• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4
مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان:

شتاب افزایش جمعیت سالمندی در اصفهان

  • کد خبر : 8546
  • ۰۶ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۸
شتاب افزایش جمعیت سالمندی در اصفهان
مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان گفت: با شتابی که افزایش جمعیت را در سال ۶۵ داشتیم به همان میزان نیز شتاب افزایش جمعیت سالمندی را در کشور خواهیم داشت، از این رو دغدغه مربوط به فروچاله جمعیتی در کشور کاملاً درست و باید در این زمینه برنامه‌ریزی جدی شود.

به گزارش ریاح، حسین غفرانی کجانی مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان در نشست خبری که به مناسبت ۳ دی ماه روز ثبت احوال برگزار شد، ضمن تسلیت ایام فاطمیه اظهار کرد: هوشمندسازی سیستم ثبت احوال کمک قابل توجهی به برنامه ریزی کشور داشته است، در این زمینه برای ارائه آمار واجدین شرایط حضور در خدمت سربازی، واجدین شرایط رأی دادن و … اقدامات خوبی صورت گرفته است.

در دوران شیوع کرونا سامانه مبتنی بر اطلاعات و هویت افراد در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفت و نظام سلامت به صورت دقیق آمار افراد واکسینه شده و واکسینه نشده را در دست دارد، این زیرساخت‌ها نشان داد که با هوشمندسازی می‌توان در تسهیل امور گام بلندی را برداشت.

هوشمندسازی برنامه اول توسعه بوده است و در برنامه‌های بعدی بسترساز اجرای برنامه‌ها بوده است، در این راستا بیش از ۵۰ شاخص را بررسی و در اختیار دیگر نهادها قرار داده‌ایم.

کد ملی ۱۰ رقمی حکمرانی زیادی را در کشور دارد و هماهنگی زیادی را بین بخش‌های مختلف ایجاد کرده است.

امسال با شعار جدید «حکمرانی داده‌های هویتی و تعالی سازمانی؛ ضرورت اکنون،آینده ای روشن» و با الهام از گام دوم انقلاب خدمت خود را ادامه می‌دهیم، باید توجه داشت که کارکنان ثبت احوال با حداقل امکانات، تجهیزات، فضا و مزایا نسبت به ارائه خدمات اقدام می‌کنند و رتبه‌های خوبی را در سطح کشور کسب کرده‌اند.

جمعیت کشور از ابتدای قرن کنون تا ابتدای سال ۱۳۶۵ در حال رشد بوده و در سال ۶۵ به انفجار رسیده است، نرخ جمعیت در سال ۶۵ به چهار رسید و در این شرایط نگرانی عمیقی برای مسئولان برنامه‌ریزی کشور ایجاد کرد تا اینکه در دهه ۷۰ شاهد کاهش جمعیت بودیم و نرخ رشد جمعیت رو به نزول بوده است.

نرخ رشد جمعیت در سال ۱۳۷۵ به ۱.۹ رسید و این روند کاهشی نرخ جمعیت ادامه داشت تا سال ۹۵ که این عدد به ۹۷ صدم درصد رسید.

پنجره جمیعتی استان در سال ۹۵ با جمعیت پنج میلیون و ۷۵۰ هزار نفر بسته شد، با این روند در سال ۱۴۲۵ حدود ۳۰ درصد از جمعیت استان اصفهان بالای ۶۵ سال خواهند بود.

با شتابی که افزایش جمعیت را در سال ۶۵ داشتیم به همان میزان نیز شتاب افزایش جمعیت سالمندی را در کشور خواهیم داشت، از این رو دغدغه مربوط به فروچاله جمعیتی در کشور کاملاً درست و باید در این زمینه برنامه‌ریزی جدی شود.

نیاز به ایجاد بسترهای لازم برای مدیریت سالمندان در استان اصفهان هستیم، باید فرهنگ پذیرایی از سالمندان در خانواده ترویج یابد از سوی دیگر زیرساخت‌های لازم را برای عبور و مرور و نگهداری سالمندان را نیز در استان ایجاد کنیم.

با توجه به شناسایی ۲۱ مانع برای ازدواج و فرزندآوری در کشور، با شناسایی این موانع برنامه‌ریزی برای فرزندآوری و ازدواج در دستور کار قرار گرفت و تسهیلاتی برای این امر اختصاص یافت.

شورای راهبردی جمعیت بر خلاف رویه گذشته که بیشتر پیگیر رصد جمعیت و تحولات جمعیتی فعالیت داشته است، تقسیم بندی وظایف دستگاه‌ها برای اجرای دقیق قانون افزایش جمعیت را در دستور کار قرار می‌دهد، در استان اصفهان این جلسات به صورت مستمر تشکیل می‌شود و قرار است به زودی این جلسه با حضور استاندار برگزار شود.

جمعیت استان اصفهان در سرشماری سال ۹۵ حدود پنج میلیون و ۱۲۰ هزار نفر بوده است، از این میزان ۵۱ درصد مرد و ۴۹ درصد زن بوده است.

تخمین جمعیت استان اصفهان در سال جاری پنج میلیون و ۳۰۰ هزار نفر است که یک میلیون و ۱۰۳ هزار نفر کمتر از ۱۵ سال، یک میلیون و ۲۰۷ هزار و ۸۵۴ نفر ۱۵ تا ۲۹ سال، از ۳۰ تا ۶۵ سال هم دومیلیون و ۴۴۸ هزار و ۱۹۲ نفر و بالای ۶۵ سال نیز ۳۶۱ هزار و ۲۵۸ نفر هستند.

رشد سالانه جمعیت استان اصفهان در سرشماری سال ۹۵ به ۹۷ صدم درصد رسید، در حال حاضر تعداد خانوارهای یک نفره هشت درصد، دو نفره ۲۰ درصد، سه نفره ۳۰ درصد، چهار نفره ۲۷ درصد و پنج نفره و بیشتر هم ۱۵ درصد جمعیت استان اصفهان را شامل می‌شود.

در سال ۹۹ حدود ۵۶ هزار و ۳۹۴ تولد داشتیم که نسبت به سال ۹۸ حدود هشت درصد کاهش نرخ ولادت سالیانه را داشتیم، این در حالی است که در سال ۹۸ نسبت به سال ۹۷ کاهش ۱۶ درصدی تولد را در استان داشته‌ایم.

در سال گذشته ۳۲ هزار و ۲۹۸ مورد فوتی داشتیم، در سال ۹۹ حدود ۳۲ درصد افزایش فوتی را داشته‌ایم.

۲۸ هزار و ۱۰۰ ازدواج در سال ۹۹ ثبت شده است، این آمار در سال ۹۸ حدود ۲۶ هزار و ۷۱۴ مورد بوده که شاهد افزایش ازدواج در سال گذشته بوده‌ایم.

در سال ۹۹ حدود ۱۰ هزار و ۲۹۸ مورد طلاق در استان اصفهان ثبت شده است، این آمار در سال گذشته نسبت به سال ۹۸ بیش از دو درصد رشد داشته است.

وی با بیان اینکه از سال ۱۳۹۲ تا سال ۱۳۹۵ ولادت در استان اصفهان افزایشی بوده است، این در حالی است که از سال ۹۶ این امر روند کاهشی داشته است.

۴۴ هزار و ۲۹۸ نفر در سال جاری در استان اصفهان متولد شده است، به ازای هر ۱۰۵ پسر ۱۰۰ دختر متولد شده که ۹۳ درصد از این متولدان شهری و هفت درصد روستایی بوده است.

میانگین سن مادرانی که در سال جاری زایمان داشته اند ۳۰ سال و میانگین سن پدران ۳۵ سال بوده است.

در سال جاری ۷۲۶ دوقلو، ۴۲ مورد سه قلو و دو مورد هم چهار قلو در استان اصفهان به دنیا آمده است.

در سال جاری ۲۸ هزار و ۵۳۸ نفر در استان اصفهان جان خود را از دست داده‌اند، رشد فوتی در سال جاری به هفت درصد رسیده است که میانگین سن فوتی مردان ۶۸ سال و زنان ۷۱ سال بوده است.

نام های علی، امیرعلی، حسین، امیرحسین و ماهان برای پسران/ فاطمه، رستا، زهرا، حلما و آوا نیز برای دختران در صدر جدول فراوانی نام‌ها در اصفهان بوده است.

 امید به زندگی در استان اصفهان در مردان ۷۴ و در مردان ۷۷ سال بوده است.

در پیمایش ازدواج و طلاق در سال ۱۳۹۷ تعداد فرزندان مطلوب زنان و مردان ایرانی به ترتیب ۲.۱ و ۲.۲۸ نفر بوده است، سطح اظهارات این آمار را نشان می‌دهد و تا پیمایش بعدی نیز مبنا همین آمار خواهد بود.

از ۲۸ هزار و ۱۰۰ ازدواج در سال گذشته در استان اصفهان میانگین سن ازدواج ۳۶ سال برای مردان و ۲۶ سال برای زنان بوده است، میانگین سن ازدواج بار اول برای مردان ۲۸ سال و برای زنان ۲۴ سال بوده است.

میانگین سن طلاق برای مردان ۳۹ سال و ۳۴ سال برای مردان بوده است.

باتوجه به فاصله سنی بین سن ازدواج تا طلاق در بار اول، ۲۵ درصد از طلاق‌ها در پنج سال، پنج تا ۱۰ سال ۲۴ درصد، ۱۰ تا ۱۵ سال ۲۰ درصد، ۱۵ تا ۲۰ سال ۱۳ درصد، ۲۰ تا ۲۵ سال ۹ درصد و بیشتر از ۲۵ سال ۹ درصد بوده است.

در سال جاری بیش از ۱۰۲ هزار تعویض شناسنامه، ۱۴ هزار صدور شناسنامه المثنی، ۳۳ هزار شناسنامه نوزاد و دو هزار و ۲۹۷ مورد تغییر نام داشتیم و ۶ هزار و ۱۶۵ مورد نیز تغییر نام خانوادگی را داشته‌ایم.

امسال ۱۲۰ هزار ثبت اطلاعات برای کارت ملی هوشمند را داشتیم، چهار میلیون و ۵۴ هزار نفر تاکنون تکمیل ثبت نام برای کارت ملی هوشمند داشتند و جامعه هدف در این زمینه در استان چهار میلیون و ۱۷۰ هزار نفر هستند.

کارت ملی قدیمی فاقد اعتبار است و با استفاده از آن هیچ خدماتی ارائه نخواهد شد، برای این امر با توجه به وجود مشکلات تأمین بدنه کارت ملی هوشمند صدور بارکد را در دستور کار داریم.

تاکنون در استان اصفهان برای یک هزار و ۷۰۶ مورد کودک فاقد هویت حاصل ازدواج مردان خارجی با زنان ایرانی شناسنامه صادر شده است، این روند با سرعت در حال انجام است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=8546

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.