• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
8
سیاسی

روحانی: تصمیمات جدیدی برای محدودیت‌ها از شنبه اعمال می‌کنیم

  • کد خبر : 2385
  • ۲۴ آبان ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۷
روحانی: تصمیمات جدیدی برای محدودیت‌ها از شنبه اعمال می‌کنیم
رئیس جمهور گفت: : امروز تصمیماتی برای برای محدودیت‌ها گرفتیم و جزئیات آن نیز در هفته جاری نهایی می‌شود و از شنبه یعنی اول آذرماه عملیاتی خواهد شد.

به گزارش ریاح، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور در جلسه امروز ستاد ملی مقابله با کرونا طی سخنانی اظهار داشت: نزدیک ۹ ماه است که با معضل شیوع ویروس کرونا روبرو هستیم  ومتأسفانه موج جدید این ویروس در جهان که ظهور و بروز جدید دارد، مشکلاتی برای ما و بسیاری از دولت‌ها و مردم به وجود آورده و دولت‌ها ناچار شدند که محدودیت‌هایی را افزایش دهند.

وی افزود: ما هم به همین دلیل در هفته‌های اخیر یکبار در ۴۳ شهرستان و یکبار هم در ۴۶ شهرستان محدودیت‌های زیادی را ایجاد کردیم و از هفته پیش نیز در مراکز استان‌ها محدودیت دیگر وضع کردیم. هدف از این محدودیت‌ها این است مردم ما لمس کنند که شرایط‌مان فوق‌العاده است و همه باید کمک کنند تا بتوانیم از این مسئله با کمترین ضرر عبور کنیم.

رئیس‌جمهور با تأکید بر مسئله آموزش در زمینه کرونا گفت: آموزش در مرحله اول برای ما مهم است و مردم باید به خوبی با علائم این بیماری آشنا بشوند؛ هنوز هستند کسانی که می‌گویند علائمی ندارم ولی مقداری درد عضلانی دارم و چند روزی است که حس چشایی و بویایی‌ام ندارم؛ مشخص است که این افراد آموزش کافی ندیده‌اند و برخی از مردم فکر می‌کنند که باید در تب شدید و سرفه مداوم باشند تا احساس کنند به این بیماری مبتلا شده‌اند. سطح آموزش افزایش یابد.

روحانی تصریح کرد: مردم باید اعتماد ۱۰۰ درصدی به ستاد ملی مقابله با کرونا و قرارگاه عملیاتی ستاد داشته باشند؛ هرچه این اعتماد کم شود، به ضرر کشور است. کسانی که گاهی در داخل و گاهی در خارج با ضدایرانی‌ها مصاحبه  کرده و انتقادهای ناپخته بیان می‌کنند؛ هرچه اعتماد مردم به ستاد ملی کرونا و وزارت بهداشت و قرارگاه عملیاتی ستاد کاهش یابد، به ضرر ماست.

وی عنوان کرد: دولت و کسانی که به دولت یاری می‌کنند، نیروهای مسلح، نهادهای غیردولتی و همه به الزامات پروتکل‌های بهداشتی توجه داشته باشند؛ وقتی پروتکلی را اعلام می‌کنیم، الزاماتی دارد و وقتی به همه می‌گوییم که ماسک بزنید یعنی ماسک باید به وفور و با قیمت کم باشد که الان هم مشکلی برای ماسک نداریم. باید لوازم بهداشتی در اختیار مردم باشد و مشکلی در این زمینه نداریم.

رئیس‌جمهور تصریح کرد: دولت الکترونیک باید لحظه به لحظه گسترده شود؛ مانند اینکه آقای دکتر نمکی می‌گوید در برخی مسائل، روز نه بلک ساعت برای ما مهم است و در دولت الکترونیک نیز این‌چنین است؛ باید بتوانیم کارها را به فضای دیجیتال ببریم تا نیاز نباشد مردم به ادارات مراجعه کند. بیمارستان‌های نیروهای مسلح در اختیار است و خستگی که برای کادر درمان ما ایجاد شده، نیروهای مسلح می‌توانند کمک کنند و همچنین سایر ظرفیت‌هایی که در کشور است، پای‌کار بیایند.

روحانی بیان کرد: اکثریت مردم مصوبات را اجرا می‌کنند ولی اقلیتی هستند که اجرا نمی‌کنند و باید برخورد شود؛ اگر برخورد نشود به هدف نمی‌رسیم و قرارگاه عملیاتی ستاد بیشترین مسئولیت این را به‌عهده دارد.

وی خاطر نشان کرد: اساس ماجرا این است که تجمع و تردد باید به حداقل ممکن برسد و اگر این دو مراعات شود، بسیاری از مسائل حل می‌شود. در بسیاری از شهرها مشکلاتی بعد از تجمع غیرضرور غیرقانونی پیش آمده؛ یک تیمی برنده شده و همه باید به خیابان بیایند و شادی کنند؟ هر حادثه‌ای که رخ می‌دهد، بعد از ۲ هفته مراجعه به بیمارستان و بعد از ۴ هفته نیز مراجعه به آرامستان بیشتر می‌شود. وقتی در مشهد یک اجتماعی درست می‌شود و بدون مجوز است و رنگ و بوی مذهبی هم دارد؛ مشهد و استان خراسان رضوی در هفته گذشته در برخی روزها از تهران هم وضع بدتری داشته و اجتماع بدون دلیل شکل می‌گیرد و از هرکس که می‌پرسیم می‌گویند که مجوز نداشتند و ما دچار مشکل می‌شویم. تجمع و تردد غیر ضرور باید کنار گذاشته شود.

رئیس‌جمهور با تأکید بر اهمیت بیماریابی، تصریح کرد: حدود ۸۰ درصد مبتلایانِ به این ویروس علامت روشنی ندارند و ۲۰ درصدمبتلایان علامت دارند. کسی که علامت ندارد فکر می‌کند که سالم است و در جامعه و اجتماعات می‌رود. باید تست تشخیصی افزایش یابد و وز بهداشت خودش را برای این آماده کرده و دولت نیز آماده است تا یاری کند و ان شالله شرکت‌های دانش بنیان تلاش خواهند کرد که کیت‌های تشخیص سریع را بتوانیم در اختیار قرار دهیم.

روحانی گفت: وقتی کسی به این بیماری مبتلا می‌شود باید از جامعه جدا شود و فرد باید در خانه و در جای دیگری قرنطینه شود؛ باید از او مراقبت شود و مسئله ردیابی بیماران که وزارت ارتباطات و سایر بخش‌ها باید کمک کنند و مسئله مهمی است.

وی اظهار داشت: وقتی همه این مراحل را پیش می‌رویم و باز مشکل داریم، ناچاریم محدودیت‌های شدید ایجاد کنیم و راه دیگری باقی نمی‌ماند و اگر کار با راه‌های قبلی درست شود، نیاز به محدودیت‌های جدید نیست.

رئیس‌جمهور درباره مصوبات جلسه امروز و محدودیت‌ها گفت: امروز تصمیماتی برای برای محدودیت‌ها گرفتیم و جزئیات آن نیز در هفته جاری نهایی می‌شود و از شنبه یعنی اول آذرماه عملیاتی خواهد شد؛ این طرح برای سراسر کشور است و به‌صورت هفتگی اعلام می‌شود و بنابر ویژگی هر شهر، مقرراتی برای آن اجرا می‌شود. امروز درباره کلیات این طرح بحث کردیم و در این هفته روی ریزه‌کاری‌های آن کار می‌شود. این طرحی است که اساسش تا پایان کرونا و تا آخر امسال و تا سال آینده هست و ادامه می‌یابد و وزارت بهداشت و قرارگاه عملیاتی ستاد، بیشترین مسئولیت را برای اجرای آن بر عهده دارند.

روحانی بیان کرد: مردم عزیز ما باید باور کنند که این ویروس حالا حالاها مهمان ناخوانده‌ی جامعه ماست و بسیاری از کشورهای دنیا شرایط مشابه ما دارند؛ باید با این ویروس زندگی کنیم و این ویروس تا آخر امسال هست و ممکن است ماه‌هایی از سال آینده باشد. چون به درمان قطعی و واکسن قطعی نرسیده‌ایم؛ البته داروهایی اعلام می‌شود و این در تشخیص پزشکان است ولی هنوز دارو و واکسن قطعی برای این بیماری نیست. هم‌چنین هنوز مشخص نیست که چه زمانی واکسن قطعی به مقدار کافی در اختیار مردم قرا می‌گیرد و اثرش آن چقدر است.

وی گفت: راهی جز مراقبت از خود، اقوام و دوستان نداریم و باید مراقبت کنیم و پیش برویم و اگر مراعات کرده و پروتکل‌ها را اجرا کنیم،‌ ابتلا به این ویروس کم می‌شود. اگر تشخیص زود و سریع انجام بگیرد، درمان سریع نیز انجام می‌شود و هدف این است که مرگ‌ومیرها کاهش یابد و این راه و مسیر را ادامه می‌دهیم.

رئیس‌جمهور عنوان کرد: در طرحی که امروز کلیات آن تصویب شد و از شنبه اول آذرماه اجرایی می‌شود، ظاهر آن به سبک تعطیلات برخی مشاغل و بخش‌های فرهنگی و آموزشی ظهور و بروز دارد و جریمه‌ای نیز در برخی موارد هست ولی واقعیت این است که می‌خواهیم هشداری به مردم بدهیم تا احساس کنند که این مسئله مهم است و در شرایط ویژه‌ای هستیم. باید بدانیم که این ویروس، ویروسِ اسفند و فروردین نیست و جهش یافته و سرعت انتقال آن بیشتر شده و دنیا این را می‌گوید و کشورها با این مواجه شده‌اند و متخصصان ما نیز همین را می‌گویند که سرعت انتقال این ویروس نسبت به اسفند و فروردینِ گذشته ۹ برابر شده و شرایط متفاوت است و باید بیشتر مراعات کرد.

روحانی ادامه داد: مثلا سلامت افرادی مانند راننده خودروی حمل و نقل عمومی مهم است و اگر خدای ناکرده راننده‌ی تاکسی و تاکسی‌های اینترنتی مبتلا باشند، سرایت بیماری در بین مردم افزون می‌شود. باید برنامه‌ریزی خاصی برای کسانی شود که مردم بیشتر با آن‌ها در ارتباط هستند و رفت و امد دارند؛ جاهایی که تردد بیشتری  است، باید مراعات بیشتری هم صورت بگیرد.

وی در پایان گفت: امروز چارچوب طرح مهمی تصویب شد که سخنگوی ستاد آن را توضیح می‌دهد و در زمینه بیمه و مالیات تصمیماتی گرفته شد و توضیح داده می‌شود و با یاری همه جامعه و مراعات‌ها مانند دور اول که سرافراز بیرون آمدیم، این دور هم که دور سخت‌تری است، با کمک یکدیگر از این شرایط سرافراز عبور خواهیم کرد.

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=2385

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.