• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
6
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی:

شمارش معکوس برای رونمایی از نخستین لکوموتیو گازسوز

  • کد خبر : 8560
  • ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۰
شمارش معکوس برای رونمایی از نخستین لکوموتیو گازسوز
مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش گفت: نتایج پروژه دوسوخته کردن نخستین لکوموتیو گازسوز در کشور موفقیت‌آمیز بوده است و طبق نتایج امکان جایگزینی گاز مایع فشرده با گازوئیل به اندازه 90 درصد وجود دارد.

به گزارش ریاح، رضا کاظم‌نژاد مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با اشاره به موفقیت‌آمیز بودن آزمایش نخستین لکوموتیو دوسوخته در کشور بیان کرد: این پروژه یک پروژه تحقیقاتی برای استفاده از گاز مایع فشرده CNG برای دوسوخته کردن موتورهای دیزلی است که در این نمونه اختصاصا درباره موتورهای دیزل لکوموتیوها کار انجام شده است.

وی افزود: موتوری که روز گذشته مورد آزمایش برای دوسوخته کردن قرار گرفت، همان موتور ملی است که در سال ۹۸ از آن رونمایی شد. خوشبختانه نتایج آزمایشات حاکی از موفقیت‌آمیز بودن این پروژه بوده است و طبق نتایج امکان جایگزینی تا ۹۰ درصد CNG به جای گازوئیل وجود دارد. در صورت نهایی شدن نتایج آزمایشات باید منتظر استفاده از این لکوموتیوها در شبکه ریلی کشور باشیم.

*مزایای توسعه CNG در خودروهای دیزلی چیست؟

کاظم‌نژاد اظهار داشت: این موتورهای دوسوخته دیزلی همانند خودروهای شخصی CNG سوز نیستند که فقط یکی از دو سوخت بنزین و CNG در آن واحد مورداستفاده قرار گیرد، بلکه در لکوموتیوها مخلوط گازوئیل و CNG به طور همزمان با یکدیگر می‌‌سوزند.

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش گفت: جایگزینی CNG با گازوئیل در لکوموتیوها باعث می‌شود که سوخت باارزش گازوئیل به جای مصرف در داخل به کشورهای منطقه صادر شده و درآمد ارزی دولت افزایش یابد.

وی ادامه داد: حجم زیادی از گازوئیل کشور در لکوموتیوها مصرف می‌شود و به طور میانگین لکوموتیو در یک ساعت ۴۰۰ لیتر گازوئیل مصرف می‌کند. اگر ما بتوانیم بین ۶۰-۷۰ درصد از گازوئیل مصرفی در لکوموتیوها را با CNG جایگزین کنیم، عایدی قابل ملاحظه‌ای نصیب کشور می‌شود.

کاظم‌نژاد گفت: وجود منابع سرشار گاز در ایران، مزیت نسبی کشور را بر توسعه CNG قرار داده است، ضمن اینکه استفاده از CNG به جای گازوئیل باعث کاهش آلودگی زیست محیطی نیز می‌شود.

* پتانسیل مصرف CNG در خودروهای دیزلی بیشتر از بنزینی است

مدیر پژوهش و فناوری شرکت ملی پالایش و پخش گفت: این لکوموتیو پیشران دوسوخته که مورد آزمایش قرار گرفت هم در حوزه حمل بار و هم جابه‌جایی مسافران قابل پیاده‌سازی است. در این پروژه تا ۹۰ درصد جایگزینی گازوئیل با CNG انجام شد، ولی این پروژه به هر حال تحقیقاتی بوده و در عمل ممکن است، درصد جایگزینی گازوئیل با CNG به ۷۰ درصد برسد که البته این رقم نیز عدد خیلی خوبی است.

وی تاکید کرد: پتانسیل مصرف CNG در خودروهای سنگین دیزلی بیشتر از خودروهای سبک بنزینی است. درباره استفاده از CNG در ژنراتورهای تولید برق و کامیون‌ها نیز پروژه‌هایی در دست اجراست.

کاظم‌نژاد اظهار داشت: برای لکوموتیوها بهترین و در دسترس‌ترین گزینه فعلا CNG است، زیرا برای LNG و LPG زیرساخت‌های کشور آماده نیستند.

وی در پایان گفت: شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی برای افزودن CNG به سبد سوخت اتوبوس‌های شرکت واحد شهرها، کامیون‌ها و تریلی‌های حمل و نقل جاده‌ای نیز برنامه‌ریزی کرده است که انشاالله این برنامه‌ها نیز به موفقیت برسد.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=8560

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.