• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
6
اقتصاد مقاومتی

راه‌اندازی اولین مرکز شتاب‌دهنده تخصصی صادرات کشور در اصفهان

  • کد خبر : 6813
  • ۱۹ تیر ۱۴۰۰ - ۱۰:۲۳
راه‌اندازی اولین مرکز شتاب‌دهنده تخصصی صادرات کشور در اصفهان
اتاق بازرگانی اصفهان اولین مرکز شتاب‌دهنده تخصصی صادرات کشور به اسم «بردار» را با هدف قرار گرفتن به عنوان حلقه واسط و تسهیل‌گر میان صنعتگران و جوانان، تربیت افراد متخصص و نیروهای توانمند در بازاریابی و تجارت بین‌الملل ایجاد کرد.

به گزارش ریاح،به نقل از خبرگزاری فارس، اقتصاد درونزای برون نگر، محور اصلی اقتصاد مقاومتی بوده که بارها در فرمایشات مقام معظم رهبری بر لزوم توسعه آن تاکید شده، تولید به تنهایی نمیتواند منجر به رشد و تعالی اقتصاد شود و آنچه که مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز بوده، تولید صادرات محور و توسعه بازارهای بین المللی است که باید با تاکید بر عدم خام فروشی و ایجاد ارزش افزوده پایدار صورت گیرد.

برنامه های نامنظم دولت در حوزه صادرات و واردات و اتخاذ تصمیمات غلطی در خصوص تخصیص ارز ۴۲۰۰ تومانی به برخی کالاهایی که مشابه داخلی داشتند در طی ۴ سال اخیر موجب بروز مشکلاتی برای تولیدکنندگان شد و اثرات تحریم را برای صادرکنندگان دو چندان کرد و برای جبران این مسائل علاوه بر لزوم اصلاح رویه قبلی باید با استفاده از ابزارهای نوین تجارت، راه را برای صادرات بنگاه های کوچک و متوسط بخش خصوصی هموار کرد.

در همین راستا اتاق بازرگانی استان اصفهان اولین مرکز شتاب‌دهنده تخصصی صادرات کشور به اسم «بردار» را با هدف قرار گرفتن به عنوان حلقه واسط و تسهیل‌گر میان صنعتگران و جوانان، تربیت افراد متخصص و نیروهای توانمند در بازاریابی و تجارت بین‌الملل و افزایش تعداد و توانمندسازی شرکت‌های مدیریت صادرات استان با تکیه بر جوانان و متخصصان برای کمک به توسعه را ایجاد کرد.
این رویداد از سال ۱۳۹۸ با شرکت ۲۵۰ نفر در قالب ۱۰۵ تیم پذیرش‌شده افتتاح شد و افراد طی رویدادی ۴۸ ساعته تعهدات بازار را انجام دادند و نفرات برتر مورد تقدیر قرار گرفتند؛ پس از این مرحله، نوبت به شروع فعالیت شتاب‌دهی صادرات رسید که از شهریور ۱۳۹۹ آغاز شد و در این مرحله از ۱۰۰ تیم ۲۵ تیم پذیرفته شدند و از فیلتر مصاحبه‌ها عبور کردند و به آن‌ها خدمات توانمندسازی تخصصی،  آموزشی، مشاوره تخصصی، تسهیلات حمایتی، فضای کار اشتراکی تعلق گرفت.

۲۵ تیم پذیرفته شده طی ۹ گامی که برای آن‌ها تعریف شده بود حرکت کردند و به فضای صادرات نزدیک شدند و در حال حاضر از ۲۵ تیم، ۷ تیم که تعداد نفرات آن‌ها بین ۲ تا ۳ نفر است به صادرات واقعی رسیده‌اند و صادرات‌شان به کشورهای مختلف انجام شده است.

اگر بخواهیم به آمار این صادرات اشاره کنیم باید بگوییم آمار صادرات سنگ به کشور چین حدود ۴۰۰ تن، ویتنام ۲۷ تن، ایتالیا ۱۵۰ تن، مکزیک ۱۰۸ تن بوده‌است همچنین ۲۷ تن «به» به روسیه و ۱۲۰ تن شیرآلات صنعتی به عراق صادر شده است.

آنچه که تا اینجا بیان شد دوره اول شتاب‌دهنده‌ها بود و در دوره دوم نیز حدود ۲۵۰ نفر ثبت نام کرده‌اند و ۱۷ تیم پذیرش شده‌اند که در حال حاضر در مراحل شتاب‌دهی هستند.

به‌طور خلاصه آنچه که در این رویداد اتفاق می‌افتد شامل ۶ مرحله: برگزاری پیش رویداد ماراتون صادرات با حضور بیش از ۴۰۰ نفر، برگزاری ماراتون صادرات با حضور بیش از ۳۰۰ نفر،‌ انتخاب۲۳ تیم از بین تیم‌های ثبت‌نام شده،‌ برگزاری کارگاه‌های حضوری و غیر حضوری برای نفرات برگزیده،‌ اختصاص پشتیبان به هر تیم و در نهایت ارائه خدمات مشاوره‌ای به مراجعه کنندگان شتاب‌دهنده می‌باشد.

آنچه که به‌عنوان هدف نهایی این رویداد مطرح می‌شود این است که طی د‌وره ۶ تا ۹ ماه به افراد مستعد کمک شود تبدیل به صادرکنندگان واقعی شوند و طی ۳ سال به ۱۰۰ کشور مدیریت صادرات برسند.

با توجه به شرایط فعلی کشور بیکاری گسترده، رکود در بخش‌های مختلف و درآمد سرانه پایین از چالش‌های مهم اقتصادی است و نیاز است با ایجاد چنین ظرفیت‌هایی صادرات کشور جهش پیدا کند زیرا شتاب‌دهنده‌ها نقش مهمی در توسعه و تقویت استارت آپ ها دارند و اکوسیستم کارآفرینی به چنین طرح‌هایی نیاز زیادی دارد و اگر به آن‌‌ها توجه شود قطعا شاهد نتایج خوبی خواهیم بود.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=6813

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.