• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
2
معاون بهره‌وری اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان خبر داد:

راه‌اندازی مزرعه بزرگ گیاهان دارویی و نیروگاه حرارتی در موقوفات اصفهان

  • کد خبر : 9386
  • ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۵
راه‌اندازی مزرعه بزرگ گیاهان دارویی و نیروگاه حرارتی در موقوفات اصفهان
معاون بهره‌وری اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان گفت: راه‌اندازی مزرعه بزرگ گیاهان دارویی و نیروگاه حرارتی در موقوفات استان اصفهان برای سال 1401 در دستور کار است.

به گزارش ریاح، امیرحسین اسماعیلی پور معاون بهره‌وری اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با اشاره به شعار سال جاری با عنوان «سال تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» اظهار داشت: باید توجه داشت که اداره اوقاف در زمینه اشتغال زایی همواره فعالیت داشته است و سعی داریم در سال جاری این امر را توسعه دهیم.
وی با اشاره به همکاری با شرکت‌های دانش بنیان در سال‌های گذشته نیز ابراز داشت: رویکرد سازمان اوقاف و امور خیریه طی سال‌های اخیر حمایت از شرکت‌های دانش بنیان و استفاده از ظرفیت‌های موقوفات در این راستا بوده است که در این زمینه در استان اصفهان همکاری‌های خوبی را نیز با این شرکت‌ها و به ویژه پژوهشکده رویان داشته‌ایم.
معاون بهره‌وری اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه در زمینه اشتغال زایی هر پروژه عمرانی امکان ایجاد حداقل ۱۵۰ فرصت شغلی را دارد، ادامه داد: ۱۵۰ رشته به فعالیت های عمرانی مرتبط است و از این حداقل برای بازه زمانی سه ساله در هر پروژه ایجاد می‌شود.
وی در ادامه با بیان اینکه در سال جاری و با توجه به مجوزهای دریافت شده برای ایجاد مزرعه بزرگ تولید گیاهان دارویی تحقق این امر را در دستور کار داریم، افزود: برای این امر زمین ۱۲۰ هکتاری در امامزاده قاسم (ع) مورچه خورت را در دستور کار داریم که می‌تواند فرصت شغلی مناسبی را حداقل برای ۱۲ سال ایجاد کند.
اسماعیلی پور ادامه داد: در این مزرعه قرار است که انواع گیاهان دارویی کم آب بر با حداکثر نیاز به دو بار آبیاری در سال راه‌اندازی شود اما باید توجه داشت که این مزرعه زمینه اشتغال ۸۰ تا ۱۰۰ نفر را فراهم خواهد کرد.
وی زمان بازدهی سرمایه‌گذاری در پروژه کشت گیاهان دارویی را حداکثر پنج سال اعلام کرد و گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته زمان پیش بینی شده برای پایان بهره برداری گیاهان دارویی در هر دوره ۱۲ سال است و از این رو دو برابر و نیم سوددهی سرمایه‌گذاری در این پروژه پیش بینی شده است.
معاون بهره‌وری اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان تصریح کرد: دریافت مجوز برای کشت زرشک پفکی در ۲۰ هکتار از این زمین نیز در دستور کار است که در صورت تحقق اشتغال پایدارتری را ایجاد خواهیم کرد.
وی همچنین با اشاره به اینکه توسعه نیروگاه‌های تولید انرژی در دستور کار سازمان اوقاف است، افزود: در کنار راه‌اندازی نیروگاه‌های خورشیدی، نیروگاه‌های حرارتی را نیز در دستور کار داریم که در صورت تحقق تولید برق افزایش چشمگیری را خواهد داشت.
اسماعیلی پور تاکید کرد: برای تحقق این امر استفاده از شرکت‌های دانش بنیان در دستور کار است و با سرمایه‌گذاری حداکثر ۱۶ میلیون تومانی می‌توان نیروگاه یک مگاواتی ۲۴ ساعته را در امامزادگان استان اصفهان راه‌اندازی کرد.
وی افزود: همچنین باید توجه داشت که نیروگاه‌های حرارتی حداکثر در ۲۴ ساعت هفت الی هشت ساعت امکان تولید انرژی دارند و این در حالی است که در نیروگاه‌های حرارتی امکان تولید برق به صورت ۲۴ ساعته وجود دارد.
معاون بهره‌وری اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان با بیان اینکه زمین مورد نیاز برای اجرای طرح نیروگاه‌های حرارتی نیز کم است، افزود: برای راه‌اندازی نیروگاه یک مگاواتی خورشیدی به دو هکتار زمین نیاز است و این در حالی است که می‌توان نیروگاه حرارتی یک مگاواتی را در زمین ۵۰۰ متری بهره برداری کرد.
وی تصریح کرد: اگر نیروگاه‌های حرارتی در کنار امامزادگان و یا گلخانه‌ها راه‌اندازی شود می‌تواند نسبت به تامین انرژی حرارتی این اماکن نیز تاثیرگذار باشد.
اسماعیلی پور در ادامه با اشاره به دریافت مجوز بهره برداری از موقوفه باغ مهدی خان از سازمان اوقاف و امور خیریه تصریح کرد: در این زمینه مطالعات مورد نیاز برای راه‌اندازی واحدهای مسکونی، تجاری و اداری در هشت سقف دریافت شده و درصدد دریافت پروانه ساخت برای آغاز عملیات هستیم.
وی همچنین به پیگیری راه‌اندازی مجموعه تجاری ۲۰ هزار متر مربعی در کاشان نیز اشاره کرد و گفت: چنانچه این پروژه به انجام برسد در کشور کم نظیر خواهد بود.
معاون بهره‌وری اقتصادی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان در خصوص بهره برداری از کاروانسراهای موقوفه نیز ابراز داشت: تفاهم‌نامه بازسازی و بهره برداری از کاروانسرای گبرآباد کاشان امضا شده و انعقاد تفاهم نامه برای دو کاروانسرای ظفرقند و نیستان هم در دستور کار است.

انتهای خبر/

لینک کوتاه : http://riahnews.ir/?p=9386
  • ارسال توسط :
  • منبع : روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه استان اصفهان
  • 165 بازدید
  • بدون دیدگاه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : 0
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.