت یاد شده بوده که عبارت است از زن مسلمان ایرانی که نه زن شرقی است و نه زن غربی.

وی همچنین ابراز کرد: در جریان زن شرقی و زن غربی، شروع بحث از نگاه منفی به تعدد نقشها و تضادهای نقشی است و در روایت سوم، شروع بحث از وحدت نقشها است.

کلاهدوزان با بیان اینکه با پذیرش روایت سوم، به دو کلان روایت از حضور اجتماعی زن می‌رسیم، عنوان کرد: روایت زنان پیرو که زنان را پشتیبان می‌داند و از نماد جنگ و دفاع مقدس در ادبیات خود استفاده می‌کند و روایت زنان پیشرو که زنان را دوشادوش مردان، بلکه رهبران نهضت می داند و از استعاره انقلاب اسلامی استفاده می کند که این استعاره متناسب شرایط کنونی جامعه ما است.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان ادامه داد: چهار الگوی تاریخی زنان پیشرو مربوط به انقلاب اسلامی، نهضت خرداد ۴۲، نهضت مشروطه و نهضت تنباکو است.

وی با بیان اینکه عموماً رویکرد ما در روایت انقلاب آسیب‌شناسانه است در حالی که نگاه جمهوری اسلامی فرصت‌شناسانه است، اذعان کرد: نگاه های آسیب‌شناسانه ما را به راهبردهای مقطعی رسانده و ظرفیت ها را به کار نمی‌گیرد؛ در مساله زن نیز زنان باید پرچم‌دار تغییر نگاه شوند، در هر میدانى که بانوان مسوولانه وارد شوند پیشرفت در آن میدان چندبرابر است.

کلاهدوزان خاطرنشان کرد: مساله امروز زنان جامعه ما مساله روایت و گفتمان غرب از زن است که زن را آزاد، رها و شاد توصیف کرده و زن ایرانی را زن شرقی و بی نقش در جامعه، معرفی میکند که این ناشی از ضعف ما در روایت است.

وی تصربح کرد: بانوان می‌توانند با هویت‌یابی و آینده‌پژوهی در تربیت خود و دوایر مرتبط با خود، از خانواده گرفته تا جامعه، در گسترش روایت زن تراز مسلمان ایرانی، برای تحقق نگاه امید‌آفرین به سمت تمدن اسلامی تاثیرگذار باشند.

کلاهدوزان اضافه کرد: در این راستا باید از ظرفیت‌های بانوانه خدادادی همچون مهر وسیع، قدرت مقاومت و تحمل بالا و چندجانبه بودن و جامعیت شخصیتی بهره‌مند شده و نیز مراقب تهدیدهای بیرونی چون تحقیر توسط خود و جامعه و عدم شناخت توانمندی‌ها باشند.

عضو شورای اسلامی سهر اصفهان روایت الگوها توسط اندیشمندان و دلسوزان انقلاب را نیز راه حلی دیگر دانست و گفت: زنان الگو در تاریخ اسلام ناشناخته هستند، خداوند به خاطر اختلاف طبیعی ما انسان‌ها اسوه‌های مختلف پیشِ روی ما گذاشته تا با دیدن آن‌ها در شرایط خودمان با اجتهاد به الگوی زندگی خود برسیم، ما عادت داریم الگوها را از قله روایت کنیم، پس به الگوهای دست نیافتنی تبدیل می‌شوند.

وی تاکید کرد: باید از الگوی آسیه و مریم تا حضرت زینب(س) تا اصحاب اهل بیت(ع) را روایت کنیم، همچنین نیاز است الگوهایی که در عصر حاضر در شهر و دیار خودمان بوده و هستند را باید روایت کنیم؛ همچنین با تبیین مبانی درست زندگی توسط اندیشمندان زن و مرد جامعه برای دختران نوجوان این عصر، امکان خلق مدلِ زیبایِ زندگیِ خود را توسط خودشان ایجاد کرد.

کلاهدوزان همچنین بیان کرد: الگوهای متنوع دینی ما نشان می‌دهد که معناداری زندگی زن، وابستگی به نقش‌ها ندارد و در شرایطی ممکن است نقشی کم‌رنگ یا حذف شود و به عبارتی جنسیت مأموریت را عوض نمی‌کند، بلکه در شیوه‌ پیشبرد مأموریت اثر می‌گذارد.
عضو شورای اسلامی شهر اصفهان در ادامه اظهار کرد: زنان به خاطر ساختار وجودی خود قادر به ایفای  نقش‌ها و وظایف متعدد بدون تزاحم در این نقش‌ها هستند، مدیریت خانواده  مثالی از این توانایی است که  بدون درهم فرو رفتن نقشها، وحدت و یکپارچگی در نقشها را ایفامی کنند.

عضو شورای اسلامی شهر اصفهان افزود: مثالی دیگر اینکه مادران در این دو سال در شرایط سخت محدودیت های ناشی از بیماری کرونا نقش معلمی را نیز در کنار آموزگاران ایفا کردند که در این میان بانوان کارمند و شاغل در بخشهای مختلف و شهرداری شرایط ویژه تری را داشته که نگاه و توجهی ویژه توسط شورا و مدیریت شهری را طلب می کند.

وی در پایان گفت: در این راستا با توجه به جلساتی که با نمایندگان بانوان داشتیم و بررسی مشکلات کارمندان شاغل در شهرداری طرحی را برای حمایت از نهاد خانواده تقدیم خواهیم کرد که امید است با وسعت نگاه اعضای شورا تصویب شده و با  توجه ویژه شهردار به اجرا درآید.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=8818

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.