• امروز : سه شنبه - ۲۹ اسفند - ۱۴۰۲
  • برابر با : 10 - رمضان - 1445
  • برابر با : Tuesday - 19 March - 2024
1
با اجرای مجموعه ضوابط طرح طبقه بندی و ارزشیابی مشاغل شرکت های تابعه وزارت نیرو صورت می گیرد؛

سازماندهی و ارزیابی کارکنان از طریق روش های علمی و فنی

  • کد خبر : 11180
  • ۱۱ مهر ۱۴۰۱ - ۹:۴۳
سازماندهی و ارزیابی کارکنان از طریق روش های علمی و فنی
مدیر امور کارکنان شرکت آب وفاضلاب استان اصفهان گفت: با اجرای مجموع ضوابط طرح طبقه بندی و ارزشیابی مشاغل شرکت های تابعه وزارت نیرو ، سازمان دهی، ارزیابی، ترفیع و آموزش کارکنان از طریق روش های علمی و فنی صورت می گیرد.

به گزارش ریاح نیوز، احمد رضا پور قاسمی مدیر امور کارکنان شرکت آب وفاضلاب استان اصفهان به تشریح فرایند طرح طبقه بندی مشاغل پرداخت و اظهار داشت: هر شغل با توجه به مشخصه‌های خود، محدوده وظایف معینی دارد و فرد شاغل در آن جایگاه، دستمزدی متناسب با حیطه‌ی فعالیت‌هایش و همچنین مواردی همچون میزان تحصیلات مورد نیاز برای استخدام در یک شغل، توانایی‌های لازم برای برعهده گرفتن مسئولیت‌های آن دریافت می کند که  این فرایند، طبقه بندی مشاغل نام دارد.

احمد رضا پور قاسمی با بیان اینکه یکی از مهم‌ترین اهداف طرح طبقه بندی مشاغل، ارائه دستمزد متناسب با میزان تخصص، دانش و سابقه کاری افراد است عنوان کرد: هدف دیگر از طرح طبقه بندی مشاغل، ایجاد یک فرایند استاندارد برای استخدام افراد است، به گونه ای که  نظم و هماهنگی بیشتری در بین نیروهای استخدامی به وجود بیاید.

وی با بیان اینکه در  طبقه بندی مشاغل، هر فرد با توجه به میزان تخصص، تحصیل، تجربه و سابقه کار، در یک جایگاه خاص شغلی  دسته‌بندی می‌شود، اعلام کرد:  میزان حقوق تمام افراد هم‌پایه با یک میزان تخصص و تجربه، یکسان خواهد شد. علاوه بر این، در طرح طبقه بندی مشاغل ،شرایط احراز شغلی هر جایگاه کاری نیز به‌خوبی تعیین خواهد شد.

مدیر امور کارکنان و رفاه شرکت آب و فاضلاب استان اصفهان  با بیان اینکه طبقه بندی شغلی شامل تمام جزئیاتی می‌شود که باید برای یک جایگاه شغلی ، تعیین شود اعلام کرد: این طرح حوزه کاری و شرح کامل هر جایگاه شغلی را تعیین می‌کند و با استفاده از آن، افراد از میزان مزد، مزایا و سایر موارد مهم موجود در شغل‌شان مطلع خواهند شد و احراز شغل برای هر جایگاه تعیین  و وظایف، مسئولیت‌ها، حوزه اختیارات هر فرد شاغل در یک جایگاه شغلی خاص،مشخص می شود .  

پور قاسمی در ادامه به  دستورالعمل اجرایی طبقه بندی مشاغل پرداخت و بیان داشت: این دستورالعمل شامل موارد مختلفی هم‌چون نحوه ارزیابی مشاغل، نحوه اجرای طرح طبقه بندی ، قوانین ارتقا و جابه‌جایی افراد در جایگاه‌های شغلی گوناگون، میزان پرداخت مزایا و تمام جزئیات دیگر طرح است که بر طبق ماده ۴۸ و ۴۹ قانون کار انجام می‌شود.

وی  افزود: سوابق تجربی و میزان مهارت فرد در صورت عدم وجود تحصیلات مورد نیاز و نیز  هر سال فعالیت و افزایش تجربه فرد، باعث ارتقای جایگاه شغلی و ضریب کاری او خواهد شد. این موارد، برخی از مهم‌ترین نکات است که به‌عنوان دستورالعمل طبقه بندی مشاغل در نظر گرفته شده است.

مدیر امور کارکنان و رفاه شرکت آب وفاضلاب استان اصفهان  افزود: وزارت نیرو با هدف ارتقای کارآمدی سرمایه انسانی با تاکید بر شایسته سالاری و ایجاد زمینه های لازم به منظور افزایش راندمان سیستم و ارتقای بهره وری با رعایت ماده ۴۹ قانون کارجمهوری اسلامی ایران با همکاری وزارت تعاون و کار امور اجتماعی نسبت به بازنگری و اصلاح طرح طبقه بندی  و ارزشیابی مشاغل اقدام نمود به طوریکه این طرح از تاریخ ۰۱/۱۲/۱۳۹۹ در شرکت های تابعه وزارت نیرو لازم الاجراست.

پور قاسمی تصریح کرد: به دنبال اجرای مفاد طرح طبقه بندی و ارزشیابی مشاغل کلیه ضوابط طرح قبلی ، بخشنامه ها و آیین نامه های مربوط به حقوق و مزایای کارکنان و رویه ها و عرف قبلی و موارد مغایر لغو می شود ودر کمیته طبقه بندی مشاغل همه فعالیت‌های مرتبط با تغییر گروه، شغل، وظایف و…، تنها پس از کسب تایید از این کمیته اجرایی می‌شود.

وی  اعلام کرد: تاکنون بیش از ۲۷۰۰ حکم کارگزینی در قالب این طرح برای کارکنان صادر شده است، این درحالیست که با اجرای این طرح برخی مولفه ها و امتیازات تشکیل دهنده حقوق و مزایای کارکنان و نحوه محاسبه آن تغییرات اساسی داشته است اما حقوق و مزایای هیچ یک از کارکنان کاهش نداشته و امتیازات مربوط به افزایش حقوق سالیانه کارکنان محاسبه و سپس  احکام مربوطه صادر گردیده است.

مدیر امور کارکنان و رفاه شرکت آب وفاضلاب استان اصفهان  با اشاره به پیشینه طبقه بندی مشاغل در کشور اظهار داشت:   پیشینه طبقه بندی مشاغل در ایران به سال ۱۳۰۱ باز می‌گردد و در سال ۱۳۲۵، آئین‌نامه طبقه‌بندی مشاغل همراه با اولین قانون کار تصویب شد. در سال‌های بعد و به مرور، قوانین آن نیز تکمیل شد و به یک قانون کلی تبدیل گردید.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=11180

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.