• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5
معاون هماهنگ کننده سابق سپاه قدس:

روایت سردار صبوری از رشادت‌های شهید سلیمانی

  • کد خبر : 8581
  • ۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۹:۵۰
روایت سردار صبوری از رشادت‌های شهید سلیمانی
معاون هماهنگ کننده سابق سپاه قدس با اشاره به خاطراتی از شهید سلیمانی و اینکه حاج قاسم با تمام وجودش تابع ولایت بود، گفت: خط اول در دمشق بود و حتی تکفیری‌ها تا خانه بشار اسد رفته بودند؛ شب اول زمانی که سوری‌ها متوجه شدند حاج قاسم حضور دارد، ورق برگشت.

به گزارش ریاح، سردار اصغر صبوری معاون هماهنگ کننده سابق سپاه قدس در مراسم اکران دانشجویی مستند «۷۲ ساعت» با اشاره به اینکه در این روزها به غیر از دومین سالگرد شهید سلیمانی، مناسبت‌های دیگری نیز پیش رو داریم اظهار داشت: اولین سالگرد شهید حجازی را در پیش داریم؛ یک سال قبل از شهادت او، هر روز باهم جلسه داشتیم و با او مأنوس بودم و جای او در نیروی قدس خالی است.

وی توضیح داد: او از جنس مکتب شهید سلیمانی بود و شهیدی بود که از ابتدای جنگ در میدان بود و تا آخرین روزها در لبنان و پس از آن به نیروی قدس آمد و در این یک سالی که در نیروی قدس حضور داشت، ۷۰ درصد جای شهید سلیمانی را پر کرده بود اما قسمت این بود که شیمیایی بودنش کرونا را تشدید کرد و در بیمارستان بقیة‌الله به شهادت رسید.

صبوری با بیان اینکه در این ایام سالگرد استاد پرورش را نیز گذراندیم گفت: جای او در جامعه امروزمان خالی است و در تربیت نسل‌مان‌ و ترسیم مکتب شهید سلیمانی به او بدهکار هستیم؛ با او مأنوس بودم، مدتی در لشکر ۱۴ امام حسین(ع) حضور داشت و هم در یک دوره انتخابات با او در ارتباط بودم؛ انسان تا با کسی مراوده نداشته باشد به ابعاد روحی او پی نمی‌برد و نبود او در جامعه یک ضایعه است.

معاون هماهنگ کننده سابق سپاه قدس درخصوص حماسه ۹ دی نیز اظهار داشت: قیام و انقلاب مردم ایران در مقابل فتنه، آشوب و افرادی که قصد سرنگونی نظام اسلامی را داشتند و هیچ شبهه‌ای در این موضوع وجود ندارد؛ فتنه سال ۸۸ فتنه‌ای عجیب بود.

حاج حسین خرازی حاج قاسم را به من معرفی کرد

وی یادآور شد: در ۹ دی ۸۸ کنار سردار سلیمانی بودم و حدود ساعت ۱۳ به سردار گفتم می‌خواهم به مراسم راهپیمایی بروم و در جواب گفتند امروز مردم این فتنه را جمع می‌کنند و همین اتفاق نیز افتاد.

صبوری درخصوص داستان آشنایی‌اش با سردار حاج قاسم سلیمانی بیان داشت:در سال ۱۳۶۰، در عملیات فتح‌المبین در حالی که حاج قاسم فرمانده نیروهای کرمان بود با او آشنا شدم و جناح چپ ما در لشکر امام حسین(ع) بودند؛ چند روز در محاصره بودیم و در آن ایام حاج حسین خرازی سردار سلیمانی را به من معرفی کرد، در آن زمان مسؤول لجستیک لشکر امام حسین(ع) بودم.

معاون هماهنگ کننده سابق سپاه قدس ادامه داد: وقتی از حاج قاسم پرسیدم چه کمکی می‌خواهید گفت غذا، ماشین و سلاح ندارم؛ ۲ ماشین، غذا و سلاح برای حدود ۷۰۰ نیروی او دادیم؛ حاج قاسم در مراسم معارفه‌ام در نیروی قدس به تمام این موارد اشاره کرد و گفت ۲ ماه به یگان من غذا داده است.

وی با بیان اینکه سردار سلیمانی پس از آن فرمانده لشکر ۴۱ ثارالله شد عنوان کرد: پس از جنگ به منطقه جنوب شرق می‌رود و امنیت منطقه سیستان و بلوچستان و منطقه جنوب شرق را تأمین می‌کند و در سال ۱۳۷۵ وارد نیروی قدس می‌شود.

صبوری گفت: در سال ۱۳۸۷ از نیروی زمینی وارد نیروی قدس شدم و در کنار سردار صفوی فعالیت می‌کردم و پس از آن به‌عنوان معاون هماهنگ کننده فعالیتم را آغاز کردم؛ در آن زمان سردار سلیمانی به من گفت که تا به الآن به ستادم اجازه کار میدانی ندادم اما به شما کار میدانی می‌دهم.

معاون هماهنگ کننده سابق سپاه قدس ادامه داد: بعد از آن اتفاقات حوزه بیداری اسلامی رخ داد حدود ۱۰ اجلاس با بیش از ۲ هزار نفر برگزار کردیم؛ هماهنگی از دعوت تا امنیت مهمانان را شامل می‌شد و در کنار سردار در تمام صحنه‌ها حضور داشتم.

وی با بیان اینکه پس از موضوع بیداری اسلامی، شاهد جریان تکفیری به‌دست غربی‌ها بودیم توضیح داد: در ابتدا وارد سوریه شدیم و پس از آن داعش وارد عراق شد و با سردار به عراق رفتیم.

۱۵۰۰ روز سفر با حاج قاسم

صبوری عنوان کرد: حدود ۱۵۰۰ روز همراه با حاج قاسم در میدان بودم و حدود ۷۰۰ شب در بیایان‌ها یا ساختمان‌ها باهم بودیم و حدود ۳ ماه در حلب محاصره بودیم.

معاون هماهنگ کننده سابق سپاه قدس با تأکید بر اینکه وقتی از مکتب شهید سلیمانی صحبت می‌کنیم صحبت از یک نفر نیست بلکه جمعی پشت سر او حضور داشته است توضیح داد: تمام جمع مذکور با هدایت رهبر معظم انقلاب پیش رفتند؛ فرمانده میدان در حوزه مقاومت رهبر معظم انقلاب هستند و ایشان تمام استراتژی‌ها را تعیین می‌کنند و مشخص می‌کنند چه مسیری را باید برویم.

وی ادامه داد: در تمام پروازها و برنامه‌ها جز ۲-۳ ماه آخر که به دستور خودشان برای کاری از نیروی قدس جدا شده بودم با سردار بودم.

حاج قاسم با تمام وجود تابع ولایت بود

صبوری در خصوص اهمیت حضور رهبر معظم انقلاب در بحث نبرد و میدان یادآور شد:‌حاج قاسم چندین بار برایم تعریف کرده بود که در میدان با تمام احزاب و گروه‌ها صبحت می‌کنم اما زمانی که برای گزارش نزد رهبر معظم انقلاب می‌روم متوجه می‌شوم در تمام موضوعاتی که درحال اجرایی کردن آن هستم از من مسلط‌تر هستند و پس از مدتی که دستورات‌شان را اجرا می‌کنم متوجه می‌شوم اگر غیر از آن مسیر را می‌رفتم به بن‌بست می‌خوردم؛ حاج قاسم با تمام وجودش تابع ولایت بود.

معاون هماهنگ کننده سابق سپاه قدس با اشاره به اینکه یکی از ویژگی‌های مکتب حاج قاسم این است که قبل از دستور وقتی می‌بینیم نگاه رهبری به سمتی است باید به سمت آن مسیر حرکت کنیم، توضیح داد: شهید سلیمانی دقیقا به همین صورت بود؛ در جمهوری اسلامی شخصی به صراحت به او بیان نکرد که به میدان برو بلکه تشخیص خودش بود و پس آن شاهد بودیم رهبر معظم انقلاب این مسیر را تأیید کردند و تحت لوای ایشان بود که حاج قاسم حوزه مقاومت را مدیریت کرد.

شهید مهندس مکتب سلیمانی را به خوبی آموخته بود

صبوری تأکید کرد: در این مسیر شهید ابومهدی‌ المهندس نقش اساسی در کمک به حاج قاسم داشت و جز افرادی بود که مکتب سلیمانی را به خوبی آموخته بود و در میدان مطیع رهبر معظم انقلاب بود.

معاون هماهنگ کننده سابق سپاه قدس افزود: اگرچه در میدان نبرد دشمن تعیین می‌کند که نیاز است به چه صورت بجنگیم اما حاج قاسم نیز در این مسیر سیاست داشت و اهل مشورت بود؛ او علیرغم تمام دغدغه‌اش حتی اگر ۳ روز در تهران بود روزانه ۸ ساعت با فرماندهان میدانی و دست‌اندرکاران در حال مشورت بود.

وی با اشاره به اینکه ویژگی بعدی حاج قاسم شجاعت و صلابت او بود، بیان داشت: شهیدان باقری و حبیب‌اللهی ۲ تن از شهیدان هستند که ترس را نمی‌شناختند، انسان در میدان حادثه این ویژگی را تشخیص می‌دهد و حاج قاسم نیز به همین صورت بود.

ماجرای انفجار شورای امنیت سوریه و واکنش حاج قاسم

صبوری یادآور شد: در زمان سقوط دمشق و سوریه،‌ شورای امنیت ملی سوریه منفجر شد و برخی از فرماندهان کشته شدند و این موضوع رمز عملیات سوریه بود؛ زمان این اتفاق با حاج قاسم تهران بودیم و ارتباط‌مان با میدان قطع شد؛ در آن زمان سردار همدانیان فرمانده میدان بود.

معاون هماهنگ کننده سابق سپاه قدس با بیان اینکه یکی از ویژگی‌های حاج قاسم این بود، جایی که باید خود را به خطر می‌انداختند شک نمی‌کردند ادامه داد: در آن زمان نمی‌دانستیم چه اتفاقی افتاده است؛ حدود ساعت ۱ سردار قاآنی با من تماس گرفت و گفت خودت را به فرودگاه امام(ره) برسان؛ به فرودگاه رسیدم و سردار سلیمانی و قاآنی را دیدم، سردار قاآنی گفت حاج قاسم قصد رفتن به دمشق دارد و دنبالش می‌روی؛ قبول کردم اما سردار سلیمانی گفت نمی‌دانیم آنجا چه شرایطی دارد و حتی شاید هواپیما سقوط کند.

وی بیان داشت: من، حاج قاسم و ۲ نفر از نیروهای محافظ به قصد دمشق سوار شدیم؛ وقتی هواپیما بلند شد سردار به من گفت نمی‌دانیم آنجا چه خبر است و قرار شد باهم تقسیم کاری انجام دهیم.

تنها دعایم سالم رسیدن حاج قاسم به دمشق بود

صبوری با اشاره به اینکه هنگام پرواز از بالای سر آمریکایی‌ها رد می‌شدیم و هر لحظه ممکن بود هواپیما را بزنند تصریح کرد: در نهایت وارد آسمان سوریه شدیم و هواپیما به فرودگاه رسید؛ از پنجره هواپیما دیدم که اطراف فرودگاه آتش و دود بالا می‌رود؛ دور تا دور فرودگاه روستا بود و مشخص بود داخل روستاها درگیری است، در آن لحظه فقط دعا می‌کردم که پرواز سالم بنشیند و اتفاقی برای حاج قاسم نیفتد چون می‌دانستم تأثیر پیروزی او در میدان تا چه میزان است.

معاون هماهنگ کننده سابق سپاه قدس افزود: وقتی چرخ‌های هواپیما به زمین رسید گویا دنیا را به من دادند؛ تمام ایرانی‌های ساکن سوریه در فرودگاه جمع شده بودند و تعداد آن‌ها حدود ۲۴۰ نفر بود.

وی ادامه داد: حاج قاسم به سمت دمشق رفت و وظیفه من سامان دادن به اوضاع فرودگاه بود؛ تمام ایرانی‌های حاضر در فرودگاه را سوار هواپیما کردم و دعایم در آن لحظه این بود که هواپیما سالم به مقصد برسد چون اگر اتفاقی رخ می‌داد فاجعه‌ می‌شد؛ در آن زمان هنوز اعلام نشده بود که در میدان حضور داریم و هیچ شهیدی نداشتیم و در نهایت سالم رسید.

صبوری بیان داشت: پس از آن به داخل شهر رفتیم و شاهد بودیم شهر کاملاً سقوط کرده بود؛ بیش از ۳۰، ۴۰ اتوبوس آتش زده بودند‌؛‌ همان شب در خانه‌ای تنها خوابیدم و تا صبح شعار می‌دادند و درب خانه‌ها را می‌زدند.

معاون هماهنگ کننده سابق سپاه قدس با بیان اینکه از صبح روز بعد در دمشق درگیر شدیم اظهار داشت: خط اول در دمشق بود و حتی تا خانه بشار اسد رفته بودند؛ شب اول زمانی که سوری‌ها متوجه شدند حاج قاسم حضور دارد ورق برگشت.

غصه خوردن حاج قاسم بیش‌تر از زحمات او در میدان بود

وی خاطرنشان کرد: در مکتب شهید سلیمانی یاد می‌گیریم که نیاز است از خودمان، آبرویمان و حق‌مان بگذریم؛ گاهی اوقات از داخل کشور با حاج قاسم همکاری نمی‌شود و شاهد بودم که از این موضوع غصه می‌خورد اما نمی‌تواند چیزی بگوید، او ملاحظه و حوصله زیادی می‌کرد و حتی غصه خوردنش بیش از زحماتش در میدان بود.

معاون هماهنگ کننده سابق سپاه قدس با تأکید بر اینکه مکتب حاج قاسم زنده و در حال حرکت است بیان داشت: این موضوع دست ما نیست و هر شخصی در برابر آن بأیستد خودش آسیب می‌بیند و اگر شخصی کنار بأیستد نیز مکتب همچنان مسیر خودش را می‌رود؛ مکتب شهید سلیمانی انقلاب اسلامی است و این انقلاب در حال جلو رفتن است.

وی خاطرنشان کرد: عده‌ای در میدان حتی پابرهنه وگرسنه به گونه‌ای می جنگند که حتی تمام سلاح‌های مدرن دشمن در برابر آن تسلیم‌اند و قطعا همان افراد پیروز میدان هستند.

صبوری خطاب به جوانان حاضر در جلسه بیان داشت: در شرایط فعلی در میدان حضور داریم و جنگ اقتصادی مطرح است؛ مشکلات زیادی داریم اما حدأقل ۵۰ درصد از آن‌ها به خودمان و نحوه اداره کردن‌مان باز می‌گردد اما در حوزه‌های مادی، انسانی، اعتقادی و فناوری امکانات زیادی داریم.

معاون هماهنگ کننده سابق سپاه قدس گفت: دنیای آینده در اختیار افرادی است که امروز مرزهای فناوری را فتح کنند؛ شاید برخی فناوری‌ها را نداشته باشیم اما نیاز است آن‌ها را بشناسیم و بر مرز آن حرکت کنیم؛ نسل جوان‌مان امروز در میدان حضور دارد.

وی ادامه داد: در کشور توانمندی‌های خوبی داریم که از آن استفاده نمی‌کنیم؛ در تمام دنیا دنبال هستند که شخصی برای سرمایه‌گذاری بیاید و کارخانه‌ راه‌اندازی کند اما ما کارخانه‌هایمان را تعطیل می‌کنیم.

صبوری یادآور شد: نیاز است که جوانان مطالبه کنند اما نباید به دشمنان‌مان فرصت بدهیم؛ دشمنان در کمین‌اند و نیاز است در عین پیشبرد تمام موضوعات در میدان حضور داشته باشیم؛ اگر جنگ به خوبی اداره شد برای این بود که امام به جوانان اعتماد کرد، امروز نیز رهبر معظم انقلاب به جوانان اعتماد دارند و امیدواریم با روی کار آمدن دولت جدید مشکلات حل شود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=8581

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.